Asus ZenWifi XT icm ZIGGO router/internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:51
Na maanden frustraties door het gebruik van een 4G router is het eind in zicht en hebben wij binnenkort een ZIGGO aansluiting voor televisie en internet. De aannemer van ons nieuwbouw huis was vergeten deze aansluiting aan te vragen / aan te leggen. :X :?

Wij wonen in een buitengebied en ons huis is 129m2 (begane grond en 1e verdieping). Op ons adres zal waarschijnlijk het MAX abonnement (600mbit/s en 40 mbit/s) van Ziggo het snelst zijn wat wij kunnen afsluiten.

Nu de frustraties bijna voorbij zijn wil ik straks een zo goed mogelijk (wifi)netwerk creëren. Ik heb wel enige kennis maar deze gaan niet zo ver. Vandaar dat ik een aantal vragen heb.

1.Is het nodig om de ZIGGO router te vervangen door een andere router? En dus de ZIGGO router niet te gebruiken? Om zoveel mogelijk de max van de snelheid te benutten. Zo ja, welke router?

2. Ik heb veel reviews gelezen/gezien over de Asus ZenWifi XT8 en mijn keuze is eigenlijk hier wel op gevallen. De reviews zijn lovend en de setup lijkt ook erg goed te doen. Zal de snelheid, als beide nodes zonder kabel zijn verbonden met elkaar, nog voldoende zijn? Het huis is 129m2 met maar 1 verdieping. Tussen de nodes zal dus 1 betonnen vloer zitten. Of is het toch echt aan te raden om d.m.v. een UTP kabel beide nodes aan elkaar te verbinden.

3. Kan een UTP kabel eerst aangesloten worden in een switch en vanaf de switch verbinden met de node? Of is het nodig om beide nodes met elkaar te verbinden direct in de nodes zonder tussenkomsten van een switch.

Naar alle (slaap)kamers zijn UTP-kabels getrokken maar naar één kamer moeten er dus 2 UTP-kabels lopen. 1 kabel van de router naar node 1, en 1 van node 1 naar node 2. Deze extra kabel zal dan nog moeten worden getrokken vandaar dat mijn voorkeur nu draadloos heeft.

4. Stel ik ga gewoon de ZIGGO router gebruiken en zet 2 van de Asus ZenWifi XT8 neer. Moet de Ziggo router dan in de bridge modus gezet worden?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54
- Router hoef je niet te vervangen. Ook niet in bridge zetten.
- Zenwifi is alleen nuttig als je wireless uplink gaat gebruiken. Als je kabels hebt, doen! dan kun je ook goedkoper alternatief kopen
- Als je veel eisen hebt/functies wilt dan is een ubiquiiti setup leuk.
- Wil je het simpeler en ben je tevreden met max speed van 300-400mbit op wifi dan is een Deco m4 setje (bedraad) al afdoende. Koop je voor 100 euro bij ziggo
- Probleem met de m4 is dat het een wifi 5 setje is, ik zou anno 2021 wel nu wifi 6 aanschaffen. Bijvoorbeeld deze: https://www.coolblue.nl/e...room-wifi-6-duo-pack.html
- Hoe ze bekabeld verbonden worden hangt van het model af. Veel van die mesh setjes willen perse (direcT) achter elkaar staan. Een multi ap setup als een ubiquiti is hier flexibiler in. Zie hier hoe het moet bij het netgear orbi setje: https://kb.netgear.com/00...up-on-my-Orbi-WiFi-System

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2021 11:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 18:54

lier

MikroTik nerd

Wat zijn jouw eisen en wensen? Probeer deze zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. En vergeet niet om eventueel rekening te houden met Wifi buiten (als je dat belangrijk vindt...maar hé, dit is GoT!)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
laurens0619 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:18:
- Router hoef je niet te vervangen. Ook niet in bridge zetten.
- Zenwifi is alleen nuttig als je wireless uplink gaat gebruiken. Als je kabels hebt, doen! dan kun je ook goedkoper alternatief kopen
- Als je veel eisen hebt/functies wilt dan is een ubiquiiti setup leuk.
- Wil je het simpeler en ben je tevreden met max speed van 300-400mbit op wifi dan is een Deco m4 setje (bedraad) al afdoende. Koop je voor 100 euro bij ziggo
- Probleem met de m4 is dat het een wifi 5 setje is, ik zou anno 2021 wel nu wifi 6 aanschaffen. Bijvoorbeeld deze: https://www.coolblue.nl/e...room-wifi-6-duo-pack.html
- Hoe ze bekabeld verbonden worden hangt van het model af. Veel van die mesh setjes willen perse (direcT) achter elkaar staan. Een multi ap setup als een ubiquiti is hier flexibiler in. Zie hier hoe het moet bij het netgear orbi setje: https://kb.netgear.com/00...up-on-my-Orbi-WiFi-System
Ik heb niet veel eisen of functies dus gewoon een netwerk creëren waardoor ik in alle ruimtes (en het liefst buiten ook nog) een goede verbinding heb volstaat.

