Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik zoek een 2 schermen oplossing voor mijn pc. Ik heb nu 1 scherm van 27 inch.
Dit is de AOC E2795Vh. Deze is echter vandaag door een stroomstoring overleden.

Wat is je budget?
Tussen de 300 en 500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet, als het maar geen troep is en ik het niet hoef te bestellen via ali expres of amazon

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Het gaat om de volgende pc.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 191,89€ 191,89
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 152,81€ 152,81
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internTeam Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,83€ 59,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,53

Op de videokaart zit een HDMI uitgang en op het moederbord.
Het gaat vooral om het kantoor werk waar ik 2 schermen bij nodig heb. Voor gamen gebruik ik maar 1 scherm. Streamen etc doe ik niet.
Ik zou wel graag bij de 27 inch schermen willen blijven, deze grote bevalt me heel erg. Iets groter of kleiner maakt niet veel uit, maar het verschil moet niet te groot zijn.
Kan ik met deze setup een 2 schermen oplossing maken of moet ik echt kijken naar een andere videokaart met 2 uitgangen?

Beste antwoord (via Zomaar iemand op 23-11-2021 22:35)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
Zomaar iemand schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:00:
[...]

Bij de aanschaf was mij verteld dat ik er maar 1 tegelijkertijd kon gebruiken, de kaart zou geen 2 grote schermen tegelijkertijd aan kunnen sturen. Ik zou dan 2 kaarten moeten kopen, wat ik toen om financiele redenen niet heb gedaan.
https://www.sapphiretech....x-580-8g-g5#Specification
Displays: Maximum 5 Outputs
Het zou ook wel een beetje erg raar zijn als er 5 aansluitingen op zouden zitten waaronder een aantal dubbel, die je dan niet tegelijkertijd zou kunnen gebruiken.
Zomaar iemand schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:01:
[...]

Zijn alle schermen dan in staat om in combinatie met deze videokaart samen te kunnen werken of is er iets waar ik specifiek op moet letten?
Tenzij je die ene Acer-monitor uitkiest die alleen een VGA-aansluiting heeft niet, dan heb je een adaptertje nodig.

De overige 342 uit de link van corporalnl werken gewoon met de juiste kabel.

Er zijn echter een aantal keuzes te maken en dat is bijvoorbeeld de resolutie van de monitor.
Je hebt nu 1920x1080 (Full HD), dat is een redelijk lage resolutie voor een 27"monitor.

2560 x 1440 (1440p) is een hogere resolutie die je veel op deze monitoren ziet en is een stuk scherper.
Tevens heb je hiermee meer effectief schermoppervlakte omdat het nog niet zo klein wordt dat het lastig te lezen is (mocht je dat wel vinden, dan kun je dat in Windows in stapjes weer groter maken, de extra scherpte tov Full HD blijft.)

Je hebt ook nog 3840x2160 (4K). Dat is nog scherper, maar nog kleiner en hier zul je dus de lettergrootte echt moeten aanpassen (waardoor je effectief weinig meer vensters kwijt kunt ten opzichte van 1440P).

Ik draai zelf mijn 27"op 1440P op standaard grootte. Mijn 32" 4K staat op 150%.

Tevens heb je een aantal technieken met bijbehorende voor= en nadelen:
IPS, beste kleuren, minder contrast dan VA
VA, beste contrast, maar iets minder goede kleuren dan IPS
TN (beste voor hele snelle games, maar slechtste kleuren)

Voor wat je ermee gaat doen is zowel IPS als VA prima. Ik zou TN lekker laten zitten.
Een gebogen scherm is leuk voor games, maar voor kantoorwerk weet ik het zo niet. Dat lopen de lijnen in Excel gebogen..

Met de filters:
27-28,2"
Geen Full-HD
IPS/VA (of technisch gelijke varianten)
Tot € 260 per monitor
Plat scherm

kom je tot:

https://tweakers.net/moni...22MNFI_c6uFOH5BOt077Pv-Bw

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
Je hebt 2 HDMI en 2 Displayport-aansluitingen aansluitingen op je videokaart waar je een 27” mee kunt aansturen.

De HDMI-poort op je moederbord doet niets, de processor heeft geen interne videokaart.

Dus ik zou zeggen, vul de Pricewatch in en zoek wat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:07:
Je hebt 2 HDMI en 2 Displayport-aansluitingen aansluitingen op je videokaart waar je een 27” mee kunt aansturen.

De HDMI-poort op je moederbord doet niets, de processor heeft geen interne videokaart.

Dus ik zou zeggen, vul de Pricewatch in en zoek wat uit.
Bij de aanschaf was mij verteld dat ik er maar 1 tegelijkertijd kon gebruiken, de kaart zou geen 2 grote schermen tegelijkertijd aan kunnen sturen. Ik zou dan 2 kaarten moeten kopen, wat ik toen om financiele redenen niet heb gedaan.

