Lan NIC en daarna chello NIC

Pagina: 1
Acties:

• meibok
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Topicstarter
ik heb zojuist chello geinstalleerd gekregen (op afspraak en mooi op tijd) maar ik krijg geen verbinding via de NIC van chello.

Ik gebruik win2k en had vooraf de installatie een klein lan draaien op een asus 100mb kaart.

Daar is nu een 3com 10mb kaart aan toegevoegd maar via deze kaart krijg ik geen verbinding.
Als ik tcp/ip op de 100mb kaart juist configureer dan heb ik een vlekkeloze en snelle internet verbinding.

Vraag:
Hoe krijg ik windows zo ver dat hij internet via de tweede (3com/chello) kaart bezoekt?

De kaart krijgt een ip adres uit

quote faq:
169.154.x.x / 255.255.0.0 (Automatic Private IP Adress) - In deze range krijgt een NIC die op DHCP staat een IP toegekend, als er geen DHCP-server beschikbaar is.

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

• Raser
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je moet met de asus kaart eerst je ip vrijgeven door ipconfig /release te doen in een dos box, dan de kabel over te zetten naar de 3com kaart en daar in een dos box ipconfig /renew te doen, dat zou alles moeten zijn

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Je kunt idd eerst een ipconfig /release elnk3 <- de naam van jouw netwerkkaart doen en daarna een ipconfig /renew elnk3
De daadwerkelijke naam voor die elnk3 kun je met het commando ipconfig /all achterhalen.

Volgens mij wil jij ook eerst de FAQ van Network Troubleshooting lezen. Deze tref je hier: [topic=152460/1/25]

Ook het gebruik van de search kan je aardig op weg helpen. Menig GoT-ter heeft hier heel wat over netwerken geleerd! ;)
[search=internet delen]

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• meibok

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Topicstarter
ik had het gezien in de FAQ maar ik kreeg het niet voor elkaar,
bedankt voor de replies iig.

Ga het nog eens proberen...

Verwijderd

Je kunt ook ff allebei kaarten disablen.
daarna eerst je 3com kaart enable waar je kabel modem aan hangt.

kijk ff de instelling van de kaart na..tcp/ip enz...

als dit werk dan pas je 100M/Bits kaart enablen...

Suc6..

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op dinsdag 21 augustus 2001 15:08 schreef snakeeye het volgende:
Je kunt ook ff allebei kaarten disablen.
daarna eerst je 3com kaart enable waar je kabel modem aan hangt.

kijk ff de instelling van de kaart na..tcp/ip enz...

als dit werk dan pas je 100M/Bits kaart enablen...

Suc6..
Dat is idd ook mijn ID. Eerst lopen, dan vliegen.
Misschien is het wel handig om een internet share programma te gebruiken, waardoor je niet handmatig alle routes hoeft te regelen.

Heal the internet ...

• Raser
  • Niet online
Het probleem zit hem er volgens mij helemaal niet in dat de netwerk kaarten niet werken, maar de monteur heeft het modem via de 100 mbit kaart aangemeld op het chello netwerk, als je nu een andere kaart aan wil melden zal je toch echt eerst die 100 mbit kaart vrij moeten geven voordat je met de 10mbit een verbinding kan maken.

• meibok

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Topicstarter
de 100mb kaart reageert op
"ipconfig /release" IP en subnet naar 0.0.0.0

kabel in 10mb kaart & "ipconfig /renew"
The following error occurred when renewing adapter Local Area Connection 2: DHCP
Server unreachable

Kabel terug in 100mb kaart en "ipconfig /renew"
en ik heb weer verbinding. :?

Verwijderd

Je kabelmodem van Chello zit waarschijnlijk nu verbonden aan het mac-adres van je asus-kaart, wilt je dit wijzigen, dan zal je moeten bellen met de helpdesk. Veel plezier hiermee want een nieuwe netwerk kaart aanmelden bij de chello helpdesk heeft mij 3 dagen gekost!

Verwijderd

HA inderdaad , die monteur heeft dan jou verbinden op die 100M/Bits kaart geconfigureerd.

UPC werkt met je MAC adres van je NIC...en in jou geval is dat de MAC adres van je 100M/bits kaart..

je moet ff UPC bellen en dit laten veranderen...als dat nog mogelijk is....

of anders druk je een andere 100M/bits kaart erbij i.p.v. die 10 M/Bits kaart....

suc6

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
die monteurs zijn gewoon mongolen als ze het inet werkend bij je kunnen afleveren doen ze dat en de rest moet je zelf maar uitzoeken. Bij mij werkte het in eerste instantie ook niet en toen hebben we ter controle hem aan mijn laptop proberen te hangen. Dit werkte. Dus de inetverbinding was opzich okay. Ben toen ook een goede dag bezig geweest om de boel op mijn gewone pc aan de praat te krijgen. Hoop gekloot met /release etc. etc.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Ben drie dagen bezig geweest om die gasten daar wijs te maken dat hun het mac-adres in mijn modem nog niet veranderd hadden. Ik had niet nl. deze oude NIC in een oud PC'tje gepropt en had gewoon verbinding, alleen niet met mijn nieuwe MB & NIC (had nl. een ISA-NIC en mijn nieuwe MB had geen ISA meer alleen PCI). Gasten afgebluft (let op, na 3 dagen). Kreeg toen iemand die er toch wel wat verstand van scheen te hebben en binnen 2 minuten verbinding met mijn nieuwe NIC!!!!!

Heerlijk zo'n helpdesk waarbij je de woorden in HUN mond moet leggen!

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Flush aanvragen bij chello, vervolgens mac adres laten wijzigen, klaar is kees, zelf oo het probleem gehad, doet het allemaal weer als een zonnetje (voor zover mogelijk bij chello)

edit:

te laat, lullig :)

• Raser
  • Niet online
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:27 schreef snakeeye het volgende:
HA inderdaad , die monteur heeft dan jou verbinden op die 100M/Bits kaart geconfigureerd.

je moet ff UPC bellen en dit laten veranderen...als dat nog mogelijk is....
Je hoeft upc hier helemaal niet voor te bellen, je kan zelf ook een dhcp release doen met windows, maar dat heb ik hier boven pas 2 keer eerder aangegeven.
En als je belt naar 0900-1580 zullen ze je exact hetzelfde advies geven als ik je hierboven gegeven heb, want er wordt pas een flush aangevraagd indien de klant zelf geen release meer kan geven, omdat bijvoorbeeld de netwerk kaart stuk is. maar dat is nu niet het geval, dus kan hij het gewoon zelf oplossen.

Op het moment dat dit dan niet werkt dan ligt het dus aan de installatie van de netwerk kaart/software.

• meibok

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Topicstarter
ja oke,
maar die 10mb chello kaart kan ik dus niet releasen

• Raser
  • Niet online
Je hoeft die 10mbit kaart ook niet te release,

het enige dat je zou moeten doen is een release geven op de 100 mbit kaart, dan de 100mbit kaart uitschakelen. en dan een renew doen op de 10 mbit.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op dinsdag 21 augustus 2001 16:05 schreef Raser het volgende:
Je hoeft die 10mbit kaart ook niet te release,

het enige dat je zou moeten doen is een release geven op de 100 mbit kaart, dan de 100mbit kaart uitschakelen. en dan een renew doen op de 10 mbit.
Dit is dus idd the Chello way...

Heal the internet ...

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Als je onder linux draait, of een linux/freeSCO router hebt, dan is het probleem op te lossen door zelf je MAC adres in te stellen. >:)

Dit kan door:

ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 hw ether xx:xx:xx:xx:xx
ifconfig eth0 up

in je opstartscript voor je netwerk te zetten. Let er wel op dat je dit doet voordat alle NIC's geinitialiseerd worden.

eth0 kun je vervangen door de kaart die je aan je kabelmodem wilt hangen, en xx:xx:xx:xx:xx door het MAC adres wat bij je provider geregistreerd staat.

