Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer frustratie door mijn werk heb. Aan de ene kant komt dit door het gebrek aan uitdaging (en dit heb ik al aangekaart bij mijn leidinggevende), maar daarnaast begin ik me ook te ergeren aan de fouten die gemaakt worden en de laksheid in de gehele organisatie.

Ik werk nu 3 jaar als engineer voor een ICT dienstverlener met circa 200 medewerkers, dit is mijn eerste werkgever. Ik weet van mezelf dat ik een perfectionist en een strijder ben. Ik hecht waarde aan mijn werk en de dingen die ik doe, als ik een probleem zie dan zal ik niet snel stoppen voordat het is opgelost.

Nu heb ik echter het gevoel onderdeel te zijn van een grote slecht lopende organisatie. Er gaat veel verkeerd, er blijft zoveel liggen en er wordt zoveel genegeerd. Enkele recente voorbeelden:
  • Het offboardingprocess van eigen medewerkers is slecht geregeld. Er gaan mensen in de organisatie uit dienst, en uiteindelijk ben ik diegene die daar na 2 maanden achter moet komen en vervolgens nog de admin accounts moet verwijderen. Dit is al 3 a 4 keer gebeurd en ik heb het elke keer aangegeven, maar het is nooit verholpen.
  • De security officer wil de server met onze HRM/CRM applicatie onbeveiligd aan het publieke internet beschikbaar te maken, omdat dit "even makkelijker" is met onderhoud. Uiteindelijk hebben mijn collega's tot directieniveau moeten vechten om dit te voorkomen, maar zo'n acties zijn helaas vrij "normaal".
  • Eigen collega's die vrij simpele aanpassingen in het ticketsysteem gewoon 3 a 4 weken laten liggen. Wat niet erg is, maar vervolgens geef ik dat bij twee afdelingshoofden en een processmanager aan en niemand blijkt er iets om te geven. Vervolgens moet ik een last-minute een spoed/escalatie aanmaken omdat er dingen gaan omvallen, en dan komt er pas actie.
  • Er was een storing bij drie klanten waarvoor meer expertise vereist was, ik heb dit bij meerdere collega's, twee afdelingshoofden en een incidentencoördinator aangegeven om meer prioriteit te krijgen, maar niks. Uiteindelijk werd er door een processcoordinator met nul technisch kennis voor gekozen om even te wachten of actie X over enkele dagen het misschien ging oplossen (die er niks te maken had, en waarvan ik van te voren wist dat het niks ging uithalen). Uiteindelijk dagen gewacht waardoor we een boze klant hadden, samen met escalatie door mij op management niveau werd er uiteindelijk voldoende prioriteit aan gegeven.
Bij alles wat hierboven gebeurd is mijn eerste instinct: doorgaan tot het opgelost is en bij de verantwoordelijke aankaarten om het in de toekomst te voorkomen. Echter, voor mijn gevoel kost het zo ontzettend veel moeite om zaken binnen deze organisatie (structureel) op te lossen. Ik heb het gevoel alleen maar tegen muren aan te lopen, tegen dovemans oren te praten of er wordt naar elkaar gewezen qua verantwoordelijkheid.

Nu ben ik me bewust: waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dat is normaal en zal niet veranderen. Grotere organisaties hebben meer te maken met politiek, en daardoor zal het meer tijd kosten voordat er dingen veranderd worden. Er zijn in zo'n organisatie een hoop dingen waar ik geen invloed op heb, en dingen waar je geen invloed op hebt moet je niet proberen te veranderen.

Ik zit nu voor mezelf af te vragen:
  1. ben ik gewoon te gevoelig ben voor alles wat er gebeurd én is het de normale gang van zaken wat er in mijn organisatie gebeurd.
  2. zijn de zaken die ik hierboven noem niet normaal, en kan ik beter op zoek gaan naar een andere organisatie.
Dit zijn mijn gedachten, en ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen/gedachtes of meningen van andere mensen.

tldr; Ik ben een perfectionist en voor mijn gevoel gaan er veel dingen fout in de organisatie waar ik werk. Als er iets fout gaat wil ik meteen strijden en moeite doen om dingen structureel op te lossen, maar ik heb het gevoel dat dit allemaal niks uit haalt. Zijn deze gang van zaken normaal, of kan ik beter naar iets anders zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:02
Het is normaal bij een bedrijf. Sommige bedrijven hebben hun processen en flow niet in orde. Als je daar niet tegen kan zou ik ergens anders gaan solliciteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12

BCC

Mijn ervaring is dat multinationals dit vaker veel beter geregeld hebben dan mkbers- voor een bedrijf van 200+ dit niet op orde hebben is vragen om een keer “mooi” in het nieuws te komen. Ik zou verder kijken als ik jou was.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heerlijke werkhouding van het bedrijf. Laat de boel maar ploffen en wachten tot een klant écht niks meer kan met z'n ICT. Vooral niks preventief doen of bij een eenvoudig ticket in actie komen...

Wat hierboven gezegd is: de processen en flow niet in orde... Dit moet je bespreken met je leidinggevende. Wanneer die niet wil luisteren ga je een stap hoger, gewoon om vragen te stellen zonder écht dingen aan te geven. Wanneer je daar geen duidelijke antwoorden krijgt of een schouderklopje omdat er écht dingen moeten veranderen is het zaak om weg te gaan. Op zoek naar een toko waar mensen wél willen werken voor hun geld en het bedrijf wél voor z'n klanten aan het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je er al achter waarom mensen niet op dezelfde lijn liggen als jij? Waarom zijn ze zo anders in houding en gedrag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
ImmortalSoul schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:13:
Nu heb ik echter het gevoel onderdeel te zijn van een grote slecht lopende organisatie. Er gaat veel verkeerd, er blijft zoveel liggen en er wordt zoveel genegeerd.
Ik heb als externe toch zeker bij 100+ bedrijven op hoog niveau mee mogen kijken, en bij letterlijk elk bedrijf heb ik op een gegeven moment wel iets gedacht als; "I'm surrounded by idiots". Bedrijfsprocessen zijn traag/achterhaald/non-existent, er wordt bijna niet nagedacht over cruciale dingen, mensen lopen de kantjes er vanaf of weten simpelweg niet voldoende om kerntaken van hun functie correct uit te kunnen voeren.

Dat zie je bij vrijwel elk bedrijf. Over het algemeen meer naarmate het bedrijf groter wordt, en naarmate niet-technische mensen meer (semi-) technische werkzaamheden moeten uitvoeren.

Dat is frustrerend als je relatief laag in de boom zit, en het slachtoffer bent van andermans incompetentie. Het werkt in je voordeel naarmate je langer werkt en je kennis/vaardigheden in kunt zetten om dit soort problemen op te lossen.

Lang verhaal kort - het ligt niet aan het bedrijf, maar aan je functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bulder schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:35:
[...]

Lang verhaal kort - het ligt niet aan het bedrijf, maar aan je functie.
Exact dit. Binnen een bedrijf zal er altijd een deel zijn dat dingen beter begrijpt, doet en managent dan de rest. Echter hoor je dan ook evenredig hoger in de boom te zitten, iets wat wel vaker mis gaat bij techische functies.
Het zou mij ook niets verbazen als dit te maken heeft met de lengte van de werkervering van de TS, bij een hoop bedrijven wegen jaren zwaarder dan inhoudelijke kennis en kunde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

tldr; Ik ben een perfectionist en voor mijn gevoel gaan er veel dingen fout in de organisatie waar ik werk. Als er iets fout gaat wil ik meteen strijden en moeite doen om dingen structureel op te lossen, maar ik heb het gevoel dat dit allemaal niks uit haalt. Zijn deze gang van zaken normaal, of kan ik beter naar iets anders zoeken?
Het klinkt een beetje alsof je de taken van anderen ook heel erg op jezelf betrekt en je er heel erg mee bezighoud...
Vermoedelijk heeft dat twee gevolgen:

- mensen gaan zelf minder aandacht eraan besteden omdat jij dat wel voor hen doet
- ze vinden jo een zeur en laten het ook verder aan jou over omdat 'die altijd aan het klagen is' .. een beetje 'boy-who-cried-wolf'-effect, des te meer je waarschuwt voor negatieve effecten, des te slechter luistert men naar je, zeker als je verder geen verantwooordelijke positie hebt en als junior ingeschaald bent

Wat ik als oplossing zou zien is gewoon zelf een stapje terug doen op dat punt... als jij een bepaalde issue gemeld hebt, laat het dan ook anderen over... laat dat 'escaleren' dat je driemaal noemt verder gewoon na.
Als er een ander voor een bepaalde taak aangewezen is, die een aanpak heeft die jou niet bevalt, meld hooguit eenmaal jouw mening hoe dit anders kan, maar ga je niet ertegenaan bemoeien of dat blijven herhalen en op andere manier denken dat te moeten regelen.
voor mijn gevoel kost het zo ontzettend veel moeite om zaken binnen deze organisatie (structureel) op te lossen.
Daar . ben . je . niet . voor . aangenomen . (durf ik althans te wedden)

tenzij je een heel hoog salaris en als exerne consultant ingeschakeld bent..., en meestal weten die personen die dat punt bereikt hebben dat het belangrijkste wat ze kunnen doen eerst gewoon een beetje koffie drinken en een beetje rondom je heen lullen is... en vooral niet gelijk om je heen slaan en in de details gaan 'oplossen' en voooral niet 'escaleren'.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Welkom in het land der werkenden. Ik herken je verhaal. Dat is de jeugdige naïviteit die ik ook had toen ik ooit begon bij mijn eerste baan. De fout die je maakt is dat je denkt dat iedere werkende zo committed is aan het bedrijf waar ze werken als dat jij bent. Ik ken maar 1 groot bedrijf waar ik weet dat dat het geval is, en daar blijf ik de komende 30 jaar werken ;).

Als ERP consultant kom ik dit vrijwel bij ieder bedrijf tegen; enerzijds zijn er zijn er maar heel weinig die processen en workflows echt goed geborgd hebben. Of er is nagedacht vanuit een stuurgroep/werkgroep maar gebrekkig gecommuniceerd naar de eindgebruikers. Of keyusers zijn niet meegenomen in de besluitvorming en gebruiken nu een systematiek die hun opgedrongen is.

Veel vaker nog heeft het te maken met een cultuurprobleem. De voorbeelden die je zelf schetst daar zie je dat ook in terug: medewerkers hebben schijt. Schijt aan de klant, aan het systeem, aan de noodzaak van processen en aan elkaar. Waren ze ook maar enigszins intrinsiek gemotiveerd, dan hadden je voorbeelden geen kans gehad.

Een goede werkgever creëert een cultuur waarin persoonlijke verantwoordelijkheid en leiderschap voorop staat. Dat vereist vertrouwen in je medewerkers en een specifiek aannamebeleid. Vervolgens laat je medewerkers meedelen en werken aan successen, en daar geef je ze (naast een goed loon) ook de persoonlijke erkenning en tools voor. Dan krijg je synergie, en mensen die voelen alsof het hun toko is. Maar dat moet je vanaf de start doen, als een cultuur eenmaal verziekt is dan krijg je dat er heel lastig weer uit.

Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die het belang van werkplezier en een goede cultuur zien. Lekker verder kijken. Count your blessings dat je niet in de zorg of (lokale) overheid werkt :)

[ Voor 52% gewijzigd door MagniArtistique op 22-11-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 23:47
Als ik het zo lees dan zou ik ook eens zelf in de spiegel kijken. Ben jij misschien niet te perfectionistisch ? Perfectionisme wordt gezien als een negatieve eigenschap, wat vaak door onzekerheid wordt gevoed.

Je maakt het jezelf daardoor ook moeilijker omdat je de lat te hoog legt. Veel ergernis waar je zelf onder lijdt . Laat de boel maar gewoon een keer ploffen. Kijken wat er gebeurd.

Het kan ook best zo zijn dat het bedrijf een verrotte cultuur heeft. Dan zou ik verkassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Schoppen kan altijd, maar je komt verder met oplossingen aandragen voor het probleem en niet alleen naar het probleem te wijzen en achteraf met een told you so blik weglopen.

Waarom niet een formuliertje gemaakt en delen met HR met de vraag of ze die willen invullen en delen als er mensen weggaan? Eventueel in overleg met je manager?

Wat is de reden dat je collega's niet voldoende tijd of aandacht hebben voor zaken die wel moeten gebeuren? Heb je al meegedacht over een oplossing hiervoor?

Je bent perfectionist, maar dat betekent niet dat je je maar moet voegen. Maar zou me in eerste instantie richten op de zaken waarop je invloed op uit kan oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gebruik je boosheid om een verbetervoorstel te schrijven, ga ermee lobbyen en ga er dan mee naar je leidinggevende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

sniper20 schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:26:
Als ik het zo lees dan zou ik ook eens zelf in de spiegel kijken. Ben jij misschien niet te perfectionistisch ? Perfectionisme wordt gezien als een negatieve eigenschap, wat vaak door onzekerheid wordt gevoed.

Je maakt het jezelf daardoor ook moeilijker omdat je de lat te hoog legt. Veel ergernis waar je zelf onder lijdt . Laat de boel maar gewoon een keer ploffen. Kijken wat er gebeurd.

Het kan ook best zo zijn dat het bedrijf een verrotte cultuur heeft. Dan zou ik verkassen.
Had je de vraag en topic titel gelezen? :+

Maar verder typisch, en waarschijnlijk kan je het niet laten ploffen door je persoonlijkheid :) Beter zorgen dat je inzet en betrokkenheid gaat opvallen en beloond wordt. Job wisselen klinkt leuk maar ben bang dat dit bij veel bedrijven het geval is.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:15
Ik denk dat je nog redelijk jong bent, want je noemt jezelf een strijder en omdat ik de gevoelens herken. :+

Je kunt de komende tijd eens wat gaan lezen over stoïcisme en dan in positieve zin. Deze organisaties zijn er erg veel en zullen niet veranderen door een engineer, ook collega's kun je niet veranderen door ze te vertellen dat ze moeten veranderen. Je kunt alleen maar zelf het juiste voorbeeld geven en zelf groeien.

Je kunt het zo gaan zien
Als engineer kun je je naasten collega's beinvloeden door goed werk te doen en tickets goed op te pakken
Als senior engineer kun je de afdeling beinvloeden via het werk wat je doet
Als manager kun je de afdeling anders laten werken

Je hebt in elke functie een soort van invloedcirkel en alles daarbuiten is counterproductief of kost belachelijk veel energie.

Dat gezegd hebbende, het ligt dus in bijna alle gevallen aan jezelf. Perfectionisme en inzet kan super positief zijn en enorm veel voldoening geven, als het maar slim ingezet word op plekken waar voldoening haalbaar zijn. Die invloed uitbreiden kan enorm motiverend werken om te groeien in een organisatie. Jij zult veranderen en groeien, de rest groeit mee of niet.

Zelf ben ik dus intern bezig om mijn invloed uit te breiden via promoties, merk ik steeds dat mensen inspireren nog best lastig is en dat ik vooral zelf geïnspireerd moet blijven (de rest groeit mee of niet). Hiernaast ben ik buiten het werk bezig met projectjes wat puur mijzelf is en ik dus zelf alle fouten/winst aan mijzelf kan wijten. Samen geeft mij dat wel een soort van rust t.o.v. wat er allemaal beter kan overal.

[ Voor 15% gewijzigd door Furion2000 op 23-11-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:39:
Schoppen kan altijd, maar je komt verder met oplossingen aandragen voor het probleem en niet alleen naar het probleem te wijzen en achteraf met een told you so blik weglopen.
Dit klinkt altijd leuk, maar dat werkt alleen maar als je een enkel praktisch probleem hebt. Voor problemen als 'mensen laten hun tickets 3 weken liggen' kan je niet zo veel doen als in een uitvoerende rol zit. En bij fatsoenselijk gemanagede bedrijven hoef je ook helemaal niet expliciet te klagen over operationele issues, daar heb je retrospectives, evaluaties en RCA's voor. Dat er geen route is buiten klagen en escaleren zegt al heel veel over het management en de cultuur.
Furion2000 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:45:
Ik denk dat je nog redelijk jong bent, want je noemt jezelf een strijder en omdat ik de gevoelens herken. :+

Je kunt de komende tijd eens wat gaan lezen over stoïcisme en dan in positieve zin. Deze organisaties zijn er erg veel en zullen niet veranderen door een engineer, ook collega's kun je niet veranderen door ze te vertellen dat ze moeten veranderen. Je kunt alleen maar zelf het juiste voorbeeld geven en zelf groeien.

Je kunt het zo gaan zien
Als engineer kun je je naasten collega's beinvloeden door goed werk te doen en tickets goed op te pakken
Als senior engineer kun je de afdeling beinvloeden via het werk wat je doet
Als manager kun je de afdeling anders laten werken

Je hebt in elke functie een soort van invloedcirkel en alles daarbuiten is counterproductief of kost belachelijk veel energie.

Dat gezegd hebbende, het ligt dus in bijna alle gevallen aan jezelf. Perfectionisme en inzet kan super positief zijn en enorm veel voldoening geven, als het maar slim ingezet word op plekken waar voldoening haalbaar zijn. Die invloed uitbreiden kan enorm motiverend werken om te groeien in een organisatie. Jij zult veranderen en groeien, de rest groeit mee of niet.

Zelf ben ik dus intern bezig om mijn invloed uit te breiden via promoties, merk ik steeds dat mensen inspireren nog best lastig is en dat ik vooral zelf geïnspireerd moet blijven (de rest groeit mee of niet). Hiernaast ben ik buiten het werk bezig met projectjes wat puur mijzelf is en ik dus zelf alle fouten/winst aan mijzelf kan wijten. Samen geeft mij dat wel een soort van rust t.o.v. wat er allemaal beter kan overal.
Wat uit eigen ervaring ook moeilijk kan zijn is om te acceptaren dat hoe goed jij iets kan doen niet de minimale kwaliteitsstandaard van het bedrijf is. Zolang je nog groen als gras bent zal dat vaak zo zijn, maar naarmate je groeit binnen een organisatie zullen er meer mensen onder je bij komen die groener zijn. En dan is de verleiding als perfectionist best wel groot om hun werk als slecht te zien alles te willen verbeteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Verwijderd Even gechargeerd: je bemoeit je met zaken waar je in essentie niet verantwoordelijk voor bent. Andere medewerkers/afdelingen hebben andere prio's gesteld; vervelend, maar so be it. Het is aan jou om grenzen te stellen aan je flexibiliteit. Je hoeft het niet allemaal op te lossen voor anderen.

Verder eens met anderen: elke organisatie heeft zijn eigen, gepercipieerde niveau van integriteit en kwaliteit. Dat interne beeld, karakter zo je wilt, is in de loop der jaren gevormd - vaak door gedragingen van de bedrijfsleiding. Dit ga je niet veranderen vanuit jouw huidige positie. Als jouw integriteitsbeeld niet matcht met die van het bedrijf, voel je je wellicht ergens anders beter op je plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

RagingPenguin schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:49:
[...]

Dit klinkt altijd leuk, maar dat werkt alleen maar als je een enkel praktisch probleem hebt. Voor problemen als 'mensen laten hun tickets 3 weken liggen' kan je niet zo veel doen als in een uitvoerende rol zit. En bij fatsoenselijk gemanagede bedrijven hoef je ook helemaal niet expliciet te klagen over operationele issues, daar heb je retrospectives, evaluaties en RCA's voor. Dat er geen route is buiten klagen en escaleren zegt al heel veel over het management en de cultuur.
[...]
TS heeft toch een praktisch probleem? Grappig dat je naar allemaal bureaucratische procedures grijpt om iets op te pakken wat door wat initiatief door TS wellicht zo verholpen kan zijn.

Door de topicstart krijg ik de indruk van een starter die allemaal problemen ziet, maar verwacht dat iemand anders en dan liefst "het management" die maar moet wegnemen.

Het gaat hier om een bedrijf met 200 man dus zo moeilijk hoeft toch niet allemaal te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:15
RagingPenguin schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:49:
Wat uit eigen ervaring ook moeilijk kan zijn is om te acceptaren dat hoe goed jij iets kan doen niet de minimale kwaliteitsstandaard van het bedrijf is. Zolang je nog groen als gras bent zal dat vaak zo zijn, maar naarmate je groeit binnen een organisatie zullen er meer mensen onder je bij komen die groener zijn. En dan is de verleiding als perfectionist best wel groot om hun werk als slecht te zien alles te willen verbeteren.
Klopt en die gedachte schieten vanaf een paar jaar ervaring bij iedereen wel door het hoofd gok ik zo (ik kan het iig onderstrepen). Ben gelukkig geen perfectionist, maar denk ook dat dit bij een echte perfectionist wel moeilijk kan zijn om zichzelf in te houden ja.

Daarbij ben ik wel van mening dat mensen met perfectionistische trekjes zich al snel achter perfectionist verschuilen en zichzelf die stempel geven. Als je je zwakten kent kun je erop acteren toch? Ik plan bijvoorbeeld contactmomenten in met kennissen zodat ik niet na 33 jaar denk 'oh ja fuck, die bestaat ook nog en dat contact had ik warm moeten houden' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 20:16
plizz schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:18:
Het is normaal bij een bedrijf. Sommige bedrijven hebben hun processen en flow niet in orde. Als je daar niet tegen kan zou ik ergens anders gaan solliciteren.
Dit, en ga dan vooral niet bij de overheid of semi overheid sollictieren tenzij je als freelancer aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:26:
[...]

TS heeft toch een praktisch probleem? Grappig dat je naar allemaal bureaucratische procedures grijpt om iets op te pakken wat door wat initiatief door TS wellicht zo verholpen kan zijn.

Door de topicstart krijg ik de indruk van een starter die allemaal problemen ziet, maar verwacht dat iemand anders en dan liefst "het management" die maar moet wegnemen.

Het gaat hier om een bedrijf met 200 man dus zo moeilijk hoeft toch niet allemaal te zijn?
Als mensen tickets 3 weken laten liggen tot dat een systeem daadwerkelijk onderuit gaat heb je niet 'een pracktisch' probleem maar een cultuur probleem dat zich uit in verschillende symptonen. Wat zou je verwachten dat de TS gaat doen? Dag en nacht werken om zelf alle tickets op te pakken? Of de manager uit te hangen en achter al z'n collega's aanzitten? Dat is niet een probleem wat je met wat initiatief oplost.

En als er een systeem onderuit gaat dan is het doen van een RCA toch wel het minimale om er voor te zorgen dat het niet nog een keer gebeurd. De TS heeft het over een processcoordinator en een incidentencoördinator, dat is gewoon hun werk. No offence, maar al ben je een manager en verantwoordelijk voor incidenten of processen en je doet nooit een RCA dan ben je gewoon ongeschikt voor je werk. Het is nergens voor nodig dat een engineer daar achter aan gaat. Je hebt ook gewoon je eigen werk, rol en verantwoordelijkheden, en er is helemaal niks mis met verwachten dat andere mensen ook hun werk doen.

Zelfde verhaal voor evaluaties en retrospectives: dat is gewoon onderdeel van een professioneel proces. Als dat nooit doet dan krijg een situatie die de TS omschrijft waarin iedereen maar wat doet, maar er eigenlijk niks gebeurd. Natuurlijk kan je het zien als bureaucratisch geleuter, maar zonder dit soort processen blijf je als organisatie achter dezelfde problemen aanrennen en heb je meer achteruitgang dan vooruitgang, omdat er alleen maar meer problemen bijkomen. Al heb je een fatsoenlijke retro dan kan je dit soort problemen bespreken zonder direct in de klaag of escalatie modus te gaan en samen tot een constructieve aanpak te komen. Dat werkt veel beter dan dat willekeurige mensen initiatief gaan nemen en met totaal verschillende oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
desmond schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:11:
@Verwijderd Even gechargeerd: je bemoeit je met zaken waar je in essentie niet verantwoordelijk voor bent.
Kan best. Maar als je ziet dat er dingen fout gaan, kan dat nog best een hoop frustraties opleveren. En dat kan je niet gewoon maar even uitzetten.

Als je je continue zit te frustreren over een bedrijf kan je beter iets anders zoeken. Er is toch werk zat.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
  1. ben ik gewoon te gevoelig ben voor alles wat er gebeurd én is het de normale gang van zaken wat er in mijn organisatie gebeurd.
  2. zijn de zaken die ik hierboven noem niet normaal, en kan ik beter op zoek gaan naar een andere organisatie.
1. Ja.
2. Ja.

Mijn tip zou zijn om de komende jaren in een paar verschillende organisaties te gaan werken. Dat geeft je ook wat vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:24
Ligt het misschien aan de manier waarop je iets brengt?

Vergelijk:

"Pietje is al 3 maanden uit dienst en z'n account bestaat nog! Dit is al de derde keer dit jaar, dat kan toch niet?"
of:
"Joh, accounts van ex-medewerkers worden niet meteen gedeactiveerd. Gelukkig is het tot nu toe altijd goed gegaan maar ze kunnen er ook misbruik van maken! Stuur in het vervolg gelijk ff een mailtje naar X"

Dus in plaats van alleen een probleem constateren ook gelijk de consequenties en een oplossing aandragen. Dan is het vervolgens aan het management om er wat mee te doen.
Pagina: 1