Vervangen wifi + modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:07
Goedemiddag Tweakers,

Wij willen graag onze wifi verbeteren in huis en zijn op zoek naar een mesh systeem i.v.m. Lastig overal kabels te krijgen, dit willen we ook uitbreiden naar de schuur.

Nu zat ik te kijken en kom ik dit tegen:

https://www.coolblue.nl/p...mesh-rt-ax92u-3-pack.html

En deze

https://www.coolblue.nl/p...ultiroom-wifi-3-pack.html

Maar er is zoveel keuze en wat is nu de betere keuze? Of zijn er nog andere keuzes?

Nu hebben wij glasvezel internet van KPN 1000/1000mbit en hebben we vrije modemkeuze en zou ik volgens mij de experiabox kunnen verwijderen en vervangen voor de asus?

Kan dit ook met de orbi?

(Scheelt weer een apparaat als de experiabox vervangen kan worden)

Graag hoor ik wat jullie de beste opties vinden.

Ter informatie ik kan me redelijk redden met het instellen van een router e.d. Maar ben geen expert dus het moet wel een beetje te begrijpen blijven.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stapje terug:

Wat is je verwachting qua performance?

Besef dat 'mesh' op moment dat je het draadloos aansluit gewoon een ordinaire repeater is dat bandbreedte opoffert voor dekking, en dat de backhaul van mesh dus net zo goed WiFi is dat moeilijk door materialen heen dringt. Binnenhuis gaat het waarschijnlijk wel werken, maar hou rekening met effectieve snelheden boven van onder de 200Mbps (misschien onder de 100Mbps), en afhankelijk van hoe modern je huis is (HR++ glas...) gaat het misschien helemaal niet richting schuur lukken.

In plaats van lukraak een paar producten te kiezen (op basis waarvan?) en te vragen of dat past doe je het beter andersom: beschrijf wat je wilt bereiken, en wat de situatie is qua obstakels (muren, vloeren en waar ze van gemaakt zijn, isolatielagen e.d. op glas of in de muur), dan kunnen we aangeven wat wel en niet mogelijk is, en dan afhankelijk van je budget (blijkbaar behoorlijk veel) de beste optie(s) aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
dion_b schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:40:
Stapje terug:

Wat is je verwachting qua performance?

Besef dat 'mesh' op moment dat je het draadloos aansluit gewoon een ordinaire repeater is dat bandbreedte opoffert voor dekking, en dat de backhaul van mesh dus net zo goed WiFi is dat moeilijk door materialen heen dringt. Binnenhuis gaat het waarschijnlijk wel werken, maar hou rekening met effectieve snelheden boven van onder de 200Mbps (misschien onder de 100Mbps), en afhankelijk van hoe modern je huis is (HR++ glas...) gaat het misschien helemaal niet richting schuur lukken.

In plaats van lukraak een paar producten te kiezen (op basis waarvan?) en te vragen of dat past doe je het beter andersom: beschrijf wat je wilt bereiken, en wat de situatie is qua obstakels (muren, vloeren en waar ze van gemaakt zijn, isolatielagen e.d. op glas of in de muur), dan kunnen we aangeven wat wel en niet mogelijk is, en dan afhankelijk van je budget (blijkbaar behoorlijk veel) de beste optie(s) aanraden.
Bedankt voor je antwoord

Bij deze wat meer informatie, we hebben nu een experiabox v10a, als ik nu een speedtest doe met mijn iPad Air 4e generatie kom ik zo rond de 550mbps terwijl we 1000/1000 hebben. (Gemeten in de kamer op de bank, router staat in de hal 1 wand verder. We hebben een huis uit 1928 met houten vloeren en een paar stenen wanden / boven is alles gips.

De router staat voor in het huis in de meterkast wel open en vrij, in de slaapkamer achter in het huis op de 1e verdieping hebben we zo nu en dan al geen bereik of maar 1 streepje in de tuin totaal ongeveer 18 meter diep, in het begin wel zo nu en dan en later niet meer.

