Bypass op verkeerde locatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Ik heb een Remeha Avanta 28c met 12 radiatoren en een vloerverwarming met 4 groepen als bijverwarming. Aanvoer temp cv 65 en vloer 40 graden.

Nu ben ik bezig geweest met opnieuw waterzijdig inregelen en het blijft apart dat ik niet alle 8 radiatoren op de benedenverdieping tegelijk warm kan krijgen. Pas als de grootste vragers uit staan, krijgen de afgelegen radiatoren de warmte.

Nu lijkt het erop dat de AVDO bypass ook altijd open staat. Van 0.2 naar 0.5 maakt geen verschil. Hij is altijd warm en heeft doorstroming. De pomp in de CV staat op laag en van de vloerverwarming op stand 1 van 3.

Op de foto zie je de verdeler en de 8 radiatorgroepen van de begane grond. Boven zijn er nog 4 radiatoren op een andere verdeler. Deze worden allemaal snel warm aangezien ze dichter bij de ketel zitten.

Als ik kijk naar de locatie waar die bypass zit, denk ik dat daar het probleem zit. Ik kan mij voorstellen dat de aanvoer van de radiatoren de weg van de minste weerstand kiest en zo linea recta weer de retour in gaat via de bypass.

Jullie een idee? Als dat het geval is, zou het dan wat zijn als ik de leidingen waar de gele pijlen over lopen, zou verlengen, zou het dan helpen of moet de bypass zo dicht bij de vloerverwarming zitten?

Groen is aanvoer, rood is afvoer en geel is de weg van de bypass. 8)
Er is trouwens een radiator in de groep die geen thermostaatknop heeft en altijd open staat (bij warmtevraag van de ruimtethermostaat), deze wordt alleen bij de voet wat geknepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxc-RZPl0oeQmZ8XPAQxy6pAefs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BTKKhWpMS8wZm6RlQd68a61I.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dezFWFN_KW5034xZ3UcvOezWQog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AlK4WjZWAqmilF0W9GRSrvKS.jpg?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Beste antwoord (via Sarge78 op 27-11-2021 11:10)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:45
draadnippel. welke op de uitgang moet van je bypass.
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

stappenplan : beide kanten opruwen met een ijzerzaagje, en daarna verpakken in loctite 55.
met de schroedraad mee. loctite 55 is pakkingdraad en geen lijm)
en dan de nippel in de uitgang van de bypass plaatsen.
daarop moet dan die knie die nu al in je systeem zit.

ingang van je bypass kan je gewoon de betrefende fiting hergebruiken.
even losdraaien en opnieuwe verpakken. verder niks bijzonders aan.

ik hoop alleen wel dat het past kwa techniek. ik vermoedt dat je net te kort komt.

ik vindt het persoonlijk nergens op slaan. je komt aan met 15 mm dan naar 22 voor de bypass.
en dan weer naar 15 naar de verdeler. als je bypass doorloopt wordt je vloer dus niet meer warm.
ik zou de onderste helft 22 maken. hoewel ik zie dat het wicu is dus nevermindt
laat die t sukken 22/22/15 aub zitten. wedden dat er geen steunhuls inzit.

de bovenste kan je wel vervangen voor 3 x 15 mm. en de onderste twee lekker laten zitten.
normaal zou ik adviseren alles voor 22 te vervangen. zodat het verhaal klopt maar je gaat.
je zelf een heleboel werk op je hals halen. nieuwe tsukken nodig puntstukken nodig etc./

ik zie jouw wel wat t stukken 3 x 15 plaatsen en even 15 mm leiding buigen.
en wat punstukken plaatsen. in je bypass. dan ben je het snelste klaar.
en is voor iemand wel te doen. maar alles op zijn kop gooien zie ik je niet doen.

expansie vat vervangen is ook geen wereldt klus. en water heeft 1 voordeel.
het prikt niet en het ontploft niet. een berg handoeken gereed houden.
en zorgen dat er iemand kijkt wat er gebuert als je gaat bijvullen. die stop kan roepen.

en nog wat begin om 8:00 op een doordeweekse dag als de warmte service open is.
dan kan je spullen halen. (wedden dat je wat gaat nodig hebben/vergeten/stel je erop in.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-04 16:46
kan je die volledig dichtdraaien?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
De bypass kan alleen van 0,2 naar 0,5.

