Iemand ervaring met netwerkkabel via leidingschacht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik woon in een huis uit 1997 en de vorige eigenaren hebben geen extra loze leidingen laten aanleggen naar de 1e en 2e verdieping. Naast de voorkamer waar een oude CAI/PTT-doos zit (en nu ethernet) heb ik in het huis dus geen manier om bedrade AP's aan te sluiten. Ik heb nu Powerline-adapters maar die vallen uit als er een apparaat aan- of afslaat, bijvoorbeeld een koelkast/vriezer. Erg vervelend.

Mijn idee is om twee ethernet-kabels via de centrale leidingsschacht naar de meterkast te laten lopen. Er komt dan een aansluiting voor de 1e verdieping, en één op de 2e verdieping. Omdat de schacht redelijk centraal zit, moet de hele verdieping redelijk bereik hebben. Ik wil dan een PoE-switch en PoE-AP's nemen zodat één kabel per AP voldoende is.

Ik moet nog kijken of de leidingsschacht niet geïsoleerd is, en zonder obstakels doorloopt van verdieping tot verdieping. (En niet bij elke verdieping is dichtgepurd o.i.d.) Maar mocht dat geen obstakel vormen, dan maak ik me zorgen om twee zaken:
  • Het bevestigen van de kabels. Ik wil ze het liefst niet los laten bungelen in de schacht, maar zonder deze open te breken heb ik denk ik weinig keuze. Zou het laten hangen op den duur schade kunnen veroorzaken aan de kern van de draden?
  • Als ik ze los moet laten hangen, komen ze mogelijk langs warmwaterleiding en de CV. Ik vraag me af of dit effect heeft op de isolatie van de draden en of dit op den duur gaat degraderen.
Heeft iemand hier ervaring mee, mogelijk een idee of tip, en zijn er eventueel relevante voorschriften voor?

Bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:45
Aardedraadje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:44:
Beste medetweakers,

Ik woon in een huis uit 1997 en de vorige eigenaren hebben geen extra loze leidingen laten aanleggen naar de 1e en 2e verdieping. Naast de voorkamer waar een oude CAI/PTT-doos zit (en nu ethernet) heb ik in het huis dus geen manier om bedrade AP's aan te sluiten. Ik heb nu Powerline-adapters maar die vallen uit als er een apparaat aan- of afslaat, bijvoorbeeld een koelkast/vriezer. Erg vervelend.

Mijn idee is om twee ethernet-kabels via de centrale leidingsschacht naar de meterkast te laten lopen. Er komt dan een aansluiting voor de 1e verdieping, en één op de 2e verdieping. Omdat de schacht redelijk centraal zit, moet de hele verdieping redelijk bereik hebben. Ik wil dan een PoE-switch en PoE-AP's nemen zodat één kabel per AP voldoende is.

Ik moet nog kijken of de leidingsschacht niet geïsoleerd is, en zonder obstakels doorloopt van verdieping tot verdieping. (En niet bij elke verdieping is dichtgepurd o.i.d.) Maar mocht dat geen obstakel vormen, dan maak ik me zorgen om twee zaken:
  • Het bevestigen van de kabels. Ik wil ze het liefst niet los laten bungelen in de schacht, maar zonder deze open te breken heb ik denk ik weinig keuze. Zou het laten hangen op den duur schade kunnen veroorzaken aan de kern van de draden?
  • Als ik ze los moet laten hangen, komen ze mogelijk langs warmwaterleiding en de CV. Ik vraag me af of dit effect heeft op de isolatie van de draden en of dit op den duur gaat degraderen.
Heeft iemand hier ervaring mee, mogelijk een idee of tip, en zijn er eventueel relevante voorschriften voor?

Bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat je spijkers op laag water zoekt. Het is een netwerkkabel. Geen brandgevaar want er gaat geen minimale spanning over heen. Het is dus écht minimaal. Ik heb precies hetzelfde gedaan. 2 netwerkkabels van 1e en 2e verdieping door de leidingkoof naar beneden geduwd. Scheelde een hoop hak en breekwerk. Vanuit daar door de begane grondvloer naar de kruipruimte een elektrabuis in, omdat het daar vaak vochtig is door de vloer weer naar boven de meterkast in.

