On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Hiermee ga je daanra naar de gemeente
Dat is inderdaad misschien wel mogelijk. Ik heb het die persoon nagevraagd.sjtienuh schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:11:
Deze vraag zou je bij de aannemer/vakman neer moeten leggen waar je ook de offerte van hebt gekregen.
Hiermee ga je daanra naar de gemeente
Andere Tweakers nog ideeën ?
Je hebt tekeningen nodig van je bestaande woning, deze kun je dan aanpassen.
Voor de aanzichten kan het zo simpel zijn als met potlood en een lineaal gewoon de bestaande tekening aan te passen.
Maar je moet wel weten wat je doet, er is een hoop om mee rekening te houden.
Zoals bijvoorbeeld iets simpels als de goot/dakrand hoogte waarmee je ook de hoogte van je plafond binnen beperkt.
Zelf heb ik hulp van een oom gehad die op een architectenbureau werkt en van alle regeltjes en trucs weet, en zelf ben ik technisch tekenaar.
Dus ik heb hier wel een groot voordeel.
Daarom zou ik het niet adviseren om zelf te tekenen.
Een beetje aannemer heeft een eigen afdeling die tekenwerk berekeningen en vergunningaanvraag voor je kunnen regelen. En als ze dat niet hebben, dan weten ze iemand die dat wel kan.
Ik zou dus bij de aannemer beginnen met vragen.
Ik heb het bij de aannemer aangevraagd, hij werkt voor zichzelf. Ik heb de tekeningen tevens aangevraagd uit het Archief van de gemeente.FRANQ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:35:
Ik heb de aanzichten van mijn uitbouw zelf getekend, maar de principedetails door de constructeur laten uittekenen.
Je hebt tekeningen nodig van je bestaande woning, deze kun je dan aanpassen.
Voor de aanzichten kan het zo simpel zijn als met potlood en een lineaal gewoon de bestaande tekening aan te passen.
Maar je moet wel weten wat je doet, er is een hoop om mee rekening te houden.
Zoals bijvoorbeeld iets simpels als de goot/dakrand hoogte waarmee je ook de hoogte van je plafond binnen beperkt.
Zelf heb ik hulp van een oom gehad die op een architectenbureau werkt en van alle regeltjes en trucs weet, en zelf ben ik technisch tekenaar.
Dus ik heb hier wel een groot voordeel.
Daarom zou ik het niet adviseren om zelf te tekenen.
Een beetje aannemer heeft een eigen afdeling die tekenwerk berekeningen en vergunningaanvraag voor je kunnen regelen. En als ze dat niet hebben, dan weten ze iemand die dat wel kan.
Ik zou dus bij de aannemer beginnen met vragen.
Anoniem: 39993
Is dat niet een beetje kort door de bocht? TS wil iets vergunningsplichtigs. Volgens mij hangt er dan maar net vanaf wát je precies van je aannemer verwacht. TS kan ook zelf het hele vergunningstraject doen (en dus ook zelf zorgen voor tekeningen) en alleen de uitvoering uitbesteden aan een aannemer.Figo112 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:01:
whats next gaat hij nog vragen of jij een loodgieter kan regelen en iemand die kan tegelen? Aannemer die de klant als onderaannemer behandeld is ook nieuw zeg
Ik zou ook nooit bouwtekeningen laten maken door een aannemer. Waarom niet? Een oom van mijn vrouw is een gepensioneerd constructeur en zolang het niet teveel op "hard werken" lijkt, vindt hij het prachtig om een handje te helpen. Hij is dus wel wat van de oude stempel. Je moet niet raar opkijken als hij met een prachtig uitgewerkte potloodtekening komt. Hij heeft thuis ook zo'n enorm verstelbaar bureau met alle denkbare meetlatten en geo-driehoeken enzo.
Wat is het verband tussen A en B?Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:18:
A
Ik zou ook nooit bouwtekeningen laten maken door een aannemer. Waarom niet?
B
Een oom van mijn vrouw is een gepensioneerd constructeur en zolang het niet teveel op "hard werken" lijkt, vindt hij het prachtig om een handje te helpen. Hij is dus wel wat van de oude stempel. Je moet niet raar opkijken als hij met een prachtig uitgewerkte potloodtekening komt. Hij heeft thuis ook zo'n enorm verstelbaar bureau met alle denkbare meetlatten en geo-driehoeken enzo.
Catch a smile out there!
Later bleek overigens ook nog een constructieberekening nodig. Ook dat is via dat bureautje gegaan.
Onze aannemer zou het maken van een technische tekening ook uitbesteed hebben overigens.
