Rechten na 2x laptop reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:39
Ik hoop dat dit het juiste topic is voor mijn case.

TL:DR: laptop is na 2 reparaties en 1,5 maand verder nog steeds niet gerepareerd en
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
wil niks doen behalve hem voor een 3e keer proberen te repareren.

Hele verhaal:

Een jaar na aankoop wilde ik mijn Lenovo laptop verkopen. Ik had hem in principe al verkocht maar toen ik hem terug wilde zetten naar fabrieksinstellingen viel me een probleem met het scherm op. Deze begon heel iets te flikkeren en werd steeds erger naarmate de tijd.

Ik heb hem toen onder garantie opgestuurd naar (web)winkel die hem weer heeft doorgestuurd naar hun service center (Lenovo?).

Ik heb hem na een aantal weken terug ontvangen met de mededeling dat het moederbord is vervangen. Bijzonder met een scherm probleem, maar ok.

Dus ik doe hem weer aan, paar windows updates doen en het scherm begint weer te flikkeren. In een iets mindere mate, maar het was er wel weer.

Dus weer opgestuurd, weken wachten en terug ontvangen. Zelfde als eerder, laptop aan gezet, Windows updates installeren en.... weer het flikkerende beeld. Daarnaast lijkt het scherm ook iets scheef in het frame te zijn gezet.

Dit verhaal wederom naar (web)winkel gecommuniceerd. Hun antwoord was dat ik hem maar weer, voor de 3e keer, moest opsturen.

Ik begin nu een beetje geïrriteerd te raken. Ik ben sinds 7 oktober bezig en nog steeds geen werkende laptop. Al die tijd dus ook niet kunnen gebruiken en in de tussentijd wat nieuws gekocht. Kan de laptop ook niet verkopen en ik zie de restwaarde letterlijk dalen met de week.

Ik heb (web)winkel gevraagd om een andere oplossing, bv een vervangend model. Maar ze willen niks compenseren en ze geven aan dat het enige wat ik kan doen het blijven opsturen van de laptop tot ie het eindelijk een keer doet.

Nu vraag ik me af wat mijn rechten zijn. Is het ok dat ik als consument mijn laptop straks 1,5 maand of langer kwijt ben zonder enige vervanging of compensatie? Iemand ervaring met een gelijkwaardige case zoals die van mij?

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 19:45 . Reden: Naam winkel weggehaald, gezien deze niets toevoegt aan de discussie rondom een (lopend) geschil. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Maar, voordat je die Windows updates deed was het scherm dus helemaal oké?

Dan heb je te maken met een software probleem, niet met een hardware probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar de laptop heeft een volledige fabrieksinstellingen reset gehad. Daarna geen software meer geïnstalleerd, buiten dan de gewone Windows updates. Die moet toch niet dit soort heftige storingen geven. Lees niks op internet dat Lenovo's hier (sinds kort) last van hebben.

YouTube: Lenovo scherm probleem

[ Voor 13% gewijzigd door bsmpower op 23-11-2021 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-04 18:12
Ik heb zelf ooit voor een computerfabrikant gewerkt en ik kan je vertellen dat je na 2 reparaties echt niet meteen een nieuw/vervangend apparaat krijgt. Dit gebeurt meestal na 3/4x repareren en dan moet het ook nog om hetzelfde probleem gaan. Ik weet uiteraard niet hoe dat bij Lenovo zit en wat juridisch je rechten zijn.

Over het probleem zelf..

Je geeft aan dat het moederbord vervangen is. Mijn vermoeden zou niet meteen bij het moederbord liggen, maar kan zeker ook een probleem zijn. Aangezien het hier om een backlight probleem gaat van het scherm, zou ik eerder het LCD scherm vervangen inclusief LCD kabel. Moederbord vervanging is meestal de laatste stap.

Mijn advies is om sowieso te checken welke onderdelen inmiddels al zijn vervangen, en ook elk reparatie in de gaten houden wat er precies gebeurt met je apparaat. Daar heb je immers recht op. Mocht het na 3 reparaties nog niet opgelost zijn, dan zou ik de case escaleren. Als het niet opschiet via webwinkel, neem dan rechtstreeks contact op met Lenovo. Soms helpt het ook om te klagen op social media kanalen.

Succes iig!

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 19:45 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je hebt recht op een deugdelijk product. Webwinkel probeert je dat door reparatie te geven. Dat jij die laptop snel wou doorschuiven is niet echt hun probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 19:46 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
SmurfLink schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:09:
Je hebt recht op een deugdelijk product. Webwinkel probeert je dat door reparatie te geven. Dat jij die laptop snel wou doorschuiven is niet echt hun probleem?
Dat laatste klopt, dat is mijn frustratie. Maar toch gek dat het ze niet lukt om het in 2 reparatie beurten op te lossen. Ondertussen ben ik mijn laptop kwijt voor 1,5 maand, en langer door de 3e reparatie. Gelukkig heb ik de luxe dat ik tussentijds een andere laptop heb kunnen kopen. Misschien maar eens rechtstreeks contact opnemen met Lenovo, eens kijken wat die te zeggen hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 19:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:40
Zodra je de laptop rechtstreeks naar Lenovo stuurt, sta je (of toekomstige koper) een heel stuk zwakker qua garantie richting webwinkel. Stel dat Lenovo je een nieuwe of gereviseerde laptop terugstuurt als oplossing - dan kan webwinkel claimen dat zij *op die laptop* geen garantie hoeven te geven want die hebben ze niet aan jou verkocht.

Zou daar dus mee uitkijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 19:47 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
bsmpower schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:26:
[...]

