Asus RT-AC68U - regelmatig melding ‘Verbinding verbroken’

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 13:05
Ik hoop dat het volgende vraag / verhaal niet al te verwarrend overkomt maar ik doe mijn best om het probleem duidelijk over te brengen.
Vooroplopende kan ik melden dat ik al vele jaren verschillende Asus routers van dit type heb toegepast dus niet helemaal onbekend met dit type.

Mijn huidige Asus router RT-AC68U waarmee ik het probleem ondervind heb ik 2 jaar geleden nieuw besteld maar heb deze tot voor kort nog niet gebruikt, alleen om te installeren met de originele meegeleverde software.
Sinds oktober overwinteren wij op een camping in Spanje en daar hebben wij ook een camping Hotspot.
Omdat deze echter slecht presteert heb ik bij de provider die de camping Hotspots onderhoudt een eigen WiFi verbinding van 24 Mbps down en 12 Mbps up bij mijn caravan laten installeren.
Dit is geïnstalleerd dmv een Ubiquti NanoStation M5 welke op een Hotspot van 5 MHz is uitgericht.
Onder normale omstandigheden worden de overeengekomen Down en Up waarden wel gehaald, dus dat is het probleem niet.

Het probleem is het volgende….

Wij gebruiken o.a. 2 iPhones en 1 iPad welke via WiFi permanent met de router zijn verbonden.
Als wij 2 van deze apparaten tegelijkertijd gebruiken dan gebeurt het regelmatig (3x per dag) dat de WiFi verbinding wegvalt en de router de melding geeft ‘Verbinding verbroken’.
Soms komt de verbinding redelijk snel weer vanzelf tot stand maar meestal moet ik de verbinding handmatig herstellen door te switchen van 2.4 MHz naar 5.0 MHz of andersom.

Oh ja, als ik in de avond circa 2 uur via mijn Samsung monitor M5 via WiFi naar Netflix kijk verloopt de weergave storingsvrij, maar ja, op dat moment gebruiken wij geen andere apparaten.

De vraag is natuurlijk, welk apparaat of software veroorzaakt het verbreken van de verbinding.
Dus is de router of de NanoStation M5 of iets anders de oorzaak.
Ik hoop dat jullie hier iets van kunnen bakken en misschien nog een goede suggestie hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:10
Kijk eens in de instellingen voor de wifi naar de "Group Key Rotation Interval"-instelling onder de geavanceerde wifi-instellingen. Deze staat volgens mij voor Asus routers standaard op 3600 seconden. Dat is veiliger, maar zorgt er inderdaad voor dat kortstondig even de verbinding verbroken wordt. Normaal gesproken zou je het niet of nauwelijks mogen merken, maar in combinatie met bepaalde apparatuur kan dit inderdaad een kortstondige disconnect geven. Grote kans dat alles blijft werken als je dat op 0 (= uit) zet, of zet het op een hogere waarde (bijvoorbeeld eens per dag), zodat je er minder last van hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door EDIT op 22-11-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Zo net heb ik desgevraagd ook een reactie ontvangen van de support van de provider.
Die heeft een frequentie wijziging aangebracht aan de Hotspot waarop de antenne is uitgericht.
Dus daar wacht ik eerst even op of dit een verbetering oplevert.
Zo niet, dan ga ik de instelling wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Nog even een aanvullende vraag die wellicht nog net bij dit onderwerp past.

Op mijn Asus RT-AC68U staat nu de originele laatst beschikbare software 3.0.0.4.386.43129.
Op mijn vorige Asus routers gebruikte ik altijd de software Asuswrt-Merlin.
Heeft het installeren van deze alternatieve software toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
EDIT schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:45:
Kijk eens in de instellingen voor de wifi naar de "Group Key Rotation Interval"-instelling onder de geavanceerde wifi-instellingen. Deze staat volgens mij voor Asus routers standaard op 3600 seconden. Dat is veiliger, maar zorgt er inderdaad voor dat kortstondig even de verbinding verbroken wordt. Normaal gesproken zou je het niet of nauwelijks mogen merken, maar in combinatie met bepaalde apparatuur kan dit inderdaad een kortstondige disconnect geven. Grote kans dat alles blijft werken als je dat op 0 (= uit) zet, of zet het op een hogere waarde (bijvoorbeeld eens per dag), zodat je er minder last van hebt.
Omdat de frequentie wijziging van de provider geen verbetering bracht heb ik vanmorgen de "Group Key Rotation Interval"-instelling op 0 gezet.
Dit voorkomt het wegvallen van de Internetverbinding niet maar heeft wel een kleine positieve invloed.
Voordien moest ik de verbinding handmatig herstellen door van 2.4 naar 5 GHz of omgekeerd te switchen maar nu hersteld de verbinding vrij snel (binnen enkele seconden) automatisch.