Nu gaan we achterin de tuin een overkapping bouwen en willen we daar dus WiFi hebben om te kunnen werken en internetten. De snelheid moet natuurlijk in het hele huis wel goed zijn we, hebben niet voor niks een 1000/1000 glasvezel (was 1 euro duurder per maand dan de 500/500) daaronder is het 200/200.

Wat we doen is internetten, tv kijken, streamen, gamen en online gamen.

Ons doel is om overal in het huis en achterin de tuin goed te kunnen internetten, en dat we dus nergens zitten waar we geen bereik meer hebben.

Budget is om en nabij de 500 euro als het dan goed word en ook toekomst bestendig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Ok
Die 550 mbit is een nette snelheid. Sneller moet je met wifi 5 clients niet verwachten. Boeit t? Nee, met normaql gebruik gaat strak 50mbit net Zo snel aanvoelen als 500 of 1000. Alleen bij dikke downloads (zoals game download) merk je het

Met een tri band mesh kitje kun je in optimale gevallen deze 500mbit op meerdere plekken in het huis krijgen. Wel adviseer ik max 2 nodes, 3 zijn teveel hops en geeft gedoe

Als je de ax92u in 2 node kit koopt en de eerste node bij de experiabox zet en de 2e aan de andere kant van het huis dan krijg je meer dekking.

Naar buiten toe is afhankelijk van het glas, bij mij moet er echt een raam open want het hr glas weet alle wifi tegen te houden. Als je dat wil oplossen moet je echt kabeltje naar buiten krijgen

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 23:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Japieh schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:39:
[...]

Bedankt voor je antwoord

Bij deze wat meer informatie, we hebben nu een experiabox v10a, als ik nu een speedtest doe met mijn iPad Air 4e generatie kom ik zo rond de 550mbps terwijl we 1000/1000 hebben. (Gemeten in de kamer op de bank, router staat in de hal 1 wand verder.
OK, maar wat is exact de eis? Overal 550Mbps? Overal 1000Mbps? Maakt behoorlijk uit qua technische eisen om het te realiseren.

Mbt wat je haalt met iPad Air 4th gen: dit is ongeveer max wat theoretisch haalbaar is met combinatie van WiFi-5 AP (zoals de Experiabox 10a) en een 2x2 MIMO WiFi-6 client (zoals de Air 4th gen). Ik zal je de uitgebreide berekening besparen, maar het komt neer op zo'n 575Mbps. Dat zegt dat het signaal in ieder geval op de bank zowel sterk genoeg als 'schoon' is, zeer weinig interferentie en zeer weinig drukte in het kanaal (twee verschillende dingen).

Met een WiFi-6 AP kun je dat misschien verhogen richting de 800Mbps (theoretische max voor dezelfde client spec met AP), maar hoger dan dat gaat simpelweg niet met de iPad Air 4th gen.
We hebben een huis uit 1928 met houten vloeren en een paar stenen wanden / boven is alles gips.
Dan heb je zo ongeveer het beste type woning in NL voor een 'mesh' product als dit. Het is overigens ook makkelijkste type woning om een gat ergens doorheen te boren voor een kabel.
De router staat voor in het huis in de meterkast wel open en vrij, in de slaapkamer achter in het huis op de 1e verdieping hebben we zo nu en dan al geen bereik of maar 1 streepje in de tuin totaal ongeveer 18 meter diep, in het begin wel zo nu en dan en later niet meer.
Misschien handig om iets concreters dan 'streepje' te gebruiken. Wat we nodig hebben is de RSSI (signaalsterkte) in dBm. Dat kun je op een iPad eenvoudig achterhalen met de AIrport-app van Apple zelf. Installeer die, open het en kies 'scan'.

