Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Door de panelen het bos niet meer zien... Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5i5ioUMLouJEa6ezoDvoNEhk9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoybFuAzJvZxn63XCSkAvNbC.jpg?f=fotoalbum_large

Heb door de kikkerhobby een nogal hoog verbruik van 6200 kWh pj. Heb in eerste instantie offertes aangevraagd voor alleen de Z.O. kant van het dak maar wil toch in de buurt van die 6200kWh komen. Dus heb nu offertes voor panelen voor op de Z.O. en de N.W. kant. De buren hebben aan beide kanten een uitbouw die in de ochtend voor wat schaduw op de panelen gaat zorgen. Heb 3 offertes, prijzen liggen niet zoveel uit elkaar. Ik wil betrouwbaar, onderhoudsvrij en lange levensduur. Welke van deze prijsopgaven komt het meest in de buurt van m'n wensen?

1: verwachting 6104 kWh, € 7700 ex. BTW.

19 Denim U - Mono 380 Black White Half Cut PERC
19 Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
4 Enphase afsluitstuk IQ-serie
4 Enphase IQ-kabel landscape monofase | 1.7 m tussenafstand 15 Enphase IQ-kabel portrait monofase | 1.3 m tussenafstand
1 Enphase IQ-relay monofase
2 Epcos Ferrietring
1 Solarconstruct montagesysteem
1 Enphase Envoy-S Standard

2: verwachting 5665 kWh, € 7376 ex. BTW.

- 16 x Canadian Solar HiKu CS3L-365MS 365WP Full Black
- Montagemateriaal Esdec
- Parallel geschakeld
- Enphase IQ7+ Micro Omvormer
- Enphase monitoring per paneel
- Envoy S met cloud-base Enlighten

of 3: verwachting 6325 kWh, € 7222,- ex. BTW.

22x 360 Wp CanadianSolar panelen
6x APsystems omvormers
CLICKFIT_EVO bevestiging

Specs

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Huigie
oke een oost-west achtig systeem dus.

zie mijn dak met een voorbeeld dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west worden niet tegelijk recht beschenen door de zon.
dus ja oost en west hebben een ander moment hun top.
hier door heb ik dus 6340Wp op een 4000W omvormer.
een 4000W omvormer is een stuk goedkoper als een 6000W omvormer.
dus die is vast binnen.
met de 6340Wp wek ik een 5500kWh op (en dan heb ik nog 500kWh van het schuurtje op noord)
grof weg kun je er dus al zijn met +/- 7000Wp op een 4000W omvormer.
wat neer komt op ongeveer +/- 2x9x385Wp.

micro omvormers, sommige zijn wel leuk.
maar vaak zie je dat een micro omvormer een 300W aan kan en dan hangt er nog steeds een 380Wp aan.
dit is geen probleem want een 30% extra Wp levert maar een beetje verlies op.
maar je hebt dan geen oost-west voordeel van kleinere omvormer gebruiken.
en 4000W aan micro omvormer, knelle dat is duur

en je moet dan 6000W aan omvormer vermogen nemen met micro's, want geen oost-west voordeel.
wat het nog duurder maakt.

dan heb je nog betrouwbaarheid, micro omvormers doen het daar best goed, ondanks dat ze in weer en wind hangen.
maar 2x9= 18 omvormers, tja 18 omvormers is de kans ook 18x groter als 1 omvormer dat het toch fout gaat.
een gewone omvormer hangt binnen en is binnen 15 minuten vervangen, micro omvormers onder de panelen, dat is weer een stuk lastiger, dus ik vind gewone string omvormers betrouwbaarder als micro's.

dus mijn tip is toch eens goed kijken of een gewone string omvormer niet gewoon kan.
is goedkoper, en is veel betrouwbaarder.