0,2 lijkt open en 0,5 meer dicht. Helemaal dicht niet. Druk geregeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Sarge78 op 23-11-2021 21:39 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 08:18
Zet je CV pomp eens harder je hebt te weinig flow in je systeem, een bypass kan je inderdaad niet volledig dichtdraaien want die is als beveiliging bedoelt, ik heb de bypass gewoon bij mijn ketel zitten en dat vormt geen enkel probleem.

En de grootverbruikers moet je een beetje knijpen met een voetventiel bijvoorbeeld.

De bypass kan ook gewoon warm aanvoelen terwijl die wel dicht staat vanwege je naastgelegen leidingen, warmte geleid goed.

[ Voor 117% gewijzigd door mr_evil08 op 23-11-2021 21:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:13

DropjesLover

Dit dus ->

Gaat niet gewoon al je water linea recta de retour in door die directe leiding tussen aanvoer- en retourheader?
Die bypass doet volgens mij geen drol?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:42:
Zet je CV pomp eens harder je hebt te weinig flow in je systeem, een bypass kan je inderdaad niet volledig dichtdraaien want die is als beveiliging bedoelt, ik heb de bypass gewoon bij mijn ketel zitten en dat vormt geen enkel probleem.
Ik denk niet dat het te weinig flow is. Pomp al eens harder gezet. Bypass blijft ook open. Boven is het systeem al bijna niet in te regelen omdat die de volle bak krijgen. Iets knijpen is al suizen en mooie Delta (bij radiatoren) niet te halen. Totaal verschillend met beneden. Die Avanta moet het makkelijk kunnen redden.

Wat wel kan zijn is dat door het waterzijdig inregelen en daarmee het knijpen en de flow in het radiator deel verminderd dat de bypass helemaal snel open gaat op die locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
DropjesLover schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:42:
Gaat niet gewoon al je water linea recta de retour in door die directe leiding tussen aanvoer- en retourheader?
Die bypass doet volgens mij geen drol?
Een andere directe leiding tussen aan en afvoer anders dan de bypass is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sarge78 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:49:
[...]

Ik denk niet dat het te weinig flow is. Pomp al eens harder gezet. Bypass blijft ook open. Boven is het systeem al bijna niet in te regelen omdat die de volle bak krijgen. Iets knijpen is al suizen en mooie Delta (bij radiatoren) niet te halen. Totaal verschillend met beneden. Die Avanta moet het makkelijk kunnen redden.

Wat wel kan zijn is dat door het waterzijdig inregelen en daarmee het knijpen en de flow in het radiator deel verminderd dat de bypass helemaal snel open gaat op die locatie.
Die bypass gaat pas open als er meer dan 0.5 bar tegendruk is(neem aan dat je hem daar op ingesteld hebt), of is defect, je gaf aan als de grote gebruikers warm zijn en dus dicht gaat dat dan je radiatoren warm worden, dit klinkt niet als een bypass probleem of is je retour temperatuur dan heel hoog ?

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 23-11-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:53:
[...]

