Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe CV-ketel, de; ATAG I36ECZ. In het begin tevreden, druk lijkt wat "tegen" te vallen maar verder prima. Sinds kort staat de kachel weer aan, en vallen mij een aantal zaken op;

- Het duurt behoorlijk lang voordat de temperatuur rond de 20 graden is. Om 16:40 aan (18 graden) nu 19.5.
- Wanneer ik aan het douchen ben, wordt het water langzaamaan iets kouder en dan weer warmer.

Nu heb ik tijdens het douchen van mijn vriendin eens gekeken naar de meldingen op de CV-ketel zelf en daar valt het volgende op (onderstaand een tijdspanne van 2 minuten;

WW actief
WW-pomp overladen
WW actief
WW-pomp overladen
WW actief
WW-pomp overladen
WW actief

Ik heb daarna de CV-ketel eens in het geheel uitgezet, en dan is het probleem dus weg. Daarom hebben we dit in eerste instantie dus niet gemerkt. Wat kan hier het probleem zijn? Is dit een instelling o.i.d? Is er te veel druk? Ik lees dat WW-pomp overladen geen storing is, maar waarom wordt het water dan wel kouder :+

Na het douchen toch maar eens gekeken na het aanzetten van de kachel en dan krijg ik ook af en toe een melding: Verwarmingspomp overladen. Deze laatste melding kan ik echter niet 1-2-3 iets van vinden.

Uiteraard wil ik deze vragen ook stellen aan de monteur maar als het iets is wat ik zelf op kan lossen is dat natuurlijk makkelijker!

[ Voor 3% gewijzigd door Tribunus op 22-11-2021 20:40 ]

• Tribunus
Shameless bump, wellicht iemand die dit al eerder heeft meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 22:08
Ik heb ook een ATAG ketel en regelmatig last van de Verwarmingspomp overladen melding. Na bezoek van een officiële ATAG monteur zijn wat instellingen veranderd en werkt het nu redelijk. Voornaamste was de stooklijn met +7 graden verhogen.

Vandaag ook de melding WW-pomp overladen en kreeg geen warmwater meer. Enige optie was inderdaad ketel uit en aanzetten.

Was het bij jou daarna vaker voortgekomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tribunus
Bij mij was het uiteindelijk een sensor die niet goed was. Dat heeft de installateur vervangen, 2 dingen die ik uit de reparatiebon haal hieronder:

NTC TAPWATER ATAG I-SERIE
DOORSTROOMBEGRENZER (FLOWSENSOR) ATAG I-SERIE

Dit is overigens onder garantie gerepareerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartenr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 22:08
Ok, het WW pomp overladen probleem is na een maand weer teruggekomen. Ook toen hielp uit- en aanzetten maar helaas de dag daarna niet meer.

Monteur constateerde een defecte NTC sensor bij de warmwater output. Deze gaf in rust al meer dan 90 graden aan dus dan kan de ketel niet zo veel meer extra verwarmen en geeft deze terecht een error.

Helaas is deze sensor niet via het scherm of op afstand uit te lezen, alleen met de diagnostic software van ATAG op de ketel zelf aangesloten. Als de sensor echt defect is (geeft geen reeele waardes meer aan zoals 150 graden oid) dan geeft de ketel wel de juiste melding dat de sensor defect is.

Onder garantie gerepareerd.