Dat laatste klopt, dat is mijn frustratie. Maar toch gek dat het ze niet lukt om het in 2 reparatie beurten op te lossen. Ondertussen ben ik mijn laptop kwijt voor 1,5 maand, en langer door de 3e reparatie. Gelukkig heb ik de luxe dat ik tussentijds een andere laptop heb kunnen kopen. Misschien maar eens rechtstreeks contact opnemen met Lenovo, eens kijken wat die te zeggen hebben.
Ik snap dat het heel erg vervelend is dat ze het probleem niet oplossen, en daar zou je best een vorm van compensatie voor kunnen vragen. Maar ze proberen het wel op te lossen, dus dat is in ieder geval nog iets. Hopelijk lukt het ze de derde reparatie wel. Anders zou je een brief kunnen schrijven dat je geen vertrouwen meer hebt in een vruchtbare oplossing en een andere oplossing wilt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
bsmpower schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:26:
[...]

Dat is tegenwoordig helaas de standaard in Nederland.

Vrijwel alle elektronica gaat naar dynafix, en als je de reviews over hun opzoekt zijn die gewoonweg belabberd. Ik heb het zelf ook al meerdere malen met verschillende apparaten gehad, die na herstel door hun nog altijd defect bleken te zijn.

De medewerkers van dynafix krijgen heel weinig tijd om apparaten grondig te onderzoeken. Over het algemeen krijgen ze net genoeg tijd om het apparaat aan te zetten, even snel erdoorheen te klikken om te proberen het probleem te reproduceren, en that's it. Bij de eerste reparatie komen ze dan meestal ook niet verder dan de software opnieuw installeren, en bij de tweede reparatie vervangen ze een willekeurig onderdeel om de indruk te wekken dat ze iets diepgaander gekeken hebben. Het moet allemaal maar zo goedkoop mogelijk.

Maar, je mag na de een aantal (hoeveel is niet wettelijk vastgelegd) reparatie pogingen een nieuw apparaat eisen als hetzelfde defect dan nog steeds bestaat. Om dit voor elkaar te krijgen heb je meestal wel een advocaat nodig die een boze brief stuurt. Hier is dan een rechtsbijstandsverzekering zeer nuttig voor. Deze weg heb ik al een paar keer bewandeld bij verschillende winkeliers die erop stonden dat ik het apparaat na een aantal pogingen nog eens zou opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Hoop niet dat het zover hoeft te komen. Op zich ben ik een tevreden webwinkel klant. Alleen in dit geval wat minder. Bedankt voor je toelichting over de werkwijze bij Dynafix. Als dit het geval is neem ik het de reparateur ook niet echt kwalijk. Maar deze manier van werken lijkt me uiteindelijk meer te kosten dan dat men iets meer tijd krijgt om het in 1x op te lossen. Ik stuur hem vandaag voor de 3e keer op. Als het daarna nog steeds niet goed is dan ga ik wel weer in discussie met de webwinkel klantenservice. Bedankt voor alle reacties iedereen!

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 19:49 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste @bsmpower

Je hebt niets te maken met de reparateur, maar alleen met de verkoper. Er is geen wettelijke regel dat je een gekocht goed meer dan 1x moet laten repareren voor hetzelfde euvel. Zie ook veel topics in SF Shopping Forum

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Hackus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:13:
Beste @bsmpower

Je hebt niets te maken met de reparateur, maar alleen met de verkoper. Er is geen wettelijke regel dat je een gekocht goed meer dan 1x moet laten repareren voor hetzelfde euvel. Zie ook veel topics in SF Shopping Forum
Kan echter ook niet vinden hoe lang men bezig mag zijn met de reparatie van een product, of hoe vaak die opgestuurd mag worden. 3x is scheepsrecht dus ik geef het nog een kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bsmpower schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:43:
[...]

Kan echter ook niet vinden hoe lang men bezig mag zijn met de reparatie van een product, of hoe vaak die opgestuurd mag worden. 3x is scheepsrecht dus ik geef het nog een kans.
De consument mag er geen hinder van ondervinden, en je kunt een leentoestel aanvragen.
(normaal kan het binnen 14 dagen) De termijn en aanvraag van leentoestel moet je zelf aanvragen,bespreken.

Voor consumenten kun je dit lezen, ben je een heel stuk beter geïnformeerd https://www.consuwijzer.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 24-11-2021 11:50 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:39
Je kan stellen dat je webwinkel de gelegenheid gegeven hebt om dit te repareren danwel te vervangen. Daar hebben zij geen gehoor aan gegeven aangezien het product nog steeds hetzelfde euvel bevat. Mijns inziens is dat dan regelrechte recht op ontbinding van de koop.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 19:48 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in SF, schopje daarheen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:30
vanaalten schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:55:
Zodra je de laptop rechtstreeks naar Lenovo stuurt, sta je (of toekomstige koper) een heel stuk zwakker qua garantie richting webwinkel. Stel dat Lenovo je een nieuwe of gereviseerde laptop terugstuurt als oplossing - dan kan webwinkel claimen dat zij *op die laptop* geen garantie hoeven te geven want die hebben ze niet aan jou verkocht.

Zou daar dus mee uitkijken.
Ja alleen heeft webwinkel hem zelf doorgestuurd (zoals ik het lees) en als Lenovo eventueel vervolgens direct iets naar TS stuurt is het risico wat verkoper loopt. Niet iets waar TS op dat moment iets aan kan doen.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 19:49 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

tweakduke schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:02:
Deze past beter in SF, schopje daarheen.
En dan heb ik nog de naam van de webwinkel eenmalig in mo-tags gezet en verder verwijderd conform beleid.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1