Heeft die HDMI poort op mijn moederbord dan toch nog een functie of wordt deze dan alleen gebruikt als ik nog intern een extra videokaart aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Zijn alle schermen dan in staat om in combinatie met deze videokaart samen te kunnen werken of is er iets waar ik specifiek op moet letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
[...]

Heeft die HDMI poort op mijn moederbord dan toch nog een functie of wordt deze dan alleen gebruikt als ik nog intern een extra videokaart aansluit?
Zie geen reden waarom die geen 2 schermen aan kan. Die kan het prima.

Nee die HDMI poort op je moederbord heeft geen functie op het moment, omdat die poort aangestuurd moet worden door de onboard graphics van de CPU. Aangezien jou CPU geen onboard graphics heeft, wordt die poort dus niet aangestuurd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
[...]

https://www.sapphiretech....x-580-8g-g5#Specification
Displays: Maximum 5 Outputs
Het zou ook wel een beetje erg raar zijn als er 5 aansluitingen op zouden zitten waaronder een aantal dubbel, die je dan niet tegelijkertijd zou kunnen gebruiken.
Zomaar iemand schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:01:
[...]

Tenzij je die ene Acer-monitor uitkiest die alleen een VGA-aansluiting heeft niet, dan heb je een adaptertje nodig.

De overige 342 uit de link van corporalnl werken gewoon met de juiste kabel.

Er zijn echter een aantal keuzes te maken en dat is bijvoorbeeld de resolutie van de monitor.
Je hebt nu 1920x1080 (Full HD), dat is een redelijk lage resolutie voor een 27"monitor.

2560 x 1440 (1440p) is een hogere resolutie die je veel op deze monitoren ziet en is een stuk scherper.
Tevens heb je hiermee meer effectief schermoppervlakte omdat het nog niet zo klein wordt dat het lastig te lezen is (mocht je dat wel vinden, dan kun je dat in Windows in stapjes weer groter maken, de extra scherpte tov Full HD blijft.)

Je hebt ook nog 3840x2160 (4K). Dat is nog scherper, maar nog kleiner en hier zul je dus de lettergrootte echt moeten aanpassen (waardoor je effectief weinig meer vensters kwijt kunt ten opzichte van 1440P).

Ik draai zelf mijn 27"op 1440P op standaard grootte. Mijn 32" 4K staat op 150%.

Tevens heb je een aantal technieken met bijbehorende voor= en nadelen:
IPS, beste kleuren, minder contrast dan VA
VA, beste contrast, maar iets minder goede kleuren dan IPS
TN (beste voor hele snelle games, maar slechtste kleuren)

Voor wat je ermee gaat doen is zowel IPS als VA prima. Ik zou TN lekker laten zitten.
Een gebogen scherm is leuk voor games, maar voor kantoorwerk weet ik het zo niet. Dat lopen de lijnen in Excel gebogen..

Met de filters:
27-28,2"
Geen Full-HD
IPS/VA (of technisch gelijke varianten)
Tot € 260 per monitor
Plat scherm

kom je tot:

https://tweakers.net/moni...22MNFI_c6uFOH5BOt077Pv-Bw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
wauw dank je wel. Is het nog interessant om voor 100hz te kiezen of boeit dat niet zo veel.
helaas weinig reviews van gebruikers al die schermen lijken sprekend op elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Zomaar iemand schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:18:
wauw dank je wel. Is het nog interessant om voor 100hz te kiezen of boeit dat niet zo veel.
helaas weinig reviews van gebruikers al die schermen lijken sprekend op elkaar
Je merkt het alleen als je 60hz+ gewend bent, en vervolgens terug gaat naar 60hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
jammer dan blijftde keuze zo groot ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik zit nu vooral aan 1 van deze 4 te denken:

https://tweakers.net/pric...;1569030;1702706;1621316/

[ Voor 67% gewijzigd door Zomaar iemand op 23-11-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Het gaat deze worden:

pricewatch: Lenovo G27q-20 Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Prima keuze. Gezien de reviews is iedereen sowieso wel blij met de monitoren in je lijstje :)

Vergeet niet de monitor via Displayport aan te sluiten.

De HDMI-poorten hebben niet voldoende bandbreedte om dat scherm op 165 hz aan te sturen, die halen maximaal 144hz.

Om alle mogelijkheden van de monitor te benutten, 165hz en 10 bit kleuren, moet je de Displayport-aansluitingen gebruiken en in de monitor Displayport op 1.4 zetten.

Gezien de werkzaamheden die je er mee doet is 165 of wat minder niet erg, maar 10 bit kleur is wel erg fijn, dat voorkomt banding (een soort ringen om bijvoorbeeld een foto van de zon). Er zijn dan te weinig verschillende kleuren beschikbaar en dan krijg je die ringen.

Zie https://www.rtings.com/monitor/reviews/lenovo/legion-y27q-20 onder “Inputlag”.

Veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Thanks dat is een goede tip! Vooral omdat die kabels er niet bij zitten
Pagina: 1