Shelly plug vs Shelly plug s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:00
Hoi,

Ik wil mijn overleden Tradfri schakelaars vervangen voor nieuwe Shelly's. Nu twijfel ik tussen de Shelly Plug en de Shelly Plug S.

Ik heb hiervoor 2 use cases bedacht.
De eerste use case is om in de woonkamer alles van standby te halen als we gaan slapen (tv, soundbar, ps5, kpn kastje) of hetzelfde bij ons thuiskantoor met de laptops en monitoren.

De 2e use case is om te meten of de wasmachine (op zolder) klaar is.

Voor de Shelly's zie ik 2 verschillen; 1 de vorm en 2 de max load (16A vs 12A).
Is de Shelly Plug in mijn geval dan beter of zou ik met mijn use cases nooit over die 12A (2500W) komen?

Beste antwoord (via crimby op 23-11-2021 15:18)

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:15

R-B

Blokkert

Dit had een passend topic geweest: [Shelly] Ervaringen & Discussie

Case 1: Ik gebruik toevallig een Shelly S voor dit scenario, total load is over algemeen niet hoog.

Case 2: Wasmachine gebruikt meer load, persoonlijk voor 16A variant gaan. Ik heb zelf voor mijn wasmachine Blitzwolf 16A plug (Zigbee Tuya variant)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Case 1: Ik gebruik toevallig een Shelly S voor dit scenario, total load is over algemeen niet hoog.

Case 2: Wasmachine gebruikt meer load, persoonlijk voor 16A variant gaan. Ik heb zelf voor mijn wasmachine Blitzwolf 16A plug (Zigbee Tuya variant)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:12
R-B schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:13:

Zo zou ik het ook doen. Heb toevallig beide pluggen en afgezien van het vermogen, werken ze verder het zelfde, al is de plug s mooi klein en mooier als hij in het zicht zit. Heb de 16A variant voor mijn split airco (die ik ook voor bijverwarmen gebruik) en de plug s voor wat verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@R-B @Invisible_man dank! Dan ga ik voor de Shelly Plug S voor alles behalve de wasmachine en in de toekomst de airco units :-) mooi voor op mijn kerstlijstje :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Invisible_man schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:16:
[...]

Zo zou ik het ook doen. Heb toevallig beide pluggen en afgezien van het vermogen, werken ze verder het zelfde, al is de plug s mooi klein en mooier als hij in het zicht zit. Heb de 16A variant voor mijn split airco (die ik ook voor bijverwarmen gebruik) en de plug s voor wat verlichting.
Hoe lees je die voor de Airco uit, alleen met de Shelly app?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
HereIsTom schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:16:
[...]

Hoe lees je die voor de Airco uit, alleen met de Shelly app?
Nee, heb ze aan domoticz gekoppeld. Zowel de aansturing (aan- en uitzetten) als het uitlezen van de energie en vermogen (die hij in watt minuten opslaat om meer precisie te krijgen, niet in kWh) kan je doen met http request. Die heb ik in een paar scripts verwerkt in Domoticz. Nu is er voor Domoticz ook een "officiele" methode om ze te koppelen, maar als programmeur zijnde vond ik dit makkelijker 8)

Je kan de Shelly apparatuur ook koppelen aan hun cloud, maar gebruik dat zelf niet en heb dan de hele domotica ook onafhankelijk van het internet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Invisible_man OK, dan moet ik ook maar eens gaan kijken hoe ik dat kan doen.
Want ik vind de Shelly app niet zo precies met de energiemeting per uur, heb het liever wat meer gedetailleerd.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
HereIsTom schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:17:
Want ik vind de Shelly app niet zo precies met de energiemeting per uur, heb het liever wat meer gedetailleerd.
Ik ga het aansluiten op mijn Home Assistant. Ik gebruik Shelly al voor de switches dus vandaar dat ik weer op Shelly uit kom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
HereIsTom schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:17:
Er zijn volgens mij wel diverse domotica systemen waar je ze mee kan koppelen en wellicht biedt de cloud oplossing van shelly ook wel wat mogelijkheden. Het apparaat zelf logt inderdaad verder niets, geeft je alleen maar het actuele vermogen en één totaalteller voor de totaal verbruikte energie. Wil je daar een mooie grafiek van hebben, moet je een andere applicatie hebben die de waarde uit de plug steeds uitleest en opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Zijn daar dan ook andere (iOS) apps voor te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Ik heb alles aan Home Assistant gekoppeld met behulp van MQTT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
R-B schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:59:
Ik heb alles aan Home Assistant gekoppeld met behulp van MQTT :)
Waarom MQTT? ik heb Shelly gewoon direct met de Shelly integratie gekoppeld aan HA.
@HereIsTom Home assistant heeft vervolgens zijn eigen, compleet te configureren, app. Op dit forum is hier veel over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ok heren bedankt, dan ga ik eens kijken hoe ik mijn Shelly plugs in Home Assistant kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik heb even gekeken naar die Home Assistant, maar is volgens mij veel te ingewikkeld, ik wil alleen gewoon het stroomverbruik zien?
Het toevoegen lukt me al niet!?

• R-B

R-B

Blokkert

crimby schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:04:
[...]

Waarom MQTT? ik heb Shelly gewoon direct met de Shelly integratie gekoppeld aan HA.
@HereIsTom Home assistant heeft vervolgens zijn eigen, compleet te configureren, app. Op dit forum is hier veel over te vinden.
Ik draai al tijdje shelly's met HA of daarvoor Domoticz, toen was MQTT de enige oplossing. Daarnaast heb ik ook al MQTT voor Zigbee2MQTT, dus vind het wel prima zo.

Met Next-Gen shelly devices is de standaard integratie via CoAP de enige mogelijkheid overigens.

Pagina: 1