• Cassius
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Een willekeurig :7 scenario:

Je bent een (jonge) ouder van kinderen die nog niet volledig zelfstandig opstaan, naar school/vrienden/sport reizen, eten maken, opruimen en gaan slapen. De reutemeteut. Daarnaast ben je ook een (zelfstandige) werkkracht met hoofdzakelijk bureau/kantoorwerk die 4~5 dagen werkt of anders bezet is. Je bent ~30+ en ziet ook wel dat je conditie, gewicht en kracht niet meer zo "standaard" zijn en blijven als dat ze waren toen je ~20 was.

Je weet dat voor een stukje goed onderhoud/goede (weder)opbouw je 2~3x per week de training uitvoert die je brengt waar je heen wil/wil blijven - maar hier wringt het verhaal met bovenstaande scenario. Je ochtenden staan in dienst van de kinderen klaarmaken, eten geven, broodtrommels maken en richting school brengen. Vervolgens schakel je daar direct je (thuis)werkdag achteraan. Je probeert (kort) te wandelen voor/tijdens/na de lunch, maar het komt niet altijd uit de verf in de waan van de dag. Na je werk gaat de keten verder, kids ophalen, (samen) eten (maken), opruimen en klaarmaken voor/gaan slapen.

Ok, plof. Je dropt op de bank ergens tussen ~19:30u-21u afhankelijk van hoe oud je kinderen zijn (als het veel later is dan 21u zijn de kids waarschijnlijk ouder dan ~12 en wordt dit scenario minder toepasselijk). Het gevoel wat overheerst: "eindelijk wat tijd voor jezelf". Je bent niet uitgeput, maar zitten en een serie kijken, wat lezen of gamen; chillen voelt nu wel als een goede tijdsbesteding - vaak met een aanzienlijke component schermtijd. Binnen no-time is het een verstandige bedtijd, nog sneller is die verstandige bedtijd verstreken.

Rinse-repeat.

---

Zou het, met een lunch die eigenlijk te kort dag is om echt ergens heen te gaan om te sporten - een idee zijn om die dag te breken in 2 werkblokken van bijvoorbeeld 3.5 uur en dan 1 uur tijdens de lunch daadwerkelijk te kunnen besteden aan een stukje sport? Eventueel met wat taken die thuis kunnen die je dan zonder druk kan uitvoeren in je eigen tijd voor het complete plaatje? Wat zou je een opdracht- of werkgever moeten voorstellen om zoiets te realiseren of andersom, wat heb je als werkgever nodig om vertrouwen te hebben in een dergelijk plaatje?

Visueel bedoel ik deze omschakeling:
Tijd of gebeurtenisOude invullingNieuwe invulling
Start werkdagDit kan 6 uur zijn of 10 uur, maakt qua exacte tijd beperkt uitJe gaat ~15 minuten eerder lunchen
Lunch na 3~3.5u werk15-45 minuten maximaal "in de baas zijn tijd" - hoofdzakelijk in het teken van etenEen vol uur "in dienste van" hartslagverhogend bewegen, in het teken van (behoud) gezondheid en/of bepaald trainingsdoel. Thuis, maar beter nog in een andere motiverende context naar keuze.
Resterende werkdagNog 4~4.5 uur aan de bakJe bent ~15 minuten later terug van lunch
Einde werkdagMeestal rond 17u (afhankelijk van starttijd) met een gevoel/motivatie dat "de werkdag erop zit"Om 17u heb je andere verantwoordelijkheden zoals in het scenario beschreven, de laatste kleinigheden maak je - als nodig - af in de avond op je eigen tempo/locatie/rust.

Ik begrijp dat zaken als discipline, motivatie en regelmaat hier belangrijk onderdelen zijn - maar ik probeer die meer de ruimte te geven of zelfs wat te "forceren" door dit als ritme tevens met je werk- of opdrachtgever af te spreken.

Ondanks dat het forum steeds wat rustiger wordt (alweer bijna 20 jaar hier ...) is het nog steeds de fijnste plek op het internet, benieuwd naar jullie mening over dit voorstel wat ik volgende week naar mijn werkgever wil sturen. Mochten er mensen zijn die ervaringen hebben met deze uitdaging(en) - ik hoor het heel graag d:)b !

---

Eigen overwegingen:
  • Ik kies expres voor de middag omdat: in de ochtend veel opties niet open zijn, de tijd niet uitkomt met de verantwoordelijkheden van die ochtend. Bij een willekeurig uur kan het in team-intensieve functies lastig zijn met beschikbaarheid - vandaar de (overlappend met teamleden) lunch. Ik kies niet het laatste uur van de dag omdat je dan vaker al teveel energie/motivatie kwijt bent.
  • Het weekend is natuurlijk een heel goed moment voor exact diezelfde beweging, maar als je vervolgens 5~6 dagen geen klabats uitvoert is het veel minder effectief dan 2~3 in de week (korter/intensiever) te werken aan wat je wil bereiken.
  • Ik heb het topic nu ingeschoten op beweging, maar begrijp dat je ook kan lezen "hobby" of "chillen". Echter zie ik een hobby als iets waar je intrinsiek gemakkelijker voor gemotiveerd raakt en wat vervuld kan raken in de avonduren en chillen evenzo (plus denk ik niet dat het de combinatie met werk evenveel versterkt als bewegen).

De meeste mensen deugen!

• Amras
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20:40
Een herkenbaar scenario, hier een vader van drie dochters onder de zes jaar. Vanuit mijn werkgever wordt er gelukkig gestuurd op output en niet op het aantal uren dat ik achter de PC zit. Ik sport daarom al jaren een uur tot anderhalf uur tussen de middag. Soms ook later op de dag mochten er meetings in de weg zitten.

Volgens mij wordt je middag er alleen maar productiever van. In plaats van een enorme after-dinner-dip na een bezoekje aan de lokale dönerboer heb ik nu juist vaak een opleving na het sporten. Ook heb ik al regelmatig nieuwe inzichten voor 'onoplosbare' problemen gekregen tijdens het sporten. Blijkbaar helpt een beetje afstand nemen van je werk soms ook.

Het enige frustrerende is dat ik nu soms voor mezelf een workout plan van bijv. 12 to 1 en dat je vervolgens in de loop van de dag alsnog een conflicterende vergadering krijg ingepland. Dan krijgt het werk toch voorrang.

Ik kan het alleen maar aanraden als je het gepland krijgt. d:)b

Strava

• screamhouse
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik probeer tussen 7 en 8 te sporten in de ochtend. Mocht iemand toch een meeting schedulen, dan doe ik hem wel vanuit de sportschool :)

Tussen de middag is toch meer een uitdaging en na het eten heb ik vaak geen zin meer

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:00
Denk ik vooral afhankelijk van je werk en werkgever. Zelf ben bijvoorbeeld afgelopen winter met de lockdown erg vaak 's middags gaan wandelen/fietsen/sporten en 's avonds gaan werken (na 8 uur kon je toch niks buiten de deur doen). Was prima te doen, liet gewoon standaard weten dat ik vanaf 2 uur niet meer bij meetings aanwezig was :+

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22:33
En de lunch sla je dan over? Dat klinkt ook niet gezond.

