Firewall voor windows 11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Ik gebruikte vroegah Zonealarm en nu alweer een paar jaar Comodo firewall om wat meer controle te hebben over wat er op mijn pc draait. Door de HIPS op safe mode of paranoid te zetten krijgt een applicatie niet zomaar toegang tot het internet, of andere bestanden en applicaties op de pc. Er handig als je wel eens een vage app van een louche website download die vervolgens toegang wil tot allerlei mappen en zooi via het internet wil versturen. De windows UAC pikt veel minder van dat soort dingen op.

Binnenkort wil ik overstappen naar windows 11 maar geen van de tools die ik kan vinden heeft daar officieel support voor. Aangezien downgraden vanaf windows 11 gedoe is was ik benieuwd of er menesn zijn die dit al geprobeerd hebben of dat er wellicht andere windows 11 tools zijn die hetzelfde kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Qua 'vage app van louche site"... ik zou daar lekker een VM voor gebruiken, in plaats van je dagelijkse systeem en extra tools.
En misschien is een externe firewall in zulke gevallen een beter idee. Wie zegt je dat die 'vage app' niet ook braaf constateert dat je een firewall programma hebt draaien?

gebaseerd op mijn eigen ervaring, heb ik al jaren geen extra tools meer nodig... de firewall in Windows is goed genoeg. Maar goed... het is dan ook een eeuwigheid terug dat ik niet kon of wilde betalen voor software O-)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
@Jester-NL

ja een VM is eigenlijk een beter idee, maar ook meer gedoe. Internettoegang blokkeren is niet het grootste probleem, met name de veiligheid op het systeem zelf is interessanter. Bijvoorbeeld: Sommige onschuldige oude (online multiplayer) spellen zijn onveilig, dwz op een kwaadwillende server kan men vanuit de game je browser openen en toegang hebben tot bestanden. Een programma als comodo steekt daar direct een stokje voor.

Piraten doe ik tegenwoordig ook niet meer maar soms heb je gewoon oude onveilige meuk of freeware die ik wel eens wil proberen zonder dat deze meteen in je systeem kan grabbelen of gebruiksgegevens verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je haalt wat dingen door elkaar: toegang tot files, tot internet (in/uit/bepaalde IP's/bepaalde poorten).

V.w.b. firewall ben ik (na veel problemen met Comodo) ondertussen ook over op de Windows firewall ingaand en uitgaand. Die kan je qua beheer aanvullen met bijv. https://www.binisoft.org/wfc.php maar ook die kent zo te zien nog geen Windows 11.

En inderdaad, doe faudte tools in een sandbox / VM zonder enige toegang tot files of netwerk. Of niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aanvulling: en file toegang kan je met Process Monitor checken, al blokkeert die niet.

Verder is het gokken welke tools meteen al werken. Veel 'gewone' 64b software zal gewoon gaan werken, maar juist deze tools inderdaad initieel misschien niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Windows 11 Security — Our Hacker-in-Chief Runs Attacks and Shows Solutions

Staat gewoon gelinkt op de community-forums van Comodo.

Zoals @F_J_K netjes aangeeft; je zou eens heel goed moeten gaan kijken wat de attack-surface is die je kent / verwacht op basis van de applicaties / protocollen die je de afgelopen jaren hebt gelogd in Comodo & ZoneAlarm. En met die informatie kan je duidelijker / beter gaan kijken hoe je dat zometeen in een ander OS kan migiteren.

Uiteindelijk, en dat merk ik bijna dagelijks; het grootste security-risico zit tussen stoel & toetsenbord. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glorytothesun
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-12-2021
Naar mijn idee volstaat de default firewall van Windows (voor de meeste gebruikers). Andere firewall software laat je alleen meer dingen instellen.

[ Voor 10% gewijzigd door glorytothesun op 04-12-2021 13:51 ]

Pagina: 1