Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Eerder dit jaar ben ik gaan samenwonen met mijn vriendin. Sinds begin Oktober heeft zij een baan en daarmee ook een Pensioen bij BeFrank.

Nu stelt BeFrank dat een samenwonend-partner, indien minstens 6 maanden ingeschreven op hetzelfde adres, automatisch pensioenpartner is.
We hebben al contact gehad met BeFrank, maar er is geen mogelijkheid hiervan af te zien.

Dit jaar krijgt mijn vriendin nog zorgtoeslag. Aangezien ze maar 3 maanden loon gaat ontvangen, zou ze hier ook nog recht op hebben.
Als wij pensioenpartner zijn, zijn wij (volgens mij) ook direct toeslagpartner. Dit zou betekenen dat ze ineens geen recht meer heeft op zorgtoeslag? We hebben verder geen samenlevingscontract en zijn niet getrouwd/geen kinderen.

Ik werk zelf fulltime, maar we waren niet van plan om dit jaar al toeslagpartner te zijn. Ik wil natuurlijk niet de regels overtreden, maar het is wel zuur dat ze nu ineens automatisch 1200 euro toeslag misloopt omdat de pensioenverzekeraar automatisch partners aanmeld.

Heeft iemand hier ervaring mee? Interpreteer ik de regels misschien verkeerd? Is er iets anders wat ik nog kan doen/opzoeken om de zorgtoeslag alsnog te krijgen?

Ik ben van plan om sowieso de belastingdienst nog te bellen, maar wat extra input is altijd nuttig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Gebruikelijk is dat je getrouwd moet zijn of een samenlevingsovereenkomst alvorens je pensioenpartners kan zijn maar mogelijk doet BF het anders.

Hoe weet BeFrank dat jullie samenwonen? Zij hebben geen inzicht in de gemeentelijke basisadministratie neem ik aan dus zal je het zelf moeten aanmelden?

Daarnaast lijken mij fiscale partners en partners voor pensioen niet automatisch hetzelfde.

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 24-11-2021 10:00 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:16

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

nvm, te snel gelezen.

[ Voor 137% gewijzigd door Lawwie op 24-11-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online
bombadil schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:58:
Gebruikelijk is dat je getrouwd moet zijn of een samenlevingsovereenkomst alvorens je pensioenpartners kan zijn maar mogelijk doet BF het anders.

Hoe weet BeFrank dat jullie samenwonen? Zij hebben geen inzicht in de gemeentelijke basisadministratie neem ik aan dus zal je het zelf moeten aanmelden?
Dat 'weten' ze inderdaad niet.
Zoals ze het zelf stellen:
Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract van een notaris, maar heeft u met uw partner een niet-geregistreerd partnerschap? En heeft u met uw partner langer dan zes maanden een gezamenlijke huishouding? Dan is hij of zij uw partner voor de pensioenregeling. Met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) moet worden aangetoond dat u langer dan zes maanden samenwoont.
Wat het inhoud is dat, op het moment van overlijden, ze gaan kijken of er een partner is. Als dat een ongeregistreerd partner is dan moet je dat dus zelf aantonen.
Officieel gezien weten ze dus niks over een partner, totdat hij/zij ter sprake komt (overlijden van polishouder).

Ik weet alleen niet hoe de belastingsdienst hier tegenaan kijkt. We zijn misschien niet geregistreerd pensioenpartner, maar BeFrank noemt het wel zo.
Tevens zijn mijn gegevens wél bekend bij de HR van de werkgever. Deze gegevens lijken niet doorgegeven te zijn aan BeFrank.

Ik vind de termen nogal vaag. De belastingsdienst stelt 'Als je pensioenpartner bent, ben je toeslagpartner' zonder ergens te definiëren wat 'Pensioenpartner' nou precies inhoud.

