Aanschaf 3.1/5.1 home cinema set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 14:06
Hallo,

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een Home cinema 5.1 set. Versterker wordt waarschijnlijk de Denon AVR-x1700H of de AVR-S760H.. Ben al langere tijd opzoek maar de 1600h is lang slecht leverbaar geweest en nu is natuurlijk de goede tijd om Black Friday dealtjes te scoren.

Wat is je budget?
Budget is ca. 1500. Met de Q acoustics set zou ik daar wel overheen gaan als er nog een receiver bij moet. Maar ik ben bereid het budget te verhogen als de speakers echt zoveel beter zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gebruik is vooral Film/series en muziek. Af en toe gamen op PS4pro maar dit is niet doorslaggevend.

Qua speakers wil ik waarschijnlijk eerste een 3.0 of 3.1 opstelling. Bij goede vloerstaande luidsprekers lijkt me een subwoofer een beetje overbodig voor mijn gebruik. Woonkamer is ca. 25m2. Maar mocht er een goede set inclusief subwoofer zijn dan is dat natuurlijk prima.

Wat heb je zelf al gevonden?
De volgende sets heb ik op het oog:
Teufel ultima 40, nu een prima aanbieding bij Teufel. € 699.99 voor een complete 5.1 set. Maar volgens mij zijn deze speakers nogal aan het formaat en ik twijfel of dat door het WAF-filter gaat komen.

Daarnaast zag ik de Q-acoustics 3050i 5.1 plus home cinema set. Deze is wat duurder dan de Teufel maar lees hierover erg goede reviews en vind het design wat minder lomp. Deze set is nu verkrijgbaar voor € 1449,-

Ook is het misschien nog een optie om een 3.0 opstelling te maken van Dali Oberon 5 en deze later uit te breiden met achterspeakers.. Of bijv. de Elac Debut F5.2 + B5.2 + C5.2 die ik bij elkaar kan sprokkelen voor €1174,-

Welke vragen heb je hier nog over?
Volgens mij zijn er voor dit budget een aantal prima opties te verkrijgen. En ik weet dat het vooral een kwestie van luisteren is maar het is in deze tijd een hele opgave om bovengenoemde speakers in één winkel/ruimte te kunnen vergelijken. En daarbij klinkt het natuurlijk ook weer heel anders dan in mijn eigen woonkamer...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Het is de vraag wat je wil. Nu meteen 5.1 of eerst beginnen met 2.0/2.1, 3.0/3.1 en daarna uitbouwen.
Voordeel van het beginnen met een stereo (met center) opstelling is dat je betere speakers kan kopen. Persoonlijk zou ik kiezen om eerst je geld in stereo speakers te steken. Een X1700h kost je € 649, dan hou je dus € 850 over voor stereo speakers. Hoe beter je stereo speakers hoe meer lol je daarvan hebt met het luisteren van muziek. Nadeel, je bent veel meer geld kwijt en het is de vraag of je dat wil.

Een goede subwoofer is trouwens altijd een aanvulling, ook bij vloerstaanders van € 1.000 per stuk of nog veel meer. Ook dat kun je altijd in de toekomst overwegen. Een goede sub kost je ook gauw € 600.

Die Teufel set kun je 90 dagen (oid) thuis gebruiken. Je kunt em altijd bestellen en als je het niks vindt, stuur je het weer terug. € 700 is wel erg weinig geld voor een volledige 5.1 set.

Je kunt ook altijd naar een hifizaak gaan om wat frontspeakers te gaan luisteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 24-11-2021 08:57 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
Kleine toevoeging; ik zag net nog een Black Friday deal bij Apollo.

De Denon AVR-X1700h + 2stuks KEF Q550 luidsprekers voor €1099,-. Dan kan de center speaker erbij voor €350,-. Lijken me ook goede speakers. Dan heb je voor €1449 een 3.0 opstelling incl. receiver.

Voordeel van deze speakers is dat ze ook niet zo groot zijn. Nadeel is dat er standaard geen speakergrill bij zit. Lijkt me niet handig icm kleine kinderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Dat is qua prijs een goede deal. Je kunt ook een receiver op de 2e hands markt kopen. Kan je een hoop besparen. Ik weet niet precies wat jij wilt wat een receiver moet kunnen. Die KEF Q550 zijn bij stassen nu bijvoorbeeld voor € 289 per stuk te koop. Bol.com heeft de Q acoustics 3050i voor € 699 per paar in de aanbieding

KEF speakers klinken wel weer heel anders dan Q acoustics speakers. Blijft lastig om speakers zomaar obv reviews en uit het boekje te kopen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
Hulleman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:15:
Dat is qua prijs een goede deal. Je kunt ook een receiver op de 2e hands markt kopen. Kan je een hoop besparen. Ik weet niet precies wat jij wilt wat een receiver moet kunnen. Die KEF Q550 zijn bij stassen nu bijvoorbeeld voor € 289 per stuk te koop. Bol.com heeft de Q acoustics 3050i voor € 699 per paar in de aanbieding

KEF speakers klinken wel weer heel anders dan Q acoustics speakers. Blijft lastig om speakers zomaar obv reviews en uit het boekje te kopen.
Het blijft lastig omdat je nooit verschillende speakers in dezelfde winkel/ruimte te beluisteren. Laat staan bij mij thuis. Op de Teufels na dan maar dan heb je nog niks te vergelijken.

Wat is dan precies het verschil in klank tussen de Q Acoutsics en de KEF's?

En ik lees dat de Q550 lastig aan te sturen zou zijn door een receiver met minder vermogen zoals de X1600h. Nu lees ik hier ook regelmatig dat je naar vermogen niet al te veel moet kijken. Wat is nu de waarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Tom2511 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:38:
Het blijft lastig omdat je nooit verschillende speakers in dezelfde winkel/ruimte te beluisteren. Laat staan bij mij thuis. Op de Teufels na dan maar dan heb je nog niks te vergelijken.

Wat is dan precies het verschil in klank tussen de Q Acoutsics en de KEF's?

En ik lees dat de Q550 lastig aan te sturen zou zijn door een receiver met minder vermogen zoals de X1600h. Nu lees ik hier ook regelmatig dat je naar vermogen niet al te veel moet kijken. Wat is nu de waarheid?
Als je een hifizaak mailt/belt met je budget en wensen, dan zetten zij een x-aantal speakers neer om te luisteren. Mogelijk kun je vragen of je ze thuis mag beluisteren. Desnoods bestel je speakers om ze vervolgens weer terug te sturen.

Persoonlijk vond ik KEF R500 geen fijne speaker om naar te luisteren. Erg ingetogen, net zoals ik dat van Bowers & Wilkins vind. Ik heb meerdere B&W speakers beluisterd in mijn budget toentertijd (€2.000 voor een paar), maar dat was allemaal zo ingetogen, zo klein. Kwam niet lekker van de speaker af. Speakers als Q-acoustics 3050i, Dali Opticon 6, Focal Aria 926/936, Triangle Esprit Antal EZ vond ik veel mooier om naar te luisteren. Meer open, meer in het hoog, veel meer in your face. De Q-acoustics waren dik beneden budget, maar wou ik toch graag luisteren door de lovende dingen die ik er over las. Vond ik veel beter klinken dan veel duurdere KEF's of B&W's. Weer niet beter dan de overige speakers die ik hier noem, maar die waren soms wel 3x zo duur.

De Q550 heeft een gevoeligheid van 87db. Bij vloerstaanders zie je wel hogere waardes. De Q-acoustics heeft een gevoeligheid van 91db. Dat is vrij hoog. Hoe hoger de gevoeligheid hoe meer db een speaker met 1 watt vermogen op 1m afstand kan produceren. Klopt wat je zegt, vermogen hoef je je niet blind op te staren bij normaal gebruik. Op papier zijn de Q acoustics een stuk makkelijker aan te sturen. 4db klinkt als weinig, maar dat is meer dan dubbel vermogen wat de receiver moet leveren. Om op 91db te spelen op 1m afstand kost het 1watt om de Q acoustics aan te sturen, de Q550 ruim 2 watt. Elke 3db kost een verdubbeling van het vermogen, terwijl die je die 3db niet als dubbel zo hard ervaart.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 24-11-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
Hulleman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:04:
[...]

