@
Huigie
je hebt er altijd wel 1 die leest van alles in het bericht wat er eigenlijk niet staat.
er word nergens micro afgeraden, het is alleen onhandig en minder mooi om ze te gebruiken voor je dak.
ze hebben hun doel, het is allen niet de portemonnee die dat leuk vind.
en ja installateurs ze verkopen graag, geef een beginner een beetje angst voor schaduw.
en dan willen ze micro's/optimizers en is het verkocht.
angst verkoopt, helaas, maar is of het echt nodig is een ander verhaal, verkocht is verkocht vind de installateur.
voor 1500€ koop je bijna een extra setje voor op het schuurtje of zo.
(schuurtjes zijn vaak wel effectief om met een micro te doen.

)
of verzin iets anders creatiefs, dat kun je vast wel.
een accu, dat wil je niet.
heel misschien in 2030 dat het heel misschien eventueel effectief gaat worden.
ze willen salderen gaan afschaffen (en dat mag onderhand wel, prijzen van panelen zijn nu zo goedkoop, en winsten zo hoog, het kan gewoon.)
maar dat is door geschoven naar volgend kabinet, en het gaat nu heel hard met de formering, lol.
eigenlijk zijn ze nu al te laat om het in 2023 af te gaan schaffen, en dan heb je nog de uit loop tot 2030.
wie weet wat er wel en niet afgeschaft gaat worden.
ik heb een glazen bol, maar wazig wat dat ding is voor de toekomst, ik doe daar geen uitspraken over.
en het allermafste is nu wel.
stel ze schaffen morgen het salderen af, door de hoge stroom prijzen krijg je dan nog steeds meer geld voor je kWh als een jaar geleden met salderen.
het is paniek op de stroom markt, de zonder salderen prijs is nu hoger als de met salderen prijs die we hadden.
een accu doe je alleen als je nog meer onbetrouwbaarheid in het systeem wil, want meer onderdelen is meer problemen.
en het is totaal niet effectief om voor de 0€ die je er mee verdiend veel geld uit te geven.
(ach ik snap de hobbyist wel als die voor hybride wil gaan, maar dan is het hobby en dat mag geld kosten.)
wil je een accu, dan raad ik 2x zoveel Wp aan, gewoon omdat Wp zoveel goedkoper is als kWh's in een accu.
en met meer Wp heb je ook vaker de accu vol en heb je er meer profijt van.
ik heb zelf een soort van accu.
ik gebruik een 200l tap water boiler, die word verwarmt in de bovenste 100l met elektra element.
en de onderste word verwarmt alleen als de zon schijnt. (simpele schakeling met omvormer)
dus ik laad warmte in een boiler, dit kan ik met ruim 10 van de 12 maanden doen.
en zo heb ik een soort van accu voor +/- 500kWh per jaar in warmte.
kan er geen stroom uit halen, maar wel zelf gebruiken van eigen opbrengst.
stuk goedkoper als een accu.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)