Kia Céed functie van knopje 0/1 achter transmissiehandel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orionjeannette
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-12-2021
Mijn vraag
..
Ik heb net een Kia C'eed gekocht van september 2017. Het is een duitse import auto. Nu zit er achter de transmissiehandel ( automaat) een schakelknopje met 0/1 erop vermeld.( achter de handel, dus aan de kant van de handrem, niet richting het dashboard) Nergens in de gebruiksaanwijzing staat waarvoor dit knopje dient. Zelfs een monteur die al 25 jaar bij Kia dealer werkt weet het niet . Ook kan ik het online nergens vinden.
Weet iemand wat de functie is van dit knopje? uiteraard heb ik m al een keer in 1 gezet maar ik merk niet dat er dan iets in de auto gebeurt.

...ik heb een foto ervan hier bijgevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKQsTmzUFNmXkMX8Z-uRdod9u1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXzNGwcUyPU9zQ2R9EAFECyV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Orionjeannette op 22-11-2021 14:23 ]

Beste antwoord (via ThinkPad op 24-12-2021 20:21)

• Orionjeannette
hallo allemaal, voor de geinteresseerden: ik ben erachter wat het knopje is. het is inderdaad om de parkeersensoren voor uit te schakelen, waarschijnlijk er dus in laten zetten door de vorige eigenaar om diep een garage of id. in te kunnen rijden zonder piepsignaal van de sensoren.

bedankt voor het meedenken, ik had dit zelf niet bedacht!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Is dit niet achteraf ingebouwd? Geen factuur oid aanwezig die enigszins richting geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:16
Lijkt me op een aftermarket ritregistratie systeem om dit aan/uit te zetten.
Heb zelf een Golf gehad met zo'n knopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Vraag mij af of dit uberhaupt af-fabriek is, misschien ga je er enkel achterkomen door de achterliggende kabels te volgen.

Eerste gokje: stoelverwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 15:36

SeatRider

Hips don't lie

Dat is een standaard elektra-schakelaartje. Kan dus van alles zijn.

Op getunede bakken zit op die plek vaak een schakelaar om de uitlaat open te zetten, voor "nog beter geluid". Ik vermoed echter dat het in dit geval om iets anders gaat ;-)

Kan goed zijn dat de vorige functie er niet meer is (bijvoorbeeld, een zelfgemaakte stroomtoevoer naar dashcam ofzo) en dat de verkoper geen gat in de auto wilde achterlaten.

Oh, de standaard Tweakers-vraag: wat zei de verkoper toen je het hem vroeg?

[ Voor 84% gewijzigd door SeatRider op 22-11-2021 14:31 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-06 11:55
0 = uit
1= aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orionjeannette
zo, jullie zijn snel met reageren!! dank daarvoor. Nee het is geen stoelverwarming, die knoppen zitten op het dashboard. Elektra kan maar waarvan? ik ben zelf niet technisch om de boel open te maken en de kabels te volgen... ritregistratie zou kunnen maar de auto heeft 1 eerdere eigenaar gehad die m prive reed, dan lijkt me ritregistrati toch niet aan de orde....
maar alvast bedankt voor het meedenken., hopelijk komen er nog meer reacties, heel benieuwd namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zonder de kabels te volgen is dit voor een buitenstaander natuurlijk een onmogelijke opgave. Zoals aangegeven, dit is een heel erg standaard elektra schakelaar. Sowieso aftermarket, dus dit kan vrijwel alles zijn.

Van verlichting tot audio tot noem maar op.

