Subwoofer Ontwerp, is dit wat ??

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:27

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Hallo,

Ik wil voor in de auto een subwoofer kist maken, de subwoofer wordt waarschijnlijk een 15"
Is dit ontwerp wat ??
Zo , niet graag reaties, en/of wat te verbeteren..
Bedankt..

http://www.reinders-10.tmfweb.nl/Subwoofer%20Idee/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Staan geen maten bij?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
type woofer? afmetingen kist? afmeting baspoort? gewenste respons?

Enige wat er nu over te zeggen valt is dat het een leuk plaatje is en dat dit een erg vierkante kist is die lastig in een auto interieur valt te integreren.....

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 14:38
je kan beter zoiets maken volgens mij:
code:
1
2
3
4
5
6
    ----
    |   \
sub->||    \
   \>||  _  \     
    | |_|  \ <---- basgat in zeikant
    --------

want zo ken je em mooi in de achterbak plaatsen achter de bank. en zo leveren ze die dingen ook bij de electroboer met stoffen bekleding enzo :D

kost iets van 60 piek, en heeft goede accoustiek (goed gespeld?)

dus doe zoiets zou ik zeggen

Verwijderd

Ik kan niet op je site komen en dus het ontwerp niet zien maar, je kunt het beste een kast maken met een zo lang mogelijke weg.
Liefste een soort rechthoekige kast met daarin een soort extra tunnel.
Hoe langer hoe "beter" en des te meer bas.

EDIT:

Ik heb em gezien en ik kan je nu al vertellen dat de bas zal tegenvallen.
Een woofer kun je beter niet bovenop monteren maar aan de zijkant ofzo

Voorbeeldje,

------------}-------------------|-------------------|

----------------------|----------------|------------|

De plankjes zorgen ervoor dat de trillingen een langere weg moeten afleggen dus heb je een zwaardere/diepere bas.

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:01 schreef Lampje het volgende:
type woofer? afmetingen kist? afmeting baspoort? gewenste respons?

Enige wat er nu over te zeggen valt is dat het een leuk plaatje is en dat dit een erg vierkante kist is die lastig in een auto interieur valt te integreren.....
Type, woofer weet ik nog niet, moet ik nog ff achteraan...inelkgeval dus 15"
En de maten moeten dan ongeveer, 45x45x45 lxbxh
En de baspoort maten weet ik ook niet, mischien hebben jullie een idee ??, of is zon baspoort niet verstandig..
Volgens mij krijg je meer bas zonder, dan met, maar stuitert hij dan wel meer, dus kun je hem niet mega open zetten. d8 ik. :)

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:59 schreef Paashaas het volgende:
Ik kan niet op je site komen en dus het ontwerp niet zien maar, je kunt het beste een kast maken met een zo lang mogelijke weg.
Liefste een soort rechthoekige kast met daarin een soort extra tunnel.
Hoe langer hoe "beter" en des te meer bas.

EDIT:

Ik heb em gezien en ik kan je nu al vertellen dat de bas zal tegenvallen.
Een woofer kun je beter niet bovenop monteren maar aan de zijkant ofzo

Voorbeeldje,

------------}-------------------|-------------------|

----------------------|----------------|------------|

De plankjes zorgen ervoor dat de trillingen een langere weg moeten afleggen dus heb je een zwaardere/diepere bas.
Kun je, ook een editje maken in paint ofzo, kan dr nu niet veel wijzer van worden.

Verwijderd

Kan je niet naar een subwoofer van een bestaande set kijken ofzo?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op zoek naar een boek over zelfbouw luidsprekers, dat is denk ik wat je eerst moet doen. Online of via de wat grotere Bibliotheek.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Hellfire
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Type, woofer weet ik nog niet, moet ik nog ff achteraan...inelkgeval dus 15"
En de maten moeten dan ongeveer, 45x45x45 lxbxh
Als je hoge eisen stelt aan je uiteindelijke subwoofer, dan moet je dus WEL weten welke woofer je gaat kopen.
Dingen als; inhoud van je kist (-> formaat) en de lengte van je baspoorten (zelfs of je ze er uberhaupt wel in kunt zetten) hangen allemaal af van de eigenschappen van je woofer.

Als je eisen gaat stellen aan zowel het formaat van je kist als aan de woofer, dan zul je moeten zoeken om de juiste combinatie te vinden.

Waarschijnlijk kun je beter eerst wat sites over zelfbouw speakers zoeken, dan weet je precies waar je op moet letten.

Aan de andere kant, als je er niet veel om geeft dan kun je ook gewoon zomaar wat in elkaar zetten. Als je mazzel hebt klinkt het goed.. en anders is het :'( >:)

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

hmm als ik zo je post lees lijkt het erop dat je nog geen woofer hebt.. 15 inch is wel groot ... vooral als je een gepoorte kist wilt gaan maken moet ie erg groot worden bv een RF punch XLC gepoort moet in een 70 liter kast .. iig vind ik gepoort lekkerder klinken maar dat is weer heel persoonlijk en ligt ook aan de kist. ik kan je verzekeren dat een 12 inch al erg hard kan spelen .. zelf heb ik een 10 inch en harder/dieper hoeft voor mij niet,dus mischien is een 15inch wat veel van het goede maar dat ligt ook weer aan wat jij wilt. zoek eerst eens een woofer uit, een kist ontwerpen zonder dat je weet welke woofer er in komt heeft eigenlijk weinig nut

mollie

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Zomaar willekeurig een BASS poort maken in een kast, dat moet je dus absoluut niet doen, want dan heeft het dus geen enkel effect.

Zijn maten voor, en bepaalde berekeningen.

Ga idd. ff een boekje uit de bibliotheek halen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1