Ook begreep ik dat toeslagpartner met terugwerkende kracht niet meer mag. Dat zou betekenen dat we pas vanaf Oktober toeslagpartner zijn. Hoe werkt dat met inkomen invullen? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online
bombadil schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:58:

Daarnaast lijken mij fiscale partners en partners voor pensioen niet automatisch hetzelfde.
Volgens de belastingdienst:
Maar ook iemand anders die op uw adres ingeschreven staat, kan uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

4. U bent partner voor een pensioenregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:00
Ik moest een samenlevingscontract overleggen om bij mijn pensioenfonds dat partnerpensioen te regelen (en moet dat iedere 3 jaar opnieuw bevestigen). Het was overigens een van de redenen om dat te doen zodat mijn partner aanspraak kan maken op het partnerpensioen, mocht mij iets overkomen.
Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract van een notaris, maar heeft u met uw partner een niet-geregistreerd partnerschap? En heeft u met uw partner langer dan zes maanden een gezamenlijke huishouding?
Over het algemeen moet je op de een of andere manier je relatie hebben laten vastleggen (niet alleen voor pensioen belangrijk) om aanspraak te kunnen maken, dat is een drempel zodat niet jan en alleman aanspraak kan maken op het partnerpensioen. BF lijkt een mogelijkheid te bieden om over de drempel te stappen zodat je partner aanspraak kan maken op het partnerpensioen als je een niet-geregistreerd partnerschap hebt én daarbij meer dan 6 maanden samenwoont. (en eerlijk gezegd is dat best coulant)

Lees: in jouw geval zou je aannemelijk moeten maken dat je een duurzaam huishouden vormt dat al langer dan 6 maanden duurt (incl. partnerschap). Alleen op basis van de inschrijving op een adres, is er niet automatisch een partnerschap en aanspraak op een partnerpensioen. Je kunt ook huisgenoten zijn, of moeder-zoon of vader-dochter of .... etc
Hoe je dat zou moeten doen als je dat in de toekomst wel wilt, zal BF wel op de een of andere manier willen zien (maar hoe, geen idee). Het is wel gek dat BF op basis van het feit dat jullie op hetzelfde adres wonen aannemen dat jullie een partnerschap hebben en dat actief hun administratie koppelen doordat 2 van hun participanten op hetzelfde adres wonen (dat is wel gek, want, je kunt ook met een collega samenwonen zonder partnerschap, hetgeen in de huidige woningmarkt niet gek hoeft te zijn).

Kort gezegd, ik denk dat je je zorgen over de koppeling belastingdienst en pensioenfonds niet gegrond zijn. Je moet normaliter je best doen om je partner aanspraak te laten maken op je partnerpensioen, als je niets doet, wordt hij of zij dat niet zomaar dus. Dat HR het wel weet, maakt niet uit, je werkgever en je pensioenfonds zijn verschillende entiteiten. Ik verwacht eerlijk gezegd dat BF jullie verkeerd heeft voorgelicht.

Als je pensioenpartner bent geworden is dat een van de redenen waarom je voor de belastingdienst fiscaal partner bent geworden, naast allerlei andere mogelijkheden waarom je fiscaal partner bent geworden. Je wordt gemakkelijker fiscaal partner dan pensioenpartner zeg maar ;). Overigens kun je volgens mij ook kiezen om maar een deel van het jaar fiscaal partner te zijn en niet het hele jaar (maar ik ben niet zo fiscaal onderlegd).

Overigens zijn er talloze redenen wel werk van te maken van het worden van pensioenpartner. Maar dat is een andere discussie en off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online
htca schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:04:
Ik moest een samenlevingscontract overleggen om bij mijn pensioenfonds dat partnerpensioen te regelen (en moet dat iedere 3 jaar opnieuw bevestigen). Het was overigens een van de redenen om dat te doen zodat mijn partner aanspraak kan maken op het partnerpensioen, mocht mij iets overkomen.

[...]

Over het algemeen moet je op de een of andere manier je relatie hebben laten vastleggen (niet alleen voor pensioen belangrijk) om aanspraak te kunnen maken, dat is een drempel zodat niet jan en alleman aanspraak kan maken op het partnerpensioen. BF lijkt een mogelijkheid te bieden om over de drempel te stappen zodat je partner aanspraak kan maken op het partnerpensioen als je een niet-geregistreerd partnerschap hebt én daarbij meer dan 6 maanden samenwoont. (en eerlijk gezegd is dat best coulant)

Lees: in jouw geval zou je aannemelijk moeten maken dat je een duurzaam huishouden vormt dat al langer dan 6 maanden duurt (incl. partnerschap). Alleen op basis van de inschrijving op een adres, is er niet automatisch een partnerschap en aanspraak op een partnerpensioen. Je kunt ook huisgenoten zijn, of moeder-zoon of vader-dochter of .... etc
Hoe je dat zou moeten doen als je dat in de toekomst wel wilt, zal BF wel op de een of andere manier willen zien (maar hoe, geen idee). Het is wel gek dat BF op basis van het feit dat jullie op hetzelfde adres wonen aannemen dat jullie een partnerschap hebben en dat actief hun administratie koppelen doordat 2 van hun participanten op hetzelfde adres wonen (dat is wel gek, want, je kunt ook met een collega samenwonen zonder partnerschap, hetgeen in de huidige woningmarkt niet gek hoeft te zijn).

Kort gezegd, ik denk dat je je zorgen over de koppeling belastingdienst en pensioenfonds niet gegrond zijn. Je moet normaliter je best doen om je partner aanspraak te laten maken op je partnerpensioen, als je niets doet, wordt hij of zij dat niet zomaar dus. Dat HR het wel weet, maakt niet uit, je werkgever en je pensioenfonds zijn verschillende entiteiten. Ik verwacht eerlijk gezegd dat BF jullie verkeerd heeft voorgelicht.

Als je pensioenpartner bent geworden is dat een van de redenen waarom je voor de belastingdienst fiscaal partner bent geworden, naast allerlei andere mogelijkheden waarom je fiscaal partner bent geworden. Je wordt gemakkelijker fiscaal partner dan pensioenpartner zeg maar ;). Overigens kun je volgens mij ook kiezen om maar een deel van het jaar fiscaal partner te zijn en niet het hele jaar (maar ik ben niet zo fiscaal onderlegd).

Overigens zijn er talloze redenen wel werk van te maken van het worden van pensioenpartner. Maar dat is een andere discussie en off topic.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Je standpunt sluit ook aan bij mijn mening, maar BeFrank denkt hier anders over.
De reactie van BeFrank was als volgt:
Ik heb eerder vandaag uw partner gesproken over het afzien van het partnerpensioen in verband met het toeslagpartnerschap.

Het is niet toegestaan om hier vanaf te zien
Sinds 2010 is het niet langer een optie om af te zien van een partnerpensioen.
Ze stellen dus dat dit automatisch gaat, en dan je er niet van af kan zien.

Of we pensioenpartner wíllen zijn is inderdaad een andere discussie, en ik denk ook dat het handiger is om dit (in de toekomst) wél te zijn. Het komt dit jaar alleen financieel wat onhandig uit.

Alle andere redenen om toeslagpartner te zijn (niet fiscaal partner) zijn momenteel niet van toepassing op ons. Het gaat dus echt alleen om het pensioenpartnerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:58
Maar zolang je vriendin leeft ben je geen (aangemelde) pensioenpartner. Befrank schrijf daar zelf over
Je hoeft je partner of kinderen niet aan te melden en te registreren bij BeFrank. In geval van overlijden wordt namelijk pas onderzocht of er pensioengerechtigden zijn. Dit noemen we het onbepaald partner systeem.
En de belastingdienst schrijft expliciet:
4. U bent partner voor een pensioenregeling.
Op basis van de regeling van BeFrank zijn jullie dus niet automatisch toeslagpartners.

[ Voor 19% gewijzigd door T-MOB op 24-11-2021 11:33 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online
T-MOB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:30:
Maar zolang je vriendin leeft ben je geen (aangemelde) pensioenpartner. Befrank schrijf daar zelf over

[...]

En de belastingdienst schrijft expliciet:

[...]

Op basis van de regeling van BeFrank zijn jullie dus niet automatisch toeslagpartners.
Ik hoop dat dit inderdaad de juiste interpretatie is, maar in vond het onduidelijk genoeg om een vraag over te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 23:08
Het is heel verwarrend maar elke wet kent zijn eigen definitie van het begrip "partner". Zelfs bij verschillende fiscale wetten! Het is dus bij elke wet en in elke situatie weer anders.
Pagina: 1