VV Verdeler verticaal plaatsen? (ruimte probleem) Kenda?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mag je een verdeler 90 graden draaien en rechtop ophangen?

Ik wil een 10 groeps verdeler in een redelijk smalle maar hoge ruimte/kast hangen. Bijv zo iets als dit gaat dan net niet passen als ik hem normaal ophang: https://www.vloerverwarming.nl/product/composite-ltv/

- die pomp kan het weinig schelen lijkt me? (mits je hem om de as draait) Die moet toch duwen hoe dat ding ook hangt. Zou je deze liever onderin willen, of boven?
- ontluchting; aan de bovenkant lijkt me dan de beste plek?
- flow meters? Moeten deze rechtop of boeit dat niet? flowmeters maakt het niet uit hoe ze zitten volgens therminon..

Ik heb een paar pro's gesproken die zeiden: ja, maar ook 1 die zei: nee.. Al gaf hij geen reden waarom het dan niet kon. Tweakers vertrouw ik meer eigenlijk haha.

Ik kan ook een verdeler kopen met los pompstuk en dat pompstuk dan boven of onder de verdeler hangen met wat extra pijp/buis maar verticaal ophangen zou wel minder gedoe zijn.

Edit:

Therminon gebeld en die persoon zei; hou iig de pomp qua as-orientatie hetzelfde. Verder leek het hem geen verdere problemen te geven maar toezegging kreeg ik ook weer niet natuurlijk :)

Mis ik dingen..

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 24-11-2021 18:11 ]

specs

Alle reacties

• Xanhs
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 10:09
Dit heeft voornamelijk met ontluchten te maken.

als je het pomphuis naar boven richt kan daar lucht in blijven hangen in sommige modellen. Naar onder kan wel maar wordt ook afgeraden, maar om mechanische redenen.

mocht je de verdeler 90° draaien zodat de voorkant voor blijft alleen de leidingen naar de zijkant eruit gaan zeker als de linkerkant boven komt kan zich in de hele verdeler gas ophopen, waardoor de vloeistof stroom tot stilstand komt.

mocht je hem plat op willen hangen bijvoorbeeld aan het plafond, omdat de leidingen bijvoorbeeld in de verdiepings vloer zitten, let dan op dat de lucht niet in de leidingen in het plafond vol met gas gaan zitten, er is een truuk voor om dit op te lossen, maar dat moet je niet willen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Xanhs schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:34:
Dit heeft voornamelijk met ontluchten te maken.

als je het pomphuis naar boven richt kan daar lucht in blijven hangen in sommige modellen. Naar onder kan wel maar wordt ook afgeraden, maar om mechanische redenen.

mocht je de verdeler 90° draaien zodat de voorkant voor blijft alleen de leidingen naar de zijkant eruit gaan zeker als de linkerkant boven komt kan zich in de hele verdeler gas ophopen, waardoor de vloeistof stroom tot stilstand komt.

mocht je hem plat op willen hangen bijvoorbeeld aan het plafond, omdat de leidingen bijvoorbeeld in de verdiepings vloer zitten, let dan op dat de lucht niet in de leidingen in het plafond vol met gas gaan zitten, er is een truuk voor om dit op te lossen, maar dat moet je niet willen.
tnx!

Dus als ik jou zo hoor dan zou je hem zo 90 graden willen draaien dat de pomp boven zit met de as in dezelfde orientatie, en de verdeler/aansluitingen beneden die aan de zijkant er uit gaan?

Nou zouden er 2 groepen een verdieping hoger gaan; hier maak ik ook aparte ontluchting voor boven. Ik kan me voorstellen dat in die situatie lucht vooral in die bovenste 2 groepen wil blijven hangen zodat het risico op hangend gas in de verdeler kleiner wordt, wat hier toevalig wel goed uitkomt dan?

specs

• Xanhs
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 10:09
maratropa schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:50:
[...]

tnx!

Dus als ik jou zo hoor dan zou je hem zo 90 graden willen draaien dat de pomp boven zit met de as in dezelfde orientatie, en de verdeler/aansluitingen beneden die aan de zijkant er uit gaan?

Nou zouden er 2 groepen een verdieping hoger gaan; hier maak ik ook aparte ontluchting voor boven. Ik kan me voorstellen dat in die situatie lucht vooral in die bovenste 2 groepen wil blijven hangen zodat het risico op hangend gas in de verdeler kleiner wordt, wat hier toevalig wel goed uitkomt dan?
volgens mij heb je het begrepen.