Gira Dual Q rookmelder - aansluiten op 230V en koppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:04
Ik ben voornemens Gira Dual Q rookmelders op 230V te kopen. Koppelen lijkt me handig: op de bovenverdieping + zolder kan ik er eenvoudig een aantal bedraad aan elkaar verbinden, in de woonkamer zal ik een draadloze koppeling moeten regelen in de toekomst, en zal ik ze wellicht ook niet op 230V kunnen aansluiten.

Op dit moment wil ik eerst 2 rookmelders op zolder aansluiten, omdat ik daar de verbouwing aan het afronden ben. Ik heb daartoe al 2 inbouwdozen voorbereid (2 verschillende vertrekken), met naar beide dozen 1 eigen elektrabuis 16mm, welke beide naar 1 gezamenlijk punt lopen (ster dus). Mijn aanname was: ik doe in beide buizen een bruine 2,5mm2, blauwe 2,5mm2 en oranje 1,5mm2 draad, en klaar.

Op basis van deze handleiding heb ik echter het idee dat het dan niet goed gaat.
  1. Onder het kopje "Rookmelder monteren" in kolom 4+5 staat dat ik 230V alleen in serie mag aansluiten als ik wil koppelen. Ik zie daarbij 3 tekens (L, N, en "hoedje"). Is dat hoedje de puls, daarmee de oranje signaalkabel en wordt daarmee de koppeling tot stand gebracht?
  2. In kolom 4 staat ook "Rookmelders bekabelen". Daar staat dat je kan koppelen met een twee-aderige kabel. Maar dan mag het weer wél via ster gevoed worden? En mag dan de twee-aderige kabel "mee" dezelfde elektrabuis, of moet die in een aparte buis?
Optie 1 zou slechts een extra buis betekenen tussen beide rookmelders, waarbij een van de twee originele buizen "loos" blijft. Optie 2 wordt een stuk lastiger, al helemaal als de twee-aderige kabel niet "mee" mag met de 230V.

NB: ik heb op tweakers 3 topics over de Gira Dual Q gevonden, maar heb daarin niet het antwoord kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:04
Voor het nageslacht: de rookmelders kunnen in serie worden aangesloten, waarbij 230V + (enkele) pulskabel worden doorgelust via het/de sokkel. Ik heb daarom tussen beide inbouwdozen een (extra) buis aangebracht om e.e.a. te kunnen doorlussen.

Overigens zijn de melders nu (weer) van de muur af: er treedt EMC storing op. Ik ben samen met Gira op onderzoek uit qua oorzaak, maar die is nog niet gevonden. Ik ga nu eerst alles loskoppelen en ze individueel voeden op 230V, niet doorgelust via het sokkel dus.