"Put" metselen bij pulsen put

Pagina: 1
Acties:

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-12 16:45
Voor onze nieuwbouw woning willen wij de tuin geautomatiseerd beregenen. Omdat de tuin een aardig formaatje heeft (perceel is 730m2) willen we hiervoor een put laten pulsen. Hierin zal dan een bronpomp komen die uiteindelijk via een manifold icm magneetkleppen opgedeeld wordt in 2 groepen (eventueel een 3e om met de compressor leeg te kunnen blazen).

Nou willen wij de pomp/verdeler etc. ergens in een hoekje van de tuin netjes in de grond verwerken, dus niet in een schuur. Daarom leek het mij een goed idee om een kuil te graven van ongeveer een meter diep. En dan daarin een soort simpele fundering te storten van 100x70cm en dan met kalkzandsteen blokken dit op te metselen (lijmen). Vervolgens dan onderin de "put" een goeie laag grind, en dat daarbovenuit de waterput steekt en de verdeler wordt geplaatst. Het geheel wordt vervolgens afgedekt met een dikke houten of aluminium plaat.

Ik heb hier echter nog een paar vragen over:
- Is het verstandiger om eerst de put te laten pulsen, en daarna alles uit te graven / storten / lijmen? Of eerst de hele put te maken en daarna de put te pulsen? Dat tweede lijkt mij fijner qua plaatsing en ruimte die je hebt om alles te maken, echter weet ik niet of de hoeveelheid water bij het pulsen van een put kwaad kan voor de fundering of iets dergelijks.
- Is het inderdaad verstandig om dit gewoon met een simpele fundering te doen, en dan wat van die blokken?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik ben zelf nogal een leek op dit gebied.

En een vraag die misschien net iets buiten bovenstaande verhaal valt:
- Is het inderdaad verstandig om een Bronkop gebruiken op zo'n gepulsde put? Om de bronpomp aan te hangen en de put mooi af te sluiten zodat er niks in valt. Ze zijn namelijk aardig aan de prijs (100+ euro)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:56
Mezelf kennende zou er in notime een baksteen, een verdwaalde huiskant en een in het donker gestruikelde zwarte piet in die pijp zitten dus ik zou er zeker een kop op zetten. Die 100 eu is klein bier op de rest van je installatie en het voorkomt schade waarmee die hele installatie onbruikbaar wordt.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:47
Ik zou het aan de pulsmeneer vragen, die moet die bron aanboren en die kan je wel vertellen of hij last heeft van die put als die er al is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• henkdetenk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12-2024
Het slaan van een put geeft nogal wat gesmeer (veel water + zand dat omhoog komt).
Bij mij komt er gewoon een pvc buis 10cm. boven het maaiveld uit, waar vervolgens een slang in gaat. Ziet er dus best netjes uit. Volgens mij gaat het om een 70mm pvc buis, met daarin een 50mm flexibele slang. Zit dus amper ruimte tussen, kans dat daar spontaan iets in valt is echt heel klein.
Ik zou de put dus lekker achterwege laten. Deze pompen kunnen gewoon buiten staan. Ik zou een klein afdakje maken, de grond is is toch vaak gedoe (let ook op voor torren en andere dieren die vast kunnen komen te zitten in een gat in de grond, en daar dan ook knullig dood gaan).

[ Voor 23% gewijzigd door henkdetenk op 23-11-2021 11:27 . Reden: uitbreiding reactie ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rolandmegens schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:00:

- Is het inderdaad verstandig om dit gewoon met een simpele fundering te doen, en dan wat van die blokken?
Nee eigenlijk niet, Kalkzandsteen is daar niet heel geschikt voor.

• rolandmegens
Inderdaad wel een goede om aan de pulsmeneer te vragen of het voor hem uit maakt dat er een put gemetseld is. Ik ben wel benieuwd of de hoeveelheid water/zand wat naar bovenkomt niet er voor kan zorgen dat de fundering wat verzakt.

Het gaat in dit geval om een 110mm buis, dus er zal wel echt iets in kunnen vallen. Dus inderdaad toch maar zo'n bronkop erop zetten, aangezien het op het totale budget wel te overzien is.

Alles boven de grond en buiten heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het liever netjes weggewerkt.
Alternatief is dat ik het laat pulsen in het fietsenhok van mijn overkapping. Daar zit momenteel toch nog geen bestrating in. Nadeel is echter dat er daar wel al een dak op zit, en ik verwacht dat de pulsmeneer wel de hoogte nodig heeft om die lange buizen erin te krijgen.

@twain4me Wat voor stenen kan ik het beste gebruiken? Ik dacht aan iets zoals https://www.hornbach.nl/s...2-mm/4639657/artikel.html of https://www.hornbach.nl/s...8-mm/4639659/artikel.html

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rolandmegens schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:17:
Inderdaad wel een goede om aan de pulsmeneer te vragen of het voor hem uit maakt dat er een put gemetseld is. Ik ben wel benieuwd of de hoeveelheid water/zand wat naar bovenkomt niet er voor kan zorgen dat de fundering wat verzakt.

Het gaat in dit geval om een 110mm buis, dus er zal wel echt iets in kunnen vallen. Dus inderdaad toch maar zo'n bronkop erop zetten, aangezien het op het totale budget wel te overzien is.

Alles boven de grond en buiten heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het liever netjes weggewerkt.
Alternatief is dat ik het laat pulsen in het fietsenhok van mijn overkapping. Daar zit momenteel toch nog geen bestrating in. Nadeel is echter dat er daar wel al een dak op zit, en ik verwacht dat de pulsmeneer wel de hoogte nodig heeft om die lange buizen erin te krijgen.

@twain4me Wat voor stenen kan ik het beste gebruiken? Ik dacht aan iets zoals https://www.hornbach.nl/s...2-mm/4639657/artikel.html of https://www.hornbach.nl/s...8-mm/4639659/artikel.html
kalkzandsteen is door zijn samenstelling gewoon niet geschikt 1 keer vost en het verpulverd helemaal ik zou een goede baksteen nemen of bv iets van beton (stenen, banden, zelf storten.)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-12 07:49

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Voor het afdekken werkt een pvc dop van 110 ook prima. Gat erin boren met een gatenzaag voor je zuigslang en je bent voor 3 euro klaar...

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-12 07:42
ze boren met een giertank vol water, dat moet ergens heen samen met het zand uit het pulsgat. het lijkt me dat dat gat waar veel bloed/zweet/tranen in zal zitten binnen 0,1 sec volstaat met water en zand.

• rolandmegens
Misschien toch maar eerst pulsen en daarna metselen dan. Is wel wat lastiger graven etc. dan, maar anders is het ook zo zonde inderdaad.

PVC dop lijkt me een goede optie bij een normale pomp, maar ik bedacht me (na het stellen van mijn vraag) dat ik inderdaad zo'n bronpomp ook echt ergens aan moet hangen, dus dat zo'n bronkop dan wel bijna noodzakelijk is :)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:40
Als je toch je vloertje stort met beton, kun je ook een bekisting bouwen en de wanden meteen mee storten.

Misschien is het nog wel het eenvoudigst om betonnen L elementen te gebruiken.

• rolandmegens
FRANQ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:08:
Als je toch je vloertje stort met beton, kun je ook een bekisting bouwen en de wanden meteen mee storten.

Misschien is het nog wel het eenvoudigst om betonnen L elementen te gebruiken.
Wil geen vloer storten, omdat het water weg moet kunnen lopen in het midden. Het idee was dus om een fundering rondom te storten en daarop op te metselen. En dan tussen de fundering een goede laag grind (bv 20cm) zodat het water weg kan lopen.

Betonnen L elementen kunnen ook, maar dan wordt het denk ik wat te groot van (en duur).

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat je een vergunning moet hebben voor het onttrekken van grondwater, dat mag dus niet zomaar in Nederland en wordt ook niet zomaar toegestaan. Zal dus heel erg afhankelijk zijn van de plaats.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-12 07:49

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Da's niet waar. Bij een kleine ontdekking is dat doorgaans niet aan de orde (< 60 M3/h). Kan afhankelijk van het gebied anders zijn, vaak is er wel een meldingsplicht.

Ik zou je put maken van kelderblokken/stapelblokken

• rolandmegens
Bij ons is er geen vergunning verplicht zolang de pomp een kleinere capaciteit heeft dan 10m3/uur, en als ik niet dieper dan 81 meter onder maaiveld boor.

Bij kelderblokken kan ik niet veel vinden, maar dan kom ik wel uit op beton blokken (hol of niet hol). Die stapelblokken zou ook een prima alternatief zijn inderdaad

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Niet eerst de put maken, want dan kan het spoelwater met zand nergens heen. Ik heb zelf ook na plaatsen buis uitgegraven rondom de buis, dat was maar minimaal ‘lastig’. Heb de wanden gemaakt met hardhout dat ook voor beschoeiing gebruikt wordt. Werkt prima, put is altijd droog.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• rolandmegens
De put is gepulst! Binnenkort wil ik rondom uitgraven en een "put" maken.

Momenteel neig ik naar cellenbeton blokken van 60x20x7 om dan een put van 127x67 te maken van of 80 of 100cm hoog. Als "fundering" wil ik 30x30 tegels neerleggen waarop ik de blokken kan lijmen. In de bodem van de put wil ik dan grind leggen zodat water goed wegstroomt (eventueel paar gaten maken met gatenboor en die vullen met grind).

Mijn grootste twijfel zit echter in de deksel. Hoe zouden jullie dit afdekken? Gewoon een hardhouten plaat van circa 125x65cm met daarin een ring vastgeboort? Of heeft iemand een beter idee?

p.s) als ik iets stoms zeg in mijn verhaal hierboven is advies zeer welkom
p.s.s) in cellenbeton blokken moet ik gewoon een standaard steen gatenzaag/boor gebruiken toch?

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb dit ooit zo thuis voor mijn ouders gemaakt. Niet op basis van een puls maar wel voor beregening met een ondergrondse aan- en afvoer naar de pomp.
- Put was verdiept aangelegd zodat je maar 20-30 cm boven de grond zag
- Stroom voorbereid en meegenomen uiteraard. Achteraf was een lichtpunt ook makkelijk geweest als je daar iets moet doen (pomp verwijderen, probleem verhelpen etc)
- Deksel was een metalen gevouwen plaat. Dus een vlakke plaat die 90 graden was "omgezet" zodat de deksel goed past op de gemetselde put. Scharnieren en ketting er aan zodat ie bij openen mooi blijft staan.
- de bodem was half open inderdaad (niet eens grind) zodat gemorst water zo weg kan zakken in de grond. Dat was bij mij kleigrond en het verdiepte gedeelte was denk ik 40 liter of zo. Nooit problemen mee gehad.

Ik heb helaas geen foto's, huis is inmiddels ook verkocht dus dat gaat niet meer lukken. Als je nog vragen hebt: shoot!

• rolandmegens
masaman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:53:
Ik heb dit ooit zo thuis voor mijn ouders gemaakt. Niet op basis van een puls maar wel voor beregening met een ondergrondse aan- en afvoer naar de pomp.
- Put was verdiept aangelegd zodat je maar 20-30 cm boven de grond zag
- Stroom voorbereid en meegenomen uiteraard. Achteraf was een lichtpunt ook makkelijk geweest als je daar iets moet doen (pomp verwijderen, probleem verhelpen etc)
- Deksel was een metalen gevouwen plaat. Dus een vlakke plaat die 90 graden was "omgezet" zodat de deksel goed past op de gemetselde put. Scharnieren en ketting er aan zodat ie bij openen mooi blijft staan.
- de bodem was half open inderdaad (niet eens grind) zodat gemorst water zo weg kan zakken in de grond. Dat was bij mij kleigrond en het verdiepte gedeelte was denk ik 40 liter of zo. Nooit problemen mee gehad.

Ik heb helaas geen foto's, huis is inmiddels ook verkocht dus dat gaat niet meer lukken. Als je nog vragen hebt: shoot!
Klinkt goed. Zo'n gevouwen plaat zou ook wel een idee zijn inderdaad, maar ben benieuwd waar ik die ergens voor een fatsoenlijke prijs kan kopen.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rolandmegens schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:03:
[...]
Klinkt goed. Zo'n gevouwen plaat zou ook wel een idee zijn inderdaad, maar ben benieuwd waar ik die ergens voor een fatsoenlijke prijs kan kopen.
Ik heb toen een vriend zo'n deksel laten maken in staal. Heb ik naderhand geverfd. Mooi maar niet onderhoudsarm. Achteraf zou ik het anders doen en daar een aluminium plaat voor nemen (4 mm dik of zo).
Wat je ook zou kunnen doen is betonplex nemen. Dat is watervast mits correct afgewerkt aan de zijkant. En denk aan wat afschot van die deksel. Niet teveel maar genoeg dat er geen water op blijft staan.

[ Voor 17% gewijzigd door masaman op 16-12-2021 13:09 ]

• rolandmegens
masaman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:06:
[...]

Ik heb toen een vriend zo'n deksel laten maken in staal. Heb ik naderhand geverfd. Mooi maar niet onderhoudsarm. Achteraf zou ik het anders doen en daar een aluminium plaat voor nemen (4 mm dik of zo).
Wat je ook zou kunnen doen is betonplex nemen. Dat is watervast mist correct afgewerkt aan de zijkant. En denk aan wat afschot van die deksel. Niet teveel maar genoeg dat er geen water op blijft staan.
Ik ga voor beide even uitzoeken wat het gaat kosten, bedankt!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En voor het afsluiten van die 125mm buis:

https://www.pvc4u.nl/winkel/pvc-hd-lijmflens-125-vdl/
&
https://www.pvc4u.nl/winkel/pvc-hd-blindflens-125-vdl/

Of iets van die orde. Boor je zelf de gaten die je wilt. Heb ik voor mijn put met bronpomp gedaan. Scheelde dik €100 voor een stuk PVC dat je 1x in de 5? jaar aanraakt.

Mijn put met afsluiters is van hardhout en heb op/om mijn put een kunststof vat gemaakt, die ligt bij mij onder de grond (een beetje midden in de tuin, dus wilde daar geen luik).

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb de deksel gemaakt van (hardhouten) vlonder planken met een hardhouten lat.

• rolandmegens
Zo'n hardhouten plaat maken op die manier kan natuurlijk ook inderdaad, ziet er meteen best netjes uit. Goed idee!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja ziet er netjes uit. Ik heb hem nog in de bangkirai olie gezet en er een stuk pir aan gelijmd tegen geluid en om te voorkomen dat het hard gaat vriezen in de put. De bodem van de put zit onder de vorstgrens en als het kouder wordt dan -10 (of bij langdurige vorst) zet ik en warmte lint aan. Dan kan de pomp er gewoon in blijven tijdens de winter.

• TheGhostInc
  • Niet online
Als je automatische leegloop ventielen toepast loop je met vorst ook weinig risico.

De bodem van mijn put is gewoon worteldoek, maar heb dan ook geen pomp erin staan. Eventueel een zakje grind erin voor het zicht.
Overigens is het binnenhalen van de pomp & electronica geen slecht idee. Juist in het najaar & winter heeft het spul veel te lijden.

• rolandmegens
@Devil
Een stukje isolatiemateriaal zat ik ook over te denken, maar moest nog even uitzoeken welk materiaal niet wegrot en ook ergens goedkoop op de kop te tikken is. Zo'n olie is misschien ook wel slim.
Hoe heb je het warmtelint bevestigd?
Vanuit de pomp leverancier werd mij verteld dat de pompaansturing en bronpomp gewoon kunnen blijven zitten, zolang de stekker er maar uit is (dan loopt het langzaam leeg).

@TheGhostInc
Ik heb een aftappunt bij mijn groepverdeling (dus bij bovenzijde bron) en ook meteen een compressor punt voor leegspuiten.
Ik was eigenlijk niet van plan om de pomp binnen te halen, alles volledig loskoppelen zou wel heel erg veel werk zijn. Aftappen etc zou hopelijk genoeg moeten zijn.

• TheGhostInc
  • Niet online
rolandmegens schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:04:
alles volledig loskoppelen zou wel heel erg veel werk zijn
Zorg er wel voor dat het redelijk vlot los kan. Een paar druk PVC koppelingen zijn de kosten niet, kosten een euro of 5 per stuk.
Dus eentje aan de aanzuigkant en 1 aan de perskant en je hebt je zo je pomp los. (Of gewoon een GEKA koppeling aan je zuigslang oid)

• rolandmegens
TheGhostInc schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:32:
[...]

Zorg er wel voor dat het redelijk vlot los kan. Een paar druk PVC koppelingen zijn de kosten niet, kosten een euro of 5 per stuk.
Dus eentje aan de aanzuigkant en 1 aan de perskant en je hebt je zo je pomp los. (Of gewoon een GEKA koppeling aan je zuigslang oid)
ik heb een bronpomp. Die hangt dus in de bron (zo'n 10 meter diep). Dus die pomp eruit halen kan wel, maar liever niet :P

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

rolandmegens schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:04:
@Devil
Hoe heb je het warmtelint bevestigd?
Vanuit de pomp leverancier werd mij verteld dat de pompaansturing en bronpomp gewoon kunnen blijven zitten, zolang de stekker er maar uit is (dan loopt het langzaam leeg).
Ik heb een gewone aanzuigpomp. Tap alle leidingen af, stekker uit de pomp (zit een geschakeld stopcontact in de put) en dan warmtelint met stekker in dat stopcontact. Kan het van binnen schakelen. Lint ligt op en om de pomp. Maar je hoeft niet perse een warmtelint te hebben. Met wat isolatie is bijvoorbeeld een 40 watt halogeenlamp ook al effectief.

• TheGhostInc
  • Niet online
rolandmegens schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:12:
ik heb een bronpomp. Die hangt dus in de bron (zo'n 10 meter diep).
Die van mij hangt op 30 meter diepte en die laat ik ook hangen. Als het daar vriest, dan zitten we in de volgende ijstijd.

Ik heb elektrische kogelkranen en daarvan haal ik de motor er in de winter vanaf. Vocht & kou zijn gewoon niet lekker voor dat soort spul.
Maar het was meer een algemene tip, liever ergens een extra koppeling, dan eentje te weinig. Een beregeningsinstallatie heeft af en toe wat onderhoud & liefde nodig, hoe makkelijker dat gaat, hoe minder kans er is dat meer stuk gaat dan nodig. En bijvoorbeeld een tyleenkoppeling loshalen kan ook, maar is meer werk en gedoe dan zo'n PVC koppeling.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:37
Devil schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:24:
[...]

Ik heb een gewone aanzuigpomp. Tap alle leidingen af, stekker uit de pomp (zit een geschakeld stopcontact in de put) en dan warmtelint met stekker in dat stopcontact. Kan het van binnen schakelen. Lint ligt op en om de pomp. Maar je hoeft niet perse een warmtelint te hebben. Met wat isolatie is bijvoorbeeld een 40 watt halogeenlamp ook al effectief.
Dat warmtelint is een goede tip, tnx.

Om de leidingen door te blazen heb ik een kleine compressor gekocht met accessoireset, direct klaar voor gebruik.

https://www.hornbach.nl/s...0g-QfNEAQYASABEgIdUPD_BwE

• rolandmegens
Ik wilde wel al de put een klein beetje isolern, dus wat isolatiemateriaal eromheen en onder de deksel. Hopelijk is dat voldoende om de ergste vorst weg te laten. Een beetje vorst zou ht als het goed is aan moeten kunnen.

Hoe gevoelig zijn die magneet ventielen eigenlijk tegen vocht/vorst?
Pagina: 1