SSD's niet gedetecteerd in BIOS Toshiba Satellite L955-100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Eggersman
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-02 15:02
Laptop: Toshiba Satellite L955-100

Probleem: SSD's worden niet gevonden in BIOS setup

Meerdere ssd's geprobeerd die wel aan mijn desktop PC gevonden worden
Zo'n beetje alle BIOS setting combinaties uitgeprobeerd maar geen succes nog.
De laptop is uit 2013 en zou moeten werken met ssd ipv. hdd maar achter
hdd/ssd: blijft ie 'None' aangeven

Heb een Samsung PM851 mSATA 256GB geprobeerd zonder succes
-Samsung Magician geeft aan dat deze ssd geen nieuwere firmware nodig heeft.
-Crucial 500GB ssd wordt ook niet gedetecteerd

Het lijkt me niet dat het aan de capiciteit ligt van een ssd en dat deze machine alleen bijvoorbeeld 128GB ssd aankan

Ook heb ik gevonden dat er speciale Toshiba q300 ssd's bestaan maar het lijkt mij stug dat ieder ander merk ssd daarom niet zou (h)erkend worden.

Ik heb de ssd's in mbr en in gpt mode aangeboden zonder succes...

Veel topics gelezen met soortgelijk probleem maar de oplossing nog niet gevonden.

Heeft iemand een idee hoe ik van hier verder kan proberen?

Bedankt voor je belangstelling.

Beste antwoord (via E.Eggersman op 27-11-2021 22:43)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt wel een Dell caddy, daarvan wordt gezegd dat die niet in andere merken laptops gaat werken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je weet zeker dat het een mS-ATA slot is en geen uitbreidingslot voor UMTS modem bijvoorbeeld, komt ook voor namelijk. Ik ben opzoek gegaan naar een handleiding van de laptop of iets van dien aard, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden wat verder helpt.

Volgens mij is er wel een normale 2,5" S-ATA HDD aanwezig moeten zijn, is het niet veel handiger om deze te vervangen voor een SSD. Daarnaast kunnen in oudere laptops compatibilieit echt wel een dingetje zijn als het om mS-ATA sloten gaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Zou het mogelijk zijn dat het mSATA slot alleen werkt als de 2,5" bay leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 12:51
Als ik een afbeelding van het moederbord mag geloven is die aansluiting bedoeld voor de W-LAN module.
Dus ik denk niet dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Eggersman
Bedankt voor de reacties en het meezoeken naar de oplossing heren

Ik probeer ook juist de hdd te vervangen door een ssd.
Ik denk dat het een gewoon universeel sata slot is waar ik de mSATA ssd in steek ik weet niet of dat wellicht compatibiliteit problemen oplevert. De Samsung mSATA ssd chip zit wel gewoon in een sata behuizing en past perfect in het slot van de Hitachi hdd.

Overigens heb ik ook een andere sata hdd geprobeerd en dat vind de bios feilloos.

De Crucial ssd is een gewone algemene sata 2.5 inch ssd drive en die wordt ook niet herkend dus dan ga je er van uit dat het niet aan de ssd's ligt

De enige mogelijkheid om een ssd erin te zetten is waar de hdd zich bevond en in de dvdrw bay via een speciale behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37
Als ik een beetje door de info heen lees, denk ik dat je de SSD's uitprobeert in de socket waar de DVD-drive in zat. Bij mijn weten heb je daar een caddy voor nodig en werkt het niet rechtstreeks in de socket waarin de DVD-drive zit.
Wat wel gaat werken is de SATA-harddisk vervangen door een 2,5" SSD van voldoende grootte. Het heeft dan de voorkeur om Windows opnieuw te installeren (met Media Creator een USB-stick van minimaal 8GB grootte als bootmedium inrichten, bij installeren het Windows licentie venster overslaan, installatie duurt dan pakweg 15 minuten).
Daarna kun je de data op de harddisk migreren als je die in een SATA-dock of USB-SATA behuizing steekt.
Je kunt dan de oude harddisk weer verder gebruiken, bv. om databackups op te maken.

• E.Eggersman
@Renault Ik probeer niet de ssd in de 2.5 bay te steken, hij gaat gewoon in het sata hdd slot

Windows ook al geprobeerd vanaf usb en dvd in mbr en gpt mode, win10 en win11 setup zien ook geen drive

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een mSATA-SSD in een SATA-aansluiting? Hoef geef je de SSD nu voeding dan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• E.Eggersman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Due9pFJeIaKCqBDma6TLJUHLNGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CP4ZisU56mDNGa5vROJKegL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van de mSATA. Hij zit I'm een carrier en heeft een voedingsaansluiting net als de hdd die uit het slot komt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rETo8ThdIXkKoRRRUeQI_tXPBjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9YVbR1J550wrWlPWsEy57JG.jpg?f=fotoalbum_large
En dit een foto van het driveslot in de laptop, de oude sata hdd en de mSATA ssd

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je in de BIOS nog iets gespeeld / staan van RAID / AHCI / Legacy?

Geen idee; we hebben het over een laptop van bijna 10 jaar oud waar je een SSD van ongeveer 5 jaar oud in wil prikken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• E.Eggersman
@MAX3400 Ja ik heb in de Bios geëxperimenteerd met alle mogelijke opties. Wat ik heb is Sata controller mode= AHCI of compatibility en bootmode: UEFI of CSM. Het laatste is alleen beschikbaar als je Secure boot uitzet.

Misschien moet ik inderdaad een oudere ssd proberen, eentje van 128GB bijvoorbeeld. Mijn Crucial 500GB is eveneens minder dan 10 jaar oud. Ik heb nog niet geprobeerd de firmware van deze te updaten...

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:34
Ik heb een Samsung 860 1TB SSD zonder problemen aan de gang in een V775 moederbord uit 2008. (Core 2 Quad generatie) Dit is dus een Sata3 SSD in een oude Sata2 aansluiting. Het werkt probleemloos (op halve snelheid) Ook geen moeite voor hoeven doen met settings.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt wel een Dell caddy, daarvan wordt gezegd dat die niet in andere merken laptops gaat werken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.Eggersman
@PD2JK Klopt ja komt uit een Dell laptop misschien is dat wel de reden. Ik ga maar verder testen met andere ssd's dan. Ik heb inmiddels mijn Crucial MX200 500GB geüpdatet naar laatste firmware misschien helpt dat. En anders de laptop naar m'n werk nemen daar hebben ze zat oude ssd's.
Ik laat de resultaten nog weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E.Eggersman
Opgelost mannen! 😀 Het beste antwoord gaat naar [PD2JK] :

Die Dell mSATA wilde gewoon niet werken met een Toshiba laptop want na het upgraden van de firmware van de Crucial bleek die ssd het prima te doen in een bijna 10 jaar oude satellite l955-100

En ik heb nog Windows 11 erop kunnen installeren ook en alles werkt supersnel na deze upgrade van Geheugen en solid state drive!

Bedankt allemaal voor het meedenken ik ben dankbaar en blij 😀
Pagina: 1