Wij kregen van de gemeente het advies om niet zelf te gaan "prutsen" met tekeningen. Het zou me niet verbazen als het bij de goedkeuring helpt als het door een professionele tekenaar gemaakt is.
www.steamloco.info
Een aannemer is iemand die de zorg uit handen neemt maar blijkbaar noemt iedereen zich zelf een aannemer. Een tekening maken is voor de aannemer kleine moeite of hij kent iemand die dat wel kan doen.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:18:
[...]
Is dat niet een beetje kort door de bocht? TS wil iets vergunningsplichtigs. Volgens mij hangt er dan maar net vanaf wát je precies van je aannemer verwacht. TS kan ook zelf het hele vergunningstraject doen (en dus ook zelf zorgen voor tekeningen) en alleen de uitvoering uitbesteden aan een aannemer.
Ik zou ook nooit bouwtekeningen laten maken door een aannemer. Waarom niet? Een oom van mijn vrouw is een gepensioneerd constructeur en zolang het niet teveel op "hard werken" lijkt, vindt hij het prachtig om een handje te helpen. Hij is dus wel wat van de oude stempel. Je moet niet raar opkijken als hij met een prachtig uitgewerkte potloodtekening komt. Hij heeft thuis ook zo'n enorm verstelbaar bureau met alle denkbare meetlatten en geo-driehoeken enzo.
Maargoed nu moet TS opzoek gaan.
@Agent47 check even hier anders http://www.goedkopebouwtekeningen.nl/ een kennis heeft hier ooit gebruik van gemaakt een aantal jaren geleden en was goed betaalbaar.
Nouja wij hebben er niet zo heel veel haast mee. We willen het alleen volgend jaar ergens af hebben. We willen wel op tijd zijn met plannen zeg maar. Ik hoopte inderdaad op een via-via. Een kennis of vriend van een vriend die het wil doen inderdaad.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:18:
[...]
Is dat niet een beetje kort door de bocht? TS wil iets vergunningsplichtigs. Volgens mij hangt er dan maar net vanaf wát je precies van je aannemer verwacht. TS kan ook zelf het hele vergunningstraject doen (en dus ook zelf zorgen voor tekeningen) en alleen de uitvoering uitbesteden aan een aannemer.
Het hele idee van een aannemer inschakelen is nu juist dat één partij de regie heeft over het gehele project, en daar de verantwoordelijkheid voor draagt. Het is aan de aannemer om te bepalen wat hij/zij zelf doet en wat er vervolgens weer door de aannemer wordt uitbesteed aan derden. Dan moet je dat niet teniet doen door zelf iemand in te schakelen voor de tekeningen (die de basis vormen voor het hele project hè!). Dat opent alle deuren voor disputen over wat wiens schuld is als er ergens iets mis gaat. Moet je niet willen.Figo112 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:37:
[...]
Een aannemer is iemand die de zorg uit handen neemt maar blijkbaar noemt iedereen zich zelf een aannemer. Een tekening maken is voor de aannemer kleine moeite of hij kent iemand die dat wel kan doen.
Maargoed nu moet TS opzoek gaan.
@Agent47 check even hier anders http://www.goedkopebouwtekeningen.nl/ een kennis heeft hier ooit gebruik van gemaakt een aantal jaren geleden en was goed betaalbaar.
Catch a smile out there!
Met een liniaal en een potlood kom je een eind
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hij maakt constructie- en bouwtekeningen (en constructieberekeningen natuurlijk). En aangezien hij het "voor de leuk" doet, blijven de kosten beperkt tot een bedankje in de vorm van iets lekkers en een bosje bloemen.
Moet je natuurlijk maar wel net zo iemand in je familie hebbenAnoniem: 39993 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:49:
[...]
Hij maakt constructie- en bouwtekeningen (en constructieberekeningen natuurlijk). En aangezien hij het "voor de leuk" doet, blijven de kosten beperkt tot een bedankje in de vorm van iets lekkers en een bosje bloemen.
Catch a smile out there!
Ik heb zojuist oude tekeningen gekregen, van 1962....No Hands schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:49:
Ik heb voor dakophoging/buitengevelisolatie/gevelopeningen wijzigen zelf de bestaande bouwtekening uit het archief van de gemeente aangepast en ingediend. Prima gelukt en geregeld.
Met een liniaal en een potlood kom je een eind
Ja. Maar de meeste van dit soort mensen hebben ook gewoon familie en een kennissen- en vriendenkring. Maar daarom zou ik dus nooit iemand betalen om dit soort tekeningen of berekeningen voor me te maken. En ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben. Volgens mij besteden kleine aannemers (en eenpitters) dit meestal gewoon uit en daar hangt dan gewoon een prijskaartje aan.Glenfiddich schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:52:
[...]
Moet je natuurlijk maar wel net zo iemand in je familie hebben
Maar ter nuance: hij gaat dus geen heel huis vanuit het niets voor je tekenen of doorrekenen qua constructie. Hij is gepensioneerd, dus daar begint hij niet meer aan. Maar een overzichtelijk klusje als een kleine verbouwing, dat vindt hij helemaal geweldig.
Een goede timmerman of metselaar is tegenwoordig minder waard dan een ‘aannemer’, dus dat verwaterd nu.
Een aannemer moet dit gewoon zelf kunnen regelen…
Die had ik ook, bij de kopieerwinkel laten kopieren op een nieuw hagelwit velletje en tekenen maarAgent47 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:55:
[...]
Ik heb zojuist oude tekeningen gekregen, van 1962....
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Kende ik maar zo'n iemandAnoniem: 39993 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:56:
[...]
Ja. Maar de meeste van dit soort mensen hebben ook gewoon familie en een kennissen- en vriendenkring. Maar daarom zou ik dus nooit iemand betalen om dit soort tekeningen of berekeningen voor me te maken. En ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben. Volgens mij besteden kleine aannemers (en eenpitters) dit meestal gewoon uit en daar hangt dan gewoon een prijskaartje aan.
Maar ter nuance: hij gaat dus geen heel huis vanuit het niets voor je tekenen of doorrekenen qua constructie. Hij is gepensioneerd, dus daar begint hij niet meer aan. Maar een overzichtelijk klusje als een kleine verbouwing, dat vindt hij helemaal geweldig.
ik heb een mooie link gedeeld, ga alvast daar even navragen wat het kost wellicht dat het allemaal meevalt, Maar idealiter laat je het over aan je aannemer.
Dat kan hij ook wel, maar dat betekent:Smobbo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:00:
De verwarring ontstaat doordat klusjesmannen zich tegenwoordig aannemer noemen.
Een goede timmerman of metselaar is tegenwoordig minder waard dan een ‘aannemer’, dus dat verwaterd nu.
Een aannemer moet dit gewoon zelf kunnen regelen…
1. Dat hij het uitbesteedt aan iemand die dit kan.
2. Dat hij mensen in dienst heeft die dit kunnen, en dan is het een grotere aannemer en die werken met afwijkend bestek. Die schrijven met vorken met 8 pennen i.p.v. de standaard 4 of 5.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 23-11-2021 15:58 ]
Ik heb mijn photoshop skills toegepast en ze begrepen het wel. Toch dient er voldaan te worden aan een x aantal punten, anders geen goedkeuring.Ernemmer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:56:
Ik zou summier iets schetsen met een foto er bij en dit in een vooroverleg bespreken met de gemeente. De kans dat je niet aan de voorkant (aanname kant van de voordeur) van je huis mag bouwen is heel groot.
Dan is het goed, het zou een beetje zonde zijn om alles uit te laten werken en vervolgens een nee te horen van de gemeente.Agent47 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:08:
[...]
Ik heb mijn photoshop skills toegepast en ze begrepen het wel. Toch dient er voldaan te worden aan een x aantal punten, anders geen goedkeuring.
Dit is de letterlijke quote:Ernemmer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:09:
[...]
Dan is het goed, het zou een beetje zonde zijn om alles uit te laten werken en vervolgens een nee te horen van de gemeente.
"De commissie heeft de aanvraag voor het dichtzetten van het portaal t.p.v. de voordeur ontvangen.
Er zijn op dit moment nog geen tekeningen om te beoordelen.
De wens is zeker voorstelbaar gezien het feit dat verscheidene buurpanden reeds deze uitbreiding hebben.
Geadviseerd wordt om de uitbreiding gelijk aan die van de woning op nummer x uit te voeren.
Graag wordt het plan m.b.t. de aanvraag omgevingsvergunning tegemoet gezien ter beoordeling.
Conclusie:
U kunt een aanvraag omgevingsvergunning indienen bij (website). De aanvraag moet o.a. worden
voorzien van bouwkundige tekeningen."
Het is letterlijk voorgevel 1,5 meter naar voren. That's it.
[ Voor 3% gewijzigd door Agent47 op 23-11-2021 16:16 ]
En anders zal je een een tekening + berekeningen moeten laten maken .. voor niks gaat de zon op
Nope, is geen dragende muur. Mijn buren hebben gewoon verbouwd. Die hebben een boete gekregenfockarty schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:25:
Rete simpel, je haalt zeer waarschijnlijk een dragende muur weg, zal een latei moeten komen die stevig genoeg is om de stenen van de gevel te dragen... Maar als de buren het ook hebben kan je misschien hun tekening vragen?
En anders zal je een een tekening + berekeningen moeten laten maken .. voor niks gaat de zon op
Heeft de woning op nummer x misschien een bouwaanvraag gedaan?Agent47 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:15:
[...]
Dit is de letterlijke quote:
"De commissie heeft de aanvraag voor het dichtzetten van het portaal t.p.v. de voordeur ontvangen.