wil je prijzen kunnen vergelijken.
moet je de ex BTW prijs (BTW vraag je terug) delen door totaal aantal Wp wat je krijgt.
hier komt een getal uit van b.v. 0,80€/Wp (en dit kan flink wisselen).
soms zie je dan dat mensen (zeker zelfbouwers) die dan op 0,50€/Wp uit komen maar met micro's zit je vaak een stuk hoger. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-11-2021 12:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Huigie
deze klopt niet helemaal, maar is een indicatie.
18x Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
is een optimizer die maar 295VA levert, dus al een aardige onder dimensionering als je daar een 380Wp paneel aan hangt. (maar dit kan wel als je dat zou willen.)
kost 18x 117€ = 2100€ inc BTW. (en eigenlijk komen hier nog extra kosten bij.)
https://www.winkelman-zon...xclusief-wifi-gprs-e.html

neem ik dan een 4kW string omvormer, dan heb je nog minder onder dimensionering door oost west.
kost: 595€ inc BTW
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...xclusief-wifi-gprs-e.html

dat is toch al snel een 1500€ verschil tussen die 2.
die je dan al in da pokked hebt, voor dat verschil kun je gewoon een 2de omvormer kopen en die op reserve houden (niet dat het nodig is maar goed als je wil kan dat ook nog.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 23-11-2021 12:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:32
Zonder de situatie voldoende te kennen al micro omvormers afraden. Bijzonder. Ik neem aan dat 3 uit 3 installateurs die de situatie bekeken hebben niet voor de lol op micro omvormers uitkomen.

Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat string omvormers betrouwbaarder zijn. In tegendeel tussen de 10 en 15 jaar zal de string omvormer veelal de geest geven en vervangen moeten worden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@Retrospect Er wordt wel degelijk een situatie geschetst... "De buren hebben aan beide kanten een uitbouw die in de ochtend voor wat schaduw op de panelen gaat zorgen"

@Huigie heeft dus geen bomen genoemd. De restopbrengst in harde schaduw is minimaal op een heldere dag, en dus helpt een hele dure microomvormer maar heel weinig, tegen hele hoge kosten.

Dus de houding moet zijn: Stringomvormer tenzij... Niet Microomvormer tot tegendeel.

Voor die 1600 euro voordeel kunnen 6-8 extra panelen geplaatst worden. Dat levert echt veel meer op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Retrospect
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:42:
Dus de houding moet zijn: Stringomvormer tenzij... Niet Microomvormer tot tegendeel.
Want?

• Ronald
Dat heb ik al beschreven... de rest opbrengst is minimaal... Het verschil tussen het rode en het groene lijntje...

Een optimizer of micro maakt van schaduw domweg geen zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1BmKpqnHM3Zs5DYI3iV9is79rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3ozQhxcB2jts7DME4ctyERS.png?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Retrospect
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:54:
Dat heb ik al beschreven... de rest opbrengst is minimaal... Het verschil tussen het rode en het groene lijntje...

Een optimizer of micro maakt van schaduw domweg geen zon.

[Afbeelding]
Als je niet weet hoeveel de schaduw is kan je daar weinig uitspraken over doen lijkt mij.

Maar TS je hoort het, de klassieke string omvormer met parallel geschakelde panelen op 2 strings is je oplossing (eventueel met wat Tigo optimizers op de schaduwplekken) . Laat daar een offerte van maken en je zal ongetwijfeld iets voordeliger uit zijn. Tenzij kostprijs natuurlijk niet je enige argument is dan kan de overweging anders zijn.

• Ronald
@Retrospect Reken eens voor wat de terugverdientijd van jouw oplossing is? Ik heb een solide onderbouwing gegeven waarom wat jij suggereert... niet klopt.
Ik hoef daadwerkelijk niet te weten hoeveel panelen beïnvloed worden. De extra kosten voor optimizers of micro's zijn zo goed als constant per paneel... Dus je wint niets in je argument door schaalvergroting.

Over to you.

@Huigie Ik neem aan dat het grootste deel van het stroomverbruik in verwarming van de terraria zit?

Niet gehinderd door enig kennis van zaken over het houden van kikkers: Is het mogelijk die verwarming via de kamer te doen? Want dan kun je een goedkopere warmtebron inzetten...
(L/L warmtepomp, warmtepomp die toch al voor de rest van je woning zorgt... of zelfs een CV... die dat goedkoper doet dan COP1 stroom)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 23-11-2021 13:14 ]

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:09:

@Huigie Ik neem aan dat het grootste deel van het stroomverbruik in verwarming van de terraria zit?

Niet gehinderd door enig kennis van zaken over het houden van kikkers: Is het mogelijk die verwarming via de kamer te doen? Want dan kun je een goedkopere warmtebron inzetten...
(L/L warmtepomp, warmtepomp die toch al voor de rest van je woning zorgt... of zelfs een CV... die dat goedkoper doet dan COP1 stroom)
De kamer verwarm ik middels de CV, de lampen zorgen voor licht en UV en omdat ze in de bak hangen voor wat extra warmte.

Specs

• Retrospect
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:09:
@Retrospect Reken eens voor wat de terugverdientijd van jouw oplossing is? Ik heb een solide onderbouwing gegeven waarom wat jij suggereert... niet klopt. Over to you.
Voor terugverdientijd heb je eerst de installatie prijs nodig. Denk je zelf ook niet?

Wat ik wel zie zijn de volgende 3 requirements;
betrouwbaar, onderhoudsvrij en lange levensduur.

Dan denk ik al vrij snel aan micro omvormers.

[ Voor 16% gewijzigd door Retrospect op 23-11-2021 13:16 ]

• Ronald
@Retrospect Nee hoor... Als een installateur de zelfde prijs rekent voor Enphase als voor Goodwe is het een afzetter.

Kom je nog met berekening, of ga je door met topicvervuiling?

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 23-11-2021 13:15 ]

• Ronald
Huigie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:14:
[...]

De kamer verwarm ik middels de CV, de lampen zorgen voor licht en UV en omdat ze in de bak hangen voor wat extra warmte.
Okay weinig winst te behalen... Was het proberen waard ;-)

Heb je prijzen bij de offertes (en omgerekend naar €/Wp) ? Dan kunnen we er überhaupt iets over zeggen ;-)

• Retrospect
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:15:
@Retrospect Nee hoor... Als een installateur de zelfde prijs rekent voor Enphase als voor Goodwe is het een afzetter.

Kom je nog met berekening, of ga je door met topicvervuiling?
Topic vervuiling?
Ik geef enkel aan dat het afschieten van een micro omvormer oplossing zoals 3 van 3 installateurs voorstellen vraagtekens oproept. Schijnbaar is dat ontzettend onredelijk. Ook prima, succes er mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Retrospect op 23-11-2021 13:18 ]

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:17:

Heb je prijzen bij de offertes (en omgerekend naar €/Wp) ? Dan kunnen we er überhaupt iets over zeggen ;-)
Heb de prijzen in de startpost gezet.

Specs

• Ronald
@Retrospect Jazeker topicvervuiling... Jij bent degene die weigert je mening te onderbouwen.

Een Tigo kost ~50 euro extra, een Enphase ~100, een APS ~75 extra per paneel.

Mijn voorbeeld is een heel zwaar schaduw voorbeeld, daar zou toch de winst van optimizer of micro moeten zitten? Nou nou?
De winst is ~200Wh... en dat alleen op zonnige dagen... en dat dan weer voornamelijk in de zomer.

200Wh is 2-4ct waard.

Tigo 1250-2500 zonnige zomerdagen break even.

APS en Enphase - omdat de meerkosten voor /elk/ paneel gemaakt moet worden gaat in de richting van eeuwen terugverdientijd.

@Huigie 1,07, 1,26 en 0,91 €Wp. 1 en 3 zijn voor Micro omvormers zeer scherp... afkomstig van Solar Outlet, -Bouwmarkt of Winkelman ?

Je kunt rustig nog 10-20% lager uitkomen. Dat het scherpe prijzen betekent niet dat je er genoegen mee moet nemen. Zeker als je dak nog niet vol zit kun je beter investeren in meer silicium... Dakpannen leveren niets op.