Success.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• meibok

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Topicstarter
mhh ja had toch maar ff anderhalf uur gebeld. bleek dat de chello kaart in een of andere offer-loop zat.

De zaak wordt nu gereset en morgenmiddag meegenomen als nieuwe instelling. Ben benieuwd....

Die ipconfig release werkte goed op mijn 100mb kaart maar de 3com zat helemaal vast kennelijk

iig nogmaals bedankt voor de hulp
laat morgen wel weten of het werkt

• meibok

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Topicstarter
hmm er is dus niks veranderd.
chello dan maar in eigen nio
30,- voor een nieuwe 100mb is goedkoper dan de help-lijn van upc...

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 17:10 schreef TMoose het volgende:
Als je onder linux draait, of een linux/freeSCO router hebt, dan is het probleem op te lossen door zelf je MAC adres in te stellen. >:)

Dit kan door:

ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 hw ether xx:xx:xx:xx:xx
ifconfig eth0 up

in je opstartscript voor je netwerk te zetten. Let er wel op dat je dit doet voordat alle NIC's geinitialiseerd worden.

eth0 kun je vervangen door de kaart die je aan je kabelmodem wilt hangen, en xx:xx:xx:xx:xx door het MAC adres wat bij je provider geregistreerd staat.

Success.
of je geeft een network stop commando. Tot nu toe kan ik hier op deze wijze elke kaart gebruiken. Ik krijg bij elke kaart dan ook een ander IP-nr toegewezen. Installeer ik de originele kaart weer dan kijg ik mijn oorspronkelijke IP-nr weer terug. In de database van Chello wordt waarschijnlijk het MAC nr en het daarbij horende IP-nr (gekoppeld) opgeslagen.
Systeem: Red Hat 6.0 op een P133 en reserve systeem Freesco op een 486. Allemaal verschillene kaarten (3Com en NE200 compatible)

Verwijderd

helaas......sinds eergisteren lukt mijn suggestie niet meer.
We lagen er sinds woensdag uit.
Na onderzoek of de server NOK was, en het modem bij de buren geleend en v.v getest bleek dat onze hardware in orde was.
Vanmorgen kontakt gehad met de helpdesk, na een vriendelijke maar net-deskundige dame, kwamen we (teovallig?) bij een deskundige heer terecht die weliswaar geen Linux ondersteuning gaf maar wel zoveel inzicht in de materie had dat wij met een sneltreinvaart door de analyse konden. Mede door het huiswerk vooraf.
Om een lang verhaal kort te maken was de conclusie dat wij meerdere MAC adressen v/d netwerkkaart in het geheugen hadden staan van het modem (dat kan volgens de helpdesk=hd.
Daar ze nu software tussen de DNS server en ons hebben geplaats om niet geregistreerde MAC kaarten te blokkeren was ons modem geblokkeerd. Hij heeft een spoedopdracht geven om het modem weer vrij te geven, en dat is gelukt want ik ben weer on-line. Met de netwerkkaart die in hun database staat. Deze migratie heeft in Gelderland deze week plaats gevonden en was o.a. bedoeld om niet geregistreerde modems (lees illegale) eruit te filteren........
Gevolg: als je in het vervolg een andere netwerkaart eraan wilt hangen moet je effe de helpdesk inlichten, die geven dan aan de technische dienst de opdracht om een MAC-adres vrijgave te doen zodat je bij het opnieuw opstarten met de nieuwe kaart weer kunt internetten. Dit nieuw MAC-adres wordt dan vervolgengs gelockt (in een databse opgeslagen).
Ik heb (nog niet getest op ik hem zelf toch nog kan leasen en dan een nieuwe kaart.
Slot:
* het was erg vervelend om er zo lang uit te liggen (ivm werk en zo) maar na ons huiswerk kregen wij een profesioneel advies van Chello.
* mijn linux PC heeft nu problemen (zie nieuwe thread anders gaat het door elkaar lopen)
Pagina: 1