is het slim om 2 m.2 slots te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solus
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-12-2024
Mijn vraag
Ik heb zitte google en zag op paar forums dat het niet slim was om beide m.2 slots te gebruiken. Maar ik zou graag beide slots willen vullen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
mijn meen m.2 is Samsung 970 EVO maar heb tijdens blackfriday een 2de gehaald samsung 970 evo plus.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Solus op 23-11-2021 13:43)

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:45
Solus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:36:
[...]

oke dus als ik het goed begrijp als ik beide m.2 slots gebruik worden paar sata ports niet meer bruikbaar. in mijn geval als ik beide slots gebruikt zijn port sata 2, 5 en 6 niet meer bruikbaar. en het hoeeft geen invloed p de performance of teminste nauwelijks invloed op mijn performance van mijn systeem?
Bijna, je kan SATA 2 gewoon blijven gebruiken. Alleen 5 en 6 zijn niet meer bruikbaar. 2 is alleen niet bruikbaar als je een m.2 SATA SSD gebruikt, maar je hebt 2 m.2 NVMe SSDs. Dus 1 t/m 4 kan je gewoon blijven gebruiken.

En inderdaad geen impact op performance, je SSDs gebruiken max 4x PCI Express 3.0 lanes, en dat heb je voor beide m.2 slots beschikbaar op dat moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Solus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
Mijn vraag
Ik heb zitte google en zag op paar forums dat het niet slim was om beide m.2 slots te gebruiken. Maar ik zou graag beide slots willen vullen.
Okay, prima. Dan doe je dat toch. Wat is je vraag precies? En waarom is het niet slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rescla
Als je 2 m.2 slots hebt is de eerste vaak gekoppeld aan de CPU, en de 2e aan je chipset.

In de handleiding van je moederbord kan je als het goed is vinden hoeveel lanes en welke PCIe versie je tweede m.2 slot krijgt. Dat is vaak afhankelijk van de geinstalleerde CPU, en hoeveel PCIe kaarten er geinstalleerd zijn, en in welke slots.

Worst case heeft het impact op de maximale snelheid die je gaat halen, dus ik zou zeggen, gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solus
rescla schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:38:
Als je 2 m.2 slots hebt is de eerste vaak gekoppeld aan de CPU, en de 2e aan je chipset.

In de handleiding van je moederbord kan je als het goed is vinden hoeveel lanes en welke PCIe versie je tweede m.2 slot krijgt. Dat is vaak afhankelijk van de geinstalleerde CPU, en hoeveel PCIe kaarten er geinstalleerd zijn, en in welke slots.

Worst case heeft het impact op de maximale snelheid die je gaat halen, dus ik zou zeggen, gewoon doen.
ik weet niet precies op wat ik moet zoeken in de manual maar wat ik begrijp is als ik beide m.2 slots gebruik heeft het niet zoveel invloed op mijn systeem begrijp ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solus
br00ky schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:30:
[...]

Okay, prima. Dan doe je dat toch. Wat is je vraag precies? En waarom is het niet slim?
ik las op deze site https://www.quora.com/Wil...oard-restrict-performance
dat er dan lanes ofzo gedeelt wordt en dat invloed heeft op performance ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Wat voor moederbord gebruik je?
Bij de B550 moederborden wordt bijvoorbeeld de Sata 5 & 6 uitgeschakeld gezien die de zelfde chipset gebruikt voor de tweede M.2 aansluiting op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:45
De handleiding van het gelinkte MSI moederbord noemt dat een aantal van de SATA poorten niet gebruikt kunnen worden afhankelijk van welke M.2 poorten in gebruik zijn. Ik zou het even nalezen in je handleiding en kijken of je die poorten gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 14:45
Flamesz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:05:
De handleiding van het gelinkte MSI moederbord noemt dat een aantal van de SATA poorten niet gebruikt kunnen worden afhankelijk van welke M.2 poorten in gebruik zijn. Ik zou het even nalezen in je handleiding en kijken of je die poorten gebruikt.
Hier is wat nuance van pas... of wat meer detail eigenlijk.

Als je een s-ata m.2 drive in slot 1 gebruikt kan je s-ata poort 2 niet gebruiken

Als je een s-ata m.2 drive in slot 2 gebruikt kan je s-ata poorten 5 & 6 niet gebruiken.

Maar als je in deze slots NVMe drives gebruikt, oftewel drives die draaien op pci-e, dan blijven al je s-ata poorten beschikbaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rescla
MicGlou schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:11:
[...]

Als je een s-ata m.2 drive in slot 1 gebruikt kan je s-ata poort 2 niet gebruiken

Als je een s-ata m.2 drive in slot 2 gebruikt kan je s-ata poorten 5 & 6 niet gebruiken.

Maar als je in deze slots NVMe drives gebruikt, oftewel drives die draaien op pci-e, dan blijven al je s-ata poorten beschikbaar ;)
Op pagina 31 staat een tabel die zegt dat sata 5 en 6 niet beschkbaar zijn met 2 NVMe drives, wat hier het geval is. Qua PCIe lanes gaat het allemaal goed in ieder geval, 2x4 zijn altijd beschikbaar voor de M.2 slots onafhankelijk van de rest van de configuratie.

Sata 5 en 6 zijn overigens de 2 sata aansluitingen rechtsonderaan het moederbord. Zitten naast elkaar, 1 t/m 4 zitten aan de rechterkant en zitten haaks op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solus
rescla schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:31:
[...]

Op pagina 31 staat een tabel die zegt dat sata 5 en 6 niet beschkbaar zijn met 2 NVMe drives, wat hier het geval is. Qua PCIe lanes gaat het allemaal goed in ieder geval, 2x4 zijn altijd beschikbaar voor de M.2 slots onafhankelijk van de rest van de configuratie.

Sata 5 en 6 zijn overigens de 2 sata aansluitingen rechtsonderaan het moederbord. Zitten naast elkaar, 1 t/m 4 zitten aan de rechterkant en zitten haaks op het moederbord.
oke dus als ik het goed begrijp als ik beide m.2 slots gebruik worden paar sata ports niet meer bruikbaar. in mijn geval als ik beide slots gebruikt zijn port sata 2, 5 en 6 niet meer bruikbaar. en het hoeeft geen invloed p de performance of teminste nauwelijks invloed op mijn performance van mijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solus
MicGlou schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:11:
[...]

ik heb op dit moment alleen 1 Samsung 970 EVO m.2 in gebruik verder heb ik geen andere hardeschijf of ssd. als ik de 2de m.2 slot gebruik dat wordt samsung 970 evo plus m.2 zijn dan alle sata ports nog beschikbaar? Sorry als het herhalend wordt ik heb hier geen kennis in 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rescla
Solus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:36:
[...]

Bijna, je kan SATA 2 gewoon blijven gebruiken. Alleen 5 en 6 zijn niet meer bruikbaar. 2 is alleen niet bruikbaar als je een m.2 SATA SSD gebruikt, maar je hebt 2 m.2 NVMe SSDs. Dus 1 t/m 4 kan je gewoon blijven gebruiken.

En inderdaad geen impact op performance, je SSDs gebruiken max 4x PCI Express 3.0 lanes, en dat heb je voor beide m.2 slots beschikbaar op dat moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 14:45
rescla schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:31:
[...]

Ik had het inderdaad niet goed overgenomen, had over pci drive heen gelezen voor m.2 slot 2...

Maar wat jij zegt klopt ook niet ;)

S-ata 5&6 zijn alleen niet bruikbaar als je een s-ata of nvme drive in slot 2 gebruikt, slot 1 heeft hier geen invloed op...

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 23-11-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solus
rescla schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:41:
[...]

dankjewel ik snap het nu :)
mijn excuses als het een beetje herhalend werd ik heb algemeen niet zoveel verstand van hardware components.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
MicGlou schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:44:
[...]

Ik had het inderdaad niet goed overgenomen, had over pci drive heen gelezen voor m.2 slot 2...

Maar wat jij zegt klopt ook niet ;)

S-ata 5&6 zijn alleen niet bruikbaar als je een s-ata of nvme drive in slot 2 gebruikt, slot 1 heeft hier geen invloed op...
Ik praat alleen over de situatie waarbij er 2 m.2 slots in gebruik zijn door NVMe drives, aangezien er voorheen altijd al een slot in gebruik was. Maar inderdaad, je hebt gelijk :P

Voor de volledigheid, hier het tabelletje uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um2nK6VgPjeARc4YgC-kQt-izfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JdMZgFvJmzQoeMTPykUyVISF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Volgens mij was ik daar toch duidelijk in en nogmaals dit is bij de B550 moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Solus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
Mijn vraag

Relevante software en hardware die ik gebruik
mijn meen m.2 is Samsung 970 EVO maar heb tijdens blackfriday een 2de gehaald samsung 970 evo plus.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Slecht advies tot nu toe!
MSI Z490-A-Pro is je moederbord maar welke cpu heb je? Is het een 10e gen Intel dan is het bovenste M2 slot niet bruikbaar en kan je dus alleen een SSD in het onderste M2 slot gebruiken. Heb je een 11e gen Intel dan kan in het bovenste M2 slot een gen3 of gen 4 ssd gebruikt worden. Het onderste M2 slot komt uit de chipset en doet alleen gen3.
Dus met een 10e gen Intel, i7-10700K bijvoorbeeld, kan je 1 NVME M2 ssd gebruiken en met een 11e gen Intel, i7-11700K bijvoorbeeld, kan je 2 NVME M2 ssd's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solus
Uszka schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:33:
[...]

Slecht advies tot nu toe!
MSI Z490-A-Pro is je moederbord maar welke cpu heb je? Is het een 10e gen Intel dan is het bovenste M2 slot niet bruikbaar en kan je dus alleen een SSD in het onderste M2 slot gebruiken. Heb je een 11e gen Intel dan kan in het bovenste M2 slot een gen3 of gen 4 ssd gebruikt worden. Het onderste M2 slot komt uit de chipset en doet alleen gen3.
Dus met een 10e gen Intel, i7-10700K bijvoorbeeld, kan je 1 NVME M2 ssd gebruiken en met een 11e gen Intel, i7-11700K bijvoorbeeld, kan je 2 NVME M2 ssd's gebruiken.
ik heb een intel Core i7-10700F maar ik heb ze beide al geinstaleerd en ze werken beide. :D
Pagina: 1