Toon posts:

rivm gegevens door laten rekenen in excelsheet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• stash_nl
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-11 23:35
In de link de excelsheet van het RIVM mbt bron en contact onderzoek. In de sheet staan cijfers per veiligheidsregio en setting maar ik zou graag zien dat deze aautomatisch opgeteld worden tot een landelijk cijfer ipv dat ik dit handmatig moet uitrekenen. echter schiet mijn eigen kennis van excel hiervoor tekort.
...

Excel
...

hier het bestand van de RIVM
...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Beste antwoord (via stash_nl op 23-11-2021 14:01)

• Belindo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 06:34

Belindo

โ–ถ โ”€๐Ÿ”˜โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€ 15:02

Wat heb je zelf al geprobeerd behalve het bestand openen?

een pivottable of 'draaitabel' is echt basis-excel.

Data in een pivot gooien, Settings_reported in rows, Number_settings_reported in values als sum. Even de -9999 setting uitfilteren en klaar.

Setting_reportedSum of Number_settings_reported
choir126
daycare_elderly_disabled1531
flight893
funeral1183
gathering5763
general_practitioner1071
health_care_other3232
home229792
hospital3643
hospitality5322
leisure2423
nursing_home13644
other8556
religious_activity991
residential_care_disabled3388
residential_care_other2152
school_daycare25595
student_activity968
travel5610
visit84583
work55483
Grand Total455949

Coding in the cold; <brrrrr />

Alle reacties

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 29-11 17:06
Ik vind Excel vragen beantwoorden best leuk, maar uit deze post komt te veel de geur van gemakzucht naar boven.

Hier staat de afwas op het aanrecht, is er iemand die weet hoe die in de vaatwasser komt?

• stash_nl
jammer dat je t zo interpreteert Highland.

Dat is zeker niet de bedoeling.
Ik weet zelf gewoonweg niet hoe ik dit qua formules kloppend krijg.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Belindo

Belindo

Wat heb je zelf al geprobeerd behalve het bestand openen?

een pivottable of 'draaitabel' is echt basis-excel.

Data in een pivot gooien, Settings_reported in rows, Number_settings_reported in values als sum. Even de -9999 setting uitfilteren en klaar.

Setting_reportedSum of Number_settings_reported
choir126
daycare_elderly_disabled1531
flight893
funeral1183
gathering5763
general_practitioner1071
health_care_other3232
home229792
hospital3643
hospitality5322
leisure2423
nursing_home13644
other8556
religious_activity991
residential_care_disabled3388
residential_care_other2152
school_daycare25595
student_activity968
travel5610
visit84583
work55483
Grand Total455949

• stash_nl
Belindo U rock!

• Belindo

Belindo

En nu zelf proberen, want morgen is de data weer bijgewerkt ;-)

• stash_nl
jouw "basis excel"is duidelijk iets verder gevorderd dan dat van mij. bij pivottable was je me al kwijt

Mag ik het aangepaste bestand van je hebben zodat ik kan zien wat je gedaan hebt/leren hoe je dat dus doet?

• Belindo

Belindo

Ik heb het bestand niet opgeslagen. Gewoon even in een Excel scherm gedaan wat ik open had staan.

Even globaal de stappen, want van zelf doen leer je gewoon het meest.

- Ik heb het bestand geopend. Omdat het een CSV is gescheiden door een puntkomma zet mijn Excel het niet netjes in kolommen. Daarvoor heb ik eerst via de ribbon Data > Text To Columns gedaan.
- Als je data netjes in kolommen staat ga je via de ribbon naar Insert > Pivottable
- Bij het opzetten van je pivottable selecteer je alle data die je hebt (dus alle rijen en kolommen, bijvoorbeeld A1:K299)
- Dan opent aan de rechterkant de opties van je pivot. Daar sleep je Setting_reported in 'Rows' en Number_settings_reported in 'Values'. Aangezien die laatste een nummer kolom is maakt de pivot daar automatisch Sum van. Als dat niet zo is moet je 'show values as' even op 'Sum' zetten.
- Vervolgens kun je in je gebouwde pivot bovenaan de 'Setting_reported' de filter openen en daar de -9999 setting uitschakelen zodat je alleen de echte data overhoud.

Extra info:
Text to columns: Split text into different columns with the Convert Text to Columns Wizard
Pivottable: Create a PivotTable to analyze worksheet data

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 29-11 17:06
stash_nl schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:49:
jammer dat je t zo interpreteert Highland.

Dat is zeker niet de bedoeling.
Ik weet zelf gewoonweg niet hoe ik dit qua formules kloppend krijg.
Ik reageerde nogal primair, gelukkig heeft Belindo een constructieve reactie.

Zelfs als je helemaal niets van een programma af weet, kun je in ieder geval de moeite te doen om op te schrijven wat je al wรฉl hebt geprobeerd (welke formules, welke zoekacties op google, etcetera). Desnoods
eerlijk aangeven dat je de moeite er niet in wil stoppen en vragen of iemand jouw probleem wil oplossen.

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:50
Kan ik trouwens de conclusie trekken dat we maar van 455.000/2.470.000=16% van de positief geteste gevallen in Nederland weten wat de bron is?

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:06

ImNotnoa

Meisje!

celshof schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:23:
Kan ik trouwens de conclusie trekken dat we maar van 455.000/2.470.000=16% van de positief geteste gevallen in Nederland weten wat de bron is?
Ik lees heel toevallig net dit artikel
De GGD's konden in maar 20 procent van de gevallen de herkomst van de besmetting achterhalen. Dit was een week eerder nog 22.4 procent, en een week daarvoor nog 28 procent.

In my defence: I wรกs left unsupervised.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee