Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:55
Mijn vraag
Tijdens de verbouwing zijn elektakabels geraakt, mag deze manier van repareren wat is gedaan door de elektricien? Dit komt in de vloer van de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTi3seTVzf3SC5BMPOnUTdrnIEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TI78cmdsG3PXdRXhPY53dZLF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is dit 230v?

Met 12v kan ik me er nog iets bij voorstellen. Voor 230v absoluut rommel.

[ Voor 64% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2021 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:38

scorpionv

This space for rent

Dit is sowieso voor flexibele draad, niet voor stugge draad. Voor stugge installatiedraad heb je lasklemmen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
Dit is idd 230v. Blijkbaar zit er een centaaldoos in de badkamer vloer vanaf de meterkast. Bij het verwijdt van de dekvloer zijn 3! Leidingen geraakt. Ik heb dus maar even die flexibele mantel weggehaald om te kijken wat er is gedaan. Antwoord van de aannemer is dat ze dit wel vaker zo repareren. Ik twijfel of het überhaupt wel mag zo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit wil je niet. Punt.

Kijk of je de einden van de draden kunt vinden zodat je weet van waar naar waar die draad gaat. Trek dan nieuwe draad zodat je geen schade meer hebt onderweg. Doe dan ook meteen een nieuwe buis er omheen, je kunt er nu bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
MikeyMan schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:24:
Is dit 230v?

Met 12v kan ik me er nog iets bij voorstellen. Voor 230v absoluut rommel.
Het ook geschikt voor massieve geleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Oei...nee!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Direct gevaar zal het niet opleveren, maar volgens mij schrijft de norm wel voor dat er geen lassen in kabels zitten waar je niet bij kan. Dus zoals hierboven ook genoemd, probeer te achterhalen waar de draad eindigt en een nieuwe te trekken zodat het weer 1 stuk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bukkum schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:30:
[...]

Het ook geschikt voor massieve geleider.
Denk niet dat je op mij reageerde. Maar een keertje te hard aan de draad trekken en de klerezooi maakt kortsluiting.

Enige oplossing is een paar nieuwe draden trekken, en netjes ofwel nieuwe mantel ofwel koppelstuk, anders niks.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2021 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
Dit is niet trekvast idd. Ze zijn wel geschikt voor massief draad, maar niet op deze manier.

15x330 SW38

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die connectoren zijn echt prut, niet geschikt voor 230V en niet voor harde kern.
Onacceptabel.
Een nieuwe draad trekken is de enige goede oplossing.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
Haha... verwacht je een serieuze reactie op dit geprul?

Vooruit dan:
526.5 Aansluitingen van leidingen (niet alleen de eindaansluitingen, maar ook tussenverbindingen) mogen alleen worden gemaakt in daarvoor geschikte omhullingen, bijvoorbeeld verbindingsdozen, aansluitdozen, of in materieel, indien de fabrikant hiervoor ruimte heeft voorzien. In dit geval moet materieel worden gebruikt waar vaste aansluitvoorzieningen aanwezig zijn, of waar voorzieningen zijn getroffen voor het installeren van verbindingsmaterieel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
Duidelijk, vervangen dus. Nu is de vraag, meerwerk vloer uitbreken is voor mij, deze reparatie van nieuwe leidingen is dat onvoorzien en voor mij of is dit voor de aannemer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Wat zeggen je overeenkomst en de algemene voorwaarden over onvoorziene kosten en/of schades?

Is er een prijs afgesproken voor het meerwerk of is dat op nacalculatie? In dat laatste geval kun je er natuurlijk wel op rekenen dat dit nu ietsje duurder dan verwacht is.

Maar waar hebben we het over?
- 6 moffen 5/8" €0,50
- 1,5m flexbuis €0,75
- max 100 meter draad? €50
- 1,5 uur werk met 2 man €200

Ik zou dat best willen betalen als ik jou was, mits ik geen cent hoef af te rekenen voor de huidige "oplossing".

edit:
Nja, eigenlijk zou ik het zelf even oplossen voordat de aannemer morgen terug kwam. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 22-11-2021 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bukkum
Xander schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:59:
Wat zeggen je overeenkomst en de algemene voorwaarden over onvoorziene kosten en/of schades?

Is er een prijs afgesproken voor het meerwerk of is dat op nacalculatie? In dat laatste geval kun je er natuurlijk wel op rekenen dat dit nu ietsje duurder dan verwacht is.

