Wifi thuis verbeteren(veranderen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
Hoi,

Op dit moment is thuis de wifiverbinding redelijk maar dit wil ik verbeter. Ik heb beneden in de meterkast een standaard modem/router van de ISP hangen. In de meterkast gaat met een Netgear Powerline AV 200 XAV1301 (zo'n stopcontact ding, vergelijkbaar met Devolo maar wel een oude) een 'verbinding' naar de studeerkamer boven. Daar loopt vanuit de Netgear uit het stopcontact een netwerkkabel naar een oude router van mijn vorige ISP (een Sitecom). Deze zit niet in bridgemodus want dat krijg ik niet voor elkaar.
Ik heb dus thuis 2 wifinetwerken die niet optimaal werken. Ik heb regelmatig dat ik internet op de iPad langzaam vind beneden maar dan kom ik er achter dat deze is verbonden met het wifinetwerk van boven...

Ik heb anderhalf jaar geleden een keer een router van volgens mij Netgear geprobeerd. Bij de Mediamarkt gaven ze aan dat dat een goede was die een goede dekking thuis zou moeten geven. Tja, niet dus en die heb ik geretourneerd. Voordeeltje was wel dat er thuis 1 netwerk was in plaats van 2.

Er is helaas geen mogelijkheid tot het trekken van kabels. Ik denk dan ook niet dat een TP-Link Deco of Netgear Orbi zin heeft als ik ze niet kan bedraden. Toch? Dat is dan jammer geld.

Ik twijfel of nieuwe set van Devolo + wifirepeaters of accesspoint een idee is, of dat ik toch voor één goede router moet gaan die hopelijk dekking geeft in het huis. In de praktijk heb ik alleen beneden en boven verbinding nodig. Niet in de tuin of op zolder dus.
Helaas is de meterkast volgens mij de enige plek waar een router kan hangen.

Iemand hier ideeën voor? Wellicht nog met Black Friday wat op de kop tikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:43
- Powerline niet meer gebruiken
- Merken als Sweex/Sitecom niet meer gebruiken
- "Een mega router aanpak" niet meer gebruiken maar multi ap setup

Hoe geef je die multi AP setup dan backbone (verbinding naar internet)? Ja het liefst via een kabel. Als dat niet kan dan het liefst via MOCA (coax) of Wifi (tri band).

Wat is je budget en welke snelheid wi lje halen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Probeer alles te vervangen voor 1 systeem voor Wifi.
Zelf ben ik een van AVM met zijn Fritzboxes, maar een TP-Link Deco of Netgear Orbi kunnen ook goede keuzes zijn.

De extra acces-points kan je prima via powerline aansluiten, mogelijk krijg je wel een hogere latency dus dat is niet aan te bevelen als je een hele fanatieke online gamer bent, maar prima voor media en office.

In 2022 is het mogelijk om je huidige modem te vervangen door een exemplaar dat je zelf hebt gekozen.

Mocht je ADSL gebruiken thuis dan kan je waarschijnlijk nu ook al je modem vervangen door een zelfgekozen exemplaar met betere wifi.

Mijn advies is je modem vervangen nu of begin volgend jaar, want alle extra apparaten die je neerzet slurpen ook stroom en maken je netwerk complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 23:00
Ik zou nooit ofte nimmer het modem vervangen. Als je een technisch onderlegd persoon bent kun je dat overwegen, maar voor een (relatieve) leek levert dat alleen maar problemen op. Laat dat modem van je provider met rust, dan is de provider aansprakelijk voor problemen met dat ding. Zet wel de Wifi van dat ding uit, want die kun je meestal missen als kiespijn.

Na je modem komt je router. Gebruik nou alsjeblieft geen oude van een vorige provider, maar koop een fatsoenlijke router van een gerenommeerd merk (Asus, Netgear, etc). Als je die een beetje handig opstelt, heb je kans dat je problemen al zijn opgelost. 2 verdiepingen zijn meestal wel met 1 router te doen, zelfs met een betonnen vloer ertussen.

Zorg dat je de router goed instelt. Kijk even op welke kanalen al Wifi-netwerken van je buren zitten en kies een nog ongebruikt kanaal of anders (als die er niet zijn) een kanaal dat het minst gebruikt wordt. Probeer op zoveel mogelijk devices in te stellen dat ze verbinding met het 5GHz netwerk maken, daar is meer ruimte. Soms kun je dat ook op je router instellen, maar het hangt er vanaf of de devices compatible zijn.

Mocht het toch niet lukken om ook boven goede Wifi te krijgen, dan wordt het tijd voor een extra steunpunt. SLUIT DIT AAN MET EEN KABEL! NIET met Powerline, NIET met Wifi extenders etc. Dat kost allemaal bandbreedte. Ja, dat kost even wat moeite, maar je gaat er een boel plezier van hebben.

Last but not least: zorg dat je Wifi zo weinig mogelijk belast wordt. Alle apparaten met een vaste opstelling (zoals een desktop, smart TV, mediaplayer etc) sluit je aan met een ethernetkabel. Wifi gebruik je alleen voor portable devices. Bedenk je dat de ether per kanaal maar eenmaal belast kan worden. Als je een vaste PC hebt waarop je grote bestanden kopieert naar je NAS via Wifi, dan werken de andere apparaten op je Wifi trager of helemaal niet meer. Hetzelfde geldt voor een smart TV waarop je Netflix streamt. Dat soort verkeer heeft niks te zoeken op Wifi, dat hoort via een kabel.

En als je het ECHT goed wilt doen, schaf dan een Ubiquity Unifi set aan. Dat is wat lastig om in te stellen, maar als het eenmaal werkt wil je nooit meer anders. Ubiquity is gewoon een netwerk, maar met wat meer beheer- en onderzoekmogelijkheden. Je ziet meteen op welke plekken slechte ontvangst is en je kunt heel makkelijk een access point bij plaatsen (doe dit wel met kabels). Maar dat is afhankelijk van je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
PhilipsFan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:03:
Ik zou nooit ofte nimmer het modem vervangen. Als je een technisch onderlegd persoon bent kun je dat overwegen, maar voor een (relatieve) leek levert dat alleen maar problemen op. Laat dat modem van je provider met rust, dan is de provider aansprakelijk voor problemen met dat ding. Zet wel de Wifi van dat ding uit, want die kun je meestal missen als kiespijn.

Na je modem komt je router. Gebruik nou alsjeblieft geen oude van een vorige provider, maar koop een fatsoenlijke router van een gerenommeerd merk (Asus, Netgear, etc). Als je die een beetje handig opstelt, heb je kans dat je problemen al zijn opgelost. 2 verdiepingen zijn meestal wel met 1 router te doen, zelfs met een betonnen vloer ertussen.
Volgens deze beschrijving die je doet plaats je juist nu een router achter een router....Dit zou ik juist ook niet aanraden aangezien dit snel conflicten kan veroorzaken bij leeken. Een modem heeft nooit Wifi aanboord aangezien Wifi afhankelijk is van routering. De provider leverd in vele gevallen ook een modem/router in 1 aan zoals hij aangeeft heeft gekregen.
Een combitatie van een losse switch in de woonkamer met AP kan een betere plossing dan nog een router te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Arthion-nl schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:07:
[...]

Volgens deze beschrijving die je doet plaats je juist nu een router achter een router....Dit zou ik juist ook niet aanraden aangezien dit snel conflicten kan veroorzaken bij leeken. Een modem heeft nooit Wifi aanboord aangezien Wifi afhankelijk is van routering. De provider leverd in vele gevallen ook een modem/router in 1 aan zoals hij aangeeft heeft gekregen.
Een combitatie van een losse switch in de woonkamer met AP kan een betere plossing dan nog een router te plaatsen
Nee, dat bedoelde ik niet. Router achter router is nooit een goed idee. Ik bedoelde dat je het modem van je provider in bridgemode plaatst (geen router) en je eigen router de enige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
PhilipsFan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:27:
[...]

Nee, dat bedoelde ik niet. Router achter router is nooit een goed idee. Ik bedoelde dat je het modem van je provider in bridgemode plaatst (geen router) en je eigen router de enige is.
Waarom?
Routers van een provider zijn prima in... routeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
@laurens0619 Budget is denk ik zo'n €200-€250, eventueel €300 maar weet niet of zoiets haalbaar is met een dergelijk budget.
Ik heb eens online gekeken naar tri band (ik kende het begrip nog niet). Dat komt dus neer op een TP-Link Deco of Netgear Orbi zie ik, maar ik zie ook bijvoorbeeld een pack van 2 of 3 ' routers' van bijvoorbeeld Asus.
Heeft dat dan wel zin als ik die niet kan bedraden? Stel zo'n Asus 2-pack: dan staat er 1 in de meterkast (bedraad) en de ander boven. Dat gaat wel goed werken?

De internetverbinding die er ligt is 75Mbit. Dat is voor thuis genoeg want ben geen fanatiek downloader of gamer en wordt vooral gebruikt voor werk en standaard thuiszaken zoals Netflix.

@PhilipsFan Begrijp ik nu goed dat ik de wifi van de huidige router(/modem) van de ISP (in dit geval een Genexis) zo in moet stellen dat er geen wifi is en dat ik naast dat ding een nieuwe goede router van bijvoorbeeld Asus/Netgear moet plaatsen?

Kanaal staat trouwens ingesteld op automatisch. Ik heb dat wel eens gemeten: de ene dag lijkt 3 het minst bezet en dan kijk je een dag later en dan lijkt ineens de hele buurt weer op 3 te zitten etc.

Jammer dat ik niet kan bedraden dus ik dacht dat zo'n Powerline wel uitkomst zou bieden. Die zal dus in de kast moeten als ik besluit een nieuwe goede router te kopen.
Een AP met Powerline aansluiten is dus niet aan te bevelen en zonde van het geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Trezzahn op 26-11-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Trezzahn schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:36:
@laurens0619 Budget is denk ik zo'n €200-€250, eventueel €300 maar weet niet of zoiets haalbaar is met een dergelijk budget.
Ik heb eens online gekeken naar tri band (ik kende het begrip nog niet). Dat komt dus neer op een TP-Link Deco of Netgear Orbi zie ik, maar ik zie ook bijvoorbeeld een pack van 2 of 3 ' routers' van bijvoorbeeld Asus.
Heeft dat dan wel zin als ik die niet kan bedraden? Stel zo'n Asus 2-pack: dan staat er 1 in de meterkast (bedraad) en de ander boven. Dat gaat wel goed werken?

De internetverbinding die er ligt is 75Mbit. Dat is voor thuis genoeg want ben geen fanatiek downloader of gamer en wordt vooral gebruikt voor werk en standaard thuiszaken zoals Netflix.

@PhilipsFan Begrijp ik nu goed dat ik de wifi van de huidige router(/modem) van de ISP (in dit geval een Genexis) zo in moet stellen dat er geen wifi is en dat ik naast dat ding een nieuwe goede router van bijvoorbeeld Asus/Netgear moet plaatsen?

Kanaal staat trouwens ingesteld op automatisch. Ik heb dat wel eens gemeten: de ene dag lijkt 3 het minst bezet en dan kijk je een dag later en dan lijkt ineens de hele buurt weer op 3 te zitten etc.

Jammer dat ik niet kan bedraden dus ik dacht dat zo'n Powerline wel uitkomst zou bieden. Die zal dus in de kast moeten als ik besluit een nieuwe goede router te kopen.
Een AP met Powerline aansluiten is dus niet aan te bevelen en zonde van het geld.
Inderdaad. Tenzij je natuurlijk prima tevreden bent over de wifi van het isp-modem, maar dan bestond dit topic niet. Er zullen vast betere zijn, maar het is me opgevallen dat bepaalde lichtingen Ziggo modems gewoonweg beroerde wifi hebben. Tot het punt dat je wel goede ontvangst hebt (volgens het symbooltje op je telefoon) maar er geen data doorheen komt.

Dat kanaal is een leuke. Als je daarvoor een normaal 'tooltje' gebruikt, dan zie je alleen of het kanaal in gebruik is, maar dat is nu net niet zo interessant. Waar het om gaat is, of er daadwerkelijk veel data overheen wordt gepompt.

Zit je nu nog steeds over Powerline na te denken? Gebruik dat niet, zei ik al eerder. Het allerbelangrijkste bij stabiele wifi is goede AP's, tweede is de bedrading naar die AP's. Powerline kan best goed werken (soms), maar het is niet betrouwbaar. Als de buurman een of ander apparaat heeft wat HF-storingen veroorzaakt op het net, dan gaat jouw wifi kapot. Daar wordt echt niemand blij van. Leg een ethernetkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als de mesh nodes elkaar goed kunnen zien, dan is het wel haalbaar. Ik probeer wel tijd max 1 node draadloos te verbinden en de rest bekabeld.

Met jouw verjaardag eisen heb je tri band niet eens nodig, dat lukt ook wel dual band.
Als je kpn hebt: kpn superwifi 58 voor 2 tri band nodes
Als je ziggo hebt: deco m4 voor 3 dual band nodes

Anders:
https://www.coolblue.nl/r...den:simultaneous-tri-band

Iets hier halen.

Dit is ook mooi setje, nu in aanbieding black friday

pricewatch: ASUS ZenWiFi AC (CT8) Zwart, set van 2 stuks

@PhilipsFan
Kabel is most bang for bucks maar een tri band wifi kan best werken. Ik bedoel: je device gaat ook door de lucht van client naar ap, dat stukje doe je alleen 2x.
Een kabel is beter maar dan wil je eigk 100% kabels en ook geen accesspoint meer gebruiken :)

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 26-11-2021 18:39 ]

Pagina: 1