Wat vooral interessant is, is om te vinden waar het signaal op de 1e verdieping het beste is, en hoe sterk dat dan exact is. Indien sterk genoeg is dat de logische plek voor een repeater.
Nu gaan we achterin de tuin een overkapping bouwen en willen we daar dus WiFi hebben om te kunnen werken en internetten. De snelheid moet natuurlijk in het hele huis wel goed zijn we, hebben niet voor niks een 1000/1000 glasvezel (was 1 euro duurder per maand dan de 500/500) daaronder is het 200/200.
Wederom de vraag wat "wel goed" dan is.
Wat we doen is internetten, tv kijken, streamen, gamen en online gamen.
Internetten 5Mbps, TV kijken 8Mbps (max), streamen 5Mbps, gamen 2Mbps, online gamen 2Mbps. In totaal dus zo'n 22Mbps per persoon als ze dit allemaal tegelijk doen. Stel vier personen in huis die dit allemaal afzonderlijk van elkaar doen en het wordt 88Mbps. Ik hanteer bij WiFi altijd een marge van 50% er bovenop om pieken/dalen op te vangen. Kom je uit op 132Mbps op slechtste locatie om dit alles probleemloos te doen.
Ons doel is om overal in het huis en achterin de tuin goed te kunnen internetten, en dat we dus nergens zitten waar we geen bereik meer hebben.

Budget is om en nabij de 500 euro als het dan goed word en ook toekomst bestendig is.
Hoe ver is "toekomst"?

WiFi-apparatuur is na jaartje of 5 aan vervanging toe, dus als je een dure mesh set koopt ga je na een aantal jaar weer een even dure moeten kopen. Voor dit geld kun je iemand inhuren om twee kabels te trekken (eentje naar boven, eentje naar buiten onder overkapping) en netjes voor je weg te werken (ik schat ~EUR 250), en alsnog genoeg overhouden om twee of drie prima AP's te kopen waarmee je zelfde prestaties realiseert als met een dure mesh set (ongeveer EUR 240). Over 5 jaar zijn die ook aan vervanging toe, maar die kabels kunnen komende 20 jaar vooruit, dus je betaalt dan maar EUR 240 in plaats van EUR 500. Op termijn is bekabeld altijd goedkoper en performanter.

Stel je wilt die kabels toch echt niet... dan hangt het af van je eis wat je nodig hebt. Ik ga anno 2021 sowieso uit van WiFi-6. En ik ga ervan uit dat je geen HR++ glas hebt (zo ja: dan moet er echt een kabel door de buitenmuur, of je moet houden van altijd raam wagenwijd open hebben...). Ik ga ook uit van een set van drie, eentje beneden als router, eentje voor dekking boven en eentje voor dekking in de tuin. Exacte plaatsing hangt af van meetwaardes ("site survey"). Let op dat de plaatsing voor bedrade AP's anders is dan voor draadloze repeaters: bedraad wil je de AP op plek met slechtste dekking, draadloos wil je de repeater halverwege hangen.

Ik ga je de berekeningen besparen, maar wat je moet begrijpen is dat bij repeaten je bandbreedte opoffert voor dekking. Om dit te voorkomen moet je een dure tri-band set nemen. Vervolgens plaats je je repeater niet op een plek waar het signaal perfect is (anders had je geen repeater nodig!), ideale plaatsing is exact halverwege tussen bedrade AP en plek waar je geen dekking hebt, dus je gaat sowieso geen voor de hardware maximale snelheden gaat halen.

Heel kort door de bocht: met dualband haal je idealiter een kwart van de maximale theoretische snelheid van de hardware, met tri-band haal je idealiter de helft.

>132-200Mbps overal:
2x2 MIMO dualband voldoet waarschijnlijk. Bijvoorbeeld TP-Link Deco X20 (EUR 200 voor 3) of Asus ZenWiFi AX Mini (EUR 266 voor 3)

>500Mbps overal:
2x2 MIMO triband voldoet waarschijnlijk. Bijvoorbeeld Netgear Orbi WiFi 6 AX4200 (EUR 499 voor 3)

>750Mbps overal:
4x4 MIMO triband voldoen misschien. Bijvoorbeeld Netgear Orbi Pro AX6000 (EUR 951 voor 3 :X)

>=1000Mbps overal:
Ga je toch niet halen, in ieder geval niet met de clients die je hebt. Wil je dit halen, steek er een draad in.

En als de de AP bedraad aansluit
>750Mbps overal:
2x2 MIMO dualband voldoet. Bijvoorbeeld dezelfde opties hierboven, of dedicated AP's zoals Ubiquiti's UniFi 6 Lite (EUR 306 voor drie) of TP-Link's EAP610 (EUR 327 voor drie)

>=1000Mbps: ook hier; draad erin.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. hierbij nog wat antwoorden en vragen.
dion_b schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:06:
[...]

OK, maar wat is exact de eis? Overal 550Mbps? Overal 1000Mbps? Maakt behoorlijk uit qua technische eisen om het te realiseren.

Internetten 5Mbps, TV kijken 8Mbps (max), streamen 5Mbps, gamen 2Mbps, online gamen 2Mbps. In totaal dus zo'n 22Mbps per persoon als ze dit allemaal tegelijk doen. Stel vier personen in huis die dit allemaal afzonderlijk van elkaar doen en het wordt 88Mbps. Ik hanteer bij WiFi altijd een marge van 50% er bovenop om pieken/dalen op te vangen. Kom je uit op 132Mbps op slechtste locatie om dit alles probleemloos te doen.
Wat ik hieruit begrijp is dat wij eigenlijk wel genoeg hebben aan een abonnement van 200/200Mbps?
wij zijn namelijk maar met zijn 2en, en als ik wat download is het op de playstation maar daar zou ik best iets langer willen en kunnen wachten.

wat dan de eis van de wifi dat hij overal ongeveer even sterk is dus dat wil zeggen 200Mbps.
Misschien handig om iets concreters dan 'streepje' te gebruiken. Wat we nodig hebben is de RSSI (signaalsterkte) in dBm. Dat kun je op een iPad eenvoudig achterhalen met de AIrport-app van Apple zelf. Installeer die, open het en kies 'scan'.
ik zie niet een scan functie in de Airport app van Apple hij zoekt alleen en zegt dat hij geen airport-routers kan vinden.
Hoe ver is "toekomst"?
het moet toch echt wel een aantal jaren meegaan, zoals je zegt wel minimaal 5 jaar

wat ik dus verder begrijp uit je verhaal is dat bedraad echt wel de voorkeur heeft. moeten ook nog stroomkabels naar de schuur leg ik er direct een internet kabel bij.

ik heb even snel een plaatje van ons huis geschets en wil hier graag een extra accespoint/wifi punten creëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDfIjKZ12sVSMvjbj9DlirqTcLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16bhYiZJbPhLC63G0UPm2gKm.jpg?f=fotoalbum_large

we willen natuurlijk zo weinig mogelijk apparatuur in huis, dus eventueel de experiabox vervangen is prima.
we hebben nu ook in de bijkeuken een ethernet liggen via de stroomkabel / zon ding in het stopcontact, we hebben daar namelijk een hub liggen voor het kattenluik.

de extra punten moeten dus wel een ethernet aansluiting hebben zodat we dat er op aan kunnen sluiten.

alvast bedankt en super bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Japieh schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:52:

[...]

Wat ik hieruit begrijp is dat wij eigenlijk wel genoeg hebben aan een abonnement van 200/200Mbps?
wij zijn namelijk maar met zijn 2en, en als ik wat download is het op de playstation maar daar zou ik best iets langer willen en kunnen wachten.

wat dan de eis van de wifi dat hij overal ongeveer even sterk is dus dat wil zeggen 200Mbps.

[...]

ik zie niet een scan functie in de Airport app van Apple hij zoekt alleen en zegt dat hij geen airport-routers kan vinden.

[...]

het moet toch echt wel een aantal jaren meegaan, zoals je zegt wel minimaal 5 jaar

wat ik dus verder begrijp uit je verhaal is dat bedraad echt wel de voorkeur heeft. moeten ook nog stroomkabels naar de schuur leg ik er direct een internet kabel bij.

ik heb even snel een plaatje van ons huis geschets en wil hier graag een extra accespoint/wifi punten creëren.

