Mag dit zomaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demal
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-11-2021
Door stormweer waren er beschadigingen aan een met plastiek beklede dakgoot breedte van 4,5 m. breed en vierkante h. x d. 18 x18 cm, en kapotte plastieken (doorzichtige) platen Br.4,5m tussen 2 muren en de van lengte platen 2.15m +2 te vervangen plastiek platen om op het platvorm aan de dakgoot te kunnen. (of 7 platen van 1.25 m.).
Mijn broer 93 jaar oud heeft een klusjesman de werken laten uitvoeren doordat er weinig aannemers beschikbaar zijn die zo'n kleine werkjes willen aannemen.
De klusjesman heeft een afspraak om een factuur van 1400€ op te maken, en hij zou nog eens €1000 in het zwart krijgen (zo zou de afspraak gemaakt zijn bij mijn broer die van de waarde van de Euro bedragen, hij bekijkt de prijzen nog in Bf. en heeft nog eens een gehoor verlies.) hij zal het niet al te goed hebben verstaan bij het overeen komen van de prijzen. Nadat de werken waren uitgevoerd vraagt de klusjesman de €1000 maar mijn broer en die heeft op dit ogenblik maar €300 in huis die hij aan de klusjesman geeft. Intussen is de officiële factuur van €1400 nr…. betaald via een overschrijving.
Bij het nazien van de gedane werken door mijzelf en zijn zonen schrijven wij de klusjesman aan dat hij heeft overdreven in het opmaken van zijn prijzen ( prijs / kwaliteit) voor de gedane werken.
Hij verklaart wel dat hij de €300 heeft gekregen maar deze zal teruggeven en wat betreft de gevraagde prijs van €2400 geeft hij mee dat er al 45uur x €35 per uur zijn gepresteerd!
Wij betwisten zijn gepresteerd aantal uren en vragen hem meer uitleg omdat wij aan max. 20 gepresteerde uren komen.
We kregen een mail terug waarop hij verklaart dat er inderdaad maar 20 uren zijn gewerkt, maar de prijs van €2400 blijft hij behouden, hij zal een andere aangepaste factuur maken waar hij de €300 heeft ontvangen en als voorschot heeft gekregen!!!!
We ontvangen via een mail een factuur van de klusjesman onder het zelfde factuur nr. die hij reeds opgemaakt heeft aan 25% BTW. voor een woning van bijna 100 jaar oud!!.
Nogmaals maken we een melding dat de BTW 6% had moeten zijn, waarop de klusjesman per mail laat weten dat hij dat wel weet, waarop wij hem vragen waarom hij het dan niet doet!. Juist… hij maakt dan maar een andere factuur aan 6%, maar het eindbedrag – de €300 die hij heeft ontvangen, blijft €2100!!!. Uiteindelijk komen we samen om het probleem te bespreken en betalen cash de opleg van de opnieuw opgemaakte factuur – het BTW verschil van 21 naar 6% BTW.
De uitgevoerde werken zijn zéér amateuristisch uitgevoerd.
Wie geraakt daar nog aan uit? En wie heeft er ervaring met zulke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:27

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Maar is het probleem opgelost? Of betwist je alleen de BTW op de factuur?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De klusjesman geeft aan dat het 2400 euro kost en hij factureert 2400 euro. Achteraf blijkt de BTW incorrect berekend te zijn dus die wordt gecorrigeerd, nu hoef je maar 2100 euro te betalen.

Ik zie niet helemaal waar het mis is gegaan? Als het werk niet goed uitgevoerd is moet je hem daar op aanspreken maar je kan niet achteraf de prijs gaan betwisten als er vooraf akkoord op gegeven is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

We kennen in Nederland maar 2 btw tarieven:
BTW Hoog: 21%
BTW Laag: 9%

Waar haal je die 6% vandaan? Dat is sinds 1 januari 2019 9%

En hier nog wat info over welk tarief je dient te betalen: https://www.belastingdien...erkzaamheden_aan_woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 17:23
Ik vind het erg lastig je verhaal te volgen. Echter kan ik eruit opmaken dat er:

- 1400 euro op de initiële factuur staat (tegen 21% tarief)
- 1000 euro zwart bijbetaald zou worden waarvan 300 betaald is

Nu is er een nieuwe factuur onder zelfde factuurnummer gemaakt met een totaalprijs van 2100 euro en 6% BTW.

Dat mag niet. Een factuur aanpassing dient altijd eerst gecrediteerd te worden waarna vervolgens een nieuwe factuur gemaakt wordt met de juiste BTW en afgesproken bedragen.

De rest riekt een beetje naar oplichting van een oude man, om maximaal geld uit een simpele klus te trekken. Ik zou eens bij je rechtsbijstand navragen.
RaZ schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:44:

En hier nog wat info over welk tarief je dient te betalen: https://www.belastingdien...erkzaamheden_aan_woningen
Gaat over Belgie, die hanteren 6% BTW als laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:34

DropjesLover

Dit dus ->

RaZ schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:44:

De TS is een Belg, aangezien de broer omrekent naar Bf. (Belgische franken).

Tja, lastig, er is akkoord gegeven op een factuur, en de klusjesman heeft de prijs al fors verlaagd, toch?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Meh, dan heeft mn vorige post hier weinig te zoeken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demal
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-11-2021
Mij gaat het meer of er zomaar misbruik kan gemaakt worden bij oudere personen,
Als er voor zo'n kleine klus zomaar €2400 mag, en kan worden aangerekend, en deze klusjesman zijn details op zijn factuur kan aanpassen zoals het hem goed uitkomt is er toch iets niet in orde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 14:21

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

demal schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:32:
Als er voor zo'n kleine klus zomaar €2400 mag, en kan worden aangerekend, en deze klusjesman zijn details op zijn factuur kan aanpassen zoals het hem goed uitkomt is er toch iets niet in orde!
Je gaat in eerste instantie akkoord met 2400 euro, je had ook nee kunnen zeggen (je broer dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja je begint natuurlijk al met het feit dat € 1000,- zwart wordt overeengekomen daar heeft hij dus heel erg handig gebruik van gemaakt jij boefje zijn hij zich als boefje gedragen. Dat het allemaal niet netjes is, ben ik het helemaal mee eens. Maar je broer is toch handels bekwaam, als alles netjes volgens de regels was gedaan had je nu ook een duidelijke case gehad. Je bent niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die denkt slim te zijn maar er rot uit komt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 07:47
demal schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:32:
Hoezo niet? Je kan toch gewoon "nee" zeggen als je de geoffreerde prijs te hoog vindt? Tenzij iemand niet meer bij machte is om zo'n beslissing te maken, maar dan zal je toch richting bewindvoering of ondercuratelestelling moeten.
Pagina: 1