Asus B350 plus M2 slot laat niets zien in bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:01
Het systeem als volgt :

Asus B350 plus met daarop : Amd ryzen 1700 , 4 * 16 Gb ddr4 geheugen ,
M2 slot : samsung 980 1 Tb , 2 hdd's 2 optische stations .

het systeem doet het goed , ook met de M2 ssd erin , alleen wordt in de bios de ssd niet herkent of weergegeven , data overzet tools als acronis zien hem wel , windows ziet het ook maar daar kun je er niets mee doen ,
Nu is mijn vraag : zijn er opties in de bios die dit veroorzaken , of is er iets anders aan de hand ,
want ik weet zo even niet waar ik het zoeken moet .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
@Uszka ja de bios is naar de laatste versie geupdate en dat gaf geen veranderingen helaas 5601 is het geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Installeer Samsung Magician eens.

Is de ssd geïnitialiseerd in schijfbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
@Uszka ik heb het even geprobeerd met die samsung software en ik krijg herhaaldelijk een runtime error
ik heb geen idee waar dat aan kan liggen .
in schijfbeheer kan ik de ssd niet initialiseren . er staat schijf verwisselbaar geen medium .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Heb je deze aangesloten op SATA poorten 1-4?
The M.2 Socket shares bandwidth with the SATA_5/6 ports, and therefore the SATA_5/6 ports cannot be used when a SATA/PCIe mode M.2 device is installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
@Nielson ja dat klopt , Sata poorten 5 en 6 zijn niet aangesloten ,

even een update : de ssd wordt nu in de bios wel herkend omdat er een optie niet goed stond waardoor hij niet wordt weergegeven , dus data overzetten kan gaan beginnen , alleen wordt ie windows nog altijd niet herkend , Wat kan hier de oorzaak van zijn , drivers ?

weer een update , na het overzetten van de data via ghost , start windows wel op via de ssd maar eindigd in een bsod waarvan ik nog niet weet waarom , ik gok op driver problemen of iets van die strekking ,
eimand een idee hoe dit op te lossen , windows komt van een hdd via sata af en zit nu op een ssd via m.2 nvme .
bovendien kan ik in windows via hdd de ssd niet zien in de verkenner of in schijf beheer . hier gaat iets niet goed

[ Voor 105% gewijzigd door Misterpc op 24-11-2021 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

jgj82

Ja, maar = nee

Ik zou via de Media Creation Tool een verse installatie usb-stick maken, alle data drives afkoppelen en eens proberen Windows op de m.2 disk te installeren. Er kan met je oude installatie van alles mis gaan na het klonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
@jgj82 ik heb ondertussen al wel ontdekt waar het aan ligt , windows 7 ondersteund standaard geen M.2 drives , daar ben ik nu naar een oplossing aan het kijken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

jgj82

Ja, maar = nee

Misterpc schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:57:
@jgj82 ik heb ondertussen al wel ontdekt waar het aan ligt , windows 7 ondersteund standaard geen M.2 drives , daar ben ik nu naar een oplossing aan het kijken .
Aha! Het was me niet duidelijk dat je een besturingssysteem gebruikt dat al bijna twee (!) jaar geen beveiligingsupdates meer krijgt, tenzij je een speciale volume licentie hebt. Heb je speciale redenen om nog W7 te blijven gebruiken? Anders zou ik uit veiligheidsoverwegingen de overstap maar eens gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waarom gebruik je nog Windows 7? Dat OS krijgt al bijna 2 jaar geen beveiligingsupdates meer en is zo lek als een mandje.
Pagina: 1