[Afbeelding]

we willen natuurlijk zo weinig mogelijk apparatuur in huis, dus eventueel de experiabox vervangen is prima.
we hebben nu ook in de bijkeuken een ethernet liggen via de stroomkabel / zon ding in het stopcontact, we hebben daar namelijk een hub liggen voor het kattenluik.

de extra punten moeten dus wel een ethernet aansluiting hebben zodat we dat er op aan kunnen sluiten.

alvast bedankt en super bedankt voor het meedenken
Zo'n powerline adapter is niet ideaal, je wil toch eigenlijk wel je access points direct op je router (of via switch) hebben aangesloten. Heb je ergens in je huis een ethernet aansluiting zitten? Hoe jis je wifi ontvangst nu in de slaapkamer op de 1e verdieping naast de trap, die dus vrijwel direct boven je huidige router zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Japieh schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:52:

[...]

Mijn ervaring: ik merkte upgrade van 120Mbps naar 200Mbps duidelijk,200Mbps naar 300Mbps alleen af en toe bij grotere downloads, en verschil 300Mbps en 500Mbps heb ik buiten speedtest.net letterlijk nergens gemerkt.

Maar dat is persoonlijk, als je daadwerkelijk grote bestanden regelmatig heen en weer verplaatst (off-site backup bijvoorbeeld), dan ga je het wel degelijk merken als de andere kant ook snel is. Voor huis, tuin en keukengebruik waarbij je vooral consumptief bezig bent en alles 'in the cloud' doet, denk ik dat je totaal geen verschil tussen 200Mbps, 500Mbps of 1Gbps gaat merken.

Maar... dat zijn internetsnelheden en we hebben het hier over jouw WiFi bij jou binnenhuis. Die twee staan in beginsel los van elkaar. Als je thuis grote bestanden heen en weer sleept kan het erg nuttig zijn hogere bandbreedtes binnenhuis te hebben dan in je internetverbinding. Omgekeerd, als alleen je NAS daadwerkelijk een snel internetverbinding nodig heeft kun je prima werken met een (W)LAN die trager is dan je internetverbinding.

Doe je echter alles consumptief 'in the cloud' (video's via Netflix, audio via Spotify, productivity via Office365 en OneDrive etc) dan sla je niets lokaals op en heb je lokaal ook geen additionele performance nodig.
Dan hoef je alvast geen EUR 500 er tegenaan te gooien.
[...]

Heb zelf geen iOS device bij de hand (en op Mac werkt het anders), maar dit zou het moeten zijn:
https://wifi.rainbird.com...twork-Signal-Strength.pdf
[...]

Sowieso doen :)

Op termijn is bedraad altijd goedkoper en het is nu al sneller en betrouwbaarder.

Aandachtspunten:
- zorg voor goede kabel. Belangrijkste is dat het zuiver koper is (niet CCA), dat je voor installatie stugge (solid) kern neemt en dat je het afmonteert met passende montagemateriaal (dus geen Cat5 contactdozen op Cat6 kabel proberen te steken). Laat je niet gek maken met allerlei afscherming e.d. Tot 55m lengte voldoet Cat6 U/UTP, tussen 55m en 100m Cat6A. Hoger dan dat heeft geen zin, shielded/foil ook niet (en maakt installatie lastiger ivm wat wel en niet geaard moet worden). Als het echt grote afstanden zijn en blikseminslag een ding kan zijn wordt het interessanter, maar dit klinkt als gewoon achtertuintje waar dat niet van toepassing is.
- pas op met combineren van stroom en netwerk. Er is enige ruimte voor interpretatie afhankelijk van exacte kabels die je voor beide gebruikt, maar veiligst (zowel fysiek als qua regels) is om als je toch buizen gaat leggen twee aparte (wel naast elkaar) te doen.

[Afbeelding]
Router en AP zijn twee verschillende dingen. Je hebt maar een router nodig, en die hoeft niets met WiFi te doen (al kan dat prima gecombineerd worden als dat goed uitkomt). WiFi wordt door AP's geregeld.

