Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
In 2019 hebben wij een woning gekocht uit 1996. We zijn ondertussen op het punt dat het echt 'ons' huis is en dat betekent in mijn geval dat het ook echt perfect moet zijn of worden.

Onderstaand de plattegrond van onze woning en mijn vraag gaat over ruimte 1.8. Dit is de werkkamer en deze koelt veel sneller af dan de rest van het huis. In tegenstelling tot de tekening zit er tussen ruimte 1.7 en 1.8 wel een wand met deur. De thermostaat hangt in ruimte 1.7.

De garage is opgedeeld in 2 stukken waarbij het deel tegen de werkkamer bijkeuken is en het voorste deel fietsenberging. Van al deze ruimten hebben we onlangs de deuren vervangen. De metalen kanteldeur is gewijzigd in 2 openslaande deuren van hout en de zijdeur is dus ook weer helemaal up to date. Sindsdien is het al merkbaar warmer in deze ruimten, hoewel ik dat nooit met een thermometer gecontroleerd heb.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij de verhuizing hebben we vloerverwarming over de hele beganegrond laten leggen en ook deze werkkamer heeft 3 groepen vloerverwarming.
De woning zou een Rc van 2,7 op de wanden en 2,5 op het dak en vloer moeten hebben en oorspronkelijk zat overal Thermopane dubbelglas.

Het probleem van deze ruimte is dat hij dus sneller afkoelt (en opwarmt) dan de rest van het huis. Is het in de aangrenzende woonkamer 20 graden, dan is deze ruimte misschien net 18 graden. Nou kan ik dat bouwkundig best verklaren doordat dit een enkellaags uitbouw is die dus voor een groot deel vrij staat van het hoofdgebouw. De lange zijgevel is dan ook nog op het noorden gericht, dus extra ongunstig. Ook zal na 25 jaar de Rc waarden wel wat gedegradeerd zijn tot iets boven de 2. Dat is uiteraard een aanname.

We hebben ondertussen alle tochtstrips van ramen en deuren vervangen, het glas vervangen voor HR++ glas en hoewel dat qua comfort gevoel echt wel een stap vooruit was, blijft deze ruimte kwakkelen qua temperatuur. Mijn streven is om dezelfde temperatuur te hebben als de aangrenzende woonkamer.

Dat kan ik op een aantal manieren bereiken en ik vind het moeilijk daar een goede keuze in te maken.

Ik kan simpelweg de 3 groepen vloerverwarming op een eigen thermostaat laten schakelen. Dan krijg ik het uiteraard wel op temperatuur, maar ik pak liever de bron van het probleem aan.

Dan kom je dus uit op de thermische jas van deze ruimte.
Het dak zal binnen nu en een paar jaar sowieso een nieuwe bitumenlaag oid moeten krijgen en dan zit ik er hard aan te denken om de isolatie (zou losliggende moeten zijn) gelijk te upgraden naar een zo hoog mogelijke Rc-waarde.

Waar ik dan echter bang voor is, is dat je een warme hoed maakt en de warmte vervolgens langs de gevels weglekt. En daar wringt de schoen voor mij. Hoe ga ik dat aanpakken? Voorzetwanden kan eigenlijk niet omdat de bruikbaarheid van de ruimte teveel aantast en of na-isolatie van de gevel überhaupt kan weet ik niet. Ik gok dat er steenwol oid in zit.

Mijn vraag is dus, hoe krijg ik deze ruimte bouwfysisch gezien goed zonder dat ik gelijk op slopershoogte zit? Hoe zouden jullie dat aanpakken?

[ Voor 6% gewijzigd door PaT op 22-11-2021 19:52 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Verwijderd

Wat zit er aan fundering onder 1.8?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Een broodjesvloer met kruipruimte

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 10:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

En de muur tussen 1.8 en de garage, hoe is die opgebouwd? Want ik neem aan dat de garage zelf koud is?

[ Voor 28% gewijzigd door thunder7 op 22-11-2021 19:43 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Nou, goed dat je dat zegt, want ook daar zit een wijziging. De garage is opgedeeld in 2 stukken waarbij het deel tegen de werkkamer bijkeuken is en het voorste deel fietsenberging. Van al deze ruimten hebben we onlangs de deuren vervangen. De metalen kanteldeur is gewijzigd in 2 openslaande deuren van hout en de zijdeur is dus ook weer helemaal up to date.

Ik pas het even aan in de TS.

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 22-11-2021 19:51 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
@PaT sowieso heeft ruimte 1.8 per m² meer muur dan 1.7. en in plaats van een plafond een dak met isolatie onbekend... Dus bij gelijke verwarming zie ik niet in hoe die ruimte even warm zou moeten worden... (Ik neem aan dat je met 'opwarmt' de zomer bedoeld, ook dat is dan verwacht)

Je hebt dus voor 1.8 of een betere thermische schil nodig dan 1.7, of meer verwarming, of beide...

Meer verwarming: zoneregeling of inregelen zodat de capaciteit in de juiste balans is... of beide

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Ronald Dat is ook precies wat ik bedoel. Je kan er of meer energie instoppen of beter de energie proberen vast te houden. Daarom schreef ik ook dat je dat verschil bouwkundig prima kan verklaren. Maar nu de hamvraag hoe los ik dat verschil op, waarbij ik het liefst er juist niet meer energie in stop. (ik heb ook wel wat met duurzaamheid namelijk)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

PaT schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:41:
Een broodjesvloer met kruipruimte
Broodjes als in beton? Of broodjes als in piepschuim geisoleerd? Anders kan je mogelijk daar nog wat aan verbeteren met wat additionele isolatie aan de onderkant.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Microkid schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:56:
[...]

Broodjes als in beton? Of broodjes als in piepschuim geisoleerd? Anders kan je mogelijk daar nog wat aan verbeteren met wat additionele isolatie aan de onderkant.
Als in piepschuim geïsoleerd.

• Ronald
@PaT Isolatie van plat dak kan ook van binnenuit. Hier ook een uitbouw met wat marginaal piepschuim er in. Het is voornamelijk hol met gipsplaat afgewerkt. Gips er af, steenwol of pir of resol met de juiste combinatie van dampwerend spul en gaan. (Ik heb teveel te doen... met hogere prio)

Vloer is waarschijnlijk nog wat te winnen, voor rc5 (of meer) wat gewenst is bij vloerverwarming heb je heel veel piepschuim nodig. (Dit is prio 1 hier)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:03:
@PaT Isolatie van plat dak kan ook van binnenuit. Hier ook een uitbouw met wat marginaal piepschuim er in. Het is voornamelijk hol met gipsplaat afgewerkt. Gips er af, steenwol of pir of resol met de juiste combinatie van dampwerend spul en gaan. (Ik heb teveel te doen... met hogere prio)

Vloer is waarschijnlijk nog wat te winnen, voor rc5 (of meer) wat gewenst is bij vloerverwarming heb je heel veel piepschuim nodig. (Dit is prio 1 hier)
Hmm, dat had ik niet verwacht dat dat zoveel zou uitmaken. Zoals gezegd zit er nu een Rc van 2 tot 2,5 als vloer. Ik snap het bouwfysisch effect, maar had verwacht dat de opbouw van de broodjesvloer voldoende goed zou zijn.

Nu is het gedeelte onder de werkkamer goed bereikbaar. Zou ik dan moeten kijken naar een Tonzon achtig oplossing of eerder schelpen/foam?
De kruipruimte is namelijk niet 100% droog door vrij hoog grondwater.

Dak van de uitbouw is van beton met daarop dus een drukvaste isolatie. Ik zou om die reden altijd kiezen voor het upgraden van de bestaande isolatie dan extra isolatie aan te brengen aan de binnenzijde. Vooral omdat de ruimten maar 2,47m. hoog zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door PaT op 22-11-2021 20:11 ]

• Ronald
@PaT Met vloerverwarming heeft ook de onderkant een hogere temperatuur (warmte stijgt... in lucht... niet in vast materiaal... en beton geleid akelig warmte goed) - Daarom is het belang groter.

Omdat je niet vanaf 0 begint gaat het effect natuurlijk wel veel kleiner zijn...

Alles op de bodem != isolatie. (al probeert installatie bedrijf WC-Eend die het juiste product niet heeft je anders te vertellen... Ja ik heb dus letterlijk fout advies gekregen van 'experts'... gelukkig getoetst bij bouwkundige van Vereniging eigen huis... lidmaatschap van de komende 10 jaar in 1 klap gewonnen door voorkomen van foute oplossing)

Bodem wil je vanwege vocht wel afdekken. En dat is precies een van de dingen die Tonzon goed doet... Met folie.

Vloer wil je dus aan de vloer isoleren, in combinatie met reflecterende folie (b.v. gecacheerd PIR/Resol). Tonzon doet het met vrijwel alleen reflectie... en dat /lijkt/ okay, maar de combinatie is beter. Tonzon is niet heel goedkoop.

Het dak ben je dan wel veroordeeld tot de via buiten oplossing... Amper / niet rendabel voor je de dakbedekking moet vervangen.

Enorm veel winst ga je dus niet simpel halen... Toch maar de zoneregeling dan.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Waarom zou een voorzettend tegen de buitenmuur zoveel schelen? Metafysische 4cm +12mm gips is iets meer dan 5 cm. Dan hou je 350 over ipv 355.

Wij doen dit nu ook op zolder. Niet ivm isoleren maar om niet in beton te hoeven Freesen wat prefab beton is en heul hard.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
En de woonkamer verdeler iets meer begrenzen daar ook al aan gedacht?
Is toch niet erg dat de werkkamer verdeler(groepen) op een iets hogere temperatuur staat...

Veel winst ga je niet halen met isolatie, die kosten krijg je er zeker niet meer uit.

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2021 20:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Ronald ik ga deze weg toch eens verder uitzoeken. Ik zat inderdaad te denken aan de warmte aan de bovenkant tegen te houden en eigenlijk noot zo aan de vloer gedacht.Los daarvan zou een betere gevel en dakisolatie natuurlijk ook een positief effect hebben in de zomer tegen de opwarming. Daar zal de extra vloerisolatie dan weer niet zo veel tegen doen :)

De zoneregeling is echt het makkelijkst, maar ik vind nu al dat we verhoudingsgewijs veel gas verstoken en dat wil ik echt minder hebben. Ik wil dus eerst de bouwfysica aanpakken voordat ik het lompe geschut laat aanrukken. We zouden ook simpelweg een extra radiator kunnen laten plaatsen, want de CV ketel hangt aan de andere kant in de bijkeuken. Dat vinden we echter niet zo fraai.

@To_Tall Het gaat hier om een afgewerkte ruimte met ramen en deuren. Los van het feit dat ik dan weer helemaal opnieuw kan beginnen met afwerken van de wanden moet er om een Rc van bijvoorbeeld 4,5 te halen wel iets meer dan 5 cm bij. En dan zit je ook nog eens met vocht dat je mogelijk opsluit tussen twee isolatielagen. Dat vind ik ook geen aantrekkelijk vooruitzicht.

@mr_evil08 en dat kantelpunt probeer ik dus zo goed mogelijk in zicht te krijgen. Ik hoef het niet perse terug te verdienen als ik bijvoorbeeld ook wat gas mee kan besparen, maar het moet natuurlijk wel een beetje redelijk blijven.

Zo'n zoneregeling kost om en nabij de 2000 euro. Wat ik dan aan extra gas ga verstoken weet ik niet en kan je denk ik op voorhand lastig zeggen.
De kosten van isolatie kan je natuurlijk ook vrij eenvoudig uitzoeken, maar wat dan voor mij het grote vraagteken blijft, wat levert het op. Ga ik met een vloerisolatie van Rc 5 en een dakisolatie van Rc 6 wel naar een gelijkwaardige temperatuur of blijft daar nog een aanzienlijk gat tussen zitten? Ik heb ook geen idee hoe ik dat inzichtelijk zou kunnen krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door PaT op 22-11-2021 20:36 ]

• Ronald
@PaT U-wert rechner kun je het verschil modelleren van diverse maatregelen... Beetje Duits, en zeker technisch... Maar wat ik heb gemodelleerd voor mijn woning klopte best wel goed.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:39:
@PaT U-wert rechner kun je het verschil modelleren van diverse maatregelen... Beetje Duits, en zeker technisch... Maar wat ik heb gemodelleerd voor mijn woning klopte best wel goed.
Ja, ubakus ken ik wel. Zit namelijk ook naar mijn zolderkap te kijken en daar heb ik al heel wat in zitten modelleren. Maar daar zie je nog niet volgens mij het energieverlies bij een bepaalde Rc-waarde?

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Makkelijkste is een split unit ophangen, ook lekker koel werken in de zomer.

• Ronald
@PaT Onder het Calculatie menu zit een kopje rekenmachine voor warmtevraag

• Ronald
@PaT €2000 voor zoneregeling, hoeveel complexer is jouw situatie dan de mijne? (4 vloerverwarming groepen beneden, 5 radiatoren in 4 ruimtes boven) - Ik zat ruim onder de 1000, en dan heb ik meteen een unit voor WP aansturing meegepakt (via-via direct bij importeur, maar de marges bij diverse webshops zijn flinterdun)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:06:
@PaT Onder het Calculatie menu zit een kopje rekenmachine voor warmtevraag
Dan ga ik dat eens bekijken.
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:13:
@PaT €2000 voor zoneregeling, hoeveel complexer is jouw situatie dan de mijne? (4 vloerverwarming groepen beneden, 5 radiatoren in 4 ruimtes boven) - Ik zat ruim onder de 1000, en dan heb ik meteen een unit voor WP aansturing meegepakt (via-via direct bij importeur, maar de marges bij diverse webshops zijn flinterdun)
Ehh, ik heb 10 groepen vloerverwarming op de begane grond waarvan er dan drie deze werkkamer moeten regelen. Een bevriend installateur heeft ooit een dergelijk bedrag genoemd waarbij de verdeler gesplitst wordt in 3+7 en dan voorzien worden van motoren/kleppen zodat beide groepen los van elkaar gebruikt kunnen worden. Daar dan nog een draadloze thermostaat bij en dan zou je op zo'n bedrag uitkomen. Het zou mij verbazen als het zoveel goedkoper zou zijn.

Los van het feit dat het sowieso op dit moment in deze regio vrijwel onmogelijk is een installateur te strikken. Die zitten bomvol werk en dit soort aanpassingen horen niet tot hun meest favoriete klusjes. Ik wil namelijk ook een hybride warmtepomp, maar daar ben ik pas tegen de lente voor aan de beurt voor een offerte.

• Ronald
Ik heb afsluiters per groep (van die standaard dingen met M30 draad), waar een thermische klepbediening opgezet is en kan daarmee elke groep aan een zone toewijzen. Hoef ik de verdeler echt niet voor te splitsen.

Zelfde systeem voor 10 groepen kom ik op iets van 850 euro ;-)
(Prijzen Watts vision draadoos bij CV compleet)

Per zone heb je nog een 'thermostaat' nodig.. Belux of Radiatorknoppen

(die zijn een beetje killing (75/stuk - daar heeft de via via nog wel veel gescheeld)

Dit is allerminst het enige systeem, maar het is waar ik voordeliger aan kon komen, en het werkte heel goed bij mijn broertje... die het ook weer in zijn nieuwe huis heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 22-11-2021 21:51 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik ben ondertussen nog wat aan het experimenteren geweest met de afsluiters van de verdeler van de vloerverwarming. Daarbij de werkkamer vol open en de rest een halve slag dichtgedraaid.

Daarmee kreeg ik de werkkamer wel behoorlijk op temperatuur. Sterker nog, op een gegeven moment was het daar iets warmer dan in de rest van de begane grond.
Wat helaas ook bleek was dat die ruimte vervolgens aanzienlijk sneller afkoelde (wat gezien de buitenwanden logisch is) waardoor je uiteindelijk een soort jojo effect krijgt.

Ik zie daarvoor 2 oplossingen: of meer isolatie rond die ruimte of apart verwarmen. Beide opties zijn hierboven al genoemd.

Ik zou echter gerichter ingrepen willen doen. Bestaan er berekeningen waarbij inzichtelijk gemaakt wordt hoe je huis nu energetisch in elkaar zit en welk effect een bepaalde ingreep heeft? Of is dat een kwestie van gaan spelen met een EPC/BENG berekening?

• Ronald
u-wert rechner :)
Wel kennis nodig van hoe alles gebouwd is.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ja, die ken ik, maar daarmee modelleer je toch geen grote delen van een woning? Ik heb ubakus wel eens gebruikt voor extra isolatie van mijn zolder dak, maar daar zie je niet hoe energie/warmte weglekt uit je woning.
Of heb ik dan nog niet goed genoeg naar dat programma gekeken?

Kennis van de toegepaste materialen is gelukkig redelijk goed aanwezig hier.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:38

_Arthur

blub

Dat kan Ubakus wel. Moet je, zoals Ronald al aangaf, wel je hele huis in Ubakus stoppen. Dus wel een boel werk.

Als je er al wat dingen in hebt zitten, kan je hier eens klikken: https://www.ubakus.com/nl/berechnung/waermebedarf/

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Die optie had ik dus nog nooit gezien in Ubakus, waarvoor dank!
Hoe ik daar via de u-wert rechner nou terecht kom mis ik vooralsnog.

Modelleren van je woning gaat op deze manier wel een dingetje worden denk ik....
Als ik het goed begrijp moet ik voor ieder bouwdeel/gevel een modelletje maken in de u-wert rechner en dan zou de energiebehoefte er uit moeten komen bij een buitentemperatuur van -12...

Ik ga er eens naar kijken...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:38

_Arthur

blub

Hiero:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRWlMrXwkBHM-nRHVYTOjS03kMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hoKmUjrcSn24KlZLVt3fJo7p.png?f=fotoalbum_large

En gewoon eerst eens je werkkamer als "standalone" dingetje er in zetten. Krijg je ervaring en is het overzichtelijk (want dan hoef je maar 6 dingen te doen; je 4 muren, dak en vloer).

[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 10-01-2022 15:10 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:08:
Hiero:
[Afbeelding]

En gewoon eerst eens je werkkamer als "standalone" dingetje er in zetten. Krijg je ervaring en is het overzichtelijk (want dan hoef je maar 6 dingen te doen; je 4 muren, dak en vloer).
Dank, ik ben al aan het pielen. Ik vraag mij alleen af hoe ik een woningscheidende wand moet invoeren. Ik woon in een 2-onder-1-kapper en zie zo snel niet hoe ik dat er in ga krijgen.
Datzelfde gaat eigenlijk ook op voor als ik de werkkamer als stand alone zou doen. Dan heb ik deels ook een "aangrenzende verwarmde ruimte" die positief werkt voor het warmteverlies.

EDIT: Ook gevonden :) Je krijgt verschillende tools afhankelijk van waar je bent in Ubakus

Edit2: Hmm, woningscheidende wand heb ik wel gemodelleerd, maar in die rekentool kan je niet kiezen voor iets anders dan grenzend aan "buiten".

[ Voor 12% gewijzigd door PaT op 10-01-2022 15:39 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Inmiddels heb ik wat met de Ubakus tool zitten spelen. Ik heb de ruimte gemodelleerd als een vierkante ruimte van 7x4,1 meter en 3 meter hoog (29m2, 87m3)

Huidige wanden hebben (oorspronkelijk) een Rc van 2,7, zelfde voor het dak. Of dat daadwerkelijk zo is, valt lastig te controleren. De ramen hebben een U-waarde van 1,2. Dat weet ik wel zeker, want dat heb ik zelf vervangen. Ik ben benieuwd of onderstaande waarden juist zijn.

Eerst het vertrekpunt, de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2-mkkgq8Tyd6YNXgSnWd9B86nk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J00u5cd20Cfrp3mjHg01Gcpf.png?f=user_large

Vervolgens met alle wanden voorzien van voorzetwanden zodat je een Rc van 5 krijg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kimzxE9VGwQ_Zc4FKOrum1bbTdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W1ibY0NqjxHingqU9KmTb4NW.png?f=user_large

En tenslotte met het dak verbeterd naar een Rc van 6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uVk9mIWaBsFTRbYAHPr9eYhi6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bw07yHFZByqotsjiHR40qz0T.png?f=user_large

De warmtevraag daalt daarmee uiteraard aanzienlijk. Van 2700kWh per jaar naar 1833kWh per jaar. Omgerekend naar kuubs gas is dat ongeveer 100 kuub per jaar. An sich lekker, maar ergens had ik meer verwacht.
Zien jullie rare dingen? Zo weet ik niet of ik eerst een gesloten doos moet modelleren en daar de ramen aan toe voeg of dat ik echt alleen de wandoppervlakte moet pakken en daar de oppervlaktes van de ramen aan toe moet voegen.
Ik heb overigens 2 keer wandopbouw er in gezet omdat ik de wand van 21m2 apart wilde bekijken als ik die alleen voorzie van een voorzetwand. Dat schiet echter echt niets op. Dat scheelt 10m3 gas per jaar :(

En wat met deze tool dus echt niet goed kan is het warmteverloop in je woning goed in beeld brengen. Welke plekken worden warmer dan andere krijg je niet te zien.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en ben ik woest aan het experimenteren geweest met de vloerverwarming.
Inmiddels staat bijna de helft van de vloerverwarming in de woonkamer bijna uit. Drie van de 4/5 groepen die door de woonkamer lopen staan bijna dicht.

Wonderlijk genoeg warmt de woonkamer nog vlot genoeg op, maar nu gaat de werkkamer in gelijke tred mee. Ik lijk dus nogal wat overcapaciteit te hebben in de vloerverwarming.

De volgende uitdaging wordt om de woonkamer wat meer in balans te krijgen. De vloer van het keukengedeelte warmt nog goed op, terwijl de vloer in de zithoek vrij koud blijft (hier hangt de thermostaat ook in de buurt). Puur vanuit comfort zou je dat natuurlijk wat gelijkmatiger geregeld willen hebben zonder het behaalde "succes" met de verwarming van de werkkamer ongedaan te maken.

Zijn er hier nog mensen die handige tips hebben hoe je dat het beste kan inregelen? Of is dat vooral een zaak van proberen en corrigeren?

Pagina: 1