Speakers - overstappen van 2.1 naar 2.0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 12:05
Ik zoek een?
2.0 speakerset die m'n Harman/Kardon Soundsticks III pricewatch: Harman Kardon SoundSticks III kan vervangen. Reden is dat ik nu een zit-sta bureau heb gekocht, waardoor de bedrading te kort is en de subwoofer in de weg staat. Idealiter zou ik een 2.0 speakerset kopen die beter geluid kan produceren dan de Soundsticks III (ondanks de afwezigheid van een sub). Ik ben geen audiofiel, maar kan goed, gebalanceerd en kamervullend geluid wel waarderen. Qua gewicht: 4kg per kant is denk ik wel de max voor m'n bureau. Anders ben ik ook bereid losse standaarden kopen.

Wat is je budget?
200 tot 600 euro, bovengrens is flexibel tot ca. 1000 voor speakers met uitmuntende prijs-kwaliteit verhouding

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gebruik op of naast m'n bureau, aangesloten op m'n desktop. Hoofdzakelijk voor muziek luisteren, films kijken, gamen... Ik zoek iets all-rounds.

Wat heb je zelf al gevonden?
• Audioengine A2+ pricewatch: Audioengine A2+ Wireless Speaker System Zwart (klein, elegant, maar ik weet niet of dit setje lage tonen haalt)
• Audioengine A5+ pricewatch: Audioengine A5+ Zwart (looks spreken me niet heel erg aan, maar volgens mij is dit wel all-time favorite van velen qua geluidskwaliteit en vermogen)
• Edifier R2000DB pricewatch: Edifier R2000DB (neutrale looks, goede prijs-kwaliteit verhouding (?))
• KEF Q350 pricewatch: Kef Q350 (Zwart) (geen reviews, maar lijkt een redelijke allrounder)

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn belangrijkste vragen:
1. Is het reëel dat ik van een duurdere, grotere 2.0 set een beter geluid verwacht dan van een goedkope 2.1 set? Ik neem aan dat een goede 2.0 geen losse subwoofer nodig heeft.
2. Tot nu toe vond ik het plug & play principe met een 3.5 mm jack wel relaxed, maar moet ik voor de optimale geluidservaring toch anders gaan aanpakken (gedoe met versterkers, DACs, etc...)? Dan moet ik me daar namelijk ook eerst even over gaan inlezen! Zoals ik al zei, ik ben geen audiofiel - maar kan het wel worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
Goed gerecenseerde, betaalbare en populaire actieve studio monitoren (dus geen versterker nodig)

- Eve Audio SC203
- JBL LSR305p
- Genelec 8010a
- Adam T5V
- KRK Rokit 5 (Gen.4)

Check ook Audiosciencereview forum voor objectieve metingen en reviews van gangbare desktop speakers/monitoren.

Ik zelf gebruik iLoud MTM's, maar die zijn net over je budget.

[ Voor 35% gewijzigd door Negakinu op 22-11-2021 15:40 ]

too old, too cold

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53

FeaR

In GoT we trust

DW23 schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:29:
[Audioengine A2]
pricewatch: Audioengine A2+ Wireless Speaker System Zwart (klein, elegant, maar ik weet niet of dit setje lage tonen haalt)
Zoals je zelf zegt: "klein", dus nee dit setje haalt niet de lage tonen. Mijns inziens zou ik niets nemen wat een woofer heeft kleiner dan 5" en dat is voor echt lage tonen al te weinig in een kleine kast.

Edit:
Specs zeggen 65 Hz op -2.0 dB. Ergens vind ik dat lastig te geloven voor een speaker met slechts een 2.75” woofer en ik kan het ook niet matchen met de keer dat ik ze gehoord heb.
[KEF Q350]
pricewatch: Kef Q350 (Zwart) (geen reviews, maar lijkt een redelijke allrounder)
Passieve speaker, moet dus nog een versterker bij. Als dat een optie is dan is er nog veel meer keuze. Of per ongeluk deze passieve versie in de lijst gezet?
1. Is het reëel dat ik van een duurdere, grotere 2.0 set een beter geluid verwacht dan van een goedkope 2.1 set? Ik neem aan dat een goede 2.0 geen losse subwoofer nodig heeft.
Geluid is persoonlijk en wat goed is hangt af van de eisen van de luisteraar. Duurder hoeft zeker niet altijd beter te zijn.

Je laatste aanname is mijns inziens niet correct. Hoe duur een speaker ook is het blijft ook een stukje natuurkunde. Om lage tonen weer te geven heb je oppervlak nodig (grootte van de woofer) en/of ruimte in de kast om druk op te bouwen.

Mogelijk is 2.0 op dit formaat niets voor je, dat is ook nog een optie. Kijkende naar wat veel 2.1 setjes doen is alle lage en mid lage tonen naar de "subwoofer" sturen. Dat geeft een ander soort geluid dan een 2.0 set.

Ik ben persoonlijk tevreden met mijn Argon Audio (check HiFi Klubben), maar geen idee wat hun assortiment en prijs op dit moment doet. Ik heb de mijne al een paar jaar staan en houd deze markt niet echt in de gaten.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 22-11-2021 15:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
FeaR schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:48:
Je laatste aanname is mijns inziens niet correct. Hoe duur een speaker ook is het blijft ook een stukje natuurkunde. Om lage tonen weer te geven heb je oppervlak nodig (grootte van de woofer) en/of ruimte in de kast om druk op te bouwen.

Ik ben persoonlijk tevreden met mijn Argon Audio (check HiFi Klubben), maar geen idee wat hun assortiment en prijs op dit moment doet. Ik heb de mijne al een paar jaar staan en houd deze markt niet echt in de gaten.
Dit.

Ik heb zelf ook een Argon Audio 2.1 setje beneden nu ik kids heb, daarvoor stond er een set B&W CM10 S2 (niet de minste, en die staan nu op de hobby kamer bij de PC :o).

Daarvoor heb ik ook een 2.0 set Edifier gehad bij de PC. Edifier maakt echt wel prima speakers, gaan ze even diep als een 2.1 set: nee. Even diep als je Soundsticks: wellicht. Maar je oren wennen ook, en ik vond het prima voor bij de PC en af en toe wat muziek.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 22-11-2021 15:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-10 08:51
Kef LSX lijkt me ook een prima optie, eventueel later nog uit te breiden met een sub. Maar als je geen streaming-mogelijkheden nodig hebt zijn de eerder genoemde studio-monitoren wellicht een voordeligere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
FeaR schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:48:
[...]

Zoals je zelf zegt: "klein", dus nee dit setje haalt niet de lage tonen. Mijns inziens zou ik niets nemen wat een woofer heeft kleiner dan 5" en dat is voor echt lage tonen al te weinig in een kleine kast.

Edit:
Specs zeggen 65 Hz op -2.0 dB. Ergens vind ik dat lastig te geloven voor een speaker met slechts een 2.75” woofer en ik kan het ook niet matchen met de keer dat ik ze gehoord heb.

[...]

Passieve speaker, moet dus nog een versterker bij. Als dat een optie is dan is er nog veel meer keuze. Of per ongeluk deze passieve versie in de lijst gezet?

[...]

Geluid is persoonlijk en wat goed is hangt af van de eisen van de luisteraar. Duurder hoeft zeker niet altijd beter te zijn.

Mogelijk is 2.0 op dit formaat niets voor je, dat is ook nog een optie. Kijkende naar wat veel 2.1 setjes doen is alle lage en mid lage tonen naar de "subwoofer" sturen. Dat geeft een ander soort geluid dan een 2.0 set.

Dank voor het uitvoerige antwoord! Die passieve speaker was idd een foutje van mij. Die Argon Audio line ziet er wel bloedmooi uit, ik zal die ook meenemen!

Een medetweaker raadde de KEF LSX pricewatch: Kef LSX Zwart aan, mogelijk combineert dat het beste van 2 werelden (vol geluid, redelijke bas, eventueel uitbreidbaar met sub, compact). Ik neig nu naar deze KEF LSX, voor een paar honderd extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
Negakinu schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:34:
Goed gerecenseerde, betaalbare en populaire actieve studio monitoren (dus geen versterker nodig)

- Eve Audio SC203
- JBL LSR305p
- Genelec 8010a
- Adam T5V
- KRK Rokit 5 (Gen.4)

Check ook Audiosciencereview forum voor objectieve metingen en reviews van gangbare desktop speakers/monitoren.

Ik zelf gebruik iLoud MTM's, maar die zijn net over je budget.
Ah, mooie alternatieven! Ik zal ook dat forum checken, thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 10:59
Naast de Adam Audio t5v, zijn er ook de t7v en de t8v, allen binnen budget. Telkens met een grotere bas dus. De t5v is eerder voor op je bureau (zoals bij mijn thuis). De t8v eerder voor de woonkamer. Er staan voldoende reviews op het net hierover.
Wel zorgen voor een DAC met volume controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

De LSX kan ik ook van harte aanbevelen. In het groen bloedmooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
ago schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:46:
De LSX kan ik ook van harte aanbevelen. In het groen bloedmooi ;)
Ja, schitterende dingen inderdaad! Hoe bevalt de bediening, want ik begreep dat veel via een app moet gebeuren? En kan je daarmee de bas omlaag bijstellen, voor het geval de buren klagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik gooi even een knuppel in het hoenderhok: goed geluid, laag gewicht, klinkt alsof je een goede hoofdtelefoon zoekt...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1