Toevoegen 2x8GB RAM zorgt voor crashes (BSOD)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 20:53

waseland

War... war never changes

Topicstarter
Beste Tweaker,

Ik heb vandaag mijn upgrade kitje van RAM stokjes binnen gekregen maar als ik deze probeer toe te voegen aan mijn bestaande setup krijg ik "apart" gedrag in Windows (lees herstarts en BSODs).

Huidige setup:
CPU: pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
MBU: pricewatch: MSI X470 Gaming Pro
RAM: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15

Nieuw RAM: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15 (specifiek die van Amazon)

Ik zie wel in de BIOS dat ze een klein beetje verschillen qua timings (nieuwe revisie?).

Zonder XMP of OC lijken ze te werken in 4x4 setup maar hier is de frequentie gelocked op 2133Mhz. Verder wel een hoop stottering in Windows.
Met XMP of OC naar 3000Mhz constante crashes/BSOD's. Heb ze ook 1 voor 1 geprobeerd maar dit leidt tot hetzelfde resultaat.

Is er nog een mogelijkheid om dit te redden in een 4x4 setup met 3000Mhz of zal ik ze retourneren?

Alvast bedankt!

P.S.
Voor de mensen die het toevallig weten, hoe lastig/mogelijk is het om een Ryzen 5800x in dit systeem te zetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:54
MEMTEST draaien met diverse setups. Niet de standaard windows maar de echte zeg maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 20:53

waseland

War... war never changes

Topicstarter
TweakerVincent schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:58:
MEMTEST draaien met diverse setups. Niet de standaard windows maar de echte zeg maar :P
Zo ver kan ik hem helaas niet eens laten komen, tegen de tijd dat ik een applicatie opstart is er al een BSOD opgetreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:54
waseland schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:00:
[...]

Zo ver kan ik hem helaas niet eens laten komen, tegen de tijd dat ik een applicatie opstart is er al een BSOD opgetreden.
Memtest is niet in windows he. Gewoon boot usbstick maken en draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 23:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je daadwerkelijk de hogere clockfrequenties wilt gebruiken is het verstandiger om 2x16GB te plaatsen in plaats van 4x8GB. Met meerdere modules wordt het moeilijker om daadwerkelijk deze hoge(re) frequenties te halen, dit vergt namelijk meer van moederbord en geheugencontroller. Aangezien de modules blijkbaar niet helemaal gelijk zijn, zit er misschien ook nog een compatibiliteit issue in.

Ik zou kijken of je de modules kunt terug sturen of als set verkopen en dan een setje van 2x16GB opzoeken, van een merk en type, waarvan bekend is dat deze in jouw set-up functioneren. Eventueel gebruikmaken van de HCL van de fabrikant van het moederbord.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 22:21
De geheugencontroller van de 2700X vindt 4 dimms niet zo lekker om aan te sturen. Daarbij mix je RAM waar Ryzen in het algemeen een hekel aan heeft, Ogenschijnlijk heb je hetzelfde RAM gekocht maar zeer waarschijnlijk zitten er verschillende MIC's op. Op de modules staat een versienummer, naast het voltage. Wat is het versienummer van de oude en de nieuwe kit?

Mits er een compatibel BIOS op het moederbord staat zal een 5800X prima werken.
Pagina: 1