Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie84
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-04-2022
Mijn vraag: Kan ik beter een Accespoint (AP) of een Wifi router gebruiken voor het versterken van wifi op zolder? Zolder is niet al te groot en beslaat 1 kamer (16m2)

De situatie:
Ik heb de KPN Experiabox (V10 dacht ik) onderaan in de meterkast staan. Wifisignaal op zolder is niet optimaal.
Ik heb op zolder een vaste utp verbindingen getrokken vanuit de meterkast naar boven (via een switch).

Dilemma:
Ik hoor dat men AP aanraadt boven de wifi routers, vanwege eventuele IP conflicten, connectieproblemen of vertragingen. Is dat echt zo? Wifi routers zijn verder wat goedkoper dan een AP en zou normaal mijn voorkeur hebben, alleen moeten deze wel goed werken.

verder:
Ik wil op zolder ook de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van de 1G ethernetpoorten op die wifi router/AP. Ik wil daar mijn PC op aansluiten, alsmede mijn KPN tvbox (IP TV). De TV moet uiteraard wel de juiste signalen krijgen.

Zelf op het oog:
Wifi routers: TP-Link Archer AX10 of TP-Link Archer C1200. Welke raden jullie aan?
AP: Netgear WAC124/WAC104

Kunnen jullie mij helpen?

Beste antwoord (via Jimmie84 op 24-11-2021 23:53)

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:25
Je kan het beste een router gebruiken.

Zorg dat je deze aansluit op een LAN poort en niet een van de WAN poorten.

Verder is het een kwestie van de router goed configureren (doe dit voordat je de router met de rest van je netwerk verbind)
  • DHCP uitschakelen
  • Juiste wifi kanalen kiezen
Gezien de omvang van de kamer lijkt mij een simpele wifi router voldoende.

Ik zou voor de hoogste wifi versie gaan die in je budget valt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:25
Je kan het beste een router gebruiken.

Zorg dat je deze aansluit op een LAN poort en niet een van de WAN poorten.

Verder is het een kwestie van de router goed configureren (doe dit voordat je de router met de rest van je netwerk verbind)
  • DHCP uitschakelen
  • Juiste wifi kanalen kiezen
Gezien de omvang van de kamer lijkt mij een simpele wifi router voldoende.

Ik zou voor de hoogste wifi versie gaan die in je budget valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Zorg je er overigens wel voor dat zowel je switch(es) als de router dus IGMP ondersteunen zodat je boven tv kan kijken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 20:16

lier

MikroTik nerd

Volgens mij kan je provider (KPN?) precies dat leveren dat jij nodig hebt. Neem even contact met je provider op.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik begrijp ook niet zo goed waarom sommige op tweakers hier zo tegen een router als AP+switch inzetten zijn.... Ik heb zaken gelezen als "hij schiet in factory reset en dan staat dhcp weer aan"
right

Gewoon doen :) wel eentje met 5ghz support kopen. Die TP-Link Archer AX10 lijkt mij prima

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2021 09:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:10
laurens0619 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:59:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom sommige op tweakers hier zo tegen een router als AP+switch inzetten zijn.... Ik heb zaken gelezen als "hij schiet in factory reset en dan staat dhcp weer aan"
right
Onderschat dat niet.
- zeer incidenteel kan het inderdaad gebeuren zoals beschreven (heb helaas een apparaat in beheer gehad die exact dat deed :X )
- veel vaker: de 'echte' Tweaker lost z'n eigen problemen geheel zelf op, maar gemiddeld persoon met problemen gaat op z'n minst kijken naar informatie op de site van de fabrikant. Als je dan de support flows ziet komt het vrijwel altijd neer op "check A, B en C, en als dat alles goed staat, geef de boel een factory reset". Prima advies vanuit support-oogpunt. Als je dan niet meer paraat hebt wat je exact gedaan hebt bij installatie, loop je met meerdere DHCP servers in de soep als je het als AP had draaien.

Heel kort door de bocht: als iemand niet uit zichzelf al weet dat hij een router in AP-modus kan zetten en hoe dat dan te doen, dan zou ik nadrukkelijk niet aanraden om het te doen. Voor nu gaat het vast goed, maar ergens in de toekomst gaat het geheid een keer mis.
Gewoon doen :) wel eentje met 5ghz support kopen. Die TP-Link Archer AX10 lijkt mij prima
JIj, ik: tuurlijk. Jan-met-de-Pet die hier vrij clueless een topic komt openen: liever niet. In zo'n geval zou ik in ieder geval idiot-proof 'it just works' bovenaan priolijst zetten, ook als je factory reset doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@dion_b Ow maar daar ben ik het volledig mee eens :)
Dat vind ik vooral met de ubiquiti setup die soms voor _iedere_ situatie geadviseerd wordt. Ook dat Tweakers die bij mensen installeren die geen drol verstand van IT hebben. Helemaal prima, maar dan moet je niet gek opkijken dat ze jou opbellen als het stuk is

Ik had de TS alleen zo ingeschat dat het voor hem geen probleem zou zijn, hij kent de risicos en heeft zelf al utp naar boven getrokken. Dat is al 10x meer dan het gemiddelde andere "ik wil beter wifi topic" :+

Maar ik schreef het inderdaad op alsof het nooit een slecht idee is om een router als AP in te zetten. Laat ik dat wijzigen in dat dat er een setup moet staan die qua complexiteit past bij de kennis van de eigenaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie84
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-04-2022
MAX3400 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 06:35:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Zorg je er overigens wel voor dat zowel je switch(es) als de router dus IGMP ondersteunen zodat je boven tv kan kijken?
De switch heeft igmp ondersteuning (netgear gs105e).

Maar ik weet niet of de routers dat hebben, weten jullie dat toevallig? Tplino Archer ax10 of archer c1200?

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:35
Wil je geen gedoe hebben en zeker weten dat het werkt en niet zelf hoeven te klooien?
Dan zou ik op zolder de switch neerzetten die kpn zelf ook verkoopt, of heb je die al?
https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/

Dan doe je op de kpn site even de kpn wifi manager. Als je alle stappen doorloopt kun je voor 30 euro een superwifi AP bestellen.

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm

Aansluiten en gaan. Geen gedoe, geen risico dat het niet werkt.

Natuurlijk kan je een router zo instellen dat ie als AP fungeert. Prima als je er toevallig nog een in de kast hebt liggen, maar als je de apparatuur nog moet aanschaffen zou ik gewoon kopen wat je nodig hebt en dat is een AP.

[ Voor 23% gewijzigd door Blackouts op 25-11-2021 08:00 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jimmie84 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:53:
[...]
...Tplino Archer ax10 of archer c1200?
https://www.tp-link.com/e...cher-ax10/#specifications
IPTV: IGMP Proxy / IGMP Snooping

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt geen router nodig maar een AP met meerdere netwerk poorten die zijn vaak goedkoper (minder functionaliteit die je toch niet gebruikt) Een Ubiquti Aircube is bijvoorbeeld heel interessant qua prijs kwaliteit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1