10G managed netwerk switch, voor leuke prijs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:36
Hoi allen,

Recent ben ik begonnen met het upgraden van mijn thuisnetwerk, met een aantal 10GE lijntjes.
Nu ben ik op zoek naar een degelijke managed switch met minimaal 2x 10GE poortjes.

Het liefst heb ik een tweede brocade icx 6450 met PoE, helaas kan ik deze op moment niet vinden (voor een degelijke prijs), dus vraag me af wat er zoal meer te koop is.

Even kleine situatie schets. In huis hangt een brocade 6450 48P. Deze heeft 2x uplink naar de schuur waar op moment een server staat met 2x 10GE (welke ik niet kan gebruiken), aangesloten op een LGS3188P. De PoE op beiden switches heb ik nodig voor mijn AP's en CCTV camera's.

Nu zoek ik dus een managed switch met 2x RJ45 10GE, een SFP+ switch is ook goed, alleen heb ik op moment geen mogelijkheid om een glasvezeltje te trekken.
Deze komt er aanvulling, of mits met PoE, ter vervanging van de LGS318P.

Wat zouden jullie aanraden?

Eisen:
2x 10GE poorten (voorkeur voor RJ45)
Managed
Vlan ondersteuning (minimaal 10)
Prijs: <200

Opties:
Met PoE, dan 16 poorten of meer

Suggesties:
pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
Pro: 4x SFP+, glasvezel aansluitmogelijkheid, L2 switching nagenoeg op line speed.
Con: SFP RJ45 kost +/- 65 euro p.s. en werkt maar tot 30m. Alleen toevoeging aan netwerk.

pricewatch: MikroTik Cloud Smart Switch 610-8G-2S+IN
Pro: 2x SFP+, glasgevel aansluitmogelijkheid,
Con: SFP RJ45 kost +/- 65 euro p.s. voor 30m. alleen toevoeging aan netwerk. L2 switching niet op linespeed

[ Voor 35% gewijzigd door Decarsul op 23-11-2021 13:20 ]

Alle reacties

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:58
En wat komt er uit de pricewatch als je zelf zoekt?

Daarnaast, 10GB zou over opslag capaciteit gaan, netwerk bandbreedte is 10Gbps.

En je hebt managed en managed; het hangt er wel vanaf wat er mogelijk moet zijn in de switch.

Maar goed, minimaal 2x 10Gbps SFP+: Mikrotik CRS305-1G-4S+IN

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Decarsul
@The Lord Dank voor de reactie, en de correctie.
Ik bedoel inderdaad 10Gbps / 10GE.

Als ik zelf zoek in de pricewatch, kom ik geen dingen tegen zoals de Brocade 6450 welke ik reeds heb en erg tevreden over ben. Ik wil dus op basis van kennis van andere verder kijken dan wat feiten vanuit de pricewatch mij kunnen aanbieden. Het hoeft niet nieuw te zijn, zolang het maar aan de wensen voldoet.

Ze moeten inderdaad wel Managed zijn, zal dit even aanpassen. Verder is L2 genoeg.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:58
Decarsul schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:20:
@The Lord Dank voor de reactie, en de correctie.
Als ik zelf zoek in de pricewatch, kom ik geen dingen tegen zoals de Brocade 6450 welke ik reeds heb en erg tevreden over ben.
Zit hier niets tussen? https://tweakers.net/netw...zQ-vzqd-l2zjK2uLeoi4arbUv
Ik wil dus op basis van kennis van andere verder kijken dan wat feiten vanuit de pricewatch mij kunnen aanbieden. Het hoeft niet nieuw te zijn, zolang het maar aan de wensen voldoet.

Ze moeten inderdaad wel Managed zijn, zal dit even aanpassen. Verder is L2 genoeg.
dat maakt het al iets duidelijker, maarre, waarom een switch met slechts 2x 10Gbps? Dan kun je ook een directe kabel gebruiken.

edit:
OP is tussentijds aangevuld met benodigde info

[ Voor 3% gewijzigd door The Lord op 23-11-2021 11:32 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-01 18:53
Vanuit pricewatch kun je de ervaringen van mensen zien over dat product. Vanuit daar kun je het internet op gaan voor een manual om te zien of het apparaat binnen jouw kennis valt om te configureren.

Op basis van jouw vraag kan ik niet bepallen hoe goed de kennis is over het inrichten van switches.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:30
Zelf deze in gebruik voor een homelab
1x 1Gb voor je ethernet en 4x SFP+ waar ook een RJ-45 module in past.
pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN

Kun je in switch en router mode draaien, erg flexibel allemaal.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Decarsul
@The Lord ik ga daar vandaag even naar kijken. Heb zelf natuurlijk al beetje rondgekeken, maar kreeg niet echt iets waar ik van zeg van JA! dat is hem. (hoewel de mikrotik 610 al even in mijn alerts staat).

@Markozv dat klopt helemaal, ervaringen zijn natuurlijk van belang. Probleem is alleen dat je wel eerst het product moet vinden voor je een ervaring kan lezen. Verder is het configureren redelijk goed te doen mits er genoeg documentatie is. L2 is tot op heden geen probleem geweest. L3 op de brocade ben ik nog aan het uitvogelen.

@raymondw duidelijk voorstel. Zal hem meenemen in mijn wegingen. Echter zit ik met +/- 25m kabellengte tussen huis en schuur. 10GE RJ45 SFP's lijken daar wat problemen mee te hebben. (krijg op moment ook geen actieve link met een 10GE RJ45 SFP en mijn server, zit geloof een max aan van 30m op de meeste SFP's)

• Decarsul
@The Lord
Heb naar een aantal op die lijst gekeken. Het meeste is met SFP+. Wat ook nog een aanschaf van een RJ45 module met zich mee brengt. Of de aanleg van glasvezels.
De grotere varianten hebben geen PoE, of hebben wel PoE maar zijn dan weer 100Mbps poorten. Wederom met het SFP verhaal.

Dus daar zit op moment niks tussen wat mij echt aanspreekt.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

Pazo

Mroaw?

Het ligt wel boven je budget, maar om toch iets anders te noemen: DrayTek VigoSwitch serie misschien iets?

Ik heb zelf een pricewatch: DrayTek VigorSwitch G2280x. Deze heeft echter geen PoE. De P-serie heeft dat wel, maar die nog fors duurder.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Decarsul
@Pazo Deze ligt inderdaad boven budget. Maar dank voor de suggestie.
Zeker gezien ik een brocade kan krijgen met dezelfde specs voor rond de 100,- als ik bij een 'rack' model geen PoE hoef.
Pagina: 1