De Q550 heeft een gevoeligheid van 87db. Bij vloerstaanders zie je wel hogere waardes. De Q-acoustics heeft een gevoeligheid van 91db. Dat is vrij hoog. Hoe hoger de gevoeligheid hoe meer db een speaker met 1 watt vermogen op 1m afstand kan produceren. Klopt wat je zegt, vermogen hoef je je niet blind op te staren bij normaal gebruik. Op papier zijn de Q acoustics een stuk makkelijker aan te sturen. 4db klinkt als weinig, maar dat is meer dan dubbel vermogen wat de receiver moet leveren. Om op 91db te spelen op 1m afstand kost het 1watt om de Q acoustics aan te sturen, de Q550 ruim 2 watt. Elke 3db kost een verdubbeling van het vermogen, terwijl die je die 3db niet als dubbel zo hard ervaart.
Bedankt voor de uitleg hierover! Ik had namelijk ook een setje Dali Oberon 5 op de shortlist staan. Hierover lees ik het volgende:
De Oberon heeft 5 klassieke basreflexontwerpen met een poort die aan de achterkant opengaat. De geclaimde gevoeligheid ligt tussen 88 dB, 39 Hz en 26 kHz. Volgens de fabrikant is het kruispunt afgestemd op 2,4 kHz en de bassport op 43 Hz. Met voldoende gevoeligheid en een nominale impedantie van 6 ohm is het voor de meeste versterkers niet moeilijk om een ​​Oberon 5 speaker aan te sturen, de fabrikant adviseert een vermogen tussen 30W en 150W.
Dan is dit eigenlijk net zo lastig aan te sturen als de KEF? Of de KEF even makkelijk als de Oberon... :?

Nu gebruik ik de receiver en speakers voor 'normaal' Netflix/tv/spotify gebruik thuis in de woonkamer. In 70% van de gevallen wanneer er boven 2 kleine kinderen liggen te slapen dus ik zal het volume niet keihard zetten. Geen feestjes waarbij de muziek heel hard moet oid. Maakt dat nog uit voor het aansturen? Dat het makkelijker zou gaan bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Tom2511 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:57:
Geen feestjes waarbij de muziek heel hard moet oid. Maakt dat nog uit voor het aansturen? Dat het makkelijker zou gaan bijvoorbeeld?
Zolang je geen grenzen gaat opzoeken hoef je je geen zorgen te maken over vermogens. Je kunt muziek of film met meer dan genoeg volume spelen dat jij het niet prettig vindt om daar lang naar te luisteren.

Passieve consumenten speakers zijn overigens sowieso niet gemaakt voor (tuin)feestjes om eens goed te pompen (standje politie aan de deur). Sloop je ze echt mee. Voor dat soort gelegenheden ff wat professionele actieve speakers huren/lenen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 24-11-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
Hulleman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:41:
[...]

Zolang je geen grenzen gaat opzoeken hoef je je geen zorgen te maken over vermogens. Je kunt muziek of film met meer dan genoeg volume spelen dat jij het niet prettig vindt om daar lang naar te luisteren.

Passieve consumenten speakers zijn overigens sowieso niet gemaakt voor (tuin)feestjes om eens goed te pompen (standje politie aan de deur). Sloop je ze echt mee. Voor dat soort gelegenheden ff wat professionele actieve speakers huren/lenen.
Dus een versterker als de Denon AVR-X1700H (80W), AVC-S660H (75W) of AVR-S760H (75W) voldoen allemaal prima voor het aansturen van bovenstaande speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Tom2511 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:52:
[...]
Dus een versterker als de Denon AVR-X1700H (80W), AVC-S660H (75W) of AVR-S760H (75W) voldoen allemaal prima voor het aansturen van bovenstaande speakers?
Zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2511
Het is uiteindelijk de Teufel 5.1 set geworden voor €699,-. Met een kortingscode ging daar nog eens 5% vanaf. Ook heb ik via de chat bij Plattetv.nl de Denon avr-x 1700h voor €519,- kunnen kopen. Ik ben benieuwd. Komende week komt het spul allemaal binnen en dan zal ik het eens gaan testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
Op Black friday uiteindelijk ook nog een set Dali Oberon 5 luidsprekers voor €339,-/st gevonden met Vokal centerspeaker dus deze ook maar besteld. via HiFi Klubben zijn deze ook thuis te beluisteren. Ook die worden deze week geleverd.