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
1 = DHI
2 = Green Guys
3 = Boon Duurzaamheid

De volgende investering gaat batterij opslag worden.

Specs

• migjes
@Huigie
je hebt er altijd wel 1 die leest van alles in het bericht wat er eigenlijk niet staat.
er word nergens micro afgeraden, het is alleen onhandig en minder mooi om ze te gebruiken voor je dak.
ze hebben hun doel, het is allen niet de portemonnee die dat leuk vind. ;)

en ja installateurs ze verkopen graag, geef een beginner een beetje angst voor schaduw.
en dan willen ze micro's/optimizers en is het verkocht.
angst verkoopt, helaas, maar is of het echt nodig is een ander verhaal, verkocht is verkocht vind de installateur. ;)

voor 1500€ koop je bijna een extra setje voor op het schuurtje of zo.
(schuurtjes zijn vaak wel effectief om met een micro te doen. ;) )
of verzin iets anders creatiefs, dat kun je vast wel.

een accu, dat wil je niet.
heel misschien in 2030 dat het heel misschien eventueel effectief gaat worden.
ze willen salderen gaan afschaffen (en dat mag onderhand wel, prijzen van panelen zijn nu zo goedkoop, en winsten zo hoog, het kan gewoon.)
maar dat is door geschoven naar volgend kabinet, en het gaat nu heel hard met de formering, lol.
eigenlijk zijn ze nu al te laat om het in 2023 af te gaan schaffen, en dan heb je nog de uit loop tot 2030.
wie weet wat er wel en niet afgeschaft gaat worden.
ik heb een glazen bol, maar wazig wat dat ding is voor de toekomst, ik doe daar geen uitspraken over. ;)

en het allermafste is nu wel.
stel ze schaffen morgen het salderen af, door de hoge stroom prijzen krijg je dan nog steeds meer geld voor je kWh als een jaar geleden met salderen.
het is paniek op de stroom markt, de zonder salderen prijs is nu hoger als de met salderen prijs die we hadden. ;)

een accu doe je alleen als je nog meer onbetrouwbaarheid in het systeem wil, want meer onderdelen is meer problemen.
en het is totaal niet effectief om voor de 0€ die je er mee verdiend veel geld uit te geven.
(ach ik snap de hobbyist wel als die voor hybride wil gaan, maar dan is het hobby en dat mag geld kosten.)
wil je een accu, dan raad ik 2x zoveel Wp aan, gewoon omdat Wp zoveel goedkoper is als kWh's in een accu.
en met meer Wp heb je ook vaker de accu vol en heb je er meer profijt van. ;)

ik heb zelf een soort van accu.
ik gebruik een 200l tap water boiler, die word verwarmt in de bovenste 100l met elektra element.
en de onderste word verwarmt alleen als de zon schijnt. (simpele schakeling met omvormer)
dus ik laad warmte in een boiler, dit kan ik met ruim 10 van de 12 maanden doen.
en zo heb ik een soort van accu voor +/- 500kWh per jaar in warmte.
kan er geen stroom uit halen, maar wel zelf gebruiken van eigen opbrengst.
stuk goedkoper als een accu. ;)

• Ronald
@Huigie 2 (locale) installateurs die voordeliger zijn dan de grote dozenschuiver (Green Guys ~= solar bouwmarkt) Niet slecht.

Ik zou 1 en 3 vragen of ze een offerte willen maken op basis van string omvormer en overweeg om gewoon het dak vol te leggen. Stroom kun je maken voor amper 5ct/kWh... verkopen voor op het moment erg veel meer. De kristallen bol is inderdaad wazig, maar persoonlijk geloof ik niet zo in terug naar de prijzen van afgelopen jaren...

Maar het maakt ook je toekomst zekerder... Warmtepomp draaien uit zonnepanelen kost wel heel erg weinig... Dus door vooruit te denken kun je straks die investering sneller terugverdienen.

Pagina: 1