En stél dat een kabel na 10 jaar de geest geeft, dan trek je 'm terug met de nieuwe eraan vast. ;)

/Edit
Ik zie het PoE betreft. Dit heb ik overigens ook, omdat je dan niet ook nog elektra naar de AP hoeft. (ubiquiti AC Pro)

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 24-11-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Los laten bungelen lijkt me geen probleem. Mocht je de kabels te dun vinden, kun je altijd shielded o.i.d . kopen, zodat ze wat steviger zijn. Dat helpt denk ik ook wel tegen de temperatuur. Overigens is het isoleren van de warmwaterleidingen daar ook wel een prioriteit, lijkt me?

Als de schacht onder en boven tochtdicht is afgesloten, zullen ze ook niet bewegen.

Alternatief is van boven een gele PVC buis invoeren, maar dan moet je er van onderen wel bijkunnen om die op te pikken, en je moet alles weer dicht maken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:28
Als het echt een schacht is dan zou hij niet zomaar van boven naar beneden open mogen zijn, want dat is brand technisch volgens mij niet toegestaan.
Zo'n schacht zou als schoorsteen werken bij een brand en de brand enorm snel verspreiden naar elke verdieping.
Het laatste wat je wil is een brand die beneden begin binnen no time op de boven verdiepen te hebben waar je meestal slaapt.

Het is ofwel een afgesloten metalen buis met voldoende brandvertraging ofwel per verdieping dicht gemetseld.

Zit er geen metalen buis voor de afzuiging in die schacht?
Daar kun je prima netwerkkabels inhangen, want die hebben ook meestal op elke verdieping een uitgang.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:45
Ben(V) schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:59:
Als het echt een schacht is dan zou hij niet zomaar van boven naar beneden open mogen zijn, want dat is brand technisch volgens mij niet toegestaan.
Zo'n schacht zou als schoorsteen werken bij een brand en de brand enorm snel verspreiden naar elke verdieping.
Het laatste wat je wil is een brand die beneden begin binnen no time op de boven verdiepen te hebben waar je meestal slaapt.

Het is ofwel een afgesloten metalen buis met voldoende brandvertraging ofwel per verdieping dicht gemetseld.

Daar kun je prima netwerkkabels inhangen, want die hebben ook meestal op elke verdieping een uitgang.
Woning uit 2005 hier een niet per verdieping afgesloten koof. Gewoon vanuit de projectbouw en alleen voorzien van een multiplex plaat om af te dekken. Dit is (was) vrij standaard volgens mij. Heb je 1 centrale plek waar buizen, leidingen en kabels naar boven kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Aardedraadje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:44:
...maak ik me zorgen om twee zaken:
...
Het eerste punt is niet zo'n issue. Als je stugge kabels gebruikt en die netjes afmonteert in een wcd of patch panel, kun je de kabel vastmaken met een beugeltje. Het gewicht van de kabel hangt dan aan de buitenmantel

Het tweede punt zou wel een issue kunnen zijn. De temperatuur in warmwater- en CV leidingen kunnen tot zo'n 70°C oplopen. Standaard utp kabel loopt van -20°C to 60°C

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:02
t14wo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:12:
[...]

Woning uit 2005 hier een niet per verdieping afgesloten koof. Gewoon vanuit de projectbouw en alleen voorzien van een multiplex plaat om af te dekken. Dit is (was) vrij standaard volgens mij. Heb je 1 centrale plek waar buizen, leidingen en kabels naar boven kunnen.
Dat lijkt me ook vrij standaard, ik ken niemand die luiken in het trapgat gemonteerd heeft en dat is één grote luchtschacht van boven naar beneden :P

Als je niet bij de schacht kan omdat deze dichtgetimmerd is en/of je er geen luiken in kan maken aan de trapkant gewoon UTP/STP naar beneden gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 18:09
Is er ook geen CAI doorgelegd waar je langs kunt leggen, of desnoods kunt verwijderen en door UTP vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Je kan je kabels ook via een (flex) buis door de schacht laten lopen. Dan hangen ze in feite niet meer los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Brahiewahiewa schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:20:
[...]

Het eerste punt is niet zo'n issue. Als je stugge kabels gebruikt en die netjes afmonteert in een wcd of patch panel, kun je de kabel vastmaken met een beugeltje. Het gewicht van de kabel hangt dan aan de buitenmantel

Het tweede punt zou wel een issue kunnen zijn. De temperatuur in warmwater- en CV leidingen kunnen tot zo'n 70°C oplopen. Standaard utp kabel loopt van -20°C to 60°C
CV temperatuur op 60 instellen, in een huis van 1997 moet dat prima kunnen. Wij hebben huis uit 1950 en hebben hem op 50 graden staan. Prima comfortabel en een stuk zuiniger.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
In mijn jaren '70 woning heb ik wat PVC installatiebuis door de schacht geduwd/gefrummeld (8x) van zolder tot begane grond. Vervolgens ethernet, installatiedraad, etc. door getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Bedankt voor het delen van jullie inzichten! Als ik het zo hoor moet het zonder problemen haalbaar zijn.

Volgende stap is de schacht in kaart brengen om te kijken of ik zomaar van boven naar beneden kan komen met bedrading, en waar gaten te maken zonder de gasleiding te doorboren :+
t14wo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:49:
[...]

Vanuit daar door de begane grondvloer naar de kruipruimte een elektrabuis in, omdat het daar vaak vochtig is door de vloer weer naar boven de meterkast in.

En stél dat een kabel na 10 jaar de geest geeft, dan trek je 'm terug met de nieuwe eraan vast. ;)
Goede tip, dat laatste had ik nog niet doordacht. Ik zal dat meenemen in m'n plan :D
thunder7 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:50:
Overigens is het isoleren van de warmwaterleidingen daar ook wel een prioriteit, lijkt me?

Als de schacht onder en boven tochtdicht is afgesloten, zullen ze ook niet bewegen.

Alternatief is van boven een gele PVC buis invoeren, maar dan moet je er van onderen wel bijkunnen om die op te pikken, en je moet alles weer dicht maken.
Voor zover ik weet zijn de warmwaterleidingen van de CV van kunststof en geïsoleerd, in ieder geval wel vanuit de dekvloer tot aan de radiatoren. Hoe het in de schacht zit, zal ik nog moeten zien. Uitzondering misschien het tapwater, dat is volgens mij ouderwets koper, en misschien ook ongeïsoleerd.

Over de PVC buis heb ik inderdaad nagedacht. Maar mijn voorkeur gaat uit naar geen openingen te hoeven maken die ik weer dicht moet maken. Het liefste gewoon een gat maken voor een wanddoos en daar de kabel doorheen, mits dat natuurlijk kan. Als ik zo de reacties lees, moet dat goed komen.

Misschien is koof een beter woord. Op de zolderverdieping is er gewoon een gipsmuurtje omheen gebouwd, op de begane grond en 1e verdieping is het gelijk getrokken met de tussenwanden
Brahiewahiewa schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:20:
[...]

Goede tip van het beugeltje, dat wist ik niet. Ik neem het mee :)
De CV loopt hier tot 60 graden, meestal lager als de thermometer is modulerende modus gaat. Tapwater is 60 graden, dus dat zit dan net aan het randje.
Dieks77 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:34:
Is er ook geen CAI doorgelegd waar je langs kunt leggen, of desnoods kunt verwijderen en door UTP vervangen?
De CAI zit alleen naar de voorkamer, en die is al vervangen met ethernet. Als ik daar een AP ophang, heb ik op de achterkamer en op delen van de 2e verdieping belabberd bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
boor op de plekken waar je de aansluitingen wilt, gewoon een gat 76mm,

heb je redelijke ruimte, en daar kan je gewoon een hollewand doos in drukken!

en ach je kan ook flexbuis met kabel kopen... die laat je gewoon zo door de schacht schatten.. :)
en netjes op de hollewanddoos laten uitkomen.. heb je t netjes :-)

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 24-11-2021 17:53 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mocht je er toch niet uitkomen met de schacht: eerder heb ik wel eens buizen van de centrale afzuiging gebruikt om een kabel van de begane grond naar de tweede verdieping te krijgen. Het verdiende niet de schoonheidsprijs, maar werkte wel ;)
Was al door Ben(V) genoemd:

[ Voor 39% gewijzigd door Kuhlie op 24-11-2021 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 20:58
Nog een tip van een ervaringsdeskundige: Mijn ouders hebben ooit een kabel van de kamerthermostaat in een soortgelijke koker gehad, die door het krimpen en uitzetten van de verwarmingsbuizen door dezelfde koker uiteindelijk klem was komen te zitten, sluiting veroorzaakte en de ketel bleef maar stoken. En de installateur heeft ze meteen een nieuwe ketel verkocht omdat de ketelaansturing fubar zou zijn |:(
Waarschijnlijk is dat te voorkomen door je netwerkkabels door een flexibele pvc-buis te voeren.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Pagina: 1