Wel niet doen: gescheiden, kids meer afstand tussen ouders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosetree
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-03 10:45
Hi,
Ik ben gescheiden en woon op dit moment met mijn vriendin in mijn koophuis op ongeveer 4 straten van mijn ex. Ik heb 3 kids (jongste bijna op de middelbare, oudste zitten daar al op) die 1 dag/week en om het weekend bij mij zijn.

We willen graag samen een eigen huis kopen en we hebben nu een heerlijk huis gevonden in een dorp naast de stad waar we nu wonen. Qua fietsafstand tot de scholen van de kids is er weinig tot geen verschil van nu.

De kids zijn in hun huidige wijk opgegroeid en hebben voornaamste vrienden vanzelfsprekend in de wijk al zien we bij de oudste 2 dat dit meer verspreid over de stad. De jongste leeft natuurlijk nog geheel in de wijk.

An sich hadden we nog een jaar willen wachten met het oog op de jongste maar nu dient zich een superhuis aan. Toch twijfelen we of het niet te lastig wordt qua afstand voor het sociale leven van de kinderen. Elektrische fietsen hebben ze nog niet maar kan natuurlijk helpen.

Wellicht heeft iemand hier nog een verstandig inzicht om ons te helpen met onze keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:15
Je geeft al aan dat de fietsafstand niet tot weinig verschilt.

Maar het grootste verschil is wel of dit nu 5 min fietsen of 1 uur fietsen is.

Straks is het voor hun vriendengroep verder fietsen?

Lastige keuze inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

Verhuizen zal bijna altijd betekenen dat je in een andere wijk gaat wonen. Vrienden die ze in de directe omgeving hebben zullen ze dus sowieso 'kwijtraken' of verder moeten fietsen.
Als dat een keertje 20 min is, dan is dat natuurlijk geen probleem. Ga je op een uur fietsen wonen dan is dat een ander verhaal.

Nieuwe vrienden zullen op die leeftijd relatief snel gemaakt zijn. Een nieuwe wijk geeft ook nieuwe kansen.
Zeker als de jongste naar de middelbare gaat, dan zal die een hele groep nieuwe contacten gaan maken. Als een paar daarvan ook uit het dorp komen is daar natuurlijk ook geen probleem.

Al met al is het lastig om iets over te zeggen zonder te weten over welke afstanden het ongeveer gaat. Heb je het er al met de kinderen over gehad? Op die leeftijd kunnen ze heus hun eigen mening al wel uitspreken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Je hebt het over 4 dagen per 14 dagen. Wat is het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rosetree
Dank.

Nog ter aanvulling: huidige fietsafstand wonen tot centrum/school is zo'n 30 minuten. Dat is bij het beoogde huis ook zo. Echter, huis moeder <> huis vader zal zo'n 45 minuten zijn.

Nu is het makkelijk om even langs de een of de ander te gaan om boeken of kleren op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
fietsafstand school zo goed als gelijk.....droomhuis
als je jongste de ruimte heeft in nieuw huis voor slaappartijtjes gaat zelfs hij er op vooruit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rosetree
Rukapul schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:50:
weekenden zijn bij ons vrij/zat/zon dus 5 ;-) maar goed, het is niet volledig nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Rukapul schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:50:
Ja en boeien dat het wat langer fietsen is terug naar hun vriendjes. Die kunnen ze de overige dagen toch al zien?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Ze zijn grotendeels bij hun moeder en dus in hun "eigen wijk". Voor die paar dagen dat ze bij jou zijn hoeven ze niet gelijk hun hele sociale kring af te stoten. En voor de oudsten is het blijkbaar al goed behapbaar, dus koop lekker dat huis en in ruil daarvoor help je de jongste het eerste jaar wat vaker met heen en weer reizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
tussen de regels doorlezend kan ik ook voorstellen dat jij je vriendin je ex en evt haar nieuwe vriend het welicht niet eens heel vervelend vinden als er wat meer afstand komt dan kom je elkar niet meer tegen bij dezelfde winkels en zo :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Op schooldagen is het allemaal niet zo'n probleem natuurlijk. Maar in het weekend zullen ze waarschijnlijk niet elke dag "even" 2x 45 minuten gaan fietsen om naar vrienden in de oude buurt te gaan. 45 minuten fietsen komt neer op zo'n 15 kilometer.

Je loopt wel het risico, dat bij jullie in het nieuwe huis niet als "net zo leuk" ervaren wordt. Ze zijn er maar een paar dagen per week en zullen zonder handvatten als school of sportclub nieuwe vrienden moeten zoeken. En ik kan me voorstellen dat dat wat lastiger zal zijn als momenteel je hele sociale leven zich ergens anders afspeelt en in de toekomst het grootste deel van de tijd ook.

