Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:45
Hi allen!

Sinds kort weer is een build gemaakt om weer is een beetje te gamen.
CPU: pricewatch: Intel Core i5-11400 Boxed
Mobo: pricewatch: Gigabyte B560M DS3H V2 (Bios F3, nieuwste)
RAM: Zie hieronder
GPU: pricewatch: AMD Radeon RX 6700 XT
PSU: pricewatch: MSI MPG A750GF

Als eerst een pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 welke standaard op 2133Mhz draaide en niet op de QVL stond, en zodra XMP aanzette kreeg ik na een tijdje BSOD, crashes etc.
Terug op 2133Mhz was het weer perfect.

Daarna een pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B setje gehaald, welke wel op de QVL staat, en standaard op 2666Mhz draait. Maar ook bij dit setje na het inschakelen van XMP weer crashes en BSOD...

Ik snap het niet meer. Is dit een gevalletje pech met het moederbord? Voeding? (hoor ik een kameraad steeds zeggen, maar lijkt me onwaarschijnlijk)

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
Uszka schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:26:
Is het BIOS van het moederbord up to date?
Yes, F3 is de nieuwste (staat nu ook in de openingspost, excuus :))

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ram wel in de grijze bankjes gedrukt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-10 14:03
Tja, XMP wordt door Intel gezien als 'overclocken' dus je hebt nooit garantie dat het werkt, maar je koopt natuurlijk geen kitje RAM om 'm op 2133 MHz te laten draaien. Het zou kunnen dat je pech hebt met je moederbord of geheugencontroller van je CPU.
Met Corsair Vengeance LPX is het afhankelijk van de exacte revisie wat voor chips er op zitten dus je weet pas wat je kan verwachten als je de latjes in je hand hebt (als 't Samsung B-die is heb je geluk). Die Crucial Ballistix zou echter altijd dual rank Micron Rev E of single rank Micron Rev B moeten zijn.
Ik heb vorig jaar tijdens de Amazon prime days zo'n zelfde setje Crucial Ballistix gekocht en deze zelfs nog wat overclocked. Om te kijken of 't aan het RAM ligt zou je je eens kunnen proberen om de spanning van je RAM wat te verhogen. 1.45V wordt als veilige spanning gezien voor dagelijks gebruik van Micron Rev E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:03
Skizzik0 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:43:
Tja, XMP wordt door Intel gezien als 'overclocken' dus je hebt nooit garantie dat het werkt, maar je koopt natuurlijk geen kitje RAM om 'm op 2133 MHz te laten draaien.
Alleen loopt de ondersteuning bij 11th Gen officieel ook tot 3200MHz, dezelfde snelheid als het XMP profiel. Zou dus ook zonder overklok op volle snelheid moeten kunnen op dat platform :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
Precies, dat is wat ik ook dacht, Sticks zitten trouwens in de grijze banken inderdaad. Volgens mij heb ik inderdaad de loterij helaas verloren. Nu ben ik al wel blij dat dit set in ieder geval op 2666 draait, beter dan de Corsairs op 2133

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
Skizzik0 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:43:
Tja, XMP wordt door Intel gezien als 'overclocken' dus je hebt nooit garantie dat het werkt, maar je koopt natuurlijk geen kitje RAM om 'm op 2133 MHz te laten draaien. Het zou kunnen dat je pech hebt met je moederbord of geheugencontroller van je CPU.
Met Corsair Vengeance LPX is het afhankelijk van de exacte revisie wat voor chips er op zitten dus je weet pas wat je kan verwachten als je de latjes in je hand hebt (als 't Samsung B-die is heb je geluk). Die Crucial Ballistix zou echter altijd dual rank Micron Rev E of single rank Micron Rev B moeten zijn.
Ik heb vorig jaar tijdens de Amazon prime days zo'n zelfde setje Crucial Ballistix gekocht en deze zelfs nog wat overclocked. Om te kijken of 't aan het RAM ligt zou je je eens kunnen proberen om de spanning van je RAM wat te verhogen. 1.45V wordt als veilige spanning gezien voor dagelijks gebruik van Micron Rev E.
Dank voor je suggestie, Ik wou eerste het voltage niet verhogen, maar na gister wat te hebben gespeeld toch maar gedaan.

XMP Profiel ingeschakeld, de rest op Auto laten staan en de spanning stond op 1.35v (Bios rapporteerde: 1.375v)
Spanning verhoogt naar 1.37v (Bios rapporteert nu: 1.395v) en het lijkt nu stabiel. Games crashes niet meer na 20 minuten, gisteren een uurtje of 2 achter elkaar kunnen spelen zonder crashes..

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-10 14:03
QempZoR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:41:
[...]

Dank voor je suggestie, Ik wou eerste het voltage niet verhogen, maar na gister wat te hebben gespeeld toch maar gedaan.

XMP Profiel ingeschakeld, de rest op Auto laten staan en de spanning stond op 1.35v (Bios rapporteerde: 1.375v)
Spanning verhoogt naar 1.37v (Bios rapporteert nu: 1.395v) en het lijkt nu stabiel. Games crashes niet meer na 20 minuten, gisteren een uurtje of 2 achter elkaar kunnen spelen zonder crashes..
Fijn om te horen dat het nu naar behoren werkt. Dat zijn verder hele veilige spanningen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:18
Kan je dat geheugen niet handmatig 3200MHZ zetten? Mijn R 7 3700 kon ook niet overweg met XMP maar handmaig het gheugen op 3200MHZ loste het probleem op.

• QempZoR
Helaas inderdaad tevroeg gejuigd. Zojuist toch weer games die crashen na een x aantal minuten..
Apart..

@Bintzak Het geheugen kan inderdaad ook wel handmatig naar 3200Mhz, maar ben niet zo heel erg thuis in de timings. Die dan hetzelfde instellen als dat het XMP profiel aangeeft? ( 16-18-18-36 uit mn hoofd )

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:18
QempZoR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:52:
Helaas inderdaad tevroeg gejuigd. Zojuist toch weer games die crashen na een x aantal minuten..
Apart..

@Bintzak Het geheugen kan inderdaad ook wel handmatig naar 3200Mhz, maar ben niet zo heel erg thuis in de timings. Die dan hetzelfde instellen als dat het XMP profiel aangeeft? ( 16-18-18-36 uit mn hoofd )
Heb bij mij de FCLK frequentie op 1600 gezet, en dan zou het ram op 3200MHZ moeten draaien. in ieder geval in Task manager staat memory speed op 3200

Heb dit filmje gebruikt. YouTube: Enabling Memory in an ASUS bios (enabling RAM/DDR4)
Timing heb ik standaard gelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Bintzak op 25-11-2021 18:09 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:03
QempZoR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:52:
Die dan hetzelfde instellen als dat het XMP profiel aangeeft? ( 16-18-18-36 uit mn hoofd )
16-20-20-38 aldus de website van Corsair
Dat zou je inderdaad eens handmatig kunnen proberen, eventuele andere instelbare timings op auto laten.

[ Voor 17% gewijzigd door !mark op 25-11-2021 18:39 ]

Pagina: 1