Los daarvan, ik verbaas me een beetje over de kaart- je hebt boven een dekkingsprobleem maar je plaatst daar nergens een AP.
Eeeh... "zon ding in het stopcontact" presteert meestal voor geen meter. Tenzij het speciaal uitgezocht is op goede performance (met bijbehorend prijskaartje) en je ook geluk hebt met stroomnet ga je daar niet eens in de buurt komen van de 132-200Mbps die je wilt halen. In het algemeen zijn powerline prestaties slechter dan WiFi.

Hang er eens een laptop met Ethernetkabel aan een meet de performance. Ik zou verwachten dat het eerder in de buurt van de 25Mbps zal zijn, maar het kan hoger of nog lager zijn.

Ik verwacht dus niet dat dit geschikt is om een AP aan te hangen, laat staan twee (je tekent niet in hoe je de AP in de tuin aan verwacht te sluiten, maar ik gok via deze...).

Mijn advies als ik jouw tekening zie:
- Een AP aan voorzijde beneden, een AP aan achterzijde boven.
- AP's echt bedraad aangesloten via Ethernet.
- Mogelijk geen AP in tuin nodig als je glas geen HR++ is (geef daar uitsluitsel over!) en je AP boven bij het raam staat.

Dus enige wat je qua infra moet regelen is Ethernetkabel naar slaapkamer achter op 1e verdieping. Hoe dat het best kan lopen hangt af van situatie ter plekke. Mogelijk heb je ruimte tussen plafond en vloer erboven, dan kan daar makkelijk een kabel door. Het kan ook boven langs de muren onder het plint, of zelfs helemaal boven via plafond van 1e verdieping.

Als je eenmaal Ethernet hebt aan achterzijde bij het raam, kun je daar een AP plaatsen. Aangezien je al KPN hebt kun je een Experia WiFI ding nemen, dan hoef je je Experiabox niet te vervangen. Kosten EUR 40,50. Prestaties zullen bij benadering gelijk zijn aan wat je haalt met de sets van EUR 500 die je voorstelt als je die zonder draad aansluit :o

Zie je zelf niet zo snel hoe draad te trekken? Huur iemand in. Dat gaat je minder dan EUR 150 kosten, dan ben je voor minder dan EUR 200 klaar als je geen HR++ glas hebt boven, en over 5 jaar hoef je alleen maar de EUR 40 AP te vervangen.
Die Experia WiFi heeft een tweede Ethernetpoort. Meer nodig? Een Ethernet switch kost minder dan EUR 15.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
Wekko306 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:50:
[...]

Zo'n powerline adapter is niet ideaal, je wil toch eigenlijk wel je access points direct op je router (of via switch) hebben aangesloten. Heb je ergens in je huis een ethernet aansluiting zitten? Hoe jis je wifi ontvangst nu in de slaapkamer op de 1e verdieping naast de trap, die dus vrijwel direct boven je huidige router zit?
Nee klopt zo’n powerline is ook niet ideaal, daarom willen we het nu ook juist goed doen.
Ik heb boven in de slaapkamer direct bij de trap een ethernet switch staan, daar is ook alles bedraad aangesloten, WiFi ontvangst is daar ook goed.

Beneden heb ik in de kamer ook een ethernet aansluiting liggen bij de tv, dit ivm KPN kastje voor tv. Ik zou vanaf de tv een kabel kunnen leggen naar de bijkeuken en dan bij de tv ook een switch neerzetten en daarvandaan dan ook een kabel kunnen trekken naar de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
dion_b schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:08:
[...]

Mijn ervaring: ik merkte upgrade van 120Mbps naar 200Mbps duidelijk,200Mbps naar 300Mbps alleen af en toe bij grotere downloads, en verschil 300Mbps en 500Mbps heb ik buiten speedtest.net letterlijk nergens gemerkt.

Maar dat is persoonlijk, als je daadwerkelijk grote bestanden regelmatig heen en weer verplaatst (off-site backup bijvoorbeeld), dan ga je het wel degelijk merken als de andere kant ook snel is. Voor huis, tuin en keukengebruik waarbij je vooral consumptief bezig bent en alles 'in the cloud' doet, denk ik dat je totaal geen verschil tussen 200Mbps, 500Mbps of 1Gbps gaat merken.
Maar... dat zijn internetsnelheden en we hebben het hier over jouw WiFi bij jou binnenhuis. Die twee staan in beginsel los van elkaar. Als je thuis grote bestanden heen en weer sleept kan het erg nuttig zijn hogere bandbreedtes binnenhuis te hebben dan in je internetverbinding. Omgekeerd, als alleen je NAS daadwerkelijk een snel internetverbinding nodig heeft kun je prima werken met een (W)LAN die trager is dan je internetverbinding.

Doe je echter alles consumptief 'in the cloud' (video's via Netflix, audio via Spotify, productivity via Office365 en OneDrive etc) dan sla je niets lokaals op en heb je lokaal ook geen additionele performance nodig.
bedankt, dan weet ik dat het een beetje overkil is om een 1000/1000 verbinding te hebben.
we hebben een NAS in huis alleen gebruiken we die alleen om de diverse Computers: windows PC, Imac, 2x Macbook te backuppen.

daarnaast gebruiken we de Cloud, Icloud, Apple Music, Netflix en andere streaming diensten, office 365 e.d.
Heb zelf geen iOS device bij de hand (en op Mac werkt het anders), maar dit zou het moeten zijn:
https://wifi.rainbird.com...twork-Signal-Strength.pdf
thanks dit is gelukt.
in de voorste slaapkamer(dichts bij de wifi) krijg ik de volgende resultaten:
Kanaal 11 -56dBM
Kanaal 100 -61dBM

in de achterste slaapkamer krijg ik:
kanaal 11 -73dBm
kanaal 100 -79dBm

Bijkeuken kom ik op:
Kanaal 11 -58
Kanaal 100 -68

Keuken:
Kanaal 11 -70dBm
Kanaal 100 -71dBm
Eeeh... "zon ding in het stopcontact" presteert meestal voor geen meter. Tenzij het speciaal uitgezocht is op goede performance (met bijbehorend prijskaartje) en je ook geluk hebt met stroomnet ga je daar niet eens in de buurt komen van de 132-200Mbps die je wilt halen. In het algemeen zijn powerline prestaties slechter dan WiFi.
hier willen we graag vanaf en daarom ook wifi punten waar je een ethernet op kan aansluiten, is een goedkoper powerline adapter.
Mijn advies als ik jouw tekening zie:
- Een AP aan voorzijde beneden, een AP aan achterzijde boven.
- AP's echt bedraad aangesloten via Ethernet.
- Mogelijk geen AP in tuin nodig als je glas geen HR++ is (geef daar uitsluitsel over!) en je AP boven bij het raam staat.
aan de voorzijde blijft het dan dus de Experiabox V10A, ik heb een ethernet kabel liggen in de middelste slaapkamer op de 1e verdieping.
we hebben alleen houten vloeren is het dan niet genoeg om 1 in de bijkeuken te leggen?
we hebben HR++ glas, om een ethernetkabel in de schuur te krijgen en de bijkeuken kan ik vanaf de tv makkelijk onder de vloer door naar buiten en naar de bijkeuken. bij de tv moet dan wel een swith komen te staan.
Als je eenmaal Ethernet hebt aan achterzijde bij het raam, kun je daar een AP plaatsen. Aangezien je al KPN hebt kun je een Experia WiFI ding nemen, dan hoef je je Experiabox niet te vervangen. Kosten EUR 40,50. Prestaties zullen bij benadering gelijk zijn aan wat je haalt met de sets van EUR 500 die je voorstelt als je die zonder draad aansluit :o
om een kabel te krijgen in de achterste slaakkamer is lastig / vaste plafonds en vloeren. als die van KPN dan al voldoende zijn dan gaan we natuurlijk daarvoor dat scheelt een heleboel aan kosten.

heb nu even een nieuwe tekening gemaakt met waar ethernet ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb32cwTKRyrqNl24Szdl7ldumas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRwFRWlbVD0UcK9ieDxSfoxI.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Japieh schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:09:
[...]

bedankt, dan weet ik dat het een beetje overkil is om een 1000/1000 verbinding te hebben.
we hebben een NAS in huis alleen gebruiken we die alleen om de diverse Computers: windows PC, Imac, 2x Macbook te backuppen.

daarnaast gebruiken we de Cloud, Icloud, Apple Music, Netflix en andere streaming diensten, office 365 e.d.
Dan is een overdreven dikke internetverbinding nergens voor nodig. Met al die interne backups wil je de boel binnenhuis wel redelijk op orde hebben, ook qua WiFi (ik neem aan dat iig de MacBooks niet standaard bedraad aangesloten worden)
[...]

thanks dit is gelukt.
in de voorste slaapkamer(dichts bij de wifi) krijg ik de volgende resultaten:
Kanaal 11 -56dBM
Kanaal 100 -61dBM

in de achterste slaapkamer krijg ik:
kanaal 11 -73dBm
kanaal 100 -79dBm

Bijkeuken kom ik op:
Kanaal 11 -58
Kanaal 100 -68

Keuken:
Kanaal 11 -70dBm
Kanaal 100 -71dBm
Vuistregel:
- alles >-60dBm = goed.
- alles <-70dBm = slecht
Daar tussenin hangt het af van interferentie en wat je precies aan het doen bent, maar idealiter heb je het allemaal boven de -60dBm.

De waardes maken in ieder geval duidelijk dat je binnenhuis nauwelijks last hebt van je vloer, maar wel van de muren. Ik vermoed dat de keukenmuur betegeld is, tegels dempen meer dan baksteen, laat staan gasbeton of gipsplaat. Boven zal de douche zeker ook een obstakel zijn.
[...]

hier willen we graag vanaf en daarom ook wifi punten waar je een ethernet op kan aansluiten, is een goedkoper powerline adapter.

[...]

aan de voorzijde blijft het dan dus de Experiabox V10A, ik heb een ethernet kabel liggen in de middelste slaapkamer op de 1e verdieping.
we hebben alleen houten vloeren is het dan niet genoeg om 1 in de bijkeuken te leggen?
we hebben HR++ glas, om een ethernetkabel in de schuur te krijgen en de bijkeuken kan ik vanaf de tv makkelijk onder de vloer door naar buiten en naar de bijkeuken. bij de tv moet dan wel een swith komen te staan.
Ik volg niet helemaal wat je hier over kabelverloop zegt, maar inderdaad met een switch kun je met enkele kabel binnenhuis beneden voldoen. Kijk trouwens of je eea door kruipruimte kunt leiden, dat is vaak eleganter en makkelijker dan rond plinten of onder vloeren leggen.
[...]

om een kabel te krijgen in de achterste slaakkamer is lastig / vaste plafonds en vloeren. als die van KPN dan al voldoende zijn dan gaan we natuurlijk daarvoor dat scheelt een heleboel aan kosten.

heb nu even een nieuwe tekening gemaakt met waar ethernet ligt.

[Afbeelding]
Met HR++ glas gaat toch niets door het raam naar buiten, dus vervalt de noodzaak om de AP boven pal voor het raam te plaatsen en kan het verder naar binnen in het huis zijn. Enige zorg met deze plaatsing is dat de keuken nog steeds geen line-of-sight door makkelijk materiaal heeft, aangezien het signaal altijd door zowel muur als vloer zal moeten.

Of dit erg is kun je met twee telefoons testen. Zet op de ene de Personal Hotspot aan en leg die waar je boven de AP denkt te gaan plaatsen. Loop dan met de andere naar beneden en meet het signaal vanaf de hotspot in de keuken. >-60dBm? Dan prima. <-70dBm? Dan slecht. Daar tussenin mogelijk acceptabel; een echte AP gaat beter signaal leveren (en ontvangen) dan een telefoon, en ik ga er voor het gemak vanuit dat je in de keuken niet de meest veeleisende dingen doet met je WiFI.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
Super bedankt voor je antwoorden @dion_b hier kan ik zeker wat mee en gaat me minder geld kosten.
Pagina: 1