Het lijkt mij dat een max speed van 300-400 mbit op wifi ook voldoende is. Als ik echt ga gamen wil dat toch het llefst bedraad doen.

Wifi 6 is wel een must inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
lier schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:35:
Wat zijn jouw eisen en wensen? Probeer deze zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. En vergeet niet om eventueel rekening te houden met Wifi buiten (als je dat belangrijk vindt...maar hé, dit is GoT!)
Wifi6 is een must. Verder minimaal een wifi van 300 mbit, hoger mag altijd. In alle kamers een goede verbinding natuurlijk ook. Met een tuin van 12 meter breed en 22 meter diep is een goede wifi verbinding buiten ook wel erg fijn.

Alle (slaap)kamers zijn voorzien van een UTP kabel en het liefst maak ik hier natuurlijk gebruik van. Die wens is er dus ook wel. Alleen welk systeem kan ik dan het best gebruiken zodat ik alle UTP kabels kan benutten en de kastjes aan elkaar kan verbinden. Logischerwijs komen alle UTP-kabels uit in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wifi 6 is voor normaal gebruik en helemaal in een buitengebied zeker geen must het biedt daar niets extra's ten opzichte van wifi 5. Zoals eerder gezegd hou gewoon je Ziggo router en plaats waar nodig extra AP's wel wifi 5 bekabel deze. Als je ergens meer poorten nodig hebt gebruik een switch of een AP met meer poorten. Eventueel kan je kijken naar POE als je meerdere apparatuur nodig hebt (scheelt in het aantal voedingen, iedere voeding heeft zijn verlies).
Maak een tekening van wat je waar wilt aansluiten en welke kabels er liggen, dan weet je ook wat je aan apparatuur nodig hebt.
Voor je must van wifi 6 lees je er eerst goed over in, laat je niet leiden door marketing.

[ Voor 19% gewijzigd door Frogmen op 24-11-2021 11:54 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
Frogmen schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:52:
Wifi 6 is voor normaal gebruik en helemaal in een buitengebied zeker geen must het biedt daar niets extra's ten opzichte van wifi 5. Zoals eerder gezegd hou gewoon je Ziggo router en plaats waar nodig extra AP's wel wifi 5 bekabel deze. Als je ergens meer poorten nodig hebt gebruik een switch of een AP met meer poorten. Eventueel kan je kijken naar POE als je meerdere apparatuur nodig hebt (scheelt in het aantal voedingen, iedere voeding heeft zijn verlies).
Maak een tekening van wat je waar wilt aansluiten en welke kabels er liggen, dan weet je ook wat je aan apparatuur nodig hebt.
Voor je must van wifi 6 lees je er eerst goed over in, laat je niet leiden door marketing.
Is dit een betere keuze dan (POE) ? https://www.coolblue.nl/p...uiti-unifi-ap-ac-pro.html
of https://www.coolblue.nl/p...fi-ap-ac-lite-2-pack.html

Bijgaand de 1e verdieping. Naar de 3 grootste kamers loopt er een utp kabel. Op de begane grond loopt er vanaf de meterkast een UTP kabel naar de tv (die zit in een utp wandcontactdoos)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO8Hs6yZ_Yw5EyEURC_o7OuDskE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HV5vmuUhjXu5E8O6aKCccKK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9FoIZOlfIxnACMIMG0NpFXNXbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2XRllm7zaLdcAt2RcjtyCZI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Voor je TV heb je in principe Coax nodig bij Ziggo al kan het ook over UTP (geloof ik).
Wat ik bedoel met tekening is een schema met de apparaten en je kabels en als je 1 kabel hebt waar meerdere apparaten op aansluiten heb je een switch nodig.
Zo kan dit op plekken een betere keuze https://www.coolblue.nl/p...ifi-ap-ac-in-wall-hd.html

[ Voor 19% gewijzigd door Frogmen op 24-11-2021 12:10 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
Klopt. Bij de TV zit een UTP en COAX aansluiting. Deze utp kabel heb ik verbonden met een switch (tv en sonos soundbar zitten daar in). En nog genoeg ruimte over voor eventueel andere apparaten.

Boven in onze slaapkamer heb ik ook een switch. Deze is nu alleen verbonden met de tv, maar had ik daar alvast geplaatst zodat ik deze kan verbinden met nog een apparaat (AC, router of wat dan ook)..

In de meterkast hangt er een switch met meer poorten.

Situatie is als volgt:

Beneden en boven (en zelfs buiten) alles van Philips HUE
Beneden verdieping voorzien van veel Sonos apparatuur
Beneden vooral gebruik van de TV (Netflix etc.)
Rondom camera's op Wifi
Hele huis voorzien van alarm systeem via wifi.

In 1 grote slaapkamer vooral TV kijken, Netflix en dagelijks gebruik mobiele telefoon
In de andere grote slaapkamer gamen (ps5) en thuiswerken (Teams etc)
Andere ruimten zijn al van minder belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mittavic schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:47:
[...]

Wifi6 is een must. Verder minimaal een wifi van 300 mbit, hoger mag altijd. In alle kamers een goede verbinding natuurlijk ook. Met een tuin van 12 meter breed en 22 meter diep is een goede wifi verbinding buiten ook wel erg fijn.

Alle (slaap)kamers zijn voorzien van een UTP kabel en het liefst maak ik hier natuurlijk gebruik van. Die wens is er dus ook wel. Alleen welk systeem kan ik dan het best gebruiken zodat ik alle UTP kabels kan benutten en de kastjes aan elkaar kan verbinden. Logischerwijs komen alle UTP-kabels uit in de meterkast.
Nieuwbouw? Dan is je grootste uitdaging de tuin.

Je wanden gaan geisoleerd zijn, je ramen ook met HR++. Grote kans dat er met ramen dicht volstrekt geen signaal naar buiten gaat, best case is het alsnog gedempt door de (betonnen?) buitenmuren.

Oplossing is een outdoor AP aan buitengevel bevestigen. Die heeft sowieso een draadje nodig voor voeding, en PoE is doorgaans het handigst.

Verder heb je overal UTP, dus heb je geen gare 'mesh'-meuk nodig. 300Mbps in iedere ruimte is beneden met een enkele AP te realiseren. Boven hangt het af van waar je de AP kunt plaatsen en hoeveel de binnenmuren en -deuren WIFi dempen. Als je eentje van het plafond in de overloop/gang kunt hangen, geef ik je goede kans op overal 300Mbps met een enkele AP boven. Lukt dat niet en zit je dichter bij de grond in een van de kamers, dan heb je denk ik goede kans op dekking overal, maar het zou wel eens wat trager kunnen worden aan de kant het verst weg van AP (150Mbps ofzo). Is de eis van 300Mbps overal echt hard, dan moet je waarschijnlijk boven twee AP's plaatsen.

Let wel dat de AP's geen hoge specs hoeven te hebben: dat is eigenlijk alleen bij mesh nodig. Met bedrade aansluiting kun je volle performance van de AP's halen - en bij WiFi-6 is er nog geen enkele client die meer dan 2x2 MIMO doet, dus een 2x2 MIMO AP is voldoende. 4x4 levert marginaal meer performance en dekking, maar tegen een enorme meerprijs.

Gezien je een outdoor AP nodig hebt, zou ik aanraden om alles te kiezen van dezelfde vendor met managed WiFi (gemak dient de mens) en een reeks waar ook outdoor spullen in zitten. TP-Link Omada en Ubiquiti UniFi liggen voor de hand, waarbij UniFi beduidend meer opties biedt, maar tegelijk ook meer kennis vereist.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik had vanwege de kennis die is vereist de access points even links laten liggen. Verder komen de utp kabels allemaal 30 cm boven de vloer uit de muur. Op het plafond monteren is dus sowieso geen optie. 1 AC beneden, 2 boven (ipv 1 op overloop) en 1 buiten is prima.

Welke van de Ubiquiti UniFi zou jij dan aanbevelen?

Deze bijv. https://www.coolblue.nl/p...-unifi-6-lite-2-pack.html

En is deze installatie prima zelf te doen? Het gaat me meer om hoe krijg ik de beste netwerkverbinding en dan maakt het niet uit of dat met AC of Mesh is. En dat de installatie niet al te ingewikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mittavic schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:26:
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik had vanwege de kennis die is vereist de access points even links laten liggen.
Juist als je kennis tekort schiet is een router ingewikkelder dan met AP's werken.
Verder komen de utp kabels allemaal 30 cm boven de vloer uit de muur. Op het plafond monteren is dus sowieso geen optie. 1 AC beneden, 2 boven (ipv 1 op overloop) en 1 buiten is prima.

Welke van de Ubiquiti UniFi zou jij dan aanbevelen?

Deze bijv. https://www.coolblue.nl/p...-unifi-6-lite-2-pack.html

En is deze installatie prima zelf te doen? Het gaat me meer om hoe krijg ik de beste netwerkverbinding en dan maakt het niet uit of dat met AC of Mesh is. En dat de installatie niet al te ingewikkeld is.
Als je je zorgen maakt om de kennis zou ik eerlijk gezegd eerder TP-Link's oplossing aanraden. Ik draai zelf naar volle tevredenheid UniFi, maar zowel bij installatie als bij updates (echt niet hun beste aspect... :X ) moet ik m'n kennis uit de kast trekken om het weer als een zonnetje draaiend te krijgen. Nog makkelijker en beter werkend is HPE Aruba InstantOn spul, het doet z'n naam eer aan. Wel is het iets duurder.

Je zou trouwens ook de WifiBooster Pods van Ziggo kunnen overwegen, maar dat is wel WiFi-5 wat je anno 2021 misschien niet wilt. Wel stukken goedkoper en je hebt waarschijnlijk eentje minder nodig want modemrouter doet ook mee, waar het dat niet doet met een ander.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1