Wat me wel opvalt, is dat je nu in een stad zegt te wonen en toch een reistijd naar het centrum / de scholen hebt van 30 minuten op de fiets. Da's bijna 10 kilometer. Hoe doe je dat, in een stad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

rosetree schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:50:
Dank.

Nog ter aanvulling: huidige fietsafstand wonen tot centrum/school is zo'n 30 minuten. Dat is bij het beoogde huis ook zo. Echter, huis moeder <> huis vader zal zo'n 45 minuten zijn.

Nu is het makkelijk om even langs de een of de ander te gaan om boeken of kleren op te halen.
45 min is niet niks, maar voor ouder-ouder afstand op zich niet onoverkomelijk. Wees er wel op voorbereid dat dit een argument van hun kant kan zijn om een keer niet langs te willen komen.
Als ze een standaard dag hebben, spullen op beide locaties, en direct vanuit school reizen dan zie ik geen probleem.

Fijn dat de afstand tot centrum/school hetzelfde blijft. Dat kan je ook slechter treffen.

Het beste advies is denk ik 'Praat er over'. Als ze mee kunnen beslissen dan zal het geen stille issue worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-05 10:37
Geef ze een bus abo! Scheelt in de winter weer 45 minuten fietsen en ze komen dan sneller langs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heb je het er al met de kinderen over gehad? Neem aan dat ze sowieso niet happig zijn op verandering, maar zou ze wel om hun mening vragen.

Hoe zien de weekenden eruit? In die zin, nu zijn de kinderen elk weekend in dezelfde omgeving. Zijn hun activiteiten daar ook? Zou dat ook (makkelijk) vanuit dat nieuwe huis kunnen?

Qua timing misschien wel goed om dit voor de middelbare school te doen. Verder geen ervaring mee, maar lijkt me fijner om te starten vanuit nieuwe omgeving dan om midden in schooljaar te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Sleeon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:02:
Geef ze een bus abo! Scheelt in de winter weer 45 minuten fietsen en ze komen dan sneller langs.
Of een Citroen Ami :D electrisch geinig karretje van zeg 8K, lekker droog en buiten de stad zal er plaats zijn voor laden en parkeren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rosetree
We hebben het er inderdaad met ze over gehad.

Eerst enkel over we willen uit de wijk verhuizen. Dat werd geen leuk gesprek met volmondig "no way" als reactie van de kinderen. Niet geheel onverwacht, dit was de 1e keer dat ze er mee geconfronteerd werden.

Daarna nogmaals besproken en het betreffende huis er bij betrokken. De afstanden laten zien en nu lijken ze heel enthousiast. Ik moest ze zelfs op hun oorspronkelijke bezwaren (kleding/boeken makkelijk halen) wijzen. Dit werd nu weggewuifd maar ik ben blijkbaar nog niet geheel overtuigd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 12:56
Ik zou je twee dingen willen adviseren hierin:

1) Zie de verhuizing even los van je scheiding. Stel nou dat je niet gescheiden was zou je wellicht ook verhuisd zijn of ooit willen verhuizen. Het feit dat je rekening gehouden hebt met de afstand tot school is al heel fijn voor je kids. Natuurlijk is het even wennen voor ze, maar ze zien hun vriendjes en vriendinnetjes uit hun oude wijk nog steeds regelmatig.

2) Kies ook vooral voor jouw geluk. Een droomhuis voor jou en je nieuwe partner zou ook voor jouw kinderen goed moeten zijn. Als jij niet gelukkig bent is het lastig om je kinderen ook gelukkig te laten opgroeien.

En ohja: sommige ouderschapsplannen of echtscheidingsconvenanten hebben clausules over de afstand waarbinnen de beide ouders van elkaar moeten blijven wonen ivm de belasting van veel reizen op de kinderen. Ga dat ook even voor jezelf na, zodat je daar later geen gezeur over krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rosetree
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:00:
Je loopt wel het risico, dat bij jullie in het nieuwe huis niet als "net zo leuk" ervaren wordt. Ze zijn er maar een paar dagen per week en zullen zonder handvatten als school of sportclub nieuwe vrienden moeten zoeken. En ik kan me voorstellen dat dat wat lastiger zal zijn als momenteel je hele sociale leven zich ergens anders afspeelt en in de toekomst het grootste deel van de tijd ook.
sport is verdeeld. De oudste zal het wel goed uitkomen, die sport letterlijk aan de andere kant vd stad
De andere 2 wel in de wijk maar niet op 'mijn' dagen op dit moment.
Wat me wel opvalt, is dat je nu in een stad zegt te wonen en toch een reistijd naar het centrum / de scholen hebt van 30 minuten op de fiets. Da's bijna 10 kilometer. Hoe doe je dat, in een stad?
We wonen aan de rand van de stad, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Als er open over gecommuniceerd wordt, het écht een droomhuis is én de timing bijna perfect is (vlak voor middelbare school) dan kan je het bijna niet beter krijgen.
Verhuizen zal bijna nooit leuk zijn voor kinderen, maar jij zal nog een hele hoop jaren in dit huis gaan wonen, dat mag ook meetellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Qua afstand moet dat geen probleem zijn, wij fietsten vroeger ook gewoon 20+ kilometer om met mensen af te spreken die even ver van school woonden (maar dan in de andere richting).

Elektrische fietsen niet aan beginnen, beetje trappen is ged voor je en die dingen zijn levensgevaarlijk. Kunnen ze beter een scooter kopen waar je even hard mee gaat en wél een certificaat en helm voor nodig hebt, in plaats van een fiets waar dat niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rosetree
goldcard schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:10:
En ohja: sommige ouderschapsplannen of echtscheidingsconvenanten hebben clausules over de afstand waarbinnen de beide ouders van elkaar moeten blijven wonen ivm de belasting van veel reizen op de kinderen. Ga dat ook even voor jezelf na, zodat je daar later geen gezeur over krijgt.
die is formeel nog ruimer dan ons eigen limiet (die 30 minuten fietsen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Vrij makkelijk als je in een grote stad woont in de buitenwijken. Voor mij is 't ook 7km naar het centrum van mijn stad, en ik woon niet in de verste mogelijke uithoek dus die 10km is makkelijk te halen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:28
Ik heb een aantal jaren geleden voor de zelfde keuze gestaan. Ongeveer gescheiden toen de kinderen
de zelfde leeftijd hadden als jouw kinderen. Een op de basis groep 8, en 1 al op de middelbare.
Ik hier toen samen met de moeder over besloten dat wij als ouders binnen fiets afstand van elkaar zouden
blijven wonen, de scholen vielen daar toevallig precies tussenin. Dit vast gelegd in een convenant.

Persoonlijk vind ik 45 minuten fietsen, en dan eventueel weer terug te ver voor mijn kinderen. Niet persee
alleen de tocht zelf. Maar de soort "barriere" die er op geworpen wordt om even heen en weer te kunnen
gaan tussen de ouders. Wij besloten ze hierin niet te beperken, en ook niet te beperken in het contact met
de huidige vriendjes. Dit heeft fijn uitgepakt voor mijn kinderen, en heeft de omgang met hun opgebouwde sociale kring niet veranderd in deze periode erna.

De situatie veranderd dan weer volledig als je een jaar of 4 verder bent. Een zit op voortgezet, de ander
middelbaar 3. Vrienden, school, sport. Praktisch alles gaat vanzelf. Openbaar vervoer, of even wat verder
fietsen is een minder groot probleem. Vrienden wonen buiten de wijk, en het sociaal leven is geheel veranderd dan de eerste jaren na de scheiding. Daarbij komt er rond de leeftijd van 16, ook eerder
een keuze van het kind. Waar wil die zijn op dat moment. Wat vinden ze zelf het handigst. Ook daar
ben ik behoorlijk open in geweest, en altijd met ze over gesproken.

Ik ben nu al een jaar of 7 co-ouder. 7 dagen op en af. Ik ben dit jaar ook verhuisd, nog dichter bij
hun moeder. En minuutje of 8 fietsen. Heel fijn voor hun om makkelijk te switchen. Stel je voor
dat moeders in jou geval ook beslist om juist de andere kant op te veruizen....ook maar 30min fietsen verder.

Anyway, dit is hoe ik er over denk :)

Ze wonen nu trouwens full-time hier, wellicht ook omdat het relatief dichtbij hun moeder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikuper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-12-2024
Mijn ervaring is dat kinderen sowieso niet graag verhuizen. Maar is er eenmaal besloten en maken ze het mee, talen ze niet meer naar de vroegere situatie. Gewoon doen en open staan voor het oplossen van moeilijkere verbindingen met waar ze heen willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Wat ik zo lees is dat je het gewoon moet doen. Half uur fietsen is, zeker voor pubers, geen enkel bezwaar. Alleen 's avonds laat in het donker misschien wat minder fijn.

Verder: stel je ex vindt volgend jaar haar droomhuis verder weg. Dan heb jij je droomhuis opgegeven, en moeten de kinderen sowieso reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:46
Wat @Zwartoog zegt, 30-45 minuten fietsen is geen probleem. Dat is juist mooi, gelijk de dagelijkse beweging. Ik fietste ook dagelijks 2x 45 minuten heen en terug naar de middelbare school.

Verder heeft @rosetree het over Elektrische Fietsen... Voor jonge kinderen... Ik weet niet hoor, maar zoals ik hierboven net zei is een beetje beweging niet verkeerd. Zeker nu kinderen tegenwoordig steeds meer binnen zitten.

Ik denk dat je teveel over alles na zit te denken, en dat de kinderen het uiteindelijk gewoon prima kunnen hebben.

(Wat ik verder nog even kwijt moet @rosetree, het zijn "kinderen" geen "kids")

Chookity-pok

Pagina: 1