Die bypass gaat pas open als er meer dan 0.5 bar tegendruk is(neem aan dat je hem daar op ingesteld hebt), of is defect.
Zou dat kunnen op die locatie? Hoofdaanvoer zit daar en gaat naar verdeler vloer en verdeler radiatoren. Daar zit wel meer druk dan 0,5 op lijkt mij? (stond op 0,4 maar wel aan het testen geweest van hoog naar laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En offtopic, maar goedbedoeld advies: je wil een pompschakelaar :Y
Terugverdiend voor het volgende seizoen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
teacher schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:57:
En offtopic, maar goedbedoeld advies: je wil een pompschakelaar :Y
Terugverdiend voor het volgende seizoen.
Komt een hele nieuwe mooie pomp. Geen pompschakelaar nodig. Zit dichtbij het vuur dus gewoon omdat het kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dan heb ik niks gezegd! O-)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
ja het kan zinvol zijn om hem te verplaatsen naar het einde van je verdelers. (naar rechts dus)
daarnaast kan je hem ook gelijk vervangen. nu wil ik niet 100% garantie erop geven.
maar je hebt wel de kans dat het gaat werken. je doet in ieder geval iets om het probleem op te lossen.
soms is een kleine wijzeging al voldoende om het probleem op te lossen. (en soms ook niet)
daarnaast kijk even hoe je cv staat ingestelt staat deze niet beperkt in kw vermogen. (of pomp vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
miciel schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:27:
ja het kan zinvol zijn om hem te verplaatsen naar het einde van je verdelers. (naar rechts dus)
daarnaast kan je hem ook gelijk vervangen. nu wil ik niet 100% garantie erop geven.
maar je hebt wel de kans dat het gaat werken. je doet in ieder geval iets om het probleem op te lossen.
soms is een kleine wijzeging al voldoende om het probleem op te lossen. (en soms ook niet)
daarnaast kijk even hoe je cv staat ingestelt staat deze niet beperkt in kw vermogen. (of pomp vermogen)
Net nog eens gescheckt. Ik merk nu dat als de CV gaat draaien, die bypass als eerste warm wordt. Zelfs de retouren van de radiatoren duren veel langer om warm te worden, dus ik denk dat het inderdaad te snel over die bypass gaat. Ik ga zsm de optie van verlengen naar rechts eens proberen. Moet dat ding in de buurt blijven van de vloerverwarming verdeler? Niet dat ik heel veel ruimte heb. De leidingen kunnen beide zo'n 50 cm verlengt worden, maar goed toch weer een meter in dat circuit erbij.

Ik kan er weer een comap op zetten of zeg je dat een danfoss of iets anders beter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
e je ontluchters zitten verkeerdt. deze moeten recht omhoog staan.

nu weer terug naar je vraag nee die bypass moet niet perse heel dicht bij je vloer verwarming te zitten.
zolang hij maar in je systeem zit zeg maar. die paar meter meer of minder maken niet zoveel uit.

mijn voorstel is niet om de leidingen te verlengen dat is zinloos.
het gaat erom dat ja hem naar de rechter zijde van je radiator verdelers plaatst.
dan moet het water eerst lange alle radiator aansluitingen. dan pas is het bij je bypass ventiel.
(theoretisch maakt het verplaatsen niet heel veel uit maar de praktijk is soms anders)
in danfoss zit een klein gaatje zodat de druk gelijk blijft. comap/pentec heeft dat niet.

ps nog een tip je kan boven ook inregel kaan voor je verdeler plaatsen.
deze bijvoorbeeldt. (maar wel een vuil filter plaatsen anders is hij snel bruin/zwart)
https://www.comwo.nl/nl/1...IZcl68f95djBoCs_0QAvD_BwE
en het glaasje moet naar beneden. het liefste in de aanvoer. als die ruimte ervoor is. (of in je retour. )

en wil de volgende keer als je tekent even de juiste kleuren gebruiken ? ;)
rood aanvoer blauw retour en bypas ? geel.

en om terug te komen op je vraag je bypass is wel bedoelt voor je vloerverwarming.
als bijv je kamer thermostaat nog vragtent is en vloerverming zelf al op temperatuur is.
dan loopt wel de knop van je vloerverwming dicht. kan er geen water meer rondt worden gepomt.
en gaat je ketel in storing. omdat te voorkomen is er een bypass geplaats. opzich prima.

maar deze zit wel een beetje ongelukkig. het water loopt meteen terug je retour in.
de bypass verplaatsen naar de rechter radiator verdeler is daarom theretisch wat beter.
het moet dan eerst langs alle radiator aansluitingen. er is de kans dat het wel bij de radiatoren komt.
(en ja kwa theorie zou het niet uit mogen maken maar ik heb al vaker wat dingen opgelost
door gewoon wel aan te passen. en soms heeft het nut en soms werkt het niet is er wat anders)

verplaatsen is dus een optie/mogenlijkheid. maar vervangen is wel aan te bevelen.
vervang hem eerst maar voor een danfoss. (of een compap/pentec) danfoss is wel wat beter.
en mocht het dan niet werken dan kan je overwegen om hem te verplaatsen.

