Hoe SMTP-Server met Gmail?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Ik probeer een SMTP-server in te stellen waarbij ik het volgende kan ingeven:

IP-adres: (ik wil smtp.gmail.com gebruiken) dus heb cmd-promp > Ping: smtp.gmail.com > 108.177.119.109 als response.

Gebruikersnaam: gebruikersnaam@gmail.com neem ik aan.

Wachtwoord
Wachtwoord waarmee ik op mij Gmail account kan komen.

Dan heb ik nog het volgende:
- Afzend e-mailadres; neem aan gebruikersnaam@gmail.com.
- Afzendernaam; neem aan de naam welke ik wil gebruiken?

Ik kan geen poorten etc instellen…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waar probeer je de mailserver in te stellen?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je een google workspace account ? Anders kan je alleen je gmail adres als afzender gebruiken.
https://support.google.com/a/answer/176600?hl=nl Daarnaast is in alle gevallen SSL/TLS verplicht (gelukkig).

[ Voor 75% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2021 13:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Met welk mailprogramma? Het internet is vol met de correcte settings, inclusief security. Zie voor een lijst met webpagina's met die informatie (niet als UTFS bedoeld, maar je geeft geen enkele nuttige informatie).

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 23-11-2021 13:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er mist inderdaad nog wat erg relevante informatie.
DutchWing schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:28:
IP-adres: (ik wil smtp.gmail.com gebruiken) dus heb cmd-promp > Ping: smtp.gmail.com > 108.177.119.109 als response.
Zeker geen IP-adres gebruiken. Gebruik smtp.gmail.com
Ik kan geen poorten etc instellen…
Ten eerste: dan wil je een andere client zoeken :X Ten tweede: wat probeert de client dan als default? (Welke client?) Als je daarmee bedoelt dat alleen onversleuteld poort 25 mogelijk is, dan houdt het op. Als het echt nodig is, zal je een andere mailserver moeten zoeken.

Overigens kan je misschien wel poorten instellen, via 'ser.ver.naan:poort'. Maar dan nog is er de vraag van de juiste versleuteling.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
PD2JK schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:29:
Waar probeer je de mailserver in te stellen?
Het betreft een GBS regelaar welke ik probeer storingen en alarmen door te laten melden.
De enige manier is doormiddel van een SMTP-Server, maar dan wel het IP-adres alleen.
Meer instellingen zitten er niet op…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:30:
Heb je een google workspace account ? Anders kan je alleen je gmail adres als afzender gebruiken.
https://support.google.com/a/answer/176600?hl=nl Daarnaast is in alle gevallen SSL/TLS verplicht (gelukkig).
Ik heb geen idee of het SSL/TLS ondersteunt… Dan moet ik de fabrikant ervan even bellen.
Ik denk aan de instellingen te zien de meest simpele variant van SMTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe oud is die regelaar? Grote kans dat er geen support is voor TLS/SSL whatever, en dat je aangewezen bent op het gebruik van een unsecured port 25 (SMTP).

Misschien dat de internetprovider (waar de regelaar hangt) nog port 25 open heeft staan, dan kun je de mailserver van die provider gebruiken.

Een andere optie is een relay servertje ergens neerzetten, maar dat kost ook weer wat resources en je creëert een SPOF.

[ Voor 47% gewijzigd door PD2JK op 23-11-2021 13:57 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Onbeveiligde en onversleutelde poort 25 STMP servers zijn er eigenlijk niet meer, en gelukkig maar.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
PD2JK schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:53:
Hoe oud is die regelaar? Grote kans dat er geen support is voor TLS/SSL whatever, en dat je aangewezen bent op het gebruik van een unsecured port 25 (SMTP).

Misschien dat de internetprovider (waar de regelaar hangt) nog port 25 open heeft staan, dan kun je de mailserver van die provider gebruiken.
Zo’n 15 jaar oud…
Er is recentelijk een nieuwe modem geplaatst en afstandbeheer is weer mogelijk, nu probeer ik alleen zelf te kijken of het nog mogelijk is om storingen door te sturen per mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DutchWing schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:51:
[...]

Het betreft een GBS regelaar welke ik probeer storingen en alarmen door te laten melden.
Over het algemeen is de bedoeling dat je daarvoor je eigen mailserver inricht. Dan bepaal je sowieso zelf het port nummer en is het dus niet nodig om dat in de client in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

PD2JK schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:53:

Een andere optie is een relay servertje ergens neerzetten, maar dat kost ook weer wat resources en je creëert een SPOF.
Je kunt in ieder geval die SPOF nog zo instellen dat hij 1x per tijd_X (een uur of dag) een mail stuurt om te bevestigen dat de mail nog werkt zodat je ook actie kunt ondernemen als er geen mail meer wordt gestuurd.
Uiteindelijk is het huidige apparaat ook een SPOF wat dat betreft.

Als je dan toch een extra apparaat er tussen moet knutselen: Is er geen andere manier van geautomatiseerd uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
downtime schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:59:
[...]

Over het algemeen is de bedoeling dat je daarvoor je eigen mailserver inricht. Dan bepaal je sowieso zelf het port nummer en is het dus niet nodig om dat in de client in te stellen.
Ik ga dat dan even via onze externe ICT bedrijf laten regelen zodat ik dit op locatie kan instellen.

Ik ga ook bij de fabrikant even navragen aan welke instellingen deze SMTP-server moet voldoen, betreft poort nummer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Hann1BaL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:00:
[...]

Je kunt in ieder geval die SPOF nog zo instellen dat hij 1x per tijd_X (een uur of dag) een mail stuurt om te bevestigen dat de mail nog werkt zodat je ook actie kunt ondernemen als er geen mail meer wordt gestuurd.
Uiteindelijk is het huidige apparaat ook een SPOF wat dat betreft.

Als je dan toch een extra apparaat er tussen moet knutselen: Is er geen andere manier van geautomatiseerd uitlezen?
Verbinding met het apparaat gaat via ethernetkabel en webbrowser, verbinding op afstand gaat nu via portforwarding port 80, zat al jaren zo, kan ook open vpn instellen. Maar het zit verder nergens mee verbonden, kwaadwillende kunnen hoogstens in het begin scherm komen, maar zonder inlog gegevens kom je toch niet verder. (Het programmeren van de regelaar gaat via een aparte TCP/IP aansluiting.)

Normaal plaatsen wij onze eigen VPN routers ertussen welke plug en play zijn, maar die zijn een flink stuk duurder dan bijvoorbeeld de: Teltonika RUT240 of een ISP modem.
(Is ooit voor gekozen i.v.m. plug en play, kind kan de was doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de moeite, ik weet nu wat ik moet doen.

Pagina: 1