Nieuwbouw en wifi goed regelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Beste Tweakers,

Over ruim een jaar (voorjaar 2023) ga ik verhuizen naar mijn nieuwbouwwoning _/-\o_
Nu wil ik mijn wifi ook op orde hebben.
Ik zit te denken aan accespoints van Ubiquiti’s.
Alle utp kabels komen samen in de meterkast.
Wil daar graag een 24 poorts switch ophangen met power over ethernet.
Waar zouden jullie de accespoints ophangen? Zodat ik weet waar de utp kabels moeten komen?
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/619bc16dc0764/619bc16dc0050-bg.PNG
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/619bc26918f1d/619bc269183ba-eerste_verdieping.PNG
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/619bc27aca608/619bc27aca004-tweede_verdieping.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
En hebben jullie ook nog advies welke switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:54

lier

MikroTik nerd

Mooiste bij Wifi is line of sight, daarom zou ik ze in jouw situatie:

- beneden bij de trap
- midden woonkamer
- boven bij de trap

Vergeet trouwens ook niet om er een buiten op te hangen, als je een tuin hebt en/of daar Wifi dekking wil hebben. Wil je ook camera's? Dan ook daarvoor kabels voorbereiden.

Qua switch, check even de pricewatch:
https://tweakers.net/netw...Zv-t2Qhbo-2HYbLvp5twi5_wF

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De binnenmuren staan wel toe dat er gewoon goed 5Ghz signaal doorheen gaat zolang het AP maar op de juiste vloer aanwezig is.

De plekken, zo ergens in het midden op elke vloer, is gewoon het juiste advies wat Lier heeft gegeven.

Voor de bovenste verdieping zou je kunnen overwegen het meer in een richting te bewegen waar je het meer denkt te gebruiken. Misschien wordt 1 slaapkamer wel een kantoor bijvoorbeeld.

Om je gerust te stellen, ik heb 3 UAPs, 1 op elke vloer, niet in het midden, maar overal in huis fantastisch bereik. Dus het komt echt al snel helemaal goed :)

Als switch heeft TP-link wel goede PoE switches. Ikzelf heb een 8 poorts TP-link met 4x PoE in de meterkast liggen en daarnaast nog een paar switches op andere plekken. Dit is qua kosten een zeer efficiente oplossing.

Als je alles ook echt met een Unifi controller wilt managen en vooral monitoren zul je een unifi switch moeten kopen, maar die is veel duurder.

[ Voor 24% gewijzigd door Hann1BaL op 23-11-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt. Ik heb een dakterras op de 1e verdieping.
Beneden bij de trap komt al een loze leiding zo te zien (dit is goed toch).
Midden in de woonkamer is duidelijk.
Hoe kan ik boven aan de trap aangeven op de tekening?
Wil het graag in 1x goed doen. Dus het liefst 1 switch.

[ Voor 11% gewijzigd door Rick13 op 23-11-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hoe je dat kunt aangeven op de tekening? Dat zou ik de bouwer vragen :)
Vaak willen ze geen loze leidingen in het plafond aanbrengen. Dus overleg gewoon even met je koperbegeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Dat gesprek staat morgen gepland :)
Als ze geen loze leiding op het plafond willen aanbrengen, dan maar zelf een utp kabel omhoog trekken via een kabelgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Ik lees op Internet dat als je de wifi uitschakelt van de Ziggo router, dat de wifi na een update o.i.d. weer ingeschakeld wordt.
Wat is jullie ervaring? Anders moet ik een router kopen zonder wifi en de Ziggo router in bridge modus laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:47
Tegen de tijd dat je huis wordt opgeleverd heb je de mogelijkheid een eigen modem te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je voor Uniquiti Access Points gaat dan zou ik een POE switch nemen van dit zelfde merk, dan kun je echt alles vanuit dezelfde controller beheren. Als je dan ook nog een USG of USG Pro router er bij doet, dan heb je een geheel overzocht en configuratie onder je muiscursor. Hier in de woning 4 AP's, één 24 en twee 8 poort switches en een Dreammachine Pro. De beide 8 poort switches zijn POE. :)

Verder zou ik op begandegronde het AP niet direct in het trappen gat hangen, maar er iets vandaan, anders heb je mogelijk dat deze met het AP op de derde verdieping met elkaar concurreren. Op de derde verdieping zou ik inderdaad het AP bij de trap hangen, dit omdat de badkamer tussen de andere ruimten in zit. Een vergelijkebare indeling heeft een broer van mij ook. Ook daar op elke verdieping een AP neergehangen en hij haalt de maximale snelheid van zijn 100/100 glasverbiding door het gehele huis. Woning nu krap twee jaar oud.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt voor de adviezen.
Welke accespoint heeft je broer?
Ik zit te denken i.v.m kosten besparing.
1 AC in de meterkast (leefkeuken is er naast), 1 AC midden in de woonkamer (verdieping 1) op het plafond.
1 AC op het plafond in slapen 2.
In slapen 3 komt mijn kantoor. Maar dat wordt toch bekabeld aangesloten.
Wij gaan slapen in slapen 1. Maar voor video's te Kijken heb je geen maximale snelheid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Over ruim een jaar zijn al deze adviezen zeer waarschijnlijk achterhaald je kan hooguit bedenken wat voor methodiek van bekabeling. Maar volgens mij ben je daar nu wel uit. Je ziet dat de merken elkaar redelijk volgen waar Unifi uniek was met centraal management zijn andere merken nu gevolgt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick13
Klopt. WiFi standaarden e.t.c. worden steeds beter.
Ga over een jaar pas apparatuur aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
Ik heb in ons nieuwbouwhuis op elke etage 1 schoteltje aan het plafond hangen. In de woonkamer gebruik ik daar een centraaldoos voor waar een lichtpunt aangesloten kan worden, welke ik niet benut als zodanig.

Ik vraag me af of je de projectontwikkelaar zover krijgt hem een loze leiding te laten leggen naar een mogelijk extra centraaldoos op elke etage. Dan ben je volgens mij klaar.

Qua oppervlakte voldoet 1 schoteltje per etage, ons huis heeft ca 50m2 per etage. En in het midden van de woning aan het plafond heb ik op elke etage perfecte dekking.

Switch zou ik tenminste gaan voor een 24 poort POE

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:04

Typhone

Who Dares Wins

Hoe ver is het huis nu af? Zijn de breedplaatvloeren er al?
Zo nee, dan even laten aangeven dat je ergens een punt wil hebben voor een leiding (dat hebben wij gedaan). Kosten van €20 in totaal extra wat niet veel was.

In jouw geval zou ik zeggen:
1x centraal in de keuken,
1x centraal in de woonkamer
1x centraal op de overloop

Ik ga er voor het gemak van uit dat je overal wel vaste aansluitingen voor UTP krijgt.
In mijn situatie (ook Ziggo) heb ik gewoon een USG genomen, een US16-250W switch en 4x een UniFi nanoHD. Ziggo router killen door in bridge modus te laten zetten en klaar was kees. Werkte feilloos.
Alles afgemonteerd op een patchpaneel overigens (CAT6A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Het is €175 per loze leiding.
Andere opties zijn er niet.
Ze moeten nog beginnen met bouwen.
Ja, klopt. Ik ga in elke kamer een vaste aansluitpunt laten aanleggen voor utp.

[ Voor 29% gewijzigd door Rick13 op 24-11-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Ik heb toch besloten om op de overloop (2e verdieping) een loze leiding te laten maken uit het plafond.
Ik kan het tenslotte maar 1x goed doen.
Hierbij de aangepaste plattegronden, lijkt mij prima. Of zie ik iets over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/61a5e952d3c98/61a5e952d2536-Knipsel.PNG
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/61a5e96ac8091/61a5e96ac64c9-Knipsel1.PNG
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/61a5e9782be63/61a5e9782b470-Knipsel2.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Ben benieuwd?
Pagina: 1