CPU of GPU upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsLEK
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik zoek advies over verbetering van mijn systeem. Ik weet namelijk niet of een upgrade van de Ryzen 3600 naar de 5600X mij echt een performance boost gaat geven. Ik heb namelijk een 1440p monitor en ligt de belasting dus vooral op de GPU bij het gamen.

Wat is je budget?
€150 - €200 bovenop wat ik terug krijg bij de verkoop van de onderdelen die ik vervang.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur naar ASUS, omdat die betrouwbaar is en dat zorgt voor RGB sync. Maar als het prijs/performance beter is om een ander merk te halen zal ik het niet afslaan

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hogere fps / hogere kwaliteit settings in games het doel van de upgrade.
Huidige pc:
Ryzen 5 3600
DDR4 2666 Mhz 2x8 gb ram (snellere ram tot 3600 Mhz komt er aan, zou moeten werken volgens de QVL)
ASUS prime B450m-A
KFA2 2060 Super.

Beste antwoord (via LarsLEK op 23-11-2021 11:46)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Maakt verdomd weinig verschil met je huidige videokaart;

YouTube: 4 Years of Ryzen 5, 1600X, 2600X, 3600X vs. 5600X

De 2060 Super zal weinig beter presteren dan de 5600 XT en zal zekers niet in de buurt van de 5700 XT zitten.

Stop dat geld in een potje, blijf sparen en hoop dat je een goede deal tegenkomt voor een veel betere videokaart.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet in hoeverre deze stats accuraat zijn, maar volgens pc-builds is je gpu je bottleneck:
https://pc-builds.com/cal...060_SUPER/0U914p8A/16/100

AMD Zen2/3 profiteren vrij veel van sneller geheugen (latency). Dat zal je al snelheidswinst geven.
Voor alleen gamen zou ik zeggen dat de cpu upgrade het niet waard is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Maakt verdomd weinig verschil met je huidige videokaart;

YouTube: 4 Years of Ryzen 5, 1600X, 2600X, 3600X vs. 5600X

De 2060 Super zal weinig beter presteren dan de 5600 XT en zal zekers niet in de buurt van de 5700 XT zitten.

Stop dat geld in een potje, blijf sparen en hoop dat je een goede deal tegenkomt voor een veel betere videokaart.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:47
Ik zou persoonlijk nog even afwachten en door sparen. Het is heel lastig om in te schatten of je CPU of GPU een bottleneck is aangezien dit per game verschilt. Er word vaak de vergelijking getrokken met de CPU gebruik en als die niet hoog is dan is je CPU geen bottleneck. Echter is dit totaal inaccuraat aangezien er vaak maar een core volledig belast word aangezien games voornamelijk single threaded zijn. Dan is de framerate heel erg afhankelijk van hoe snel jou CPU op een core is. Ik zou nog even een generatie afwachten dan krijg je namelijk veel meer waar voor je geld. Zeker met de bagger optimalisatie die de spellen van tegenwoordig hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Puddi Puddin op 23-11-2021 10:55 ]