LENOVO Laptop: AMD Ryzen 7 5800H versus Intel Core i7-11370H

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-birahy
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-12-2023
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe laptop nodig en na enige tijd zoeken wil ik een keuze maken uit één van de twee onderstaande:

Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (BLACK FRIDAY DEAL €1.149 naar €977)
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS001UMH)

Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14IHU5 (BLACK FRIDAY DEAL €1.249 naar €939)
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14IHU5 (82NC000YMH)

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik de laptop voornamelijk voor werk (grote Excel bestanden, Teams/Skype en in het kader van thuiswerken VMware Horizon, Citrix Gateway etc.)

Verder zal ik er af en toe een film/serie op kijken en het zou leuk zijn om ook af en toe te kunnen gamen (bijv. zoiets als Back 4 Blood).

De laptops zijn in veel opzichten erg gelijkwaardig dus vraag ik mij af wat een betere keuze is?? (en waarom :) )

De verschillen:
CPU: AMD Ryzen 7 5800H <---> Intel Core i7-11370H
Aantal cores: 8 cores <---> 4 cores
Geheugensnelheid (DDR): 3.200MT/s <---> 4.266MT/s
Videokaart: Radeon RX Vega 8 <---> Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs

Daarnaast beschikt de Intel Core i7-11370H versie nog over 2x een Thunderbolt 4 aansluiting.
(Wat is hier het voordeel van???)

Wat verder misschien nog nuttig is om te weten:
-mijn huidige monitor thuis is de LG 34WL500 - Full HD Ultrawide IPS Monitor
-op het werk beschik ik over 2 23 inch monitoren

Het zou fijn zijn als ik dit probleemloos kan aansluiten op de laptop.
Dacht zelf hiervoor aan bijvoorbeeld één van onderstaande hubs (verschil = ook weer thunderbolt, wat is het voordeel hiervan??)
1) a-konic-12-in-1-usb-c-docking-station-met-dual-hdmi-ethernet-rj45-vga-4x-usb-3-0-usb-c-micro-sd-kaartlezer-adio-jack-3-5mm
2) sounix-12-in-1-docking-station-laptop-usb-c-hub-adapter-4k-uhd-hdmi-vga-usb-3-0-docking-station

De versie met de Intel Core i7-11370H is prijstechnisch op dit moment de beste deal (zie bovenaan), maar hoor graag voor welke jullie zouden gaan en waarom.

Dank alvast! :)

Beste antwoord (via jordy-birahy op 26-11-2021 07:21)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
De AMD-variant is aanmerkelijk sneller (zowel cpu als geheugen).

https://www.cpubenchmark....ntel-i7-11370H/3907vs4048

Daar is de AMD zowel single core (iets) als multicore (veel) sneller. Daar is getest met een benchmark die meer doet dan alleen 1 enkele functie testen.

De 4266 is LPDDR4 in plaats van regulier DDR4 (die LP staat voor Low Power). Zuiniger, maar ook verhoudingsgewijs een stuk trager doordat de busbreedte 2x zo smal is.
De 3200 is in dit geval dus sneller dan 4266.

Thunderbolt is een techniek waardoor je PCI-Express-data over de ubs-c-poort kunt sturen.
Heel veelzijdig, maar de docks zijn erg duur. Je kunt dan bijvoorbeeld een dock nemen met 2 4K-monitoren, netwerk, geluid, usb en stroomvoorziening.

De AMD ondersteunt dat ook, maar werkt dan met Displayport over usb-c en daar zijn (als je meerdere hoge resolutieschermen wilt gebruiken) minder docks van. Displayport 1.4 is relatief nieuw. Thunderbolt is er al wat langer, maar is zo goed als Intel-only.

Voor beide laptops heb je overigens een usb-c naar HDMI-adapter nodig om je scherm aan te sluiten.

Ik ga er dan van uit dat de specs op Tweakers juist zijn, de beide laptops dan geen HDMI hebben en de monitor geen Displayport.)