Er zijn op dit moment nog geen tekeningen om te beoordelen.
De wens is zeker voorstelbaar gezien het feit dat verscheidene buurpanden reeds deze uitbreiding hebben.
Geadviseerd wordt om de uitbreiding gelijk aan die van de woning op nummer x uit te voeren.
Graag wordt het plan m.b.t. de aanvraag omgevingsvergunning tegemoet gezien ter beoordeling.
Conclusie:
U kunt een aanvraag omgevingsvergunning indienen bij (website). De aanvraag moet o.a. worden
voorzien van bouwkundige tekeningen."
Het is letterlijk voorgevel 1,5 meter naar voren. That's it.
Die gegevens zijn dan te verkrijgen bij de gemeente, dan kan je gewoon die tekeningen en berekeningen gebruiken, met wat kleine aanpassingen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 23-11-2021 16:51 ]
Nee helaas. Deze mensen hebben gewoon een bedrijf ingehuurd die het heeft uitgevoerd. Ze hebben niks gemeld bij de gemeente en hebben hier een boete voor gekregen.Ernemmer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:49:
[...]
Heeft de woning op nummer x misschien een bouwaanvraag gedaan?
Die gegevens zijn dan te verkrijgen bij de gemeente, dan kan je gewoon die tekeningen en berekeningen gebruiken, met wat kleine aanpassingen.
Vaak moet je dan alsnog tekeningen en berekeningen aanleveren bij de gemeente, ik zou dat even navragen.Agent47 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:58:
[...]
Nee helaas. Deze mensen hebben gewoon een bedrijf ingehuurd die het heeft uitgevoerd. Ze hebben niks gemeld bij de gemeente en hebben hier een boete voor gekregen.
Je vergunningaanvraag wordt echt niets als je niet zoiets doet. Een goede bedoelingen tekening is leuk voor een vooroverleg zoals jij al gehad hebt, maar die vergunning moet gewoon goed getekend zijn. Aangezien je al de oorspronkelijk bouwtekening hebt is dat een kwestie van "overtrekken" en aanpassen. Doorsnede erbij over de nieuwe ingang en klaar.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
volgensmij heeft de aannemer de bouwtekeningen nodig of het constructief allemaal kan.Figo112 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:01:
whats next gaat hij nog vragen of jij een loodgieter kan regelen en iemand die kan tegelen? Aannemer die de klant als onderaannemer behandeld is ook nieuw zeg
sommige mensen hebben die in een la in hun bureau liggen tussen de administratie.
Moet de aannemer bij jouw je bureau/administratie gaan doorzoeken naar de tekening?
Haha nee hoor zo werkt het niet. Een aannemrr die regelt alles en regelt de bouwtekeningen zelf want die kan hij ook opvragen bij de gemeente. Niemand heeft bouwtekeningen van 60 jaar geleden op zijn bureau liggen. Daarnaast heb je vaak niet veel aan tekeningen van 60 jaar geleden en heb je nieuwe tekeningen nodig om een vergunning aan te vragen. Maargoed zoals ik al eerder zei, tegenwoordig noemen loodgieters en timmermannen zichzelf ook een aannemer. Zoals een beheerder zich voordoet als een projectleider.Rofdof schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:33:
[...]
volgensmij heeft de aannemer de bouwtekeningen nodig of het constructief allemaal kan.
sommige mensen hebben die in een la in hun bureau liggen tussen de administratie.
Moet de aannemer bij jouw je bureau/administratie gaan doorzoeken naar de tekening?
Joh, ik ben hier bezig met een project en heb eigenlijk de meeste grote aannemers uit de omgeving wel gesproken. Er is er geen één die dit zelf regelde, de grootste vis wist me wel door te verwijzen naar een bouwkundig tekenaar maar daar doen we rechtstreeks zaken mee.Figo112 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:02:
[...]
Haha nee hoor zo werkt het niet. Een aannemrr die regelt alles en regelt de bouwtekeningen zelf want die kan hij ook opvragen bij de gemeente. Niemand heeft bouwtekeningen van 60 jaar geleden op zijn bureau liggen. Daarnaast heb je vaak niet veel aan tekeningen van 60 jaar geleden en heb je nieuwe tekeningen nodig om een vergunning aan te vragen. Maargoed zoals ik al eerder zei, tegenwoordig noemen loodgieters en timmermannen zichzelf ook een aannemer. Zoals een beheerder zich voordoet als een projectleider.
Eigenlijk alle bovenstaande aannemers zien hun startpunt in zo'n traject iets later dan de tekeningen en eventuele vergunningsaanvraag.
Ik weet dus niet wat gebruikelijk is, maar dit is mijn ervaring met een stapel aannemers uit mijn eigen regio.
[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 25-11-2021 20:49 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa