Toon posts:

36 volt zekeringhouder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:35
Hallo allemaal.

Ik kom overal zekeringhouders tegen die tot maximaal 32 volt per terminal zijn.
Nu zit ik thuis met de parkeerbeugels op 36V 2A (maximaal) per parkeerbeugel, dus zit er net overheen.

Voorbeeld: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07WFTF1D3

Iemand enig idee waar ik een 36 volt variant vandaan kan toveren? Of wat de mogelijkheden zijn om de 32V variant op 36V te gebruiken (2A is nou niet echt zwaar naar mijn mening)

Alvast dank! _/-\o_

5120Wp Oost/West - PV Output

Alle reacties

• steffex
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 10:49

steffex

Dev nerd

Hoeveel terminals heb je nodig? dat maak ik niet helemaal op uit je verhaal.
Als je er maar een paar nodig hebt, zou ik kijken naar losse zekeringhouders.

Freelance developer - Gadget freak - Motorrijder

• JustinoFTW
@steffex aan de linkerkant van het huis/pand 5 terminals (5 beugels) en de rechterkant 7 terminals (7 beugels).
Deze zijn per kant wel los van elkaar, dus ik zou er dan 2 nodig hebben.

De constructie is als volgt, ik zal het starttopic ook even updaten met deze informatie.

36v voeding (36V / 9A \ per kant)
36v naar 12v converter (per motor, bekabeling is te dun om over de lengte voldoende 12v heen te duwen)
12v 2A motor-aansturing (per motor)

[Voor 3% gewijzigd door JustinoFTW op 22-11-2021 15:13]

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:38

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is ook niet echt dat deze dingen bij 10% overvoltage direct gevaarlijk worden, die 32v is een specificatie meer gericht op de toepassing. Lijkt mij geen probleem om die te gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08:43
De meeste automotive fuses vallen onder standaard die gaat tot 32V. Vandaar de limitatie die je tegenkomt.
Bijna niemand doet de moeite om voor meer te testen, het is immers toch nutteloos icm de meeste zekeringen.

Ik vermoed dat het wel los zal lopen met 36V, maar ja...

Als je eventueel uitwijkt naar glaszekeringen zal het makkeljiker gaan. Die zijn (5x20m en 6x32mm) vaak geschikt voor 230V AC bij 5x20mm versies (weet de DC rating niet uit mijn hoofd) en hoger 6x32mm en dergelijke

edit:
Littlefuse heeft zo te zien wel het eea in de aanbieding met mini-blades:
https://nl.farnell.com/li...older-8pos-60a/dp/3515870
Moet je (officieel) alleen wel opletten of de gebruikte fuses ook >32V mogen.

[Voor 20% gewijzigd door timberleek op 22-11-2021 16:06]

• JustinoFTW
@memphis dat was mijn gedachte dus ook, maar zeker weten is natuurlijk altijd beter.
Ik ga voor dat geld er gewoon een bestellen, kan het altijd nog voor wat anders gebruiken.

@timberleek er zitten momenteel glaszekeringen tussen, echter is de uitvoering slecht.
Als er een glaszekering doorbrand moet je deze vervangen, maar als je deze in de houder stopt krijg je dus een vonk en een kleine tik door je vinger. De voeding er af halen kan helaas niet, aangezien ik dan alle beugels weer moet koppelen (stroom er af betekend een reset, ook niet over nagedacht)
Ik zal even kijken of ik er een foto van kan maken

Kan het geheel laten vervangen, maar dan ben ik zoveel geld kwijt wat ik het niet waard vind. Dus ik wil het zelf wat netter maken.

• timberleek
die "vonk" zal je altijd hebben als je de zekering vervangt met de voeding er nog op.
Bij een blade fuse al je er zelf geen last van hebben (je hebt immers plastic vast), maar het is alsnog slecht voor de zekeringhouder en zekering (die vonk beschadigd het contactvlak).

Er bestaan overigens ook plastic zekeringtrekkers, mocht je enkel het schokprobleem willen oplossing.

Anders eventueel een schakelaartje in de kabels opnemen? Dan kun je die kapotte lijn afschakelen, zekering wisselen, en weer inschakelen.

• JustinoFTW
@timberleek die schakeling is nog niet zo'n gek idee inderdaad!
Dat is ook nog goed te verwerken hier, dan kan ik de glaszekeringen laten zitten.