Ik heb geen vergelijking gevonden tussen een Xe 96 met een Vega 8 (5000-serie).

Wel eentje tussen Xe 80 en Vega 8 (5000):

YouTube: Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs VS AMD Radeon Vega 8
spec test...

intel core i5 11300H 4.4GHz 35W
Intel Iris Xe Graphics G7 80EUs
VS
AMD Ryzen 7 5800H 4.4GHz 45W
AMD Radeon Vega 8
Nu zijn de specs niet gelijk aan de laptops uit dit topic. De Intel-cpu in het topic is weer iets snelle (cpu+gpu), maar het is niet bekend met wat voor geheugen dit gedraaid is. Dat zou dus regulier DDR4 kunnen zijn, waardoor de uitkomsten voor de gpu weer lager zouden zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door White Feather op 25-11-2021 10:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 19:26
Voor jouw gebruik is de 5800H een veel betere keuze vanwege superieure multi core performance:

https://www.cpu-monkey.co...370h-vs-amd_ryzen_7_5800h

de 11370H is iets beter voor games vanwege de sterke single core performance.

Verder is het wel het benoemen waard dat de drivers voor de Intel Xe Graphics nog in de kinderschoenen staan en daardoor in games soms een slechte ervaring opleveren. Dat is bij AMD niet het geval.

[ Voor 28% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 24-11-2021 17:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
De AMD-variant is aanmerkelijk sneller (zowel cpu als geheugen).

https://www.cpubenchmark....ntel-i7-11370H/3907vs4048

Daar is de AMD zowel single core (iets) als multicore (veel) sneller. Daar is getest met een benchmark die meer doet dan alleen 1 enkele functie testen.

De 4266 is LPDDR4 in plaats van regulier DDR4 (die LP staat voor Low Power). Zuiniger, maar ook verhoudingsgewijs een stuk trager doordat de busbreedte 2x zo smal is.
De 3200 is in dit geval dus sneller dan 4266.

Thunderbolt is een techniek waardoor je PCI-Express-data over de ubs-c-poort kunt sturen.
Heel veelzijdig, maar de docks zijn erg duur. Je kunt dan bijvoorbeeld een dock nemen met 2 4K-monitoren, netwerk, geluid, usb en stroomvoorziening.

De AMD ondersteunt dat ook, maar werkt dan met Displayport over usb-c en daar zijn (als je meerdere hoge resolutieschermen wilt gebruiken) minder docks van. Displayport 1.4 is relatief nieuw. Thunderbolt is er al wat langer, maar is zo goed als Intel-only.

Voor beide laptops heb je overigens een usb-c naar HDMI-adapter nodig om je scherm aan te sluiten.

Ik ga er dan van uit dat de specs op Tweakers juist zijn, de beide laptops dan geen HDMI hebben en de monitor geen Displayport.)

Ik heb geen vergelijking gevonden tussen een Xe 96 met een Vega 8 (5000-serie).

Wel eentje tussen Xe 80 en Vega 8 (5000):

YouTube: Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs VS AMD Radeon Vega 8
spec test...

intel core i5 11300H 4.4GHz 35W
Intel Iris Xe Graphics G7 80EUs
VS
AMD Ryzen 7 5800H 4.4GHz 45W
AMD Radeon Vega 8
Nu zijn de specs niet gelijk aan de laptops uit dit topic. De Intel-cpu in het topic is weer iets snelle (cpu+gpu), maar het is niet bekend met wat voor geheugen dit gedraaid is. Dat zou dus regulier DDR4 kunnen zijn, waardoor de uitkomsten voor de gpu weer lager zouden zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door White Feather op 25-11-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-birahy
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-12-2023
Ontzettend bedankt voor jullie berichten en de uitgebreide uitleg/ toelichting!
Dat jullie het ook eens lijken te zijn maakt de keuze voor mij makkelijk :).
Ik had de AMD versie al klaarstaan in doos wachtend op een eventuele betere Black Friday deal, maar aangezien die er niet is kan ik hem vandaag gelijk uitproberen.

Thanks!!

Jordy