Hoe werkt een ‘flitsbusje’?’

Pagina: 1
Acties:

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:01
Vandaag reed ik langs een ‘flitsbus’ radarcontrole.

De locatie waarop hij stond te flitsen was best een gekke namelijk vlak voor een rotonde, waar je sowieso moet afremmen. Natuurlijk kun je hard aankomen rijden, maar de plek leek me niet echt handig voor een controle (maar ik ben geen expert :P).

Toen ik langs het busje reed, zag ik geen zichtbare camera. Wel stond na de rotonde een motoragent. Daardoor vroeg ik me dan ook af: hoe flits deze agent? Is het middels een lasergun, zodat hij de gereden snelheid doorgeeft aan de motoragent?
Want wat nou als die motoragent er niet zou staan en er geen zichtbare camera staat? Hoe wordt er dan ‘geflitst’? Gewoon door het raam van de bus?

Het kenteken van het busje zag ik ergens voorbij komen, het was wel echt een busje van de politie en niet zomaar een busje.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In de buurt van die bus staat een losse camera op een statief, soms ook verstopt in bijv een vuilcontainer of een aanhanger die ergens dichtbij staat.

🖥️ | 🚗

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:17
Ik kan mij voorstellen dat dit geen snelheidscontrole was, maar een ANPR-controle. Hierbij worden de kentekenplaten van de voorbijrijdende voertuigen gescand en vergeleken met een database. In deze database staan onder andere kentekens van voertuigen waar nog boetes voor openstaan, tenaamgestelden met openstaande straffen en aandachtsvestigingen.

Zodra er een "hit" is, vindt de opvolging plaats door de motorrijder.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-11 21:57
Het kan ook zijn dat ze niet op snelheid controleerden maar bijvoorbeeld op het gebruik van een mobiel niet hands free, gordels of andere overtredingen.

• MartijnMartijn
Bedankt voor jullie antwoorden! De kans is inderdaad dat het dan een ANPR-controle zou zijn geweest.
Is het dan altijd zo dat wanneer je een busje ziet zonder fysieke camera, dit een ANPR-controle is en geen snelheidscontrole?

Verwijderd

MartijnMartijn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:08:
Bedankt voor jullie antwoorden! De kans is inderdaad dat het dan een ANPR-controle zou zijn geweest.
Is het dan altijd zo dat wanneer je een busje ziet zonder fysieke camera, dit een ANPR-controle is en geen snelheidscontrole?
Als je de camera niet ziet ben je er wellicht al voorbij gereden. Soms staan ze op hele gemene plekken.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:08
MartijnMartijn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:08:
Haha. Grappig. Kwam er gisteren ook langs na de COVID test. :) Zag ook een motoragent rond rijden. Was iets na 17 uur.

Een busje kan best ook een radarcontrole zijn. Iets verder staan ze zeer regelmatig... ze staan hier dan in het gras.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 24-11-2021 09:39 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-11 15:33
De camera kan ook in het busje staan, achter de achterruit. Dit kan en mag, ook bij radar (snelheids)controles.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

1107972 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:09:
Het kan ook zijn dat ze niet op snelheid controleerden maar bijvoorbeeld op het gebruik van een mobiel niet hands free, gordels of andere overtredingen.
Of met een ANPR die daar ism de belastingdienst even een verrassingscontrole aan het doen is :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MartijnMartijn
Aomi schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:46:
De camera kan ook in het busje staan, achter de achterruit. Dit kan en mag, ook bij radar (snelheids)controles.
Als dat klopt, dan ben ik benieuwd na wat het oplevert zo vlak voor een rotonde.

-

Wat ook nog wel een opvallend detail was: rondom Hengelo stonden veel meer eenheden van de politie.
Een algemene controle lijkt dus logischer.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-11 15:33
MartijnMartijn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:21:
[...]

Als dat klopt, dan ben ik benieuwd na wat het oplevert zo vlak voor een rotonde.

-

Wat ook nog wel een opvallend detail was: rondom Hengelo stonden veel meer eenheden van de politie.
Een algemene controle lijkt dus logischer.
Ja klopt, in dit geval denk ik niet dat het een snelheidscontrole was gezien de onlogische locatie daarvoor. Maar het kan dus wel, mocht je 'm ooit elders tegenkomen ;)

In dit geval zet ik ook mijn geld in op een ANPR controle.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:57

pietje63

RTFM

Inspired schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:35:
[...]

Haha. Grappig. Kwam er gisteren ook langs na de COVID test. :)
"maar de mevrouw van de GGD zei dat ik zo snel mogelijk naar huis moest"

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Doorgaans zal bij enkel een snelheidscontrole op een dergelijke locatie geen agent op motor aanwezig zijn, dan worden bekeuringen gewoon achteraf verzonden. Ze gaan niet elke automobilist die te hard rijd door een motor agent staande laten houden om op die manier de bekeuring uit te schrijven, dat kost veel te veel geld en is dus weinig efficient. De aanwezigheid van een agent op motor duid aan dat ze mensen staande willen houden en dat er doorgaans sprake is van een ANPR controle, al kan dat natuurlijk gepaard gaan met een snelheidscontrole maar dat lijkt me op deze locatie vrij zinloos.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 24-11-2021 12:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-11 15:24
Wanneer er gelaserd wordt op snelheid kunnen ze dat al vanaf hele grote afstand doen, afhankelijk van het apparaat wat ze gebruiken, ongeveer een 1km. Ik weet niet goed hoe dit in verhouding staat met het daadwerkelijk flitsen, maar ik kan mij dus voorstellen zelfs vlak voor een rotonde een lucratieve plaats is om te flitsen.

Bij ons in de polder wordt er regelmatig gebruik gemaakt van de flitsbus ;)
Met het handlaser-werk is over het algemeen de regel, zodra jij hem ziet, hebben ze jouw snelheid al.

• MartijnMartijn
@Laurensius88 Laseren ze dan bijvoorbeeld uit een bus?
Misschien ook nog wel een interessant vraag: word je dan niet staande gehouden? Of kan je gelaserd worden zonder een staande houding.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Denk dat je aan ANPR of een algemene (kenteken) controle langs gereden bent. Deze situatie leent zich niet echt voor een snelheidscontrole.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

MartijnMartijn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:31:
Misschien ook nog wel een interessant vraag: word je dan niet staande gehouden? Of kan je gelaserd worden zonder een staande houding.
Bij laseren word je staande gehouden, bij flitsen niet. Flitsen kan ook vanuit de bus zelf gebeuren.

Overigens is niet ieder busje op een bijzondere locatie een flitser. Bij mij in de buurt heeft een buurman een Transporter die exact lijkt op zo'n flitsbus, altijd een Flitsmeister melding.

Maar ze kunnen bijvoorbeeld ook in een Touran staan te flitsen, zo hebben ze mij tijd terug gepakt met 4km te hard 8)7

Maar als je CJIB fanmail verwacht, even de site van CJIB in de gaten houden, zie je ze enkele dagen eerder dan in de brievenbus.

Mijn reviews al gezien?

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-11 15:24
Nee er wordt niet vanuit de bus handmatig gelaserd, maar mijn punt is meer dat het bereik van een lasergun erg groot is. Ik kan mij voorstellen dat dezelfde techniek ook voor het flitsen gebruikt kan worden en het daardoor wellicht lijkt dat je voldoende afgeremd bent, maar dat de snelheid al 300 meter eerder is gemeten (bijv)

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:17
Bij een snelheidscontrole met een lasergun wordt de bestuurder doorgaans stilgehouden en verbaliseert. Het voordeel daarvan is dat de bestuurder meteen wordt geconfronteerd met de gedraging. Hiermee is het preventieve effect van een boete groter dan wanneer enkele weken later nog eens een envelop op de deurmat valt (hoewel een boete bij sommige mensen nimmer effect zal hebben :) ).

Mocht het niet lukken om de bestuurder aan de kant te krijgen dan mag de boete ook op kenteken worden geschreven. Soms komt er een spoedmelding tussendoor die - uiteraard - voorgaat.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 13:15
Voor zover ik weet zit de radar wel eens achter het kenteken (voor). Dit kenteken is dan ook volledig van plastic en helemaal plat. Tegen de tijd dat je dat kunt zien ben je natuurlijk al te laat.

• Harrystoeptegel
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-06-2022
Ik reed vandaag door Barendrecht, 2 baans 70 weg. Rechts van de weg staat een heg van +-1m hoog. Achter die heg stond een zwarte mercedes vito (V-198-ZT) met geblindeerde ramen. Alleen de achteruit en een deel van de zijruit hadden vrij zicht op de weg.

Ik kwam aanrijden en keek naar de neus van de bus (dus de richting die geen vrij zicht had op de weg en al helemaal niet de kentekenplaay zoals eerder benoemd). Heb de bus wel gezien maar pas hooguit 100-50m vantevoren geremd. Ik zal +-100 hebben gereden toen ik heb zag en begon te remmen. Toen ik langs de achterkant van de bus reed, reed ik wel +-70. Verder geen losse camera gezien.

Long story short; ben ik het haasje?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-11 12:18
Harrystoeptegel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:26:
Ik reed vandaag door Barendrecht, 2 baans 70 weg. Rechts van de weg staat een heg van +-1m hoog. Achter die heg stond een zwarte mercedes vito (V-198-ZT) met geblindeerde ramen. Alleen de achteruit en een deel van de zijruit hadden vrij zicht op de weg.

Ik kwam aanrijden en keek naar de neus van de bus (dus de richting die geen vrij zicht had op de weg en al helemaal niet de kentekenplaay zoals eerder benoemd). Heb de bus wel gezien maar pas hooguit 100-50m vantevoren geremd. Ik zal +-100 hebben gereden toen ik heb zag en begon te remmen. Toen ik langs de achterkant van de bus reed, reed ik wel +-70. Verder geen losse camera gezien.

Long story short; ben ik het haasje?
We kunnen glazen bollen erbij halen, maar het blijft gokken. Je merkt het vanzelf.

The devil is in the details.

Pagina: 1