Dus dan kan ik beide sets eens goed thuis vergelijken!
Teufel Ultima 5.1 VS Dali Oberon 5 3.0... ben benieuwd!

Voordeel van de Teufel = meteen klaar met een complete 5.1 set incl. sub en rears. Ook is de center speakers wat kleiner qua formaat dus past waarschijnlijke beter op het TV meubel, de Dali Oberon Vokal is bijna 2x zo diep en zal waarschijnlijk ín het meubel geplaatst moeten worden.

Voordeel van de Oberons is dat hiervan juist de fronts weer 20cm minder hoog zijn en dit dus een veel hogere WAF-factor heeft. Ook is deze qua stereo geluid wat ik zo links en rechts lees van veel betere kwaliteit dan de Teufels die wat 'wollig' zouden kunnen klinken. De Dali's zouden wat verfijnder zijn. Het nadeel van de Oberons is dat uitbreiding van 3.0 naar 5.1 even op zicht laat wachten. De rearspeakers zijn altijd wel ergens te vinden. Volgens mij mogen dit ook gerust een setje Spektor 1's zijn. Maarja een goeie sub kost dan weer bijna net zo veel als de complete Teufel set. Dilemma's...

Achja, eerst maar eens een paar weken veel muziek luisteren en films kijken op beide sets. Wanneer begint die lockdown? :+

[ Voor 60% gewijzigd door Tom2511 op 29-11-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je inmiddels beide goed kunnen beluisteren? En wat is het uiteindelijke geworden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
Sinnedje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:27:
Heb je inmiddels beide goed kunnen beluisteren? En wat is het uiteindelijke geworden? :)
Lang verhaal kort; de Teufels werden meteen geleverd, maar zijn na een paar dagen retour gegaan. Ze zijn echt ENORM groot. Veel te groot voor in mijn woonkamer. Ook omdat ze wat beter klinken als ze wat verder vanaf de muur staan. Geen optie dus. Ik vond ze ook een beetje wollig klinken maar dat kan er ook aan liggen omdat ik niet eens heb geprobeerd om ze nóg verder in de zithoek te plaatsen...

Mijn hoop was dus gevestigd op de Oberons die meteen na Black Friday verzonden zouden worden... Helaas ergens ging iets mis in het magazijn bij Hifi Klubben waardoor deze speakers helemaal nooit verzonden waren... En 1 dag na Black Friday is de verwachte leverdatum op de site aangepast naar medio februari. In januari werd dit ook nog eens gewijzigde naar maart/april. Inmiddels is de verwachte leverdatum 1 april! :+

Ik wacht dus nog steeds op de Oberons. Hopelijk zal ik ze ergens in april eindelijk ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dank voor de reactie! Balen voor je dat de Teufels geen succes waren en de levertijd van de Oberons zo lang is..

Ik heb een behoorlijke tijd geleden de Teufel MK40 Active gekocht en die ook terug gestuurd, ook vanwege het 'wollige'. Als 2.0 vond ik het niet overtuigend genoeg. Misschien zouden ze beter uit de verf komen met een center.

Ik ben nu ook weer aan het kijken voor een set met receiver en losse speakers. Ook even Sonos overwogen, maar de prijs i.c.m. wat je er voor terug krijgt in kwaliteit ben ik niet overtuigd. Daarbij staat me ook nog iets bij dat ze een aantal jaar geleden wat producten 'end of life' hadden verklaard.. Dan zit je ineens met duur gekochte producten die niet meer (lekker) werken.. Dat staat me ook tegen.

De zoektocht gaat door... :-) Zou leuk zijn wanneer je de Oberons hebt nog een klein verslag doet, kijk er naar uit!
Pagina: 1