Dat blijft dus gokken. Kun je iets terugvinden onder dashboard of in het dashboardkastje?
Blijft de autoradio toevallig aan staan bij contact-uit als de schakelaar op 1 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orionjeannette
oke, verkoper kan ik het niet vragen, die woont ergens in Duitsland. Ik ga het morgen eens proberen of de radio aanblijft zonder sleutelcontact, de functie daarvan begrijp ik niet maar goed... In het dashboardkastje is niets te zien..
in de verlichting verandert ook niets bij aan uit zetten van deze knop.
het blijft een mysterie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Orionjeannette schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:58:
oke, verkoper kan ik het niet vragen, die woont ergens in Duitsland. Ik ga het morgen eens proberen of de radio aanblijft zonder sleutelcontact, de functie daarvan begrijp ik niet maar goed... In het dashboardkastje is niets te zien..
in de verlichting verandert ook niets bij aan uit zetten van deze knop.
het blijft een mysterie...
Hoezo is het een probleem dat verkoper in Duitsland leeft?
Bellen, mailen, appen, videocall? De techniek anno 2021 is er in ieder geval helemaal klaar voor om op elk moment met wie dan ook waar ter wereld contact te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Het kan natuurlijk ook van een feature zijn die niet meer in de auto aanwezig is.

Misschien had de vorige eigenaar wel een extra set lampen ergens gemonteerd die hij hier mee inschakelde.
Of een losse subwoofer
Of een dashcam
Of een koelkastje
Of...

Zonder de vorige eigenaar de vragen of de draden te volgen (Die misschien nergens meer heen gaan) is het enkel giswerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:30
Ik denk dat het knopje een topicgenerator is! Achteraf ingebouwd…

Men geeft steeds dezelfde antwoorden, volg de bedrading, dat is een van de weinig manieren om erachter te komen.

Dus de oplossing van dit mysterie heb jezelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:38

Peetman

Tjah....

Mijn gok: aftermarket parkeersensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orionjeannette
parkeersensoren heeft de auto al rondom, al vanaf fabriek, niet aftermarket
ik begrijp jullie opmerkingen volg de draden, maar ik ben niet technisch, ik kan niet het dashboard openmaken zonder kennis van zaken . En als ik het bij de garage laat doen, wordt het een duur geintje denk ik, de hele boel openmaken, uurloon erbij... Het is een zeer uitgebreid uitgeruste uitvoering , alles zit er op en eraan bij deze auto dus wij kunnen gewoon niet verzinnen wat het knopje zou kunnen betekenen omdat we gewoon niets missen van functies. Daarom onze nieuwsgierigheid of het bij een van jullie Kia Ceed kenners bekend is . Contact met duitse garage die de auto in onderhoud had is er ook al geweest, die weten het ook niet. En van de eigenaar hebben wij natuurlijk geen persoonsgegevens, dat heet privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 15:36

SeatRider

Hips don't lie

Als we toch gaan gokken, dan denk ik eerder dat het een schakelaar is om iets van die vele standaardfuncties uit te zetten waar de vorige eigenaar last van had (parkeersensoren icm een trekhaak, dat soort zaken).

Dus in plaats van de schakelaar aanzetten en kijken wat er gebeurt, kun je hem ook eens uitzetten en kijken wat je dan mist.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:19
Ik heb in veel auto's gereden met zulke knopjes zonder opschrift. Dat kan werkelijk van alles zijn, net waar de gebruiker van die wagen baat bij heeft. Alles wat je aan of uit zou willen zetten, dat niet standaard door de autofabrikant kan of (wettelijk) mag of zaken die door de gebruiker zelf zijn geïnstalleerd. Wat voorbeelden:
  • dagrijverlichting
  • achteruitrijverlichting
  • remlichten
  • extra verlichting (van verstralers of zwaailampen tot interieurverlichting)
  • motorloop
  • elektrische bijverwarming
  • een los aangestuurde ventilator
  • schakeling voor een elektrisch apparaat met (veel) sluipverbruik
  • schakeling voor het kunstmatige rijgeluid bij lage snelheden
  • achteruitrijd geluid
  • You name it...
Als je niet je dashboard wilt openmaken (wat ik me goed kan voorstellen) zit er niets anders op dan te gaan zoeken en uitsluiten. Je kunt ook nog kijken naar onverklaarbare gaten of beschadigingen op je wagen. Zit er een gerepareerd gat midden op je dak dan was het misschien van een zwaailamp. Zit er bij je achterruit of voorruit beschadigingen langs het rubber waar draden hebben kunnen zitten, misschien wel flitsers. Er zijn behoorlijk wat mensen die zowel hobbymatig als voor hun werk knutselen. De tuners, maar ook het werkverkeer dat oranje lampen gebruikt of de verkeersregelaar die enthousiast is. Heb hier hier onlangs nog eentje gezien met een 'gepimpte' Picanto tijdens een evenement. Dat ding straalde meer knipperend oranje licht uit dan goed was voor mijn ogen, maar hij viel wel op en hij het zag er nog best netjes uit. Je kunt echt alle kanten op.