• OnTracK
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Dit zijn 48V DC fuse-holders voor automotive zekeringen:
https://www.farnell.com/datasheets/3097900.pdf

Heb je al zekeringen zelf overigens? Want naast de zekeringhouder lijkt het me dat je een zekering wil gebruiken die ook >36V aankan (inclusief wat marge). Niet dat je je zekeringen al buiten spec gaat gebruiken.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• EHelmond
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 01-12 09:50
de reden dat zekeringen een opgegeven spanning hebben, heeft te maken met de gegarandeerde afstand na doorsmelten. Als je bijvoorbeeld een 12V/32V zekering gebruikt in een 230 schakeling is er een grote kans dat de vlamboog die ontstaat nadat de zekering smelt een plasma creëert. Dit plasma is laag ohmig en houd hierdoor de verbinding in stand. Nou ga ik er vanuit dat een beetje gerenommeerde fabrikant met allerlei veiligheidsmarges rekening houd dat het op 36V ook goed gaat .(zoals: het moet werken op 2000 meter hoogte, en onder toepassingen met een hogere luchtvochtigheid)

let op op dat DC een veel grotere vlamboog trek dan AC.
daarom zie je vaak ook dat de DC rating veel lager is dan de AC.

ter illustratie:
YouTube: AC versus DC load breaking comparison with a knife switch

• OnTracK
  • Nu online
Je kunt overigens als je toch bezig bent ook een setje automaten op DIN rail erin zetten. Die zijn er ook voor DC maar wel lastig te vinden. Ik weet niet of je echt heel vaak zekeringen moet vervangen?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• timberleek
EHelmond schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:31:
let op op dat DC een veel grotere vlamboog trek dan AC.
daarom zie je vaak ook dat de DC rating veel lager is dan de AC.
Technisch gezien kunnen ze dezelfde afstand overbruggen.
Het verschil is vooral dat een AC vlamboog zelfdovend is. Bij de volgende nuldoorgang valt de boog weg en zal opnieuw moeten vormen. In de praktijk is de afstand tussen de contacten inmiddels te groot geworden om opnieuw een boog op te zetten.

Bij DC blijft de vlamboog staan. Op het moment van het verbreken van de verbinding is de afstand microscopisch. klein genoeg om een eerste vlamboog te creëren. De ionisatie die hierdoor ontstaat maakt de vlamboog inderdaad laagohmig waardoor deze intact kan blijven. Ook als het gat groter wordt (tot een limiet) heeft die ionisatie het pad vast klaargemaakt om de vlamboog mee te laten groeien.

#kniesoor :+

• SA007
  • Laatst online: 09:37

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat de 32v beperking komt uit 24V loodaccu sets (wat bij opladen meer 28-29V is + 10%).
Denk dat de spanning vooral lager gekozen is om gebruik op 3 of 4 seriegeschakelde accusystemen tegen te gaan.

Die 36V is dat echt '36V' of 3 loodaccu's wat eigenlijk ook wel 41.4V kan zijn (normale float spanning van 3 gestapelde loodaccus').
Daadwerkelijk 36V lijkt me geen probleem, maar 3 accu's is wel wat meer dan 10% erboven.

Klok is stuk :(

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Is een polyfuse iets wat geschikt is voor jou:
https://nl.farnell.com/li...-ptc-radial-3a/dp/1822261

[Voor 3% gewijzigd door Dre op 25-11-2021 21:00]

• Xander
  • Nu online
OnTracK schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:48:
Je kunt overigens als je toch bezig bent ook een setje automaten op DIN rail erin zetten. Die zijn er ook voor DC maar wel lastig te vinden. Ik weet niet of je echt heel vaak zekeringen moet vervangen?
Zoiets is geschikt voor DC:
https://www.hollandlamp.n...n61502-3606480424045.html

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:23
Ik ben toch ook wel even benieuwd wat je nou precies wil. Ik weet niet wat een parkeerbeugel is, en waarom je deze moet zekeren.

36V is geen hele reguliere spanning iig niet automotive. Is het een automotive toepassing, of is er heel iets anders aan de hand? Heb je een hele box nodig, of wil je gewoon een 1 apparaatje zekeren?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee