Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer frustratie door mijn werk heb. Aan de ene kant komt dit door het gebrek aan uitdaging (en dit heb ik al aangekaart bij mijn leidinggevende), maar daarnaast begin ik me ook te ergeren aan de fouten die gemaakt worden en de laksheid in de gehele organisatie.
Ik werk nu 3 jaar als engineer voor een ICT dienstverlener met circa 200 medewerkers, dit is mijn eerste werkgever. Ik weet van mezelf dat ik een perfectionist en een strijder ben. Ik hecht waarde aan mijn werk en de dingen die ik doe, als ik een probleem zie dan zal ik niet snel stoppen voordat het is opgelost.
Nu heb ik echter het gevoel onderdeel te zijn van een grote slecht lopende organisatie. Er gaat veel verkeerd, er blijft zoveel liggen en er wordt zoveel genegeerd. Enkele recente voorbeelden:
Nu ben ik me bewust: waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dat is normaal en zal niet veranderen. Grotere organisaties hebben meer te maken met politiek, en daardoor zal het meer tijd kosten voordat er dingen veranderd worden. Er zijn in zo'n organisatie een hoop dingen waar ik geen invloed op heb, en dingen waar je geen invloed op hebt moet je niet proberen te veranderen.
Ik zit nu voor mezelf af te vragen:
tldr; Ik ben een perfectionist en voor mijn gevoel gaan er veel dingen fout in de organisatie waar ik werk. Als er iets fout gaat wil ik meteen strijden en moeite doen om dingen structureel op te lossen, maar ik heb het gevoel dat dit allemaal niks uit haalt. Zijn deze gang van zaken normaal, of kan ik beter naar iets anders zoeken?
Ik werk nu 3 jaar als engineer voor een ICT dienstverlener met circa 200 medewerkers, dit is mijn eerste werkgever. Ik weet van mezelf dat ik een perfectionist en een strijder ben. Ik hecht waarde aan mijn werk en de dingen die ik doe, als ik een probleem zie dan zal ik niet snel stoppen voordat het is opgelost.
Nu heb ik echter het gevoel onderdeel te zijn van een grote slecht lopende organisatie. Er gaat veel verkeerd, er blijft zoveel liggen en er wordt zoveel genegeerd. Enkele recente voorbeelden:
- Het offboardingprocess van eigen medewerkers is slecht geregeld. Er gaan mensen in de organisatie uit dienst, en uiteindelijk ben ik diegene die daar na 2 maanden achter moet komen en vervolgens nog de admin accounts moet verwijderen. Dit is al 3 a 4 keer gebeurd en ik heb het elke keer aangegeven, maar het is nooit verholpen.
- De security officer wil de server met onze HRM/CRM applicatie onbeveiligd aan het publieke internet beschikbaar te maken, omdat dit "even makkelijker" is met onderhoud. Uiteindelijk hebben mijn collega's tot directieniveau moeten vechten om dit te voorkomen, maar zo'n acties zijn helaas vrij "normaal".
- Eigen collega's die vrij simpele aanpassingen in het ticketsysteem gewoon 3 a 4 weken laten liggen. Wat niet erg is, maar vervolgens geef ik dat bij twee afdelingshoofden en een processmanager aan en niemand blijkt er iets om te geven. Vervolgens moet ik een last-minute een spoed/escalatie aanmaken omdat er dingen gaan omvallen, en dan komt er pas actie.
- Er was een storing bij drie klanten waarvoor meer expertise vereist was, ik heb dit bij meerdere collega's, twee afdelingshoofden en een incidentencoördinator aangegeven om meer prioriteit te krijgen, maar niks. Uiteindelijk werd er door een processcoordinator met nul technisch kennis voor gekozen om even te wachten of actie X over enkele dagen het misschien ging oplossen (die er niks te maken had, en waarvan ik van te voren wist dat het niks ging uithalen). Uiteindelijk dagen gewacht waardoor we een boze klant hadden, samen met escalatie door mij op management niveau werd er uiteindelijk voldoende prioriteit aan gegeven.
Nu ben ik me bewust: waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dat is normaal en zal niet veranderen. Grotere organisaties hebben meer te maken met politiek, en daardoor zal het meer tijd kosten voordat er dingen veranderd worden. Er zijn in zo'n organisatie een hoop dingen waar ik geen invloed op heb, en dingen waar je geen invloed op hebt moet je niet proberen te veranderen.
Ik zit nu voor mezelf af te vragen:
- ben ik gewoon te gevoelig ben voor alles wat er gebeurd én is het de normale gang van zaken wat er in mijn organisatie gebeurd.
- zijn de zaken die ik hierboven noem niet normaal, en kan ik beter op zoek gaan naar een andere organisatie.
tldr; Ik ben een perfectionist en voor mijn gevoel gaan er veel dingen fout in de organisatie waar ik werk. Als er iets fout gaat wil ik meteen strijden en moeite doen om dingen structureel op te lossen, maar ik heb het gevoel dat dit allemaal niks uit haalt. Zijn deze gang van zaken normaal, of kan ik beter naar iets anders zoeken?