Corsair RM850X 5/6 jaar oud, undervolt 3080TI crasht nu.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:41
Hoi mede tweakeraars,

Ik wilde graag even een vraag stellen. Momenteel ben ik in het bezit van een setup met een 3080TI X Suprim.

Naast alle overige componenten wordt deze van stroom voorzien door een in 2015 gekochte (en sindsdien ook dagelijks gebruikte Corsair RM850X.
Ik heb de videokaart een tijdje undervolted wat gewoon prima stabiel liep. (core clock 1920 max) op 812 mv.

Echter merk ik nu dat ik bijna geen enkele undervolt echt stabiel meer kan houden in een game zoals bijvoorbeeld Destiny 2 of Kena Bridge of Spirits. Ik dacht dat het aan de nieuwste Nvidia drivers lag en heb deze 2 versies teruggerold. Dit mocht niet baten. Furmark of Heaven benchmarks crashen in principe niet. Games wel. Het zijn duidelijke GPU crashes. Voordat ik verder ga met het verdenken en potentieel vervangen van mijn 5 jaar oude voeding (zit nu op de helft van zijn theoretische levensduur), vroeg ik mij af of jullie nog ideeën hebben om het probleem definitief vast te stellen.

Als ik alles ruim invul op een PSU calculator kom ik uit op 712 Watt recommended.

Overigens zijn er geen crashes als je op videokaart stock settings speelt, alleen bij undervolten. Ook als je meer Mv erbij geeft dan eerder.

Ik hoor graag van jullie.

[ Voor 10% gewijzigd door Rabbitto op 23-11-2021 11:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB want dit is geen aankoopadvies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 09:21
Mogelijk dat je nu wat meer GPU intense games speelt waardoor je stabiele overclock toch niet stabiel lijkt te zijn. Zou beginnen met iets minder te undervolten en opnieuw testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 15:55
Wat @D-dark al zegt, zou ik zelfs gewoon even de undervolt helemaal teniet doen. Doet alles het dan goed, is je voeding niet de oorzaak, maar de undervolt.

Ik had dit zelf ook, lekker mijn 3080 een undervolt gegeven, werkte perfect met 3DMark, maar Half-Life Alyx bleef maar raar doen na willekeurige tijden. Undervolt wat omhoog geschroefd en weg problemen.

Undervolten is niet zo heel simpel, het kan zelfs zo zijn dat het ene spel wel goed draait en het andere niet. Daarom ook mijn advies om gewoon eventjes stock te draaien.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:41
Dank voor jullie adviezen. Ik ga idd de undervolt weer terug naar stock zetten en dan rustig overnieuw beginnen!