[juridisch] schaduwwerking zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28
Het probleem. Heb een kavel te koop. Heb een koper gevonden. Die wil er uiteindelijk een hal en woning opzetten Nokhoogte tussen de 6 en 10 meter.
Ik weet aan de westzijde grenzend daaraan wil een andere buur zijn schuurdak volleggen met zonnepanelen. Die heeft nu dus genoeg zonlicht. Echter in de toekomst zal die opbrengst door die schaduwwerking op oost drastisch terugvallen.

Mijn vraag hierin is, kan ik als verkoper van die kavel op een of andere manier nog aansprakelijk gesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 14:46

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Een telefoontje naar juridisch loket kan je heel makkelijk antwoord geven op je vraag.

Maar voor zover ik mij kan bedenken niet, de vraag is echter of het niet "eerlijker" is om de andere buur hierover in te lichten.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
KatirZan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:36:
Een telefoontje naar juridisch loket kan je heel makkelijk antwoord geven op je vraag.

Maar voor zover ik mij kan bedenken niet, de vraag is echter of het niet "eerlijker" is om de andere buur hierover in te lichten.
Vraag is dan wie ligt wie in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 14:46

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik denk dat het er niet toe doet, jij weet het nu al, dan is het wel zo netjes dit alvast met de "andere buur" te bespreken.

Juridisch kan ik niet zo snel iets vinden over een vergelijkbare situatie

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt toch geen juridische verplichting richting je buren, alleen richting een eventuele koper lijkt mij.
Wat die er verder mee gaat doen is niet jouw zaak.
Hij kan zoveel zeggen. Mogelijk dat hij nog van gedachte verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:48

servies

Veni Vidi Servici

Wat is de maximale nokhoogte wat de bebouwing mag hebben?
Waarschijnlijk kun je niets vinden omdat de verkoper in dit soort gevallen nooit aansprakelijk wordt gesteld. Als er volgens het bestemmingsplan tot een bepaalde hoogte gebouwd mag worden, dan heeft heeft de buurman met zijn zonnepanelen gewoon pech...
En of het zo handig is om die huidige buurman in te lichten. Misschien begint die daarna wel zo'n stennis te schoppen dat de verkoop niet doorgaat.

[ Voor 19% gewijzigd door servies op 23-11-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
servies schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:43:
Wat is de maximale nokhoogte wat de bebouwing mag hebben?
Waarschijnlijk kun je niets vinden omdat de verkoper in dit soort gevallen nooit aansprakelijk wordt gesteld. Als er volgens het bestemmingsplan tot een bepaalde hoogte gebouwd mag worden, dan heeft heeft de buurman met zijn zonnepanelen gewoon pech...
En of het zo handig is om die huidige buurman in te lichten. Misschien begint die daarna wel zo'n stennis te schoppen dat de verkoop niet doorgaat.
De maximale nokhoogte is deze wijk is 10 meter. Echter er moet wel een bestemmingsplan wijziging doorgevoerd worden.
Als verkopende partij weet ik dat de kopende partij er uiteindelijk een woning (nokhoogte 10 meter ) en een hal ( nokhoogte 6 meter ) op wil gaan zetten. Weet ook dat de andere buur er binnnekort zonnepanelen op laat zetten. Vraag is dan eigenlijk is het een verborgen gebrek van die kavel die ik als verkopende partij moet melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

vincent_1971 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:48:
[...]

De maximale nokhoogte is deze wijk is 10 meter. Echter er moet wel een bestemmingsplan wijziging doorgevoerd worden.
Als verkopende partij weet ik dat de kopende partij er uiteindelijk een woning (nokhoogte 10 meter ) en een hal ( nokhoogte 6 meter ) op wil gaan zetten. Weet ook dat de andere buur er binnnekort zonnepanelen op laat zetten. Vraag is dan eigenlijk is het een verborgen gebrek van die kavel die ik als verkopende partij moet melden.
Voor wie zou dit een 'verborgen gebrek' zijn dan? De buren? Lijkt me vrij sterk dat die ook maar iets met de verkoop van jouw perceel te maken hebben.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
FooLsKi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:55:
[...]

Voor wie zou dit een 'verborgen gebrek' zijn dan? De buren? Lijkt me vrij sterk dat die ook maar iets met de verkoop van jouw perceel te maken hebben.
De kopende partij. Het is wel een “belemmering” cq obstakel met die zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:32
Neem aan dat er een vergunning aangevraagd moet worden voor het gebouw. Dat is het moment voor degene met de zonnepanelen om te gaan klagen bij de gemeente.

Wat mij betreft is bovenstaande niet jouw probleem. Daarnaast heeft degene met de zonnepanelen weinig kans van slagen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:52
Hoezo? Zij zetten het gebouw toch gewoon neer en klaar? Ja de relatie met de buren gaat er misschien niet op vooruit, maar misschien ook niet op achteruit. Dit zijn alleen aannames.

Wil je het zo netjes mogelijk afhandelen, koppel dan de buren en de potentiele koper en laat het ze bespreken. Blijf er zelf verder buiten.

Wil je je huis verkopen zonder gedoe, verkoop het huis en laat het ze later samen uitzoeken. Blijf er zelf verder buiten.

Het makkelijkste is denk ik om alléén je huidige buren in te lichten zodat die eventueel de installatie van de zonnepanelen nog even kan uitstellen tot alles uitgekristalliseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

vincent_1971 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:56:
[...]

De kopende partij. Het is wel een “belemmering” cq obstakel met die zonnepanelen.
Het is een belemmering voor de buurman met zonnepanelen. Hij weet (zou moeten weten) dat daar een pand met die hoogte mag komen te staan. Dus hij weet (zou moeten weten) dat hij daar schaduw van kan krijgen, dus weet hij ook dat de zonnepanelen misschien niet goed geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-10 22:32
servies schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:32:
[...]

Het is een belemmering voor de buurman met zonnepanelen. Hij weet (zou moeten weten) dat daar een pand met die hoogte mag komen te staan. Dus hij weet (zou moeten weten) dat hij daar schaduw van kan krijgen, dus weet hij ook dat de zonnepanelen misschien niet goed geplaatst zijn.
Niet als er nu geen woning op gebouwd kan worden en er daarom een bestemming plan gewijzigd moet worden. Als je het de buurman nu al verteld kan hij achteraf niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

alwind schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:36:
[...]

Niet als er nu geen woning op gebouwd kan worden en er daarom een bestemming plan gewijzigd moet worden. Als je het de buurman nu al verteld kan hij achteraf niet klagen.
Ik verwacht niet dat de koper een kavel koopt waar een bestemmingsplanwijziging voor nodig is om daar een woning en een hal op te kunnen plaatsen...
En als je je dan aan alle beperkingen houdt van het bestemmingsplan dan is het heel moeilijk tegenhouden voor de buren met hun zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-10 22:32
servies schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:37:
[...]

Ik verwacht niet dat de koper een kavel koopt waar een bestemmingsplanwijziging voor nodig is om daar een woning en een hal op te kunnen plaatsen...
En als je je dan aan alle beperkingen houdt van het bestemmingsplan dan is het heel moeilijk tegenhouden voor de buren met hun zonnepanelen.
TS heeft het over een bestemmingsplan wijziging die nodig is om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
servies schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:37:
[...]

Het is een best wel ingewikkeld geheel die kavel. 2 huisnummers heeft die kavel bestemming op dit moment is industriële grond. In de toekomst wordt die kavel gesplitst ene deel komt een woning op ( bestemmingsplan wijziging nodig ) ander deel blijft zoals die is en komt een bedrijfshal op. Maar dan zijn we gok ik zo een jaartje verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

De bestemmingsplanwijziging is dus nodig om die bedrijfswoning te plaatsen op een nieuwe kavel, waarmee waarschijnlijk die kavel specifiek de bestemming wonen krijgt ipv gemengd...
Maar dat is allemaal niet jouw probleem.
Hoe dan ook: je huidige buurman met z'n zonnepanelen moet er nu eigenlijk al rekening mee houden dat er bebouwing met een hoogte van 10 meter zou kunnen staan.

Addendum:
Overigens is niet alleen de nokhoogte van belang, ook de goothoogte en afstand tot kavelgrens etc.

[ Voor 12% gewijzigd door servies op 24-11-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:21
Bij een wijziging van het bestemmingsplan moet de gemeente alle belangen afwegen. Dan is van belang om te weten wat nu het uitgangspunt is. Mag er nu een dergelijk hoog gebouw worden gebouwd en is de wijziging alleen voor het gebruik? Dan had de buurman dit kunnen weten en bij het plaatsen van de zonnepanelen hier een afweging in kunnen maken.

Indien er nu niets (of heel laag) gebouwd kan worden, dan is het wel relevant. De gemeente zal dan aan de initiatiefnemers vragen om een oplossing, voordat deze wijziging in procedure gaat. M.a.w. vooraf overleg met de buurman is dan de oplossing.
Aan de andere kant heeft dit ook te maken met de waarde van de kavel. Meer (bouw)mogelijkheden heeft invloed op de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je praat over een kavel huis zal niet op de rand worden gebouwd en de buren leggen hun zonnepanelen niet op de grond. Ligt jouw kavel ten zuiden? Staat het huis van de buren tegen de rand van het kavel? Kortom gaat er daadwerkelijk sprake zijn van schaduwwerking?
Als het een goede buur is kan je natuurlijk altijd een praatje maken wel zo vriendelijk.Denk dat je juridisch niet direct aansprakelijk bent al is heet wel zo dat je er kennis van hebt. Zal ook voor een rechter best een lastige zijn, maar als het alle plannen van de koper dwarsboomt, kan het lastig zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vincent_1971 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:34:
Ik weet aan de westzijde grenzend daaraan wil een andere buur zijn schuurdak volleggen met zonnepanelen. Die heeft nu dus genoeg zonlicht. Echter in de toekomst zal die opbrengst door die schaduwwerking op oost drastisch terugvallen.
Kortom, er liggen nu geen zonnepanelen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
YakuzA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:44:
[...]

Kortom, er liggen nu geen zonnepanelen?
Klopt. Volgende maand wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En is de verkoop voor of na de legging van de zonnepanelen?

Dat lijkt me ook nog relevante info.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
YakuzA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:54:
[...]

En is de verkoop voor of na de legging van de zonnepanelen?

Dat lijkt me ook nog relevante info.
Nou dat gaat er om spannen. Denk de verkoop is er net voor.
Pagina: 1