dan kan je namelijk achterhalen wat het probleem is. heb je een nieuwe die niet werkt.
ja dan zit hij verkeerdt. (doe je allebei tegelijk dan weet je niet of het a of b is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
miciel schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:22:
e je ontluchters zitten verkeerdt. deze moeten recht omhoog staan.

nu weer terug naar je vraag nee die bypass moet niet perse heel dicht bij je vloer verwarming te zitten.
zolang hij maar in je systeem zit zeg maar. die paar meter meer of minder maken niet zoveel uit.

mijn voorstel is niet om de leidingen te verlengen dat is zinloos.
het gaat erom dat ja hem naar de rechter zijde van je radiator verdelers plaatst.
dan moet het water eerst lange alle radiator aansluitingen. dan pas is het bij je bypass ventiel.
(theoretisch maakt het verplaatsen niet heel veel uit maar de praktijk is soms anders)
in danfoss zit een klein gaatje zodat de druk gelijk blijft. comap/pentec heeft dat niet.

ps nog een tip je kan boven ook inregel kaan voor je verdeler plaatsen.
deze bijvoorbeeldt. (maar wel een vuil filter plaatsen anders is hij snel bruin/zwart)
https://www.comwo.nl/nl/1...IZcl68f95djBoCs_0QAvD_BwE
en het glaasje moet naar beneden. het liefste in de aanvoer. als die ruimte ervoor is. (of in je retour. )

en wil de volgende keer als je tekent even de juiste kleuren gebruiken ? ;)
rood aanvoer blauw retour en bypas ? geel.

en om terug te komen op je vraag je bypass is wel bedoelt voor je vloerverwarming.
als bijv je kamer thermostaat nog vragtent is en vloerverming zelf al op temperatuur is.
dan loopt wel de knop van je vloerverwming dicht. kan er geen water meer rondt worden gepomt.
en gaat je ketel in storing. omdat te voorkomen is er een bypass geplaats. opzich prima.

maar deze zit wel een beetje ongelukkig. het water loopt meteen terug je retour in.
de bypass verplaatsen naar de rechter radiator verdeler is daarom theretisch wat beter.
het moet dan eerst langs alle radiator aansluitingen. er is de kans dat het wel bij de radiatoren komt.
(en ja kwa theorie zou het niet uit mogen maken maar ik heb al vaker wat dingen opgelost
door gewoon wel aan te passen. en soms heeft het nut en soms werkt het niet is er wat anders)

verplaatsen is dus een optie/mogenlijkheid. maar vervangen is wel aan te bevelen.
vervang hem eerst maar voor een danfoss. (of een compap/pentec) danfoss is wel wat beter.
en mocht het dan niet werken dan kan je overwegen om hem te verplaatsen.

dan kan je namelijk achterhalen wat het probleem is. heb je een nieuwe die niet werkt.
ja dan zit hij verkeerd. (doe je allebei tegelijk dan weet je niet of het a of b is)
Ik had het tekeningetje gemaakt en toen wist ik dat ik commentaar zou gaan krijgen op de kleuren!!! :P

Ik kan helaas de bypass niet helemaal rechts doen. Zit een muur. Bypass zoals op de foto is juiste type met het gaatje even los van aansluitmaten? Het verlengen naar rechts is natuurlijk een hele kleine moeite als het er toch af moet. Zou er ook voor kunnen kiezen om tegelijk de leidingmaat iets te veranderen. Als het naar smaller gaat, zal het minder snel de makkelijkste weg worden.
Niet te vergeten dat er 2 radiatoren in het systeem zitten die geen thermostaat hebben. Er blijft altijd een minimale circulatie. De ene is echter flink geknepen boven en onder en de ander staat een halve slag open op het voetventiel. Wel een Delta T van 25% kunnen krijgen op beide. CV ketel Delta T overigens zo'n 20 graden.

Ik heb een dergelijk kraantje denk ik boven zitten. Zie foto's. Moet ik daar iets mee/aan doen? Degene die CV onderhoud doet wist niet waarvoor deze bestemd was. Moet wel zeggen dat van de 4 radiatoren boven alleen de slaapkamer gebruikt wordt en de rest alleen open gaan als het echt heel koud wordt, maar dat is nooit het geval.

Ik heb in het begin al eens de pomp van de vv terug gezet van 3 naar 2 en nu naar 1 om een langzamere afgifte te verkrijgen, maar dat zou misschien ook tegen kunnen werken als het gaat om flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZdDp_SrTLpWIkTAxwt29OpF84I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g2BgiC6m5QNt53DYWLUfUArI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh6S_w5S-Dc0HL4vt_58q_HXfsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aj6Wh7msAdyLKZzlR3ArbVxz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUIxJuwi2SnGuGrX9CqwCfMFPRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k7QMP3QvmZQqdAaUCF1erQA8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRy2qMFyIAeRglO6JHVnXfTdhdc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVYhDyHioLcCKNAQJKYBBbhN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
wat betreft je kraantje daar kan je eventueel de boel boven beter mee inregelen.
stel je radiaotren worden heelemaal warm/halen geen delta-t eerst voetventiel wat knijpen.
en als echt gaat suizen kan je je kraan wat knijpen. ​officieel is deze berekendt. en nagemten.
dopjes zijn om meetpluggen aan te slutien. gebeurt soms wel en soms niet.
bereken kan je via het boekje/tabellen doen hoeveel weerstandt/liter per minuut.
(en er zal heus weleens eentje met de temperturrvoeler worden gedaan.)
maar 'officoeel' zijn deze dus berekendt en ook nog nagemeten.

jammer dat je verdeler tegen zo tegen de muur zit. envetueel kan je wel
2 insteek knien nemen. en dan een rechte. bypass. maar het werkt wel rot.
insteek knieen zijn harder en klemmen daardoor minder lekker.

leidingen versmallen kan wel zin hebben. maar ik denk dat hij gewoon op is.
de geposte bypass van danfos is een prima model en zit een gaatje in.
om de druk gelijk te houden. dus deze loopt wel altijd ietsje door.

een draadnippel verpakken en deze op zijn uitgang zetten.
dan knie met binnendraad erop draaien. en even kijken of het past.
aan de aanvoerzijde kan je gewoon het puntstuk/schroefbus met buitendraad hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
miciel schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:34:

een draadnippel verpakken en deze op zijn uitgang zetten.
dan knie met binnendraad erop draaien. en even kijken of het past.
aan de aanvoerzijde kan je gewoon het puntstuk/schroefbus met buitendraad hergebruiken.
Dit moet ik even voor me zien denk ik.

Ik wil er ook een nieuwe Grundfos Alpha 2 of 3 pomp tussen hangen en er moet een nieuw expansievat dus denk dat ik het beter even allemaal tegelijk kan (laten) doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• miciel
draadnippel. welke op de uitgang moet van je bypass.
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

stappenplan : beide kanten opruwen met een ijzerzaagje, en daarna verpakken in loctite 55.
met de schroedraad mee. loctite 55 is pakkingdraad en geen lijm)
en dan de nippel in de uitgang van de bypass plaatsen.
daarop moet dan die knie die nu al in je systeem zit.

ingang van je bypass kan je gewoon de betrefende fiting hergebruiken.
even losdraaien en opnieuwe verpakken. verder niks bijzonders aan.

ik hoop alleen wel dat het past kwa techniek. ik vermoedt dat je net te kort komt.

ik vindt het persoonlijk nergens op slaan. je komt aan met 15 mm dan naar 22 voor de bypass.
en dan weer naar 15 naar de verdeler. als je bypass doorloopt wordt je vloer dus niet meer warm.
ik zou de onderste helft 22 maken. hoewel ik zie dat het wicu is dus nevermindt
laat die t sukken 22/22/15 aub zitten. wedden dat er geen steunhuls inzit.