Maar waar hebben we het over?
- 6 moffen 5/8" €0,50
- 1,5m flexbuis €0,75
- max 100 meter draad? €50
- 1,5 uur werk met 2 man €200

Ik zou dat best willen betalen als ik jou was, mits ik geen cent hoef af te rekenen voor de huidige "oplossing".

edit:
Nja, eigenlijk zou ik het zelf even oplossen voordat de aannemer morgen terug kwam. :+
Hier ben ik het mee eens als het 2 a 300€ kost dan ga ik er geen enorm probleem van maken. Ik heb de aannemer gevraagd om dit even te komen bekijken.
Ik ga ervan uit dat het zal meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:47
Ik mis alleen je aardedraad? waar is die gebleven. Ik zie op de vloer wel groen/geel liggen. Dus er was een aarde kabel aanwezig??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
To_Tall schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:20:
Ik mis alleen je aardedraad? waar is die gebleven. Ik zie op de vloer wel groen/geel liggen. Dus er was een aarde kabel aanwezig??
Dat stukje groen/gele isolatie kan uit 1 van de andere leidingen komen?

Genoeg woningen van <1997 waar het merendeel van de contactdozen niet geaard is. Des te meer reden om te zorgen dat bedrading vervangbaar blijft, want er komt allicht een moment dat je er toch aarde bij wilt trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bukkum schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:48:
Duidelijk, vervangen dus. Nu is de vraag, meerwerk vloer uitbreken is voor mij, deze reparatie van nieuwe leidingen is dat onvoorzien en voor mij of is dit voor de aannemer?
als de aannemer (of iemand ingehuurd door de aannemer) de leidingen gesloopt heeft mogen ze het ook fixen. en dat gaat op hun rekening. dit is niet iets waar jij invloed op heb gehad of zou kunnen hebben.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:33:
[...]

als de aannemer (of iemand ingehuurd door de aannemer) de leidingen gesloopt heeft mogen ze het ook fixen. en dat gaat op hun rekening. dit is niet iets waar jij invloed op heb gehad of zou kunnen hebben.
Technisch gezien hebben ze een reparatie uitgevoerd. Dat dit niet de juiste oplossing is een ander verhaal.

Als je zo de aannemer contacteer vraagt hij wat werkt er dan niet? Alles werkt.

Zou eerder neerleggen dat de reparatie die gedaan is niet netjes is en mogelijk niet voldoet aan de normen.

Ik ben alleen bang als je dit neerleg bij de aannemer dat hij zal zeggen. Ja joh het werkt toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 22:50

decramy

root@birdie:~#

Qua kosten: werk altijd conflictvermeidend. Hij zal nog meer werk voor je moeten doen dus als je er nu al over begint gaat hij met tegenzin voor je werken en dat ga je zien. Hou die gasten te vriend zolang ze aan het werk zijn.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

To_Tall schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:37:
[...]

Technisch gezien hebben ze een reparatie uitgevoerd. Dat dit niet de juiste oplossing is een ander verhaal.

Als je zo de aannemer contacteer vraagt hij wat werkt er dan niet? Alles werkt.

Zou eerder neerleggen dat de reparatie die gedaan is niet netjes is en mogelijk niet voldoet aan de normen.

Ik ben alleen bang als je dit neerleg bij de aannemer dat hij zal zeggen. Ja joh het werkt toch.
het voldoet gewoon niet aan de normen. er is geen sprake van "mogelijk".

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 16-05 21:18
Xander schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:39:
[...]Dat stukje groen/gele isolatie kan uit 1 van de andere leidingen komen?

Genoeg woningen van <1997 waar het merendeel van de contactdozen niet geaard is. Des te meer reden om te zorgen dat bedrading vervangbaar blijft, want er komt allicht een moment dat je er toch aarde bij wilt trekken.
Een moment dat je aarde wil bijtrekken 8)7
Misschien als je in een grot woont die je met fakkels verlicht, dat je dan geen aarding nodig hebt. Maar in de laatste 30 jaar is aarding toch wel redelijk standaard geworden mag ik hopen (ook bij onze buren in Nederland).

Als je verbouwt, zet dingen dan in orde. Geen gaten meer in de muren maar ramen er in (en dan misschien meteen zo'n nieuwerwets dubbelglas); niet meer één smeltzekering voor het hele huis die al 20 jaar geleden vervangen is door een spijker; ...
Dus aardingsdraden en goeie aardlekschakelaars voorzien lijkt me een absolute nobrainer; zo'n goedkope veiligheid vind je nergens B-)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bukkum schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:26:
Dit is idd 230v. Blijkbaar zit er een centaaldoos in de badkamer vloer vanaf de meterkast. Bij het verwijdt van de dekvloer zijn 3! Leidingen geraakt. Ik heb dus maar even die flexibele mantel weggehaald om te kijken wat er is gedaan. Antwoord van de aannemer is dat ze dit wel vaker zo repareren. Ik twijfel of het überhaupt wel mag zo.
Nieuwe kabel(s) trekken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
naftebakje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:15:
[...]
Een moment dat je aarde wil bijtrekken 8)7
Misschien als je in een grot woont die je met fakkels verlicht, dat je dan geen aarding nodig hebt. Maar in de laatste 30 jaar is aarding toch wel redelijk standaard geworden mag ik hopen (ook bij onze buren in Nederland).
Aangezien het 25 jaar geleden nog de standaard was om in woon- en slaapkamers ongeaarde contactdozen te plaatsen... Nee.

In nieuwere woningen zitten ze wel overal, maar of dat nou zoveel toevoegt? Ik kan niet zeggen dat ik in die ruimten (waar ik inderdaad wel geaarde contactdozen heb) zoveel Klasse I apparatuur heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:02:
[...]

het voldoet gewoon niet aan de normen. er is geen sprake van "mogelijk".
Eens, zeker het voldoet niet aan de normen.

Maar heel hard zijn naar de aannemer die nog een moet doen voor jou is denk ik ook niet de beste oplossing.
Als ik aan mijn vrouw vraag hoe vind je dit er uit zien, zal ze ook zeggen ja niet netjes.

Zij heeft geen weet wat wel en niet in de norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

To_Tall schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:19:
[...]

Eens, zeker het voldoet niet aan de normen.

Maar heel hard zijn naar de aannemer die nog een moet doen voor jou is denk ik ook niet de beste oplossing.
Als ik aan mijn vrouw vraag hoe vind je dit er uit zien, zal ze ook zeggen ja niet netjes.

Zij heeft geen weet wat wel en niet in de norm is.
de aannemer hoort dat wel te weten en het sreekt meer over hem dat deze oplossing acceptabel is voor zowel de electricien als de aannemer. gewoon een nieuwe draad trekken en wat stukjes pvc en 2 minuten met een hakkertje om ruimte te maken om de leiding heen en het hele feest is in 10 min gefixt met nieuwe draden erin en goed dicht. kost letterlijk losse euros. je hoeft geen expert te zijn op regels, daar betaal je die aannemer juist voor.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:22:
[...]

de aannemer hoort dat wel te weten en het sreekt meer over hem dat deze oplossing acceptabel is voor zowel de electricien als de aannemer. gewoon een nieuwe draad trekken en wat stukjes pvc en 2 minuten met een hakkertje om ruimte te maken om de leiding heen en het hele feest is in 10 min gefixt met nieuwe draden erin en goed dicht. kost letterlijk losse euros. je hoeft geen expert te zijn op regels, daar betaal je die aannemer juist voor.
Een timmerman of tegelzetter die door een kabel boort zal niet precies weten wat wel en niet elektrisch wel en Niet mag/lan/moet.

Als dit door een elektricien is gedaan. Dan mag hij terug naar school.

Kan me niet voorstellen dat een elektricien dit zo zou achterlaten.
Misschien als noodoplossing. Vandaag heb je lig nog licht morgen kom ik het in orde maken. Maar niet als definitieve oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:38:
[...]

Denk niet dat je op mij reageerde. Maar een keertje te hard aan de draad trekken en de klerezooi maakt kortsluiting.
Los van het feit dat dit natuurlijk prutswerk is en opgelost moet worden, vraag ik me af of dit in de praktijk ook zo werkt. Uiteindelijk komt er een dekvloer overheen en dan zit alles, lijkt me, muurvast.

Zou je dan inderdaad nog kortsluiting kunnen veroorzaken als je aan de kabels trekt?

Op zich wel een interessant experiment :+

Edit: @bukkum vergeet niet om ff te informeren of ze ook een aardmat gaan leggen. En of ze alle relevante onderdelen (douchegoot, kraan, radiator) wel vereffenen. Als dit de werkwijze van de elektricien is, lijkt het navragen me namelijk niet onverstandig.

[ Voor 22% gewijzigd door sOid op 24-11-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
sOid schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:41:
[...]

Los van het feit dat dit natuurlijk prutswerk is en opgelost moet worden, vraag ik me af of dit in de praktijk ook zo werkt. Uiteindelijk komt er een dekvloer overheen en dan zit alles, lijkt me, muurvast.

Zou je dan inderdaad nog kortsluiting kunnen veroorzaken als je aan de kabels trekt?

Edit: @bukkum vergeet niet om ff te informeren of ze ook een aardmat gaan leggen.
dan krijg je toch nooit meer de kabels vervangen? Als over 15 jaar door een storing of kortsluiting de bekabeling vervangen moet worden krijg je doordat de kabels niet in de buis liggen en niet goed zijn afgedicht door tape de bekabeling er niet uit..

Dit moet altijd bereikbaar zijn.

Die hoedjes zijn vaak van metaal, giet je er beton overheen. kan door de tijd ook corrosie ontstaan. Wat de connectie mogelijk stuk maakt. blijft altijd wel wat zuurstof in de vloer opgesloten zitten. en vocht.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Een elektricien hoort deze klemmen helemaal niet in zijn koffer te hebben, het is geen automonteur. :+ PVC buis herstellen (liefst niet die flexibele troep) en dan gewoon nieuwe draden trekken. Over 10 jaar sta je te tieren waarom iets niet lukt en dan kom je dit weer tegen...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:47:
[...]

dan krijg je toch nooit meer de kabels vervangen? Als over 15 jaar door een storing of kortsluiting de bekabeling vervangen moet worden krijg je doordat de kabels niet in de buis liggen en niet goed zijn afgedicht door tape de bekabeling er niet uit..

Dit moet altijd bereikbaar zijn.

Die hoedjes zijn vaak van metaal, giet je er beton overheen. kan door de tijd ook corrosie ontstaan. Wat de connectie mogelijk stuk maakt. blijft altijd wel wat zuurstof in de vloer opgesloten zitten. en vocht.
Nieuwe draad trekken door flex is sowieso ruk natuurlijk. Maar goed punt over corrosie van de connectoren, daar heb ik niet bij stil gestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:23
Ik denk dat TS hier de flexibele buis even afgetrokken heeft om de herstelling te bekijken. (zie grijze flex die naar boven wijst). Het is niet zo dat die connectoren rechtstreeks in het beton zouden gelegd worden.
Nu, het spreekt vanzelf dat dit niet zo uitgevoerd mag worden:
  • Geen verbindingen in buizen maken
  • Connectoren zijn niet geschikt voor vaste kabel
  • Slecht contact dat je hier kan/zal krijgen zorgt voor een plaatstelijke opwarming en eventuele verbranding/kortsluiting.
  • Achteraf herstellen van dit geprul kost u letterlijk duizenden euro's.
ps: als je de deklaag er uit schiet, dan mag je altijd wel verwachten dat er kabels geraakt worden. Je houdt er eigenlijk bij het plannen best rekening mee dat alle kabels vervangen moeten worden.
Als er nog andere buizen bloot gelegd zijn: controleer deze zeer minutieus op beschadigingen en wees streng op jezelf. Nu herstellen is vele malen goedkoper dan over een jaartje...

[ Voor 23% gewijzigd door metteko op 24-11-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 10:53
Het feit alleen al dat je er voor kiest om buizen te verlengen door deze vast te tapen aan elkaar. Dit is denken aan de klant maar zo snel mogelijk naar huis kunnen gaan en geen kosten en tijd te moeten investeren om het goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:42

Part

Helemaal niets.....

sOid schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:41:
[...]

Edit: @bukkum vergeet niet om ff te informeren of ze ook een aardmat gaan leggen. En of ze alle relevante onderdelen (douchegoot, kraan, radiator) wel vereffenen. Als dit de werkwijze van de elektricien is, lijkt het navragen me namelijk niet onverstandig.
Bij mijn huis waren de PVC buizen ook op 1 plek los in het beton gegoten.
Toen ik de kabels eruit trok om er een aarde bij te trekken kwamen ze er half gestript uit. Omdat de buizen niet aansluiten schuren de kabels tegen de scherpe beton rand. Een nieuwe kabel er door krijgen is daarna onmogelijk en kun je gaan hakken. Er moet gewoon een mof geplaatst worden.

Die kabel verbinders zijn genoeg reden om de elektricien er op staande voet uit te schoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
Als het even kan ook die flexibele buizen vervangen door normale PVC buizen en aansluiten door middel van een mof in plaats van tape...

Ooit is iemand heel dankbaar voor deze tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:45
Dit is levensgevaarlijk, de ampen zijn naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet goedgekeurd voor 230v tuurlijk het werkt, maar wat doet het bij langdurig hoge belasting.

Advies: Laat een echte elektricien hier naar kijken.

Al vervang je de ampen door steef lastdoppen of beter ouderwetse draai lasdoppen dan is het nog niet netjes maar wel een heul stuk veilger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
boswandeling schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:52:
Dit is levensgevaarlijk, de ampen zijn naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet goedgekeurd voor 230v tuurlijk het werkt, maar wat doet het bij langdurig hoge belasting.

Advies: Laat een echte elektricien hier naar kijken.

Al vervang je de ampen door steef lastdoppen of beter ouderwetse draai lasdoppen dan is het nog niet netjes maar wel een heul stuk veilger.
Draai lasdoppen, bestaan die nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
talkatoo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:49:
Als het even kan ook die flexibele buizen vervangen door normale PVC buizen en aansluiten door middel van een mof in plaats van tape...

Ooit is iemand heel dankbaar voor deze tip.
Meteen de hele vloer maar eruit hakken dan? Aangezien de originele buis dus ook al flex was. :+

Die loopt misschien wel verder door dan de badkamervloer. Dan ben je straks de hele verdiepingsvloer aan het slopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:27

OmeJoyo

This is me

Even heel duidelijk, dit mag gewoon, absoluut niet en als dit wordt ingegoten, die ampies zijn niet waterdicht, je vloer staat dan onder stroom. Bovendien, giet je je buizen vol.

Punt 2, de aarding, als je de hele badkamer verbouwt, is dat een ingrijpende aanpassing, je zult MOETEN voldoen aan de nieuwe norm.

Dus ja, er is wel wat werk en als je geen problemen wilt, laat dan een electricien komen die wel weet wat die doet.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:51
bbbrumbrum schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:14:
[...]

Natuurlijk.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
OmeJoyo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:58:
Punt 2, de aarding, als je de hele badkamer verbouwt, is dat een ingrijpende aanpassing, je zult MOETEN voldoen aan de nieuwe norm.
De badkamer? Uiteraard moet die voldoen aan de hedendaagse normen.

Maar doel je met dit stukje nu op die leiding waar alleen bruin + blauw in zit? Dat is een leiding naar een contactdoos ofzo een verdieping lager, dat heeft nog maar weinig met de badkamer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Xander schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:54:
[...]

Maar doel je met dit stukje nu op die leiding waar alleen bruin + blauw in zit? Dat is een leiding naar een contactdoos ofzo een verdieping lager, dat heeft nog maar weinig met de badkamer te maken.
Niet als het andersom is en dit naar de badkamer loopt, maarja, dat kan beide. Maar gezien TS het over verbouwing heeft, gok ik dat er meer wordt gedaan dan de badkamer, is een aanname, daar heb je gelijk in. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

Xander schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:54:
[...]

Je kunt die richtlijn zo vrij nemen als je wil. Maar feit is dat delen van de elektrische installatie door de badkamer lopen. Die delen van de installatie neem je dan gewoon mee volgens de NEN1010 van 2020. Anders ben je aan het prutsen.

Dit klinkt misschien als voorschriftgeil. Maar een badkamer vloer open je zelden. Dus als die open ligt wil je er voor zorgen dat installaties die er doorheen lopen aan de nieuwste norm voldoen.

Ten slotte: de situatie die wordt beschreven in de TS is levensgevaarlijk. In principe mag je in zone 1 van je badkamer geen elektra plaatsen, maar überhaupt wil je in de dekvloer geen elektra leidingen hebben. Zeker geen flexibele buis met verbindingen. Zelf een vaste buis met gelijmde moffen is nog een lapmiddel. De buis zou in de bouw vloer moeten zitten. Daaroverheen een aardings mat. En daaroverheen een dekvloer.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:31

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Buiten of het wel/niet mag, stel je moet er ooit een (schakel)draad bijtrekken of doordat je bezig bent trek je de verbinding los heb je kans dat je het nooit meer goed krijgt als die dingen in je flexbuis blijven steken bij het eruit trekken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Nee, dit mag niet. De juiste manier van reparatie is nieuw draad en buis aanleggen, of twee lasdoosjes plaatsen en daartussen nieuwe buis en draad (of in 1 lasdoosje als 't past). Ook moet dan het juiste type lasklem worden gebruikt. Al dat tape is ook niet goed. Daar moet gewoon een sokje tussen en de buis moet daar ook zijn vastgezet zodat deze niet uit de sok schuift.

Als je het echt perfect wil doen zal je ook een stukje beton om de buis moeten wegbikken of een nieuwe aanleggen want die buis moet je ergens in kunnen steken (of iets er overheen schuiven).

Denk er om dat je ook niet draden van verschillende groepen door dezelfde bus mag trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als aanvulling op mijn eerdere reactie: trek (of laat dat doen) er ook meteen aardedraad bij in. Mocht je dat later moeten doen dan krijg je er spijt van dat je dat niet nu meteen hebt gedaan. De meerkosten zijn verwaarloosbaar en het profijt op termijn is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:05:
[...] trek (of laat dat doen) er ook meteen aardedraad bij in. [...] het profijt op termijn is enorm.
Nou nou, dat valt ook wel weer mee. Ik zal niet beweren dat het onverstandig is om te doen, integendeel, maar in mijn huis zit zo ongeveer nergens aarde behalve in de natte ruimtes en dat gaat ook al 50+ jaar uitstekend :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Jep, maar op het moment dat je een deel van je installatie gaat veranderen moet je per definitie die hele betreffende groep volgens de laatste NEN1010 uitvoeren, geaard dus. Wanneer je dan een obstakel in je leiding hebt, wat hier gaat gebeuren omdat je vanuit de begane grond uit het betondek niet al te veel ruimte hebt voor een sok, wordt draden trekken minder makkelijk. Daarom nu doen terwijl je er nog bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
[...]

Zekers!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bukkum
Even een update, de leidingen zijn nu met moffen en nieuwe stukken gemaakt en de draden vervangen. Er zit een aardmat in en de drain, verwarming en waterleidingen zijn geaard. Deze draad was ook gewoon aanwezig vanuit de meterkast.
Alleen de badkamer wordt verbouwd en in de leidingen lagen aarde draden op 1 na. De aannemer was/is niet blij en het was allemaal maar onzin.
Maar goed het is opgelost zonder teveel gedoe gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Heb je ook foto’s van erna?? Hoe het is opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:01

Solid Seal

3D Printer N00b

[...]

Zekers .. sterker . Ik werk in een gebied waar deze MOETEN worden aangebracht ivm trillingen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Solid Seal schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:04:
[...]

Zekers .. sterker . Ik werk in een gebied waar deze MOETEN worden aangebracht ivm trillingen .
als men die ook goed zou gebruiken..
kom ze tevaak tegen dat het gewoon niet goed gebruikt is.. en de boel ook wel gemakkelijk weer uit elkaar valt.. er TEVEEL draden in een dop gepropt worden, etc

maar verder is een draai lasdop wel mooi

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
boswandeling schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:52:
Toch als je het opzoekt (ik ben geen elektricien) zijn deze geschikt voor harde kern. Ze doen dit geregeld zo zeiden ze en de controleur (opzichter van de badkamerzaak) zei ook dat dit mag. Die heeft er geen belang bij lijkt me om de aannemer te verdedigen. Tja als leek ga je wel echt twijfelen.

https://www.elektramat.nl...RCroPS_8RuDRoCqFcQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
Anoniem: 57381 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:42:
Als dit straks in je vloer zit, dan kun je er niet meer bij! Ook al zou je deze kabels dan terug kunnen trekken, de manier waarop leidingen aan elkaar gemaakt zitten, maakt het intrekken van nieuwe kabels onmogelijk! Je moet dan je vloer openbreken om het te herstellen. Dat risico weegt niet op tegen de lage kosten om het nu goed te maken!

Oplossing:
- Buizen fatsoenlijk herstellen, aan elkaar maken met stukjes die daar voor bedoeld zijn. (dus niet met tape!)
en
- Nieuwe draden trekken.
- Nieuwe elektricien in huren. Eentje mèt de juiste papieren bij voorkeur.

Niet meer over over het werk op de foto gaan bakkeleien. Wordt niemand vrolijk van. Beter gewoon de kosten slikken en een echte inhuren voor herstel en vervolg werkzaamheden. Of zelf doen als je daar tijd, zin, en vaardigheden voor hebt. Want laten we eerlijk zijn, dit is geen hogere wiskunde.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 16:40

mark-k

AKA markkNL

bukkum schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:36:
[...]

Toch als je het opzoekt (ik ben geen elektricien) zijn deze geschikt voor harde kern. Ze doen dit geregeld zo zeiden ze en de controleur (opzichter van de badkamerzaak) zei ook dat dit mag. Die heeft er geen belang bij lijkt me om de aannemer te verdedigen. Tja als leek ga je wel echt twijfelen.

Is de aannemer aanbevolen door de badkamerzaak? Die controleur wil alleen maar weten of je douche werkt zonder gezeik straks, die weet heus niks over elektra. Hoe het nu gedaan is is echt prutswerk, ik zou die aannemer niet eens meer vertouwen voor de badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

[...]

Rood is sowieso 1,5 mm en er zit 2,5 in gepropt, je mag niet in een buis lassen, wat er zat is en blijft prutswerk. We hebben er op werk (ons clubje is vol gecertificeerd) smakelijk om gelachen tot de voorstelling dat dit in een badkamer zit. Toen liepen er toch wat rillingen over de rug bij iedereen. Het blijft ongelooflijk. Helemaal als deze persoon dit prima vond zou ik de rest goed nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
[...]

Beetje wrikken en het is zo los of gaat knetteren, tja het is een keuze, een halfbakken oplossing als dit, of een goede electricien, die het veilig en fatsoenlijk maakt.

• sypie
  • Niet online
@bukkum De aarding van de diverse onderdelen en de aardmat zijn toch wel naar een bereikbaar Centraal AardPunt gebracht? Dit CAP moet altijd bereikbaar zijn en blijven. Daarom wordt die ook vaak onder een wasbak geplaatst en afgedekt met een kunststof plaatje. Wegtegelen mag absoluut niet.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

Xander schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:19:
[...]

Aangezien het 25 jaar geleden nog de standaard was om in woon- en slaapkamers ongeaarde contactdozen te plaatsen... Nee.

In nieuwere woningen zitten ze wel overal, maar of dat nou zoveel toevoegt? Ik kan niet zeggen dat ik in die ruimten (waar ik inderdaad wel geaarde contactdozen heb) zoveel Klasse I apparatuur heb aangesloten.
Powerlines zijn sneller op geaarde groepen. *O*

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• sypie
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:19:
Ik kan niet zeggen dat ik in die ruimten (waar ik inderdaad wel geaarde contactdozen heb) zoveel Klasse I apparatuur heb aangesloten.
Veiligheid kent geen grenzen. Dus aarding all the way.

• bukkum
sypie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:48:
@bukkum De aarding van de diverse onderdelen en de aardmat zijn toch wel naar een bereikbaar Centraal AardPunt gebracht? Dit CAP moet altijd bereikbaar zijn en blijven. Daarom wordt die ook vaak onder een wasbak geplaatst en afgedekt met een kunststof plaatje. Wegtegelen mag absoluut niet.
Blijkbaar aan de aarddraad geknoopt die van de meterkast komt. Morgen komen ze nu een doos plaatsen onder waar het badmeubel komt. Moet deze naar de centraaldoos met aardedraad in de badkamer of mag dit nog aan de huidige draad welke naar de meterkast loopt?

• sypie
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bukkum
Deze had ik inmiddels gevonden. Waar ik me nog het meeste aan stoor is dat je als leek niet kan vertrouwen op "vakmensen". Snap werkelijk niet dat ze dit zelf zo willen afleveren. Ik laat ze morgen dit documentje wel even zien en kijk hoe ze daarop reageren. Zullen dit ook wel weer onzin vinden.

• sypie
  • Niet online
Eigenlijk is het heel eenvoudig: alle metalen delen in de badkamer moeten voorzien worden van aarding (potentiaalvereffening). Wanneer er nu een blanke aarddraad van de badkamer naar de meterkast mag je die hergebruiken (mis alleen die draad in een buis zit). Zo niet dan mag je je aardpunt van de badkamer aan de groengele draad knoppen die nu naar je badkamer gaat.

Deze onbenullige stukjes draad zijn een groot onderdeel van jouw veiligheid, in het geval er ooit eens iets mis gaat met je apparatuur of installatie. Houd de aannemer daarom goed in de gaten. Ik hoop dat die beter is in het maken van de rest van je badkamer.

• bukkum
Ze komen dinsdag alles oplossen. Ik zal er iig bij zijn.

• sypie
  • Niet online
Wat je in ieder geval moet hebben, of wat de aannemer geïnstalleerd moet hebben voordat alles weggesmeerd of volgestort wordt:

Iedere CV en waterleiding zo'n klem:
Afbeeldingslocatie: https://shop.jaeger-direkt.nl/media/image/18/d0/bf/KAT1021006_600x600.jpg
De aardmat in de vloer zo'n blokje (of vergelijkbaar):
Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/35259/large/aardverbklm-z-aardverbindingsklem-1x6-1x16mm2-half.gif?1455782063
Onder je wastafel, achter de spiegel of achter je wastafelmeubel (maar wel bereikbaar, kan ook door laden uit het meubel te nemen) moet je zoiets hebben zitten:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRU16mfX7tVUt6khtPF9p0BiXQ5RWJ-2EmIcg&usqp=CAU
De draad tussen de centrale klem in de aardmat is een 6mm2 zonder buis, die gaat dus vanaf de mat bloot door het beton en door de muur naar het CAP.

Er is in ieder geval genoeg over te vinden op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 16-05 21:18
sypie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:02:
Eigenlijk is het heel eenvoudig: alle metalen delen in de badkamer moeten voorzien worden van aarding (potentiaalvereffening)...
In BE ben je ook verplicht om bij een niet-metalen bad of douchebak toch een potentiaalvereffening (aarddraad) te voorzien; om op een latere vervanging door een wel metalen onderdeel voorzien te zijn.
Maar ook hier is het iets wat je best in de gaten kan houden, ook vakmannen zijn er in soorten en maten. De mensen die onze ramen hebben geplaatst hadden een "expert" in electriciteit, om de electrische rolluiken aan te sluiten (heel moeilijk vonden ze dat). In een badkamer wil je kennis van vloeren, tegelen en sanitair; dus daar vinden ze electriciteit vast ook erg moeilijk (terwijl ze een inloopdouche perfect op afschot tegelen op de tast).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

sypie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:56:
Wat je in ieder geval moet hebben, of wat de aannemer geïnstalleerd moet hebben voordat alles weggesmeerd of volgestort wordt:

Iedere CV en waterleiding zo'n klem:
[Afbeelding]
De aardmat in de vloer zo'n blokje (of vergelijkbaar):
[Afbeelding]
Onder je wastafel, achter de spiegel of achter je wastafelmeubel (maar wel bereikbaar, kan ook door laden uit het meubel te nemen) moet je zoiets hebben zitten:
[Afbeelding]
De draad tussen de centrale klem in de aardmat is een 6mm2 zonder buis, die gaat dus vanaf de mat bloot door het beton en door de muur naar het CAP.

Er is in ieder geval genoeg over te vinden op het internet.
Blank 6 mag nog gebruikt maar is niet meer de eis/norm. De rest wel. Was al een tijdje blank 4 trouwens.

https://www.groepenkast-m...ds/Aarding%20badkamer.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
Vandaag is de cap doos gemaakt en nieuwe draden ter voorbereiding naar de diverse metalen delen. Ze hadden zelf nog collega's hierover gesproken en die zeiden dat de delen aan de aardmat mochten en deze weer naar de meterkast. Als je NL gaat meten weet je niet wat je meet omdat de draden als deze afzonderlijk zijn aangesloten toch over de aardmat liggen. Dat was hun uitleg.

Maar goed het zit nu zoals hier besproken netjes sin een cap punt onder het badmeubel dadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

bukkum schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:39:
Vandaag is de cap doos gemaakt en nieuwe draden ter voorbereiding naar de diverse metalen delen. Ze hadden zelf nog collega's hierover gesproken en die zeiden dat de delen aan de aardmat mochten en deze weer naar de meterkast. Als je NL gaat meten weet je niet wat je meet omdat de draden als deze afzonderlijk zijn aangesloten toch over de aardmat liggen. Dat was hun uitleg.

Maar goed het zit nu zoals hier besproken netjes sin een cap punt onder het badmeubel dadelijk.
Je kunt het ook vrijwel niet meten, dat is ook de reden dat er duidelijke regels zijn over hoe het moet gebeuren, zodat je zeker weet dat het gewoon goed zit door de regels te volgen.

Fijn dat het nu dan netjes is opgelost, maar ik weet wel weer waarom ik dit soort dingen altijd goed bekijk als er geklust wordt door een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Die doorverbinders zijn voor soepel draad niet massief. En mits van TE ook voor 230 vac en hoger. Meen dat ze getest zijn tot 300V. Hebben toevallig er met TE contact over gehad. En ja AMP is een merk naam van TE. Als het niet mag is dit ivm een richtlijn. De norm nen 1010 zou hier duidelijkheid over moeten geven. En rood is niet altijd tot 1,5mm2 lees de datasheets... rood is vaak tot 2mm2 ivm awg maat. En in sommige uitzonderingen tot 2,5mm2. Maar goed een reperatie zo maken is wel echt verkeerde zuinigheid van de monteur.. snap dat je het laten aanpakken. In mijn vakgebied is het gebruik van doorverbinders een no go. Daar is het altijd nieuwe kabels trekken. Maar in een trein zijn de eisen zwaarder dan in een huis.

Edit wel bij dat soort verbindingen juiste tools gebruiken.. niet de tang van de gamma of zo.. anders halen ze nooit de trekkracht die ze kunnen halen.

https://www.te.com/usa-en...eader-match&tab=pgp-story

[ Voor 14% gewijzigd door ATS79 op 27-11-2021 21:15 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bukkum
De aannemer is vandaag geweest en heeft alsnog alle draden vervangen. Ook is de aarde nu netjes aangesloten op de drain etc. Afgesproken was dat de elektra draden meerwerk was en toen ik zei dat als hij de rekening opstuurde ik deze gelijk zou overmaken gaf hij aan dit toch voor zijn rekening te nemen. Toch heel netjes opgelost uiteindelijk. Deze week wordt de badkamer gekit en afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat gaat ook wel is anders. Mag je blij mee zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bukkum
Ik ben altijd duidelijk maar wel heel netjes gebleven, misschien heeft dat wel geholpen. Ik besef me dat er keihard tegenin gaan vaak averechts werkt.
Pagina: 1