[ Voor 3% gewijzigd door -MD- op 23-11-2021 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk van de schietstoel
Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/Kur4falA5C8AAAAC/roman-pearce-fast-and-furious2.gif

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09
Zoals iedereen voor mij ook al heeft aangegeven kan de schakelaar voor van alles zijn ingezet is de enige manier om echt zeker te weten waarvoor de schakelaar dient het volgen van de bekabeling.

Persoonlijk zou ik er geen prettig gevoel bij hebben als die schakelaar daar blijft zitten zonder te weten wat er gebeurt als je hem aan of uit zet.
Je weet nu niet wat er gebeurt als de aan de schakelaar zit en mogelijk liggen er ergens 2 losse draden die kortsluiting of brand kunnen veroorzaken als de schakelaar te lang in de verkeerde positie staat.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Misschien van een radar verklikker :)

Verder sluit ik me bij @-MD- aan

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kijk eens onder de motorkap.

Misschien zit daar een marter verjaager met de aan en uit knop in de auto.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40
Orionjeannette schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:59:
Daarom onze nieuwsgierigheid of het bij een van jullie Kia Ceed kenners bekend is.
Je lijkt het punt een beetje te missen. Deze schakelaar is aftermarket en heeft dus niets met de Kia Ceed te maken.

Al zou iemand precies dit knopje op precies deze plek in een Kia Ceed hebben zitten, dan nog kan het totaal iets anders doen dan bij jou. Een Peugeot kenner kan je vraag net zo goed beantwoorden: niet.

Vraag de garage eens een keer om te controleren of er nog spanning op de schakelaar staat en of er stroom loopt bij inschakelen. Dat hebben ze zo voor elkaar en dan weet je misschien of er überhaupt nog iets mee gebeurt.

(Is ook niet helemaal waterdicht, wellicht staat er alleen spanning op / loopt er alleen stroom afhankelijk van andere condities zoals draaiende motor, íngeschakelde verlichting, ingeschakelde radio, weet ik het...)

[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 23-11-2021 16:04 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orionjeannette
allemaal super bedankt alvast voor jullie reacties. We gaan het eens onderzoeken door te kijken of er inderdaad functies uitgezet worden zoals parkeersensoren .lampen e.d. De garage kon er niets mee zeiden ze ( uiteraard ws. wel als ze de boel openmaken) Mochten we erachter komen, dan meld ik het hier. En ja, Xander , je hebt gelijk, dit kan natuurlijk ook in een ander merk auto zitten maar dat wist ik nog niet toen ik het topic opende.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Orionjeannette
hallo allemaal, voor de geinteresseerden: ik ben erachter wat het knopje is. het is inderdaad om de parkeersensoren voor uit te schakelen, waarschijnlijk er dus in laten zetten door de vorige eigenaar om diep een garage of id. in te kunnen rijden zonder piepsignaal van de sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Orionjeannette schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:25:

Maar; hoe heb je dat nu uitgevonden dan? Trial and error? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@MikeyMan De auto staat nu bij de schadehersteller...
Pagina: 1