de bovenste kan je wel vervangen voor 3 x 15 mm. en de onderste twee lekker laten zitten.
normaal zou ik adviseren alles voor 22 te vervangen. zodat het verhaal klopt maar je gaat.
je zelf een heleboel werk op je hals halen. nieuwe tsukken nodig puntstukken nodig etc./

ik zie jouw wel wat t stukken 3 x 15 plaatsen en even 15 mm leiding buigen.
en wat punstukken plaatsen. in je bypass. dan ben je het snelste klaar.
en is voor iemand wel te doen. maar alles op zijn kop gooien zie ik je niet doen.

expansie vat vervangen is ook geen wereldt klus. en water heeft 1 voordeel.
het prikt niet en het ontploft niet. een berg handoeken gereed houden.
en zorgen dat er iemand kijkt wat er gebuert als je gaat bijvullen. die stop kan roepen.

dan kan je spullen halen. (wedden dat je wat gaat nodig hebben/vergeten/stel je erop in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
miciel schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:10:

Als ik de buizen ga verlengen, kan ik het ook iets meer manipuleren om de afstand na de byspass iets te verkleinen.

Kan ik die loctite neem ik aan ook gebruiken bij het schroefdraad van het vat neem ik aan? De rest wat ik tegenkom bij de buizen enz allemaal knel toch?

En ja ik moet altijd minimaal 3x heen en weer en heb aan het eind altijd materiaal over.

Andere vraag nog, nu we toch bezig zijn. Ik merk dat mijn ketel een wat meer resontante toon heeft gekregen (al ruim een jaar of langer). Een diepe zware toon alsof er buiten een warmtepomp aanstaat. Echt iets van de brander heb ik het idee. Heb jij een idee wat dat zou kunnen zijn? Jaarlijks wordt het wel schoongemaakt. Ik heb zelf het idee dat het zou komen door een verkeerde verhouding in de verbranding, maar dit zijn geen dingen waar ik zelf mee moet gaan kloten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Sarge78 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:10:
[...]

Als ik de buizen ga verlengen, kan ik het ook iets meer manipuleren om de afstand na de byspass iets te verkleinen.

Kan ik die loctite neem ik aan ook gebruiken bij het schroefdraad van het vat neem ik aan? De rest wat ik tegenkom bij de buizen enz allemaal knel toch?
ja dat is wel weer waar. dan kan je indien nodig een verzetje buigen. doe maar in 30 graden.

expansie vat gaat hier nog altijd in de teflon

de loctite 55/draad kan wel maar je krijgt later je vat er niet meer vanaf. dan moet je eerst je beugel los halen van de muur dan je vat op de grond leggen. voet erop dan de beugel los draaien. doe je zelf een plezier doe dat niet. je bypass is een ander verhaal. daarbij is het wel fijn als het goed vast zit.
En ja ik moet altijd minimaal 3x heen en weer en heb aan het eind altijd materiaal over.
ja precies dat. ik doe het tegenwoordig anders. ik haal 100 euro aan spullen en breng na afloop
de helft weer terug. (en dan moet ik tussendoor nog een keertje spullen halen hoor ik kom vaak niet uit)
Andere vraag nog, nu we toch bezig zijn. Ik merk dat mijn ketel een wat meer resontante toon heeft gekregen (al ruim een jaar of langer). Een diepe zware toon alsof er buiten een warmtepomp aanstaat. Echt iets van de brander heb ik het idee. Heb jij een idee wat dat zou kunnen zijn? Jaarlijks wordt het wel schoongemaakt. Ik heb zelf het idee dat het zou komen door een verkeerde verhouding in de verbranding, maar dit zijn geen dingen waar ik zelf mee moet gaan kloten denk ik.
je hebt een intrgas hangen laat ze er even een rookgas analyze eraan hangen.
en nee de afstelingen van je branderblok niet gaan aanpassen zonder spullen.
ook kan je ventilator kapot zijn. even de mantel eraf halen en even luisteren/kijken.
echter zowel de ventilator als het branderblok zijn niet voor de particulier/leek.
dat heb je inderdaad al goed in de gaten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Heb je ook gekeken of de bypass daadwerkelijk het probleem is?

Zet de ketel in bedrijf en draai je bypass open(druk op minimaal), wordt die dan een stuk warmer of blijft de temperatuur hetzelfde, daarmee kan je ook vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2021 18:43 ]

Pagina: 1