• weebl
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:39

weebl

YARR!

Hier vader van twee jongens, 4 en 0. Ik ken het dilemma. Toch sleep ik me twee keer per week naar de sportschool om 20:00, nadat ik de oudste naar bed heb gebracht. Mijn vrouw brengt rond die tijd z'n kleine broertje naar bed. Op dinsdagavond gaat dat andersom als mijn vrouw naar het zwembad gaat. Ze gaat daarnaast ook nog zondagochtend vroeg zwemmen.

Het was even wennen, zo 's avonds sporten, maar ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind nu. Het is meestal lekker rustig in de gym dan. En het is voor mij ook een momentje om m'n hoofd leeg te maken van de stress van m'n werk.

Ik weet niet of ik m'n werk zo op wil splitsen op een dag, gaat het voor m'n gevoel een nog langere dag zijn ben ik bang...

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Sturen op output i.p.v. 'aanwezigheidsregistratie' is sowieso een goede om mee te beginnen. Combineer dat met een verplichte 'agendablock' tussen 11:30 en 13:30 zodat mensen de tijd hebben om:
- administratie / mail e.d. bij te werken;
- te sporten;
- te eten;
- kinderen van/naar school/opvang te halen/brengen;
- mantelzorgtaken;
- ...

De vraag is alleen of de wg. er aan mee werkt. Ik werk bij een 24/7/365 productiebedrijf, meeste personeel werkt in ploegen met strikt aanwezig/afwezig beleid (oftewel ben je niet (lang genoeg) aanwezig dan neem je 'dus' verlof op). Omdat de mensen in ploegendienst dus gewoon aanwezig moeten zijn wordt dit van het meeste kantoorpersoneel ook verwacht.

Zelf pak ik zo vaak mogelijk de fiets naar mijn werk (12km, geen e-bike). Dan is de kop ook wel leeg als je thuis komt. In het donker fietsen vind ik geen probleem, maar dat komt ook omdat ik in 3 minuten de stad uit ben en daarna eigenlijk alleen maar landweggetjes heb. Door de stad fietsen is wel wat intensiever.

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 05:35
Het liefst sport ik 's middags/'s avonds, maar als je een vol schema hebt is 's ochtends vaak wel de meest efficiënte optie.

Er van uitgaande dat je 's ochtends douchet, kun je dat combineren met douchen na het sporten. Daarnaast kan er weinig tussenkomen zodat je moet cancellen.

Een uur sporten in de ochtend hou ik planningstechnisch ook maar een uur rekening mee. Een uur sporten in de middag/avond kan me zo twee uur kosten.

• Amras
Drardollan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:24:
Nee, twee bammetjes en een banaan een half uur voor het sporten. Dan een uurtje fietsen, douchen en nog wat boterhammen om de tank weer bij te vullen. Maar dat is meestal niet met een bord aan tafel, maar gewoon bij de PC.

Strava

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 00:19
Ligt natuurlijk aan de aard van het werk maar calls waar je alleen hoeft te luisteren zijn goed te combineren met hardlopen.

• Spacecowboy
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 26-11 10:43

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Het moet tegenwoordig (zeker met bureauwerk) toch niet meer uitmaken hoe een werknemer zijn dagen inricht? Dat is in mijn optiek echt iets van 10 jaar terug. Misschien is mijn werkgever hier wat vooruitstrevend in, maar die zal het een zorg wezen wanneer ik werk en hoe ik mijn dag in deel, mits ik dat maar met mijn team goed regel en duidelijk communiceer, en onder de streep natuurlij khet werk af is.

Ik denk als je goed duidelijk maakt aan je werkgever waar de voordelen voor jui (en voor je werkgever) zitten, dat het dan geen probleem zou moeten zijn. Als het wel een probleem is geeft het aan dat je werkgever nog niet helemaal toe is aan het vrijlaten van mensen. Het zou ook niet nodig moeten zijn om een dergelijk schema te voorleggen, maar gewoon tijdens een bila eens bespreken. "Het zou voor mij veel prettiger zijn als ik overdag eens kan gaan sporten, want dat komt veel beter uit icm mijn gezin, plus ik blijf daarmee langer fit". Als jij langer fit bent is dat ook een voordeel voor je werkgever.

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19:43
Ik sport om 20:00 op de dagen dat mn vrouw de kids in bed doet. Ik ben meestal wel 2 uur weg van huis wat ik echt te lang vind voor een middagpauze. Bovendien ben ik helemaal op na 1,5h krachttraining.

• timw02
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 26-11 16:44
Zo'n herkenbaar verhaal, die van mij zijn 0 en 3.
Sport is in het verleden altijd heel belangrijk geweest voor mij.
Een tijd lang dacht ik dat minder/niet ook wel ging, maar de productiviteit werd er niet beter van.

Ook gedacht aan sporten tussen de middag, maar in de praktijk toch lastig.
Een uur is toch kort om goed bezig zijn en dan ook even douchen.
Helemaal als er nog 10 minuten fietsen aar de sportschool bij zit.
En die vergaderingen worden vaak toch wel weer opgedrongen midden op de dag,
net zoals dat rondje lopen maar 2 van de 4 werkdagen lukt.

Dus nu toch 's avonds bezig. Groepslessen in de sportschool (ik vind alleen sporten ook maar niks).
Bij ons thuis goede afspraken daarover, wie is er op welk moment niet, want we sporten allebei.
Je moet dan wel 2 kinderen in bed leggen, dat is soms een uitdaging (sport voor de thuisblijver),
maar dan duurt dat maar een kwartiertje langer.

• Blue-eagle
  • Niet online
Geen kinderen, ik slaap tot de middag ergens, soms iets later, daarna werk ik een paar uurtjes, dan sport ik 3x in de week ergens in de namiddag. Thuis eten, soms zelfs koken :+ en daarna relaxen. En in de late avond nog een paar uurtjes productief zijn.

Als freelancer bepaal ik zelf hoe ik mijn werk doe. Het gaat om output, niet iets anders. Vaak krijg ik in 3 tot 4 uurtjes meer dan genoeg gedaan en heb ik de rest van de tijd voor mijzelf. Op kantoor was dat niet anders, maar daar zat je vooral veel in meetings en was je bezig met het sociale aspect van kantoorwerk, wat allebei veel tijd kost en weinig oplevert.

Wat ik hier mee wil zeggen: Ik heb enorm veel respect voor jullie ouders die het allemaal doen met afhankelijke (vaak kleine) kids die alles moeilijker maken. Ik zou het niet kunnen.

• screamhouse
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:07
Het gaat dan wel om output, maar al die meetings zorgen ervoor dat bijna je hele dag volgepland staat.
Het wordt in mijn team wel geaccepteerd dat je een meeting kan doen waar jij wilt (behalve in de auto :))

• Drardollan
Amras schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:29:
[...]

Nee, twee bammetjes en een banaan een half uur voor het sporten. Dan een uurtje fietsen, douchen en nog wat boterhammen om de tank weer bij te vullen. Maar dat is meestal niet met een bord aan tafel, maar gewoon bij de PC.
Klinkt niet gezond, een rustige lunch is ook belangrijk.

• Spacecowboy

Spacecowboy

screamhouse schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:55:
Het gaat dan wel om output, maar al die meetings zorgen ervoor dat bijna je hele dag volgepland staat.
Het wordt in mijn team wel geaccepteerd dat je een meeting kan doen waar jij wilt (behalve in de auto :))
Selectief zijn in meetings. Ga maar eens maand heel selectief zijn in de meetings die je accepteert, je zult zien dat je a) bijna niks mist, b) je zeeenm van tijd overhoudt. Alleen meetings die zinnig zijn voor mn werk en maximaal een uur. Al die townhalls en dat soort kul, dan klik ik liever achteraf even door een *.pptx heen in een paar minuten.

• Amras
Drardollan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:08:
[...]

Klinkt niet gezond, een rustige lunch is ook belangrijk.
Gezonder dan niet sporten, lijkt mij. Volgens mij is het idee van een rustige lunch dat je jezelf losmaakt van je werk, dat bereik je dus ook door even te sporten. Als je iets ander bedoelt, dan mag je het even toelichten.

Ik eet m'n brood nu ook rustig op hoor, alleen beantwoord ik tegelijk een e-mail. :)

Strava

• Drardollan
Amras schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:17:
[...]

Gezonder dan niet sporten, lijkt mij. Volgens mij is het idee van een rustige lunch dat je jezelf losmaakt van je werk, dat bereik je dus ook door even te sporten. Als je iets ander bedoelt, dan mag je het even toelichten.

Ik eet m'n brood nu ook rustig op hoor, alleen beantwoord ik tegelijk een e-mail. :)
Ik heb niet gezegd dat je niet moet sporten. Maar ipv lunchen lijkt mij een ongezonde keuze.

• Robsel_NL
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 02:38
Off-topic.

[Voor 151% gewijzigd door Ardana op 24-11-2021 09:04]

• GuitarHero87
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21:02
Misschien het Scandinavische model overnemen. Sinds ik hier werk, is het heel normaal om een uur pauze te nemen, waarin men buiten actief kan zijn. Veel werkgevers geven ook bijvoorbeeld twee uur per week betaald verlof om te sporten. Ik maak daar dankbaar gebruik van. Daarnaast sturen ze hier veel meer op output dan standaard 40 uur verplicht moeten werken.

Mijn leven is veel meer ontspannen geworden sinds ik hier werk (zowel Zweden als Denemarken). Idem voor mijn gezin (twee kinderen onder de zes en een fulltime werkende vrouw). Werk staat hier niet meer op de eerste plek, familie is dat.

• Spacecowboy

Spacecowboy

GuitarHero87 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:46:
Misschien het Scandinavische model overnemen. Sinds ik hier werk, is het heel normaal om een uur pauze te nemen, waarin men buiten actief kan zijn. Veel werkgevers geven ook bijvoorbeeld twee uur per week betaald verlof om te sporten. Ik maak daar dankbaar gebruik van. Daarnaast sturen ze hier veel meer op output dan standaard 40 uur verplicht moeten werken.

Mijn leven is veel meer ontspannen geworden sinds ik hier werk (zowel Zweden als Denemarken). Idem voor mijn gezin (twee kinderen onder de zes en een fulltime werkende vrouw). Werk staat hier niet meer op de eerste plek, familie is dat.
Mijn werkgever zit ook op deze denkwijze. Een gelukkige werknemer is een gelukkige werkgever. Daarbij staat een goede verhouding van werk/prive bovenaan. 40uur bestaat bij ons niet eens meer. iedereen werkt 32 of 36 uur. Er wordt binnen bepaalde afdeling al geexperimenteerd met werkdagen van 6 uur, en de resultaten daarvan zien er goed uit.

• Drardollan
Off-topic, laat dat.

[Voor 89% gewijzigd door Ardana op 24-11-2021 08:58]

• Robsel_NL
Don't feed the trolls.

[Voor 93% gewijzigd door Ardana op 24-11-2021 08:58]

• Drardollan
Laat dit.

[Voor 96% gewijzigd door Ardana op 24-11-2021 08:59]

• Robsel_NL
Don't feed the trolls.

[Voor 95% gewijzigd door Ardana op 24-11-2021 08:59]

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
Spacecowboy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:36:
Het moet tegenwoordig (zeker met bureauwerk) toch niet meer uitmaken hoe een werknemer zijn dagen inricht? Dat is in mijn optiek echt iets van 10 jaar terug. Misschien is mijn werkgever hier wat vooruitstrevend in, maar die zal het een zorg wezen wanneer ik werk en hoe ik mijn dag in deel, mits ik dat maar met mijn team goed regel en duidelijk communiceer, en onder de streep natuurlij khet werk af is.
Het probleem is dat mensen nog steeds gewend zijn om synchroon te communiceren: in meetings, in calls, door te bellen of te chatten (maar dan wel live).

Wil je er voor zorgen dat dit werkt moet je er aan wennen (als werkgever en werknemer) dat werk "asynchroon" heen en weer gaat. Dat wil zeggen: Slack, fire-and-forget mailtjes (en dan niet shit afschuiven) en veel minder vergaderen.

Is ook een cultuurding hoor.

• iamerwin
  • Laatst online: 22:36
Drardollan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:24:
Dit en omkleden + douchen achteraf kost ook veel tijd. Netto is de tijd die je daadwerkelijk beweegt volgens mij niet veel meer dan 40 minuten. Beter als niks natuurlijk, maar een uur lukt denk ik niet. :)

Waarom niet domweg twee uur blokken en dan aan het einde van je dag langer doorwerken? Of 's Avonds nog een ronde mail checken oid?

[Voor 15% gewijzigd door iamerwin op 23-11-2021 19:56]

• Drardollan
iamerwin schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:54:
[...]

Dit en omkleden + douchen achteraf kost ook veel tijd. Netto is de tijd die je daadwerkelijk beweegt volgens mij niet veel meer dan 40 minuten. Beter als niks natuurlijk, maar een uur lukt denk ik niet. :)
Je kan beter voor of na het werk gaan denk ik. Na het werk kan je dan lekker ontspannen en lekker de relaxte avond in. Beter dan weer gelijk volle bak aan het werk moeten terwijl je lichamelijk gesloopt bent.

• Drardollan
Laat dit.

[Voor 96% gewijzigd door Ardana op 24-11-2021 09:00]

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 12:54
Ik heb ze van 3 en 4 jaar oud maar die liggen om 7 uur in bed. Ik kan dus 4x per week 's avonds 1,5 uur zwiften of in de zomer buiten fietsen. Dan heb je nog een hele avond te gaan

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:58
KelvinX schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:53:
[...]

Het probleem is dat mensen nog steeds gewend zijn om synchroon te communiceren: in meetings, in calls, door te bellen of te chatten (maar dan wel live).

Wil je er voor zorgen dat dit werkt moet je er aan wennen (als werkgever en werknemer) dat werk "asynchroon" heen en weer gaat. Dat wil zeggen: Slack, fire-and-forget mailtjes (en dan niet shit afschuiven) en veel minder vergaderen.

Is ook een cultuurding hoor.
Tja net als dat je vergadering hebt die ook een e-mail konden zijn, heb je ook hele e-mail conversaties die in 3 minuten daadwerkelijk met elkaar praten opgelost zouden zijn. Want direct binnen 15 seconde feedback krijgen op wat je zegt gaat een stuk sneller dan 3 uur op de volgende mail moeten wachten.

• KelvinX
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:06:
[...]

Tja net als dat je vergadering hebt die ook een e-mail konden zijn, heb je ook hele e-mail conversaties die in 3 minuten daadwerkelijk met elkaar praten opgelost zouden zijn. Want direct binnen 15 seconde feedback krijgen op wat je zegt gaat een stuk sneller dan 3 uur op de volgende mail moeten wachten.
Ja no shit, maar mijn punt is dat het kiezen of delen is. Als je ruimte laat dat mensen hun dag zelf indelen moet je ook accepteren dat ze er niet zijn. Is al een stuk normaler in (internationale) remote organisaties. Elk voordeel hep zijn nadeel.

• Spacecowboy

Spacecowboy

KelvinX schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:53:
[...]

Volledig mee eens. Het is dan ook belangrijk dat je hier over goeie afspraken maakt met je team, en dat dit wordt gefaciliteerd door de werkgever. Als je eenmaal om bent wil je niet meer terug. Zelfde met thuiswerken. Ik zou er niet meer aan moeten denken om in een kantoor te moeten zitten.
Sissors schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:06:
[...]

Dit. Een beller is sneller.

[Voor 26% gewijzigd door Spacecowboy op 23-11-2021 20:10]

• iamerwin
  • Laatst online: 22:36
Drardollan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:57:
[...]

Je kan beter voor of na het werk gaan denk ik. Na het werk kan je dan lekker ontspannen en lekker de relaxte avond in. Beter dan weer gelijk volle bak aan het werk moeten terwijl je lichamelijk gesloopt bent.
Ik heb dat een tijdje gedaan toen ik nog een kantoorbaan had; anderhalf uur pauze waarin ik een uur in het zwembad lag. Heerlijk was dat!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 19:46
Twee dingen vallen mij op.
Ten eerste hebben de meeste kinderen twee ouders. Sta jij er helemaal alleen voor? Anders lijkt het mij dat de andere ouder ook wel af en toe de zorg voor de kinderen zou kunnen hebben.

Tweede punt is dat het volgens mij bij veel bedrijven totaal geen probleem is om een langere pauze te nemen. Ik heb enkele collega's die van twee uur pauze hebben, maar er zijn er een hoop die in elk geval 1 uur pauze nemen. Dat is op mijn werk totaal geen probleem, zolang je in de agenda de tijd blockt. En uiteraard ook je afgesproken uren maakt. Dus misschien maak je hier wel een veel groter probleem van dan het in feite is.

(Overigens is dit 'leefritme' wel vrij normaal en iets wat je had kunnen bedenken voordat je voor kinderen koos...)

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23:24
Qua sport (uitzonderingen zoals 24h fitness daargelaten)

1. Thuisfitness aanschaffen. Heel duur allemaal, I know, maar er zijn maar weinig dingen zo waardevast als barbell set. Krachttraining is een must voor een gezond lichaam vind ik zelf.
2. Cardio onafhankelijk laten zijn van een sportclub, dus vanuit huis. Waarom denk je dat na de 30 veel mensen gaan fietsen? Enerzijds omdat we blessure gevoelig worden, anderzijds omdat het zo gemakkelijk is. Dan heb je ook natuurlijk wandelen & hardlopen. Alles in bepaalde hoogte ook te combineren met kinderen.

Qua indeling

- Ochtend; voor de kinderen wakker zijn je programma afwerken doen in mijn kennissenkring de meeste mensen, omdat je vroeger naar bed gaat als je toch met chillen bezig was en 'nuttige' tijd er voor terug wint
- Lunch/middag; kan ook, persoonlijk mijn favoriet, maar het moet wel kunnen met je baan. Grote voordeel hiervan vind ik dat het (vooral kracht) je lichaam reset en niet 8 uur in dezelfde houding zit
- Avond; Je bent niet de enige die hier moeite mee heeft. Na wat research kwam ik erachter dat dit best vaak voorkomt en zelfs dat je je fysieke prestatie top meestal in de middag hebt.

Tips
- Loop niet te hard van stapel, blessures na je 30ste staan in de rij voor je, maar nog belangrijker routine slijp je er langzaam in - niet in 1 klap een heel programma.
- Ik zie motivatie als iets wat op raakt als je teveel motivatie moet leveren in een te korte tijd. E.g. heb je een verjaardag die belangrijk is, sla de training over en voel je niet schuldig, probeer niet te compenseren.
- Heb een doel zoals in 2022 10k hardlopen in een uur of 100kg benchen ;)
- Voeding is niets meer dan kcal in/kcal out - ga niet geloven in 1 of ander vaag dieet. je kunt deze lezen voor onderbouwing ( https://forum.bodybuildin...komen-en-afvallen.394572/ ). De gasten op dit forum hebben er 'kaas van gegeten' :P

Bijna vergeten: het moet leuk zijn. Als iets een motje word dan moet je 'tweaken' en weer door.

• Rubbergrover1
Furion2000 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:39:
Bijna vergeten: het moet leuk zijn. Als iets een motje word dan moet je 'tweaken' en weer door.
Dat vooral :) .
Je kunt ook simpelweg accepteren dat je ouder wordt en dat je na je 30ste/50ste/70ste niet meer bent als rond je twintigste. Als je het leuk vindt om met je lichaam en conditie bezig te zijn, ga daar dan vooral mee door. Maar je moet niet de illusie hebben dat je tot het einde der tijden je lichaam zo kunt houden als rond je twintigste. Dat nastreven, daar word je alleen maar ongelukkig van.

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 26-11 16:06
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:00:
[...]

Je kunt ook simpelweg accepteren dat je ouder wordt en dat je na je 30ste/50ste/70ste niet meer bent als rond je twintigste. Als je het leuk vindt om met je lichaam en conditie bezig te zijn, ga daar dan vooral mee door. Maar je moet niet de illusie hebben dat je tot het einde der tijden je lichaam zo kunt houden als rond je twintigste. Dat nastreven, daar word je alleen maar ongelukkig van.
Geloof mij, dat wil je wel. De hele simpele reden is dat een basis behouden je het level een stuk makkelijker maakt. Doe je niks aan sport dan sta je met je 35ste zo ongeveer te hijgen bovenaan de trap.
Het kost je jaren om weer een beetje een goede conditie terug te krijgen.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 14:05
Hah herkenbaar probleem. Thuiswerken is funest geworden voor mijn minimale dagelijkse beweging. Waarbij op kantoor ik makkelijk tot aan het eind van de werkdag zo n 6000-8000 stappen heb gemaakt, doe ik er thuis amper 1000.
Ben sinds kort voor de tweede keer papa geworden en ik wilde ook al zo graag gaan sporten. Op zich lukte dat wel in de avond, alleen werkte het niet mee dat mijn sportschool op 2 minuten loopafstand omgetoverd werd tot een hipster crossfit school en de prijzen vervijfvoudigd werden. Het fitness gedeelte wilden ze ook scrappen. De openingstijden zijn ook niet meer zo ruim als voorheen. De dichtbijzijne sportschool waas 2 km verderop. Dat maakte voor mij de drempel een stuk hoger en het kost simpelweg meer tijd om er heen te gaan.

Afgelopen week kwam een maat van me met de tip om een homegym te bouwen in mijn werkkamer. Powercage met stang en gewichten. Zowat de hele sportschool kan je daarmee vervangen en afhankelijk van wat je wilt doen, kan je de aanvullende opties kopen. En zoals @Furion2000 al zegt, het kost wel wat.

Soms is het de advies om goedkoop te beginnen. Ik ben daar niet mee eens. Ik heb voorheen een crosstrainer gekocht, en een lichte set halters. Het was het allemaal net niet.

• ZieMaar!
  • Laatst online: 00:00

ZieMaar!

Moderator General Chat
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:00:
[...]

Daar ben ik niet mee eens. Gezond leven vraagt misschien iets meer, maar wordt juist belangrijker. Natuurlijk blijf je geen twintig, maar fit en gezond is echt niet onmogelijk, hooguit gaat het iets minder vanzelf :).

De grote uitdaging is dat het geen moetje moet zijn. Als het ‘moet’ past het per definitie slecht in je dagritme. Tegelijk heb je vaak wel meer geld, dus je kan, bijvoorbeeld op de sportschool, af en toe personal training nemen, een luxere en betere sportschool opzoeken, etcetera. Een thuis gym is ook ideaal, maar niet als al je kamers vol liggen met kleine kinderen natuurlijk :).

• Rubbergrover1
tlpeter schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:09:
[...]

Geloof mij, dat wil je wel. De hele simpele reden is dat een basis behouden je het level een stuk makkelijker maakt. Doe je niks aan sport dan sta je met je 35ste zo ongeveer te hijgen bovenaan de trap.
Het kost je jaren om weer een beetje een goede conditie terug te krijgen.
Conditie op peil houden kan op veel manieren. En juist als je de hele dag in touw bent om je gezin met kleine kinderen draaiende te houden, verbrand je vaak al een hoop energie. Zeker als je nog wat kleine wijzigingen in het dagelijkse routines kunt aanbrengen, zoals niet meer overal de auto voor pakken, maar fietsen of lopen.

Daarbij vraag ik me af of werken met gewichten etc nu zo veel aan de conditie verbetert, of dat dit meer bedoeld is met de gedachte dat het lichaam er dan 'beter' uit ziet.

• KelvinX
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:31:
[...]

Conditie op peil houden kan op veel manieren. En juist als je de hele dag in touw bent om je gezin met kleine kinderen draaiende te houden, verbrand je vaak al een hoop energie. Zeker als je nog wat kleine wijzigingen in het dagelijkse routines kunt aanbrengen, zoals niet meer overal de auto voor pakken, maar fietsen of lopen.
Ook dat kost extra tijd. Dat zijn echt geen kleine wijzigingen. Het kan een behoorlijke expeditie zijn om met een kleine te gaan lopen of fietsen. En dan kan je nog maar beperkte afstanden doen, zeker als je loopt.
Daarbij vraag ik me af of werken met gewichten etc nu zo veel aan de conditie verbetert, of dat dit meer bedoeld is met de gedachte dat het lichaam er dan 'beter' uit ziet.
Dit is nogal een geladen opmerking, waar wil je precies heen?

• Furion2000
@com2,1ghz Ja kan ik zeker (nog meer) onderstrepen. Zo'n squat rack van een goed merk (e.g. Rogue) is heel duur, maar super goed uitbreidbaar zodat je full body aan de slag kunt gaan.

Als het na een paar jaar niks is krijg je nog steeds 80% van je aankoopprijs en zelfs 100% in corona tijd toen alles uitverkocht was haha.

Jij komt overigens niet uit een dorp gok ik zo (klagen over 2 km) :+

@Rubbergrover1 Mee eens, behalve dat je 'goed' naar mate je leeftijd moet bijstellen en zo ook happy kunt blijven. Ik vind wel wat over die marathon lichaampjes, maar lekker doen wat je leuk vind.

We kunnen alleen maar aanraden actief te zijn naast een kantoorbaan. Zitten is het nieuwe roken

Krachttraining is op de lange termijn effectiever om dunner te blijven omdat je standaard meer gewicht mee moet sjouwen en dus meer verbrand op een dag. Naast dat je er dunner beter uit ziet, is het ook gezonder om dunner te blijven en bescherm je je gewrichten met spieren. Spierspanningen op je lichaam door kantoorwerk 'ontlaad' je door krachttraining door ze op spanning te zetten, houdingen compenseer je en zo kan ik nog wel even doorgaan :P

[Voor 24% gewijzigd door Furion2000 op 24-11-2021 08:53]

• Jaspervl
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:07
[...]
Wordt toch aangeraden voor de gezondheid.
"Add moderate- to high-intensity muscle-strengthening activity (such as resistance or weights) on at least 2 days per week."
Van https://www.heart.org/en/...ysical-activity-in-adults

En WHO linkje: https://www.who.int/news-.../detail/physical-activity

[Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 24-11-2021 08:50]

• Rubbergrover1
KelvinX schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:41:
Dit is nogal een geladen opmerking, waar wil je precies heen?
Er kunnen meer redenen zijn om te willen sporten dan om je conditie op peil te houden. Daar is verder niets mis mee. Maar als het je te doen is om je conditie op peil te houden, dan vraag ik me af of werken met gewichten daarin zo effectief is.
(Ik zeg dus niet dat het verkeerd is, ik zeg alleen dat ik niet weet of dit zo veel effect heeft op je conditie.)

• Rubbergrover1
KelvinX schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:41:
[...]
Ook dat kost extra tijd. Dat zijn echt geen kleine wijzigingen. Het kan een behoorlijke expeditie zijn om met een kleine te gaan lopen of fietsen. En dan kan je nog maar beperkte afstanden doen, zeker als je loopt.
Het is de vraag of het altijd veel extra tijd kost. Als je naar de winkel/het werk/whatever de fiets neemt en zo een halfuurtje fietst, dan kan dit ook betekenen dat je een halfuurtje minder hoeft te sporten. Terwijl het in reistijd (plus parkeren etc.) misschien maar een kwartier scheelt. Dus in plaats van een kwartier auto plus een halfuur sporten kan het zijn dat je er meer alleen een halfuur fietsen ipv de auto er ook al bent.

• Furion2000
In enge zin bedoelt men hiermee vaak het fysieke uithoudingsvermogen van iemand, met name de mogelijkheid om intensieve inspanningen lang vol te houden. In een iets ruimere zin worden ook kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid (soepelheid) en coördinatie van de spieren beschouwd.

Daar doelen de meesten op denk ik, maar als je gezond (genoeg) eet en actief leeft dan heeft @Rubbergrover1 ook gewoon gelijk.

• Rubbergrover1
Furion2000 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:45:
Krachttraining is op de lange termijn effectiever om dunner te blijven omdat je standaard meer gewicht mee moet sjouwen en dus meer verbrand op een dag.
Maar als je kleine kinderen hebt, dan sjouw je vaak al een behoorlijk deel van de dag meer gewicht mee (in de vorm van je kind)... Je niet niet onderschatten hoeveel energie en klein kind kost. Daarom vraag ik mij dus af in hoeverre het niet kunnen sporten in die levensfase nou echt tot een veel slechtere conditie leidt.

Het is uiteraard wel een valkuil als je later in een rustiger fase terecht komt, waarin je ook meer tijd hebt, en op dat moment niet alsnog het sporten gaat oppakken. Maar als ik de beschrijving uit de topicstart lees, dan is die fase nog niet aangebroken.

• com2,1ghz
  • Laatst online: 26-11 14:05
Furion2000 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:45:
@com2,1ghz Ja kan ik zeker (nog meer) onderstrepen. Zo'n squat rack van een goed merk (e.g. Rogue) is heel duur, maar super goed uitbreidbaar zodat je full body aan de slag kunt gaan.
offtopic:
Hele mikmak van ATX is onderweg. ATX PRX-720. met de bijbehorende lat pulldown, stang, schijven en bankje. Totaal ~2000 euro.
Als het na een paar jaar niks is krijg je nog steeds 80% van je aankoopprijs en zelfs 100% in corona tijd toen alles uitverkocht was haha.
Dit dus. Lijkt zelfs alsof het zeldzamer is dan vorig jaar met toilet papier.
Jij komt overigens niet uit een dorp gok ik zo (klagen over 2 km) :+
Klopt ;) Haarlem. Stoplichten, een flyover brug. Wel goed voor cardio met de fiets. Maar 4x9 als werkschema tikt dat laatste uur aardig aan waardoor ik in de knoop kom met de routine met avondeten, kinderen ophalen.
Vorig jaar voordat de sportschool om de hoek overgenomen werd kon ik om 17:00 naar de sportschool, even 3 kwartier sporten en meteen op de terugweg langs de opvang(50 meter verderop) lopen om mijn zoontje te halen. Was ideaal. Had ik de hele avond vrij.

• Rubbergrover1
Jaspervl schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:48:
[...]

Wordt toch aangeraden voor de gezondheid.
"Add moderate- to high-intensity muscle-strengthening activity (such as resistance or weights) on at least 2 days per week."
Van https://www.heart.org/en/...ysical-activity-in-adults

En WHO linkje: https://www.who.int/news-.../detail/physical-activity
In de tweede link zie ik de spiertraining niet terugkomen, maar gaat het volgens mij alleen om de 'gewone' conditieverhogende activiteiten. Vandaar mijn twijfel of gewichtstraining wel zo effectief zou zijn.

In het eerste stuk wordt dat wel expliciet genoemd als een nuttige activiteit, dus dat is goed om te zien. Blijkbaar is het wel een belangrijke aanvullende activiteit.

• KelvinX
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:00:
[...]

Maar als je kleine kinderen hebt, dan sjouw je vaak al een behoorlijk deel van de dag meer gewicht mee (in de vorm van je kind)... Je niet niet onderschatten hoeveel energie en klein kind kost. Daarom vraag ik mij dus af in hoeverre het niet kunnen sporten in die levensfase nou echt tot een veel slechtere conditie leidt.

Het is uiteraard wel een valkuil als je later in een rustiger fase terecht komt, waarin je ook meer tijd hebt, en op dat moment niet alsnog het sporten gaat oppakken. Maar als ik de beschrijving uit de topicstart lees, dan is die fase nog niet aangebroken.
Ik zie de jonge ouders om mij heen nou niet bepaald bulken van de spieren, laat staan conditie. Beetje sjouwen met een kind is nog geen rondje hardlopen, zwaar als het lijkt.

Fysieke arbeid in een supermarkt of doodgewoon post lopen is al een stuk zwaarder en dat zet ook geen zoden aan de dijk, zeker niet als je er ook nog eens niet goed bij eet.

Denkend aan mijn jaren met een kleine was dat laatste sowieso een drama. Dus dan kan je wel met een baby zitten sjouwen maar thuisbezorgd 3x per week helpt echt niet hoor.

Maar tenzij je het vergelijk met je aardappel-houding op kantoor ja dan is met een kind sjouwen wel zwaar. Maar als je een baan hebt met een fysiek element stelt het allemaal niet zoveel meer voor.

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 26-11 16:06
@Rubbergrover1 Ik had het niet over gewichten maar ook die kun je gebruiken.
Ik bedoelde meer dat bezig blijven (met of zonder sport) nodig is. Ik heb, na heel lang en veel sporten, zo'n 15 jaar niks meer gedaan qua conditie werk en dan kost het heel veel moeite en blessures om weer een beetje op pijl te komen. In mijn hoofd was ik nog 18 en dat deed ik wel even. Ik kan je vertellen dat mijn lichaam daar heel anders over dacht.
Daarom mijn opmerking om het hoe dan ook bij te blijven houden.

• Jaspervl
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:07
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:08:
[...]

In de tweede link zie ik de spiertraining niet terugkomen, maar gaat het volgens mij alleen om de 'gewone' conditieverhogende activiteiten. Vandaar mijn twijfel of gewichtstraining wel zo effectief zou zijn. .
Dat lijkt me een mogelijke invulling van:
"should also do muscle-strengthening activities at moderate or greater intensity that involve all major muscle groups on 2 or more days a week, as these provide additional health benefits." uit de 2e link.

De conditie verhogende guidelines zijn m.i. meer deze:
"should do at least 150–300 minutes of moderate-intensity aerobic physical activity;
or at least 75–150 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity; or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity throughout the week"

[Voor 21% gewijzigd door Jaspervl op 24-11-2021 09:30]

• Furion2000
Vorig jaar zat ik met een baby op mijn arm van 5-6kg die rustig werd van op en neer deinen (bicep curl) - logischerwijs dagen spierpijn gehad na +-200 reps per arm :P

• Biker_007
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:00
Training krijgt bij mij prioriteit boven lange lunchpauze. De werkgever is m.i. gebaat bij een fitte werknemer. In de avond is het doen van intensievere training lastig want dan kom ik slecht in slaap en daarnaast is de luchtkwaliteit verre van goed (houtrook).

Naast het stukje fysiek merk ik dat het voor mij ook op het mentale vlak nodig is om regelmatig te sporten.

• Rubbergrover1
KelvinX schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:16:
[...]

Ik zie de jonge ouders om mij heen nou niet bepaald bulken van de spieren, laat staan conditie. Beetje sjouwen met een kind is nog geen rondje hardlopen, zwaar als het lijkt.

Fysieke arbeid in een supermarkt of doodgewoon post lopen is al een stuk zwaarder en dat zet ook geen zoden aan de dijk, zeker niet als je er ook nog eens niet goed bij eet.

Denkend aan mijn jaren met een kleine was dat laatste sowieso een drama. Dus dan kan je wel met een baby zitten sjouwen maar thuisbezorgd 3x per week helpt echt niet hoor.

Maar tenzij je het vergelijk met je aardappel-houding op kantoor ja dan is met een kind sjouwen wel zwaar. Maar als je een baan hebt met een fysiek element stelt het allemaal niet zoveel meer voor.
Was een reactie op de post dat je bij meer spieroefening ook standaard meer spiergewicht moet meesjouwen en zo dus een zelfversterkend effect zou hebben. Terwijl het effect van meer gewicht meesjouwen dus juist ook met jonge kinderen al 'automatisch' gebeurt.

Ik zie dit dus zeker niet als alternatief voor spiertraining.

Overigens is je opmerking over thuisbezorgd wel een goede. Als je al weinig tijd hebt, dan kun je m.i. beter je tijd besteden aan goed en gezond eten en koken dan aan een halfuurtje extra sporten en dat compenseren met een thuisbezorgd maaltijd...

• Rubbergrover1
tlpeter schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:16:
@Rubbergrover1 Ik had het niet over gewichten maar ook die kun je gebruiken.
Ik bedoelde meer dat bezig blijven (met of zonder sport) nodig is. Ik heb, na heel lang en veel sporten, zo'n 15 jaar niks meer gedaan qua conditie werk en dan kost het heel veel moeite en blessures om weer een beetje op pijl te komen. In mijn hoofd was ik nog 18 en dat deed ik wel even. Ik kan je vertellen dat mijn lichaam daar heel anders over dacht.
Daarom mijn opmerking om het hoe dan ook bij te blijven houden.
Daar ben ik het ook zeker mee eens. Vandaar ook mijn reactie dat conditie op peil houden op veel manieren kan. Ik zie vaak genoeg in mijn omgeving dat mensen voor elk wissewasje de auto pakken, maar tegelijk wel naar de sportschool 'moeten' omdat ze vinden dat ze iets aan hun conditie moeten doen. Dan denk ik: dat kan handiger.

(Overigens kun je natuurlijk ook naar de sportschool omdat je dat gewoon leuk vindt, daar niet van.)

• Crooker
  • Laatst online: 26-11 16:15
De situatie in Nederland is vaak dat het gezin alle taken alleen op zich moeten nemen. Ik woon in Italie waarbij vrouw en ik beide 40+ uur p.w. werken, maar beide 3x per week naar de sportschool kunnen.
Ik merk dat hier allerlei huishoudelijke taken + opvang voor kids opgevangen worden door familie leden. Je kan nou eenmaal niet alles alleen doen als gezin wat fulltime werkt.
Vaak werken opa en oma al wat minder of zijn met pensioen, en helpen graag. Waarom is dit in NL zo ongebruikelijk?

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Spacecowboy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:12:
[...]

Selectief zijn in meetings. Ga maar eens maand heel selectief zijn in de meetings die je accepteert, je zult zien dat je a) bijna niks mist, b) je zeeenm van tijd overhoudt. Alleen meetings die zinnig zijn voor mn werk en maximaal een uur. Al die townhalls en dat soort kul, dan klik ik liever achteraf even door een *.pptx heen in een paar minuten.
Dit is sowieso een belangrijke factor, veel zaken kunnen relatier gemakkelijk ook zonder een volgeboekt uur en als je denkt een uur nodig te hebben plan het in voor 45 minuten en in de meeste gevallen past het dan ook gewoon. Als de tijd er is komt het helaas te vaak voor dat de tijd ook gebruikt wordt en mocht het echt nodig zijn kan je meestal die 15 minuten uitloopt permiteren omdat het gebruik van dat "loze" kwartiertje vaak niet gebruikt wordt.

Zolang er geen agenda is afwijzen een goed uitgangspunt, zolang benodigde input niet bekend is kan je hem ook afwijzen.

Genoeg zaken waar wel overleg voor nodig is maar meer dan afdoende waar het eigenlijk niet effectief is.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik probeer dit het laatste jaar toe te passen op de dagen dat ik thuis werk, lunchpauze is dan een sport pauze om daarna een shake te nemen en weer verder te gaan. Idealiter heb je dan een schema die je thuis in een uur kan afronden en dan kan je van 12:00 tot 13:00 sporten. Dat tijdstip is ook in mijn agenda geblokkeerd, plan je wat in dan krijg je een decline.

Scheelt dat ik m'n eigen homegym op zolder heb, een uur de tijd nemen is dus effectief ruim 50 minuten sporten. Waterflesje pakken en omkleden is 2-3 minuten en na het sporten de douche in kost ook max 5 minuten. Het was een investering van een paar honderd euro maar goedkoper dan een jaar sportschool en je kan gaan wanneer je wilt. Enig nadeel is wel dat je wat meer tijd kwijt bent met alles verhangen bij elke oefening maar dat win je wel weer terug met niet hoeven reizen.

Op de werkdagen op kantoor gaan we wel gewoon gezamenlijk lunchen maar dat is eigenlijk altijd buiten dus dan krijg je wel iets van beweging. Wat ik nog wil gaan doen is wat vaker meetings houden op de spinfiets zodat je, eventueel met een rustig tempo als je moet praten, toch in beweging blijft.

[Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 24-11-2021 10:58]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Drumatiko
  • Registratie: mei 2010
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:46:
Ik probeer dit het laatste jaar toe te passen op de dagen dat ik thuis werk, lunchpauze is dan een sport pauze om daarna een shake te nemen en weer verder te gaan. Idealiter heb je dan een schema die je thuis in een uur kan afronden en dan kan je van 12:00 tot 13:00 sporten. Dat tijdstip is ook in mijn agenda geblokkeerd, plan je wat in dan krijg je een decline.
Zo pak ik het ook aan; standaard een tijdslot blokkeren in de agenda, en tussen de middag een uurtje lopen (5~6km, waarbij ik lunch tijdens het lopen), of een stukje roeien op de roeimachine (7km, snel lunchen na roeien/douchen). Het is niet alleen goed voor je conditie, maar vooral ook om even goed los te komen van de hectiek van het werk. Aan het begin van de dag rommel ik nog even kort met wat halters en body-weight oefeningen om even goed wakker te worden. Dit is mijn standaard routine sinds maart '20. Mijn BMI is nog steeds te hoog, maar het uithoudingsvermogen is redelijk op orde. Zeker op dagen dat je thuis werkt is een workout vaak wel in te plannen tijdens de lunch.

Diablo Discord https://discord.gg/KdNZPJX | Elite Dangerous Discord: https://discord.gg/WSkkds9

• ansichtkaart
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 21:26
Crooker schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:09:
De situatie in Nederland is vaak dat het gezin alle taken alleen op zich moeten nemen. Ik woon in Italie waarbij vrouw en ik beide 40+ uur p.w. werken, maar beide 3x per week naar de sportschool kunnen.
Ik merk dat hier allerlei huishoudelijke taken + opvang voor kids opgevangen worden door familie leden. Je kan nou eenmaal niet alles alleen doen als gezin wat fulltime werkt.
Vaak werken opa en oma al wat minder of zijn met pensioen, en helpen graag. Waarom is dit in NL zo ongebruikelijk?
Tjah ik moet daar dan weer niet aan denken.

OT: de avonden anders indelen? zodat je na het eten kan sporten bijvoorbeeld.
of zo vroeg opstaan dat je kan sporten voor de ochtend, en bijvoorbeeld al dingen ook klaarzet/legt
zodat je partner dat niet hoeft te doen, en de ochtend dat je er niet bent ook makkelijker is.
kan je 1 dag pakken op werk, 1 ochtend en 1 avond en ben je in feite nog veel thuis ondanks 3x sporten.

Na een tijdje kan je uitbreiden en zo samen ontdekken op welke tijden je eigenlijk prima misbaar bent.

(zowel ik als mijn man nemen voor elkaar over zonder problemen. het is alleen afstemmen op welke dagen wie weg kan)

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:15
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:08:
In het eerste stuk wordt dat wel expliciet genoemd als een nuttige activiteit, dus dat is goed om te zien. Blijkbaar is het wel een belangrijke aanvullende activiteit.
Veel 'gezondheidsadvies' is gericht op de groep waarvan de gezondheid het zwakst is, dus ouderen. En die zijn soms zo sedentair dat gericht trainen op spierkracht belangrijk kan zijn bij dagelijkse handelingen (opstaan, zorgen dat je niet omvalt, etc).
Biker_007 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:42:
Training krijgt bij mij prioriteit boven lange lunchpauze. De werkgever is m.i. gebaat bij een fitte werknemer.
Doe je fysiek zware arbeid, dan?

• Biker_007
  • Laatst online: 19:00
Doe je fysiek zware arbeid, dan?
Nee, en? Zoals ik al zei is het voor mij fysiek en vooral mentaal goed om meerdere keren per week te sporten. Dat kost misschien een beetje werktijd. Maar dat kost roken, ouwehoeren, koffiedrinken, telefoon, ook. Als de werkgever daar problemen mee heeft dan hebben we een meningsverschil :) .

• MKoole
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 26-11 16:03
Je kan het volgende overwegen; Koop een Nintendo Switch met Ring Fit Adventure.

Ik ervaar dit nog steeds als nuttig en prettig. Het 'spel' herkent je bewegingen, geeft je oefeningen en telt af. Dit is niet geschikt voor krachttraining. Het is meer cardio en basis-conditie onderhouden.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:41
Afgezien dat het "echte" sporten uiteraard gezond is, is duidelijk dat gewone huishoudtaken/tuinieren en dergelijke ook enorm goed zijn voor basis conditie.

Ik heb me al een paar jaar aangewend om 2 vliegen in 1 klap te slaan, bijvoorbeeld. Bij tandenpoetsen sta ik in een squad. Douchecabine droogtrekken: lekker van hoog op de tenen tot diep door de knieën buigen, maak er maar een mooie beweging van, idem bij grote ramen zemen. Etc.etc.

Ja, er "moet" ook nog gesport worden, maar al die kleine beetjes zijn ook mooi meegenomen ondertussen.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het voordeel van krachttraining is dat je je spieren dusdanig versterkt dat je ook de kans op blessures verminderd, daarom is een bepaalde mate van krachttraining voor iedereen aan te raden. Daarnaast is het ook beter voor afvallen, je verbrand niet alleen calorieën tijdens het trainen maar spiermassa verbrand in rust ook calorieën , meer spieren is meer verbranding. Bovendien maakt het dagelijkse bewegingen makkelijker, denk aan traplopen met wat zwaars in je handen of die zware boodschappentassen uit het karretje tillen.

Idealiter combineer je het met een stuk cardio aangezien dat nog steeds de beste manier is om je hart en longen te versterken. Echter wordt krachttraining te vaak onderschat in het gezond houden van je lichaam en ik denk dat de meesten meer gebaad zijn bij extra krachttraining dan extra cardio.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02:35
Er bestaat in Nederland een zogeheten Arbeidstijdenwet.
Hiermee worden rusttijden geborgd.
8 uur aan een stuk werken mag bijvoorbeeld niet.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02:35
dcl! schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:29:
Afgezien dat het "echte" sporten uiteraard gezond is, is duidelijk dat gewone huishoudtaken/tuinieren en dergelijke ook enorm goed zijn voor basis conditie.

Ik heb me al een paar jaar aangewend om 2 vliegen in 1 klap te slaan, bijvoorbeeld. Bij tandenpoetsen sta ik in een squad. Douchecabine droogtrekken: lekker van hoog op de tenen tot diep door de knieën buigen, maak er maar een mooie beweging van, idem bij grote ramen zemen. Etc.etc.

Ja, er "moet" ook nog gesport worden, maar al die kleine beetjes zijn ook mooi meegenomen ondertussen.
Jij snapt het. Mensen in zogeheten bluezones worden ouder mede omdat ze dit doen. Beweging implementeren in het dagelijks leven > naar de sportschool.

• Rubbergrover1
eL_Jay schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:16:
[...]

Jij snapt het. Mensen in zogeheten bluezones worden ouder mede omdat ze dit doen. Beweging implementeren in het dagelijks leven > naar de sportschool.
Daar ben ik ook meer een voorstander van, omdat je die 'natuurlijke' activiteiten op de lange termijn ook makkelijker vol kunt blijven houden. Als je bv gewend bent om op de fiets je boodschappen te doen en dat in je systeem hebt ingebakken, dan is de kans groot dat je dat ook tot na je pensioen blijft doen. Terwijl dat voor veel 'sportschoolactiviteiten' minder het geval is.

Maar dit is volgens mij een heel andere discussie :) .
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee