Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvir90
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:56
Beste medetweakers,
Onlangs heb ik een TV gekocht bij een zeer bekende bekende webwinkel die tevens ook fysieke winkels heeft. Vanwege privacy zal ik de winkel niet nader noemen. Een van mijn argumenten om hier te kopen was de laagste prijs garantie, mocht de TV ergens goedkoper zijn dan kan ik dit met de klantenservice regelen :)

De TV bleek daadwerkelijk ergens anders goedkoper te zijn, echter komt de klantenservice met diverse, naar mijn mening, onzinnige smoesjes om de prijs niet te matchen.

De televisie - LG C1 OLED55C16LA- is op 10-11-2021 aangeschaft voor een bedrag ad.1099 wat voor toen een prima prijs was. Geen probleem zou je denken een dag later werd deze televisie geleverd.

Afgelopen zondag (22-11-2021) was deze TV bij Bol.com in de aanbieding voor 999 (ex 100 euro cashback) bij een door LG erkende derde partij. Voor de casus zal ik ook deze partij niet verder noemen maar deze opereert vanuit Belgie via Bol.com in Nederland.

Na telefonisch onderhoud met de klantenservice medewerker werd mij aangegeven dat ik voldoe aan de laagste prijs garantie en dat ik hiervoor een e-mail moest sturen en dat ik mijn geld terug kon verwachten.
Prima, een korte mail geschreven en de medewerker had tevens in het dossier vermeld dat de prijs op het moment van telefoneren 999 was (dit had ik expliciet verzocht daar de prijzen op bol.com nogal kunnen fluctueren):
Beste Winkel

Naar aanleiding van ons telefoongesprek van zojuist mail ik u bij deze het verzoek voor de laatste prijs garantie. Bijgaand treft u de laagste prijs via bol.com (Winkel), de prijs is nu 999 en de televisie is uit voorraad leverbaar.

Mijn order gegevens;
Factuur: | Factuurdatum: 2021-11-10 | Referentie:

Graag hoor ik van jullie indien jullie akkoord gaan.

Gr. Elvir90
Goede service en zeer snel geregeld, denk je dan. Mooi niet en tot mijn verbazing kreeg ik vrij snel een e-mail terug dat zij niet de prijs willen matchen, zonder reden. Bij deze de mail:
Goedemiddag,

Dank voor uw interesse in Winkel!

Helaas staat onze scherpste prijs al op de website!

Hopelijk hebben wij u hierbij genoeg weten te informeren.
Met vriendelijke groet,
Na deze e-mail heb ik direct teruggebeld om meer informatie en na doorvragen bleek dat, aldus de leidinggevende van klantenservice medewerker "niet mogelijk vanuit LG".

In mijn optiek een drogreden daar ik geen contract heb met LG en webwinkel schermt met de laagste prijs garantie en dit ook niet expliciet vermeld staat op hun website. Dit riekt naar mijn mening naar dwaling daar dus blijkbaar niet de volledige informatie of voorwaarden op de laagste prijs garantie webpagina staan. Ook verder geen aanvullende voorwaarden in de algemen voorwaarden te vinden.

Dit uitgelegd hebbende zou de medewerker opnieuw met de manager spreken.

22-11-2021 Een dag later werd weer telefonisch gebeld door dezelfde medewerker die aangaf dat het echt niet mogelijk is en dat de prijs nu bij de externe partij veel hoger was wat zij erg vreemd vond. Gelukkig had ik printscreens toegevoegd als bewijs, waardoor ze weer terug moest naar haar manager.

Uiteindelijk kreeg ik te horen dat het een niet een Nederlandse leverancier betreft wat ik erg vreemd vind daar Bol.com echt een Nederlanse webwinkel is. Ik heb verzocht om dit op de mail te zetten daar ik hun woord op papier wil hebben staan, de betreffende e-mail.
Naar aanleiding van ons telefoniegesprek hierbij nog de verdere informatie.

Helaas hebben wij geen korting kunnen geven op de LG OLED65C16LA. Je kwam met het voorstel omdat wij op onze website de scherpste prijsgarantie aanbieden.
Je hebt naar aanleiding van een artikel op bol.com waar de prijs op dat moment goedkoper was, ons gebeld met de attentie om het resterende geld terug te claimen. Helaas was dat niet het geval omdat de desbetreffende leverancier niet voldoet aan de afspraken voor de scherpste prijsgarantie.
De leverancier (winkel) is een Belgisch bedrijf wat betekent dat het niet dezelfde prijsvoorschriften heeft als de Nederlandse markt. Vandaar dat wij niet dezelfde prijzen kunnen hanteren.
Inmiddels is de prijs op Bol.com ook gestegen naar dezelfde prijs als wij hanteren op onze website. https://www.bol.com/nl/nl...ed-2021/9300000028825356/
Deze e-mail was voor mij de druppel daar ik van mening ben dat het bedrijf op een niet correcte manier met diverse moesjes onder haar laagste prijs garantie probeert uit te komen. Ik ben dan ook van mening dat de winkel haar garantie moet honoreren maar ik ben benieuwd naar jullie mening en wat mijn vervolgstappen kunnen zijn.

Ter aanvulling;
Ik kan de TV niet meer terugsturen daar ik reeds heb meegedaan met de cashback actie en dus de doos heb beschadigd.

Daarnaast staat de volgende tekst op hun website, zonder zo te zien harde eisen:
Om een goed vergelijk te kunnen maken, kijken we samen met jou onder andere naar:
-Of het product van officiële herkomst is en via een officiële Nederlandse dealer komt die ook is aangesloten bij Thuiswinkel waarborg. (Het bekendste keurmerk van Nederland, waarbij strikte eisen gelden t.a.v. de bewezen betrouwbaarheid van de webwinkel)
-Of het artikel ook daadwerkelijk uit voorraad leverbaar is.

Beste antwoord (via Elvir90 op 22-11-2021 19:13)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Elvir90 schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:00:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Deze heeft echter geen thuiswinkel keurmerk, maar Bol.com uiteraard wel. Daar zit voor mij dan de ook de crux. en het feit dat de medewerker ook aan de telefoon heeft bevestigd dat ik in aanmerking kom. Ze heeft zelf meegekeken op de website van Bol.com
Tja, een medewerker die even op een site meekijkt. En dan voor elke scheet moet overleggen met een leidinggevende? Zonder die medewerker af te vallen maar die heeft dus gewoon maar wat gezegd in een gesprek om een klant een beetje tevreden te houden.

Dit soort prijsgaranties liggen ergens op een bepaald bureau bij een ledinggevende; die doet als laatste ja/nee antwoorden. En nu kreeg je een keer Nee want geen NL-shop.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 22-11-2021 23:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik kies geen partij maar iik vind via Google de volgende uitspraak (nog steeds) op de website:
Of het product van officiële herkomst is en via een officiële Nederlandse dealer komt die ook is aangesloten bij Thuiswinkel waarborg.
Dit staat, voor jou, helaas haaks op de constructie die Bol.com met haar "third party" leveranciers uitbaat. Het is namelijk ook niet onbekend dat Bol.com via hun "storefront" malafide produkten / verkopers toelaat en ook niet altijd hun verantwoording neemt (en daarmee de klant soms ook teleurstelt).

Wat is de crux? Als de betreffende concurrent dezelfde winkel is die je kan afkorten met dezelfde politieke partij als die van Nelson Mandela, dan heeft jouw huidige (duurdere) leverancier gelijk. Waarom; op de site van die concurrent staat letterlijk gegevens van een niet-Nederlands bedrijf met registratie bij een niet-Nederlandse KvK etc.

Maar, ik kan de winkels verkeerd gegokt hebben dus kijk ook even op https://www.thuiswinkel.org/ledenlijst-zoeken/ of dat zogenaamde waarborg wel/niet geldt.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2021 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Elvir90 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:33:
Beste medetweakers,
Onlangs heb ik een TV gekocht bij een zeer bekende bekende webwinkel die tevens ook fysieke winkels heeft. Vanwege privacy zal ik de winkel niet nader noemen. Een van mijn argumenten om hier te kopen was de laagste prijs garantie, mocht de TV ergens goedkoper zijn dan kan ik dit met de klantenservice regelen :)

De TV bleek daadwerkelijk ergens anders goedkoper te zijn, echter komt de klantenservice met diverse, naar mijn mening, onzinnige smoesjes om de prijs niet te matchen.

De televisie - LG C1 OLED55C16LA- is op 10-11-2021 aangeschaft voor een bedrag ad.1099 wat voor toen een prima prijs was. Geen probleem zou je denken een dag later werd deze televisie geleverd.

Afgelopen zondag (22-11-2021) was deze TV bij Bol.com in de aanbieding voor 999 (ex 100 euro cashback) bij een door LG erkende derde partij. Voor de casus zal ik ook deze partij niet verder noemen maar deze opereert vanuit Belgie via Bol.com in Nederland.

Na telefonisch onderhoud met de klantenservice medewerker werd mij aangegeven dat ik voldoe aan de laagste prijs garantie en dat ik hiervoor een e-mail moest sturen en dat ik mijn geld terug kon verwachten.
Prima, een korte mail geschreven en de medewerker had tevens in het dossier vermeld dat de prijs op het moment van telefoneren 999 was (dit had ik expliciet verzocht daar de prijzen op bol.com nogal kunnen fluctueren):

[...]

Goede service en zeer snel geregeld, denk je dan. Mooi niet en tot mijn verbazing kreeg ik vrij snel een e-mail terug dat zij niet de prijs willen matchen, zonder reden. Bij deze de mail:

[...]

Na deze e-mail heb ik direct teruggebeld om meer informatie en na doorvragen bleek dat, aldus de leidinggevende van klantenservice medewerker "niet mogelijk vanuit LG".

In mijn optiek een drogreden daar ik geen contract heb met LG en webwinkel schermt met de laagste prijs garantie en dit ook niet expliciet vermeld staat op hun website. Dit riekt naar mijn mening naar dwaling daar dus blijkbaar niet de volledige informatie of voorwaarden op de laagste prijs garantie webpagina staan. Ook verder geen aanvullende voorwaarden in de algemen voorwaarden te vinden.

Dit uitgelegd hebbende zou de medewerker opnieuw met de manager spreken.

22-11-2021 Een dag later werd weer telefonisch gebeld door dezelfde medewerker die aangaf dat het echt niet mogelijk is en dat de prijs nu bij de externe partij veel hoger was wat zij erg vreemd vond. Gelukkig had ik printscreens toegevoegd als bewijs, waardoor ze weer terug moest naar haar manager.

Uiteindelijk kreeg ik te horen dat het een niet een Nederlandse leverancier betreft wat ik erg vreemd vind daar Bol.com echt een Nederlanse webwinkel is. Ik heb verzocht om dit op de mail te zetten daar ik hun woord op papier wil hebben staan, de betreffende e-mail.

[...]

Deze e-mail was voor mij de druppel daar ik van mening ben dat het bedrijf op een niet correcte manier met diverse moesjes onder haar laagste prijs garantie probeert uit te komen. Ik ben dan ook van mening dat de winkel haar garantie moet honoreren maar ik ben benieuwd naar jullie mening en wat mijn vervolgstappen kunnen zijn.

Ter aanvulling;
Ik kan de TV niet meer terugsturen daar ik reeds heb meegedaan met de cashback actie en dus de doos heb beschadigd.

Daarnaast staat de volgende tekst op hun website, zonder zo te zien harde eisen:

[...]
Naam van de winkel staat genoemd in 1 van de mailtjes die je citeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 18:53
Als in de voorwaarden staat dat het product van officiële herkomst moet zijn en via een officiële Nederlandse dealer moet komen die ook is aangesloten bij Thuiswinkel waarborg, dan zijn dit de eisen.

bol.com is niet de verkoper, dat is Electro Centrum volgens de website van bol.com : "Verkoop door Elektro Centrum" met als contactgegevens een adres in Lemelerveld, wat wel degelijk in Nederland ligt. Dan is de vraag of dit een officiële dealer is, dat kan ik niet zien op de website.

Het thuiswinkel-vignet staat in ieder geval niet op de site zelf. Maar de winkel heeft een EP-logo op de (verder slecht tot niet-werkende) website en EP heeft wel een thuiswinkel-vignet op de site...

Maar... Elektro Centrum is volgens mij geen EP-dealer (als je kijkt naar de EP-site).

Of is dit niet de winkel die je bedoelde, die de tv aanbood tegen een lage prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

@Elvir90 als de voorwaarden die door @MAX3400 genoemd worden kloppen dan voldeed jouw aanvraag toch niet aan de voorwaarden?

Je geeft zelf al aan dat de verkoper op Bol gevestigd is in België en Bol is niet de verkoper in dat geval.

Bol geeft zelf ook aan
Je koopt bij onze partner X. De verkoper is de eerste contactpersoon bij vragen en retourvoorwaarden na aankoop. Bestellen en betalen gaat via bol.com.
Dus Bol is niet verkoper, maar de partner, de partner is gevestigd in België en niet Nederland en heeft dus ook geen Thuiswinkel waarborg.

[ Voor 42% gewijzigd door InFamous op 22-11-2021 19:02 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvir90
Members only:

Deze heeft echter geen thuiswinkel keurmerk, maar Bol.com uiteraard wel. Daar zit voor mij dan de ook de crux. en het feit dat de medewerker ook aan de telefoon heeft bevestigd dat ik in aanmerking kom. Ze heeft zelf meegekeken op de website van Bol.com

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 22-11-2021 23:15 . Reden: Naam webwinkel (wederverkoper) in mo-tags geplaatst conform beleid ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Members only:

Tja, een medewerker die even op een site meekijkt. En dan voor elke scheet moet overleggen met een leidinggevende? Zonder die medewerker af te vallen maar die heeft dus gewoon maar wat gezegd in een gesprek om een klant een beetje tevreden te houden.

Dit soort prijsgaranties liggen ergens op een bepaald bureau bij een ledinggevende; die doet als laatste ja/nee antwoorden. En nu kreeg je een keer Nee want geen NL-shop.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 22-11-2021 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Members only:

Bol.com heeft genoeg externe verkopers die via de grijze import hun producten daar verpatsen.

Vanuit het bedrijf dat laagste prijs garantie aanbied, is het wel te begrijpen dat tegen dat soort import niet vergeleken word.
(normaal gesproken hebben ze ook een lijst met andere erkende bedrijven waartegen ze vergelijken)

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 22-11-2021 23:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elvir90
MAX3400 schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:03:
[...]

Oké duidelijk verhaal, Bol.com blijft een grijs gebied voor mij en het hielp ook niet mee dat ik meerdere vreemde antwoorden heb ontvangen.

I rest my case, dit topic kan dicht.

Bedankt allen voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:47

Freakie1NL

Grote Baas

Hoho niet zo snel.

De deal die afgelopen zondag op bol.com stond betrof twee aparte leveranciers uit België die hem voor 999 aanboden. Beide staan op de officiële LG Benelux dealer lijst en leveren een Benelux model. Hiermee kom/kwam je in aanmerking voor 100 euro cashback.

Enige verschil is dan wel of geen thuiswinkel keurmerk. Maar ja beide hebben het Belgische equivalent. Krijgen ook goede reviews.

M.i. zou je de garantie wel moeten claimen. Maar ja wat kan je doen? Je kan hem nog annuleren maar prijzen zijn inmiddels gestegen.

Maar bekende Nederlandse zaken die strooien met laagste prijsgaranties laten het wel even afweten. Wat mij betreft mag de reclame code commissie daar wel iets aan doen. Je hoeft echt niet de goedkoopste dingen aan te bieden, als je het niet adverteert tenminste.

Hele discussie hierover elders; https://nl.pepper.com/aanbiedingen/lg-c1-oled55c16la-216784

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Over het algemeen staan er wel dit soort dingen in de kleine lettertjes een laagste prijs garantie voorwaarden:
BCC, BOL.com (exclusief externe verkopers), Coolblue,
Etc.

Maar zonder specifieke voorwaarden valt dat niet op te zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 22-11-2021 21:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52
Freakie1NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:49:
Hoho niet zo snel.

De deal die afgelopen zondag op bol.com stond betrof twee aparte leveranciers uit België die hem voor 999 aanboden. Beide staan op de officiële LG Benelux dealer lijst en leveren een Benelux model. Hiermee kom/kwam je in aanmerking voor 100 euro cashback.

Enige verschil is dan wel of geen thuiswinkel keurmerk. Maar ja beide hebben het Belgische equivalent. Krijgen ook goede reviews.

M.i. zou je de garantie wel moeten claimen. Maar ja wat kan je doen? Je kan hem nog annuleren maar prijzen zijn inmiddels gestegen.

Maar bekende Nederlandse zaken die strooien met laagste prijsgaranties laten het wel even afweten. Wat mij betreft mag de reclame code commissie daar wel iets aan doen. Je hoeft echt niet de goedkoopste dingen aan te bieden, als je het niet adverteert tenminste.

Hele discussie hierover elders; https://nl.pepper.com/aanbiedingen/lg-c1-oled55c16la-216784
Nee, want het moet volgens de voorwaarden een NL winkel zijn (als ik goed gelezen heb) en geen Belgische.
Equivalent van Thuiswinkel keurmerk is m.i. ook geen argument. Het is misschien vergelijkbaar, maar niet hetzelfde keurmerk. "deze tv heeft exact dezelfde specificaties, alleen staat er een ander logo'tje op. Maar LG is het Koreaanse equivalent van Sony :+ "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:47

Freakie1NL

Grote Baas

Wat natuurlijk onzin is. "De leverancier (winkel) is een Belgisch bedrijf wat betekent dat het niet dezelfde prijsvoorschriften heeft als de Nederlandse markt. "

In het geval van het topic gaat het om daadwerkelijk dezelfde tv's. EAN, Benelux modellen. Garantie loopt allemaal via LG Benelux. Sterker nog je krijgt er gewoon cashback op.

Is dus niet een gevalletje van LG equivalent zijn van Samsung. Is een gevalletje winkel adverteert ergens mee om klanten te trekken en als puntje bij paaltje komt wil de winkel er door kleine lettertjes die nergens op slaan onder uit komen.

Ik zou mijn koop bij die winkel ontbinden. TS zegt hem niet te kunnen retourneren want barcode (voor cashback) uitgeknipt. Maar verpakking die niet compleet is valt niet onder de uitzonderingen waarbij een winkel het retour recht mag weigeren. Ergo TS heeft recht op retour, helaas mag een eventuele waardevermindering ivm verpakking wel in rekening worden gebracht.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Elvir90 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:33:
Beste medetweakers,
Misschien kijk ik erover heen, maar nergens wordt beweerd dat je altijd de laagste prijs krijgt. Er staat enkel dat ze hun uiterste best zullen doen:
Zo betaal je bij [winkel] nooit teveel voor je aankoop. Mocht je toch nog een product elders goedkoper tegenkomen, laat ons dit dan gelijk weten, wij gaan dan onze uiterste best doen deze te matchen.
De winkel is dus verplicht om hun uiterste best te doen zodat je niet teveel betaalt. Daarbij geldt:
Om een goed vergelijk te kunnen maken, kijken we samen met jou onder andere naar:
Of het product van officiële herkomst is en via een officiële Nederlandse dealer komt die ook is aangesloten bij Thuiswinkel waarborg. (Het bekendste keurmerk van Nederland, waarbij strikte eisen gelden t.a.v. de bewezen betrouwbaarheid van de webwinkel)
Of het artikel ook daadwerkelijk uit voorraad leverbaar is.
Hier staan enkele overwegingen maar er staat niet dat het harde criteria zijn. De winkel schreef in een e-mail aan TS:
(...) omdat de desbetreffende leverancier niet voldoet aan de afspraken voor de scherpste prijsgarantie. De leverancier (winkel) is een Belgisch bedrijf wat betekent dat het niet dezelfde prijsvoorschriften heeft als de Nederlandse markt. Vandaar dat wij niet dezelfde prijzen kunnen hanteren.
Dit kan waar zijn en over de juridische status van prijsvoorschriften kun je een boom opzetten, maar hieruit blijkt niet dat de winkel haar uiterste best heeft gedaan om de prijs te matchen zodat je niet teveel betaalt. Het lijkt eerder op het tegenovergestelde: de winkel doet haar best om een reden te vinden om dat niet te doen. Met de term 'afspraken' suggereren ze dat er harde afspraken zijn gemaakt over de voorwaarden, maar dat is niet het geval.

Je kon dezelfde tv 100 euro goedkoper kopen uit voorraad bij een officiële dealer die aan de Nederlandse consumentenwetgeving is gebonden en al sinds 1986 bestaat. Daarmee wordt voldaan aan de belangrijkste overwegingen (officiële import, uit voorraad leverbaar, bewezen betrouwbaarheid). Ik kan maar twee redenen bedenken waarom de winkel je het prijsverschil niet (volledig) hoeft te betalen: de winkel wil niet onder de inkoopprijs verkopen, of de inkoopvoorwaarden van de winkel bij LG verbieden de pricematch tot dit bedrag. Beide zijn hier vermoedelijk niet aan de orde. De winkel moet het verschil dus gewoon betalen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1