Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 12:59
Wij hebben een bestaande vrijstaande woning uit 1963 gekocht. We gaan flink verbouwen en zitten na te denken over een warmte pomp en dan van het gas af aangezien de huidige cv aan vervanging toe is leek ons dit een goed moment.

Ik heb zelf al flink voor onderzoek zitten doen maar kom er niet echt uit hoe zwaar de WP zou moeten worden en of het zin heeft voor onze situatie, vandaar dat ik hier de vraag stel. We hebben ook al iemand gevraagd met wat meer kennis van de materie maar die kwam voor mijn gevoel er ook niet helemaal uit.

Huidig:
- Vloerverwarming beneden met geisoleerde vloer, gedaan in de laatste 10 jaar ( Weet niet precieze werkzaamheden, maar oude vloer is helemaal weggehaald en de kruipruimte is geheel benut voor isolatie en opbouw nieuwe vloer )
- Spouwmuur isolatie ~20 jaar geleden
- 3 radiatoren boven op de slaapkamers, 1 radiator in de badkamer
- De huidige bewoner is al op leeftijd en stookt het huis flink warm op een 22-23 graden constant, in het weekend woont zijn zoon er ook
- Gas kachel, al denk ik niet of die vaak aan stond in 2020
- Oppervlaktes: Beneden ~62m2, boven / zolder ~47m2
- De dochter van de bewoner zei dat ze laatst boven alle radiatoren had dicht gedaan en dat het huis nog steeds goed op temperatuur kwam, dus alleen de vloerverwarming kan het huis verwarmen

Verbruik 2020
Gas: 2957
stroom: 2759

Isolatie maatregelen die wij gaan nemen:
- Nieuw dak, RC6, vervangt huidig niet / minimaal ( max 4 cm? ) geisoleerd dak
- Nieuwe kozijnen + glas, waar schijnlijk tripple
- Eventueel spouw opnieuw isoleren / bijvullen

De beste man die bij ons is komen kijken zei dat gas verbruik moet door het midden voordat een WP rendabel is, wat mij raar klonk maar ik heb er dan ook niet mega veel verstand van. Hij rekende ook met de @koevlaas2 methode van 2957 *8 / 1650 = 14,33 dus een 15kW WP nodig, maar dat kon dus niet uit volgens hem. Hij nam onze isolatie maatregelen en het stookgedrag van de huidige bewoner dus niet echt mee.

Via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kwam ik op 9.36 kw ( Weet niet of ik het helemaal goed heb gedaan, sommige dingen wat gegokt: https://tinyurl.com/y654cvo8 ) wat mij meer in de richting lijkt te komen. Zo heel groot is het huis ook weer niet. Wie kan wat licht schijnen op de situatie, misschien een educated guess want ik kom er zo niet uit en als het niet rendabel is ga ik ook niet allerlei andere partijen inschakelen 8)7

We krijgen volgend jaar de sleutel en willen dan eigenlijk ook gelijk gaan verbouwen, dus moeten nu vast deze beslissingen gaan maken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
Hoeveel m2 is het huis? Ik heb een vergelijkbare situatie, 110m2, vrijstaand huis. 5kW warmtepomp L/W.

Iemand zou een warmteverliesberekening voor je huis moeten maken end at bepaalt wat het vermogen van je warmtepomp moet worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• xStoryTeller
No Hands schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:50:
Hoeveel m2 is het huis? Ik heb een vergelijkbare situatie, 110m2, vrijstaand huis. 5kW warmtepomp L/W.

Iemand zou een warmteverliesberekening voor je huis moeten maken end at bepaalt wat het vermogen van je warmtepomp moet worden.

Ik heb zelf ook geprobeerd een verliesberekening te doen, staat in de OP. Zie hier mijn settings / uitkomst: https://tinyurl.com/y654cvo8 . Ik weet alleen niet of ik dat helemaal goed gedaan heb O-)

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-11 16:59

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Is er een kelder? Ik zou eerst alle isolatie maatregelen doen, dan een winter stoken. Pas dan heb je een goed beeld van je warmtevraag en kun je beter inschatten hoe groot je warmtepomp moet zijn.

• xStoryTeller
Jagerr63 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:13:
Is er een kelder? Ik zou eerst alle isolatie maatregelen doen, dan een winter stoken. Pas dan heb je een goed beeld van je warmtevraag en kun je beter inschatten hoe groot je warmtepomp moet zijn.
Er is geen kelder, nouja, in de trappenkast zit een vierkante meter verlaagd. Voor de rest dus niets, ook geen kruipruimte meer omdat die gevuld is met isolatie met het vernieuwen van de vloer.

We gaan de woning grondig verbouwen, nieuwe leidingen, nieuwe inbouw kasten, alles stuccen etc dus de (zeer) oude cv laten hangen is niet echt een optie, en de cv vervangen en met en paar jaar de nieuwe kasten en leidingen etc weer vervangen voor een WP vind ik toch echt zonde. Vandaar dat we het nu direct goed willen doen, maar ik snap dat het makkelijker is om eerst te kijken hoe het in de praktijk gaat lopen maar dat zie ik dus niet echt als optie O-)

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 19:34
Ik zou idd eerst je isolatie doen daarna jaar stoken.

Maar als je het wilt gokken, koop gewoon een 16kW unit. Met subsidie heb je die voor 1500 euro in huis.

Ze kunnen behoorlijk terug moduleren.
Liefst wel je verwarming aanpassen voor lage temperatuur typen.

En controleer je leiding diameter dat er goede water flow is.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-11 16:59

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Begrijp ik. Hoe wordt de ventilatie gedaan in de nieuwe situatie?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
xStoryTeller schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:45:
Hij rekende ook met de @koevlaas2 methode van 2957 *8 / 1650 = 14,33 dus een 15kW WP nodig, maar dat kon dus niet uit volgens hem. Hij nam onze isolatie maatregelen en het stookgedrag van de huidige bewoner dus niet echt mee.
En hier heb je denk ik alles wat je moet weten over die installateur...

23 graden is 15% meer warmtevraag (en tevens minder afgiftecapaciteit) dan 20 graden
Geen dakisolatie naar RC6 scheelt een aantal kW
Het glas kan, afhankelijk van wat het was ook rustig 2kW zijn.

Dat negeren... is gewoon echt heel erg...

Een daadwerkelijke professional kan je helpen met warmteverliesberekening. Alleen op basis van je eigen werk zou ik alleen aandurven als het getoetst kan worden door een winter heen (via mindergas.nl / graaddagenmodel).. Wat ik dus ook doe ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
Een warmtepomp wil je het liefst zo pas mogelijk plaatsen.
Dus eerst de isolatiemaatregelen afmaken en kijken wat je gasverbruik wordt en dan opnieuw rekenen.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:48
xStoryTeller schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:45:
Wij hebben een bestaande vrijstaande woning uit 1963 gekocht. We gaan flink verbouwen en zitten na te denken over een warmte pomp en dan van het gas af aangezien de huidige cv aan vervanging toe is leek ons dit een goed moment.

Ik heb zelf al flink voor onderzoek zitten doen maar kom er niet echt uit hoe zwaar de WP zou moeten worden en of het zin heeft voor onze situatie, vandaar dat ik hier de vraag stel. We hebben ook al iemand gevraagd met wat meer kennis van de materie maar die kwam voor mijn gevoel er ook niet helemaal uit.

Huidig:
- Vloerverwarming beneden met geisoleerde vloer, gedaan in de laatste 10 jaar ( Weet niet precieze werkzaamheden, maar oude vloer is helemaal weggehaald en de kruipruimte is geheel benut voor isolatie en opbouw nieuwe vloer )
- Spouwmuur isolatie ~20 jaar geleden
- 3 radiatoren boven op de slaapkamers, 1 radiator in de badkamer
- De huidige bewoner is al op leeftijd en stookt het huis flink warm op een 22-23 graden constant, in het weekend woont zijn zoon er ook
- Gas kachel, al denk ik niet of die vaak aan stond in 2020
- De dochter van de bewoner zei dat ze laatst boven alle radiatoren had dicht gedaan en dat het huis nog steeds goed op temperatuur kwam, dus alleen de vloerverwarming kan het huis verwarmen

Verbruik 2020
Gas: 2957
stroom: 2759

Isolatie maatregelen die wij gaan nemen:
- Nieuw dak, RC6, vervangt huidig niet / minimaal ( max 4 cm? ) geisoleerd dak
- Nieuwe kozijnen + glas, waar schijnlijk tripple
- Eventueel spouw opnieuw isoleren / bijvullen

De beste man die bij ons is komen kijken zei dat gas verbruik moet door het midden voordat een WP rendabel is, wat mij raar klonk maar ik heb er dan ook niet mega veel verstand van. Hij rekende ook met de @koevlaas2 methode van 2957 *8 / 1650 = 14,33 dus een 15kW WP nodig, maar dat kon dus niet uit volgens hem. Hij nam onze isolatie maatregelen en het stookgedrag van de huidige bewoner dus niet echt mee.

Via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kwam ik op 9.36 kw ( Weet niet of ik het helemaal goed heb gedaan, sommige dingen wat gegokt: https://tinyurl.com/y654cvo8 ) wat mij meer in de richting lijkt te komen. Zo heel groot is het huis ook weer niet. Wie kan wat licht schijnen op de situatie, misschien een educated guess want ik kom er zo niet uit en als het niet rendabel is ga ik ook niet allerlei andere partijen inschakelen 8)7

We krijgen volgend jaar de sleutel en willen dan eigenlijk ook gelijk gaan verbouwen, dus moeten nu vast deze beslissingen gaan maken.
Check svp op YouTube eens gerjon gaat gasloos, heeft ook een kansloos pand maar nu hebben we daar een 5 kw wp ingezet.
Kost wel wat moeite maar op zo weinig oppervlakte kan je geen 15 kw wp kwijt.

Edit: een LR33 gaskachel kan je ook de koevlaasformule niet voor gebruiken. Rendement van een gaskachel is hooguit 33% denk ik dus dan krijg je een verkeerde uitkomst.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Als je toch nieuwe kozijnen plaatst, wil ik je aanbevelen om serieus buitengevel isolatie te overwegen, met alleen spouwisolatie kom je vaak niet verder dan Rc 2. Dat doet flink onder ten opzichte van triple glas en een dak met een Rc van 6.
Het is niets iets wat je later nog doet.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Pagina: 1