Eiken planken achter bed als hoofdbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Ik ben bezig met verbouwen van mijn slaapkamer. Achter mijn bed is een gestuucte wand waar ik graag vertikale eiken planken op wil maken als een soort hoofdbord (pakweg een meter of 2 breed, 1,5 meter hoog).

2 vragen heb ik hierover:

1. Gebruik ik beter gewone eiken meubelplanken of mes/groef (vloer) delen? Het liefst wil ik de planken strak tegen elkaar aan hebben, maar het risico bestaat (denk ik) dat ze gaan uitzetten en krom gaan staan. Ik zou een milimeter open kunnen laten tussen de planken, maar dit lijkt me niet zo mooi. Is dit met mes/groef delen misschien mooier? Iemand ervaring mee?

2. Hoe moet ik de planken bevestigen? Ik wil liever niet schroeven omdat ik geen schroeven wil zien. Ik dacht aan lijmen, maar ben niet zeker of dit goed blijft zitten bij evt. uitzetten. De planken moeten direct op de muur komen, een raamwerk o.i.d. is geen optie

Dank voor jullie antwoorden alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:37
waarom moet het aan de muur? meest gangbaar is dat je het aan het bed vastmaakt namelijk, is ook makkelijker te verplaatsen, de bed verschuift niet t.o.v. je hoofdbord etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:50
Als je (vloer)delen wil gebruiken, dan kan je het krimpen/uitzetten na aanbrengen beperken door de delen een paar maanden te laten acclimatiseren in de slaapkamer, waar ze worden geplaatst.
Bevestigen zonder schroeven kan prima. Er zijn tegenwoordig goede high tack montagekitten verkrijgbaar.
Voor tijdelijke hechting totdat de kit voldoende sterkte heeft, kan je dubbelzijdig schuimtape gebruiken. Zoiets, wat ook wordt gebruikt bij het monteren van volkern (Trespa) platen. Zelfs zonder kit zit dat al behoorlijk vast is mijn ervaring.
Direct op de muur is wel een uitdaging. Zou dan eerst even een proefje doen en testen of het muuroppervlak overal stabiel genoeg is.
Extra veel kitrupsen gebruiken kan helpen, maar niet het hele oppervlak kitten. Dan zou de boel toch los kunnen gaan werken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
Fr33z schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:59:
waarom moet het aan de muur? meest gangbaar is dat je het aan het bed vastmaakt namelijk, is ook makkelijker te verplaatsen, de bed verschuift niet t.o.v. je hoofdbord etc etc.
Boven het bed zit een koof ter breedte van het bed, Hier komt een eiken bodemplank in die ik visueel door wil laten lopen via de muur naar beneden. Het wordt zoals ik al zei geen echt hoofdbord, maar een beetje zo'n idee.

@JukeboxBill , dank voor de tips over de bevestiging. Een paar maanden om alles te laten acclimatiseren daar heb ik eigenlijk weinig zin in, ik zou de klus graag de komende weken afmaken.
Maakt het nog verschil welk hout ik kies? Ik zat aan een van deze 2 te denken:

https://www.eikenhout.nl/webshop/meubelhout/eikenhout-20mm/
https://www.eikenhout.nl/...massieve-vloerdelen-20mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 18:08
Je kunt ook MDF met eiken fineer gebruiken, is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
Dat heb ik overwogen, maar ik vind de look dan toch 'net niet'. De afwerking in de slaapkamer is vrij luxe, mdf met eiken fineer vind ik wat goedkoop ogen.

Dank voor het meedenken wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:17
Zou je inspiratie op kunnen doen bij de mensen die houten tafels maken? Die zijn meestal ook uit één stuk, en liever niet krom of kierend. Dacht dat ze daar redelijk wat eisen hebben aan hoe de kopse nerf loopt tussen de planken.

Wat ik zelf ooit gedaan heb is een hele plak boomstam kopen, en die aan het kopschot gemaakt. dat het ding een beetje krom trekt (niet echt te vermijden) opgelost door 'm onder een hoek aan het bed te zetten, waarbij de kromming richting de verticaal trekt. Op een soortgelijke manier zou je de werking van het hout mee kunnen nemen in je uitstraling. Je krijgt dan zoiets:
Members only: plaatje
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Don_Martinez schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:10:
[...]

. . .

@JukeboxBill , dank voor de tips over de bevestiging. Een paar maanden om alles te laten acclimatiseren daar heb ik eigenlijk weinig zin in, ik zou de klus graag de komende weken afmaken.

Qua hout zit er geen verschil in. Met mes/groef blijven de delen onderling wel beter vlak liggen.
Het opgegeven vochtgehalte zit wel dicht in de buurt van het evenwichtsgehalte voor binnentimmerwerk, dus krimpen en kromtrekken zou daardoor beperkt zijn. De vraag is echter of dat vochtgehalte ook al aanwezig was tijdens het zagen en schaven of dat de planken naderhand nog zijn nagedroogd.

Rustiek is bij mij synoniem voor 'krom en knoestig'. Ook al maakt deze houtleverancier een betrouwbare indruk, hout ongezien via internet bestellen vind ik nogal hachelijk, tenzij je ruw hout koopt en het later zelf gaat zagen, vlakken en schaven.
Als je de mogelijkheid hebt, ga dan kijken in de showroom of beter nog: in hun magazijn. Dat heb je i.i.g. een idee van wat je kan verwachten.
Of zoek een leverancier dichter bij huis.

Als het niet willen zien van schroefgaten het enige bezwaar is van een raamwerk er achter, dan kan je ook de delen verdekt schroeven. Normaal gezien heb je daar wel een ander soort mes en groef voor nodig, maar met een gewone mes/groef gaat het met voorboren/verzinken van de gaatjes in de delen ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Rustiek is niet (opzettelijk) krom, maar wel met noesten, soms een open noest, maar die kun je eenvoudig vullen als je het bijvoorbeeld als tafelblad of trede wilt inzetten.

Wellicht een idee om juist een kier van een cm of 2 a 3 tussen de planken te houden, en daarachter een zwarte achtergrond? Kwam pas in het klussende Tweakers topic iemand tegen die zoiets achter de TV had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
_ferry_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:48:
Rustiek is niet (opzettelijk) krom, maar wel met noesten, soms een open noest, maar die kun je eenvoudig vullen als je het bijvoorbeeld als tafelblad of trede wilt inzetten.
. . .
Misschien niet in de commerciële betekenis van het woord, maar waar (k)noesten (kwasten) in het hout zitten, is er ook onregelmatige houtdraad en ten gevolge daarvan grotere kans op kromtrekken e.d. bij het drogen.
En omdat het hier gaat om massief hout en geen fineer of hout print, ben ik toch wat argwanend bij de term 'rustiek'. Maar veel zal afhangen van hoe en wanneer het hout wordt gedroogd, vandaar mijn waarschuwing om eerst eens in levende lijve te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 22:45
Even mezelf quoten uit een ander topic:
louzy82 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:22:
Medio juni plannen gemaakt om een bed te gaan maken, eind juli deze grotendeels kunnen verwezenlijken en vandaag de puntjes op de i gezet.

Het ontwerp
[Afbeelding]

Het hout ontvangen en wat planken vast in de lengte op maat gezaagd
[Afbeelding]

Alles op maat gezaagd en dan kan m'n nieuwe excentrische schuurmachine aan het werk.
[Afbeelding]

Het Hoofdbord in elkaar zetten
[Afbeelding]

Dan het frame in elkaar zetten incl drager in het midden.
[Afbeelding]

De puntjes op de i: de stopcontacten en de nachtkast kubusjes gemonteerd.
[Afbeelding]
Ik heb ervoor gekozen om het hoofdbord van Multiplank te maken (multiplex met een toplaag eiken) wat dus mes en groef heeft. Het voordeel is dat er weinig risico is dat het gaat werken, het nadeel is dat de zijkanten en bovenkant nog wel een afwerking nodig hebben omdat het dus geen massief eiken is.

Deze heb ik aan de achterzijde aan elkaar gemaakt door aan de achterzijde latten over de gehele lengte eraan vast te schroeven. Dit is sowieso nodig voor de stevigheid van het geheel als het zoals bij mij een vrijstaand geheel wordt.

De eiken plank tegen een muur maken en daar de bedombouw aan bevestigen zal op dat gebied makkelijker zijn maar dit leek me toch niet zo praktisch.

[ Voor 14% gewijzigd door louzy82 op 23-11-2021 10:02 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-07 21:43
Don_Martinez schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:15:
Dat heb ik overwogen, maar ik vind de look dan toch 'net niet'. De afwerking in de slaapkamer is vrij luxe, mdf met eiken fineer vind ik wat goedkoop ogen.

Dank voor het meedenken wel!
eiken fineer is een echt laagje eiken, en daardoor ziet het er juist niet goedkoop uit.
(het is ook niet goedkoop)

Ik denk dat je je vergist met de ikea eiken look folie planken.

Zelf heb ik overigens multiplex met eiken toplaag gebruikt, daar zit 3-4mm echt eiken op.

Je zou ook eiken lamelparket kunnen overwegen.

Juist met de multi-laags platen met een eiken toplaag kun je bereiken wat je wilt.
Door de meerdere kruislings gelijmde lagen trekt het niet krom, en kun je super strakke naden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJakeis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 15:56
Wat wij hebben gedaan, na info van de houthandelaar:

MDF plaat met vloerlijm + schroeven bevestigen aan de muur.

Hierop massief eiken parket (tand-groef) met vloerlijm + nagelpistool bevestigen. Deze nageltjes zie je bijna niet, en er is geen beweging in te krijgen in deze constructie. Redelijk definitief wel zo.

De MDF is iets kleiner als het parket, zodat er een ledstrip achter past (links, boven en rechts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:25

dragonhaertt

@_'.'

Don_Martinez schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:10:
[...]

Boven het bed zit een koof ter breedte van het bed, Hier komt een eiken bodemplank in die ik visueel door wil laten lopen via de muur naar beneden. Het wordt zoals ik al zei geen echt hoofdbord, maar een beetje zo'n idee.

Als je geen zin hebt om te acclimatiseren, geen gleuf wil, en zelf planken wil gebruiken (ipv een afgewerkt product kopen) dan kan je hardhout wel vergeten.
Een stabiel product (multiplex/MDF) met degelijk vineer is dan een veel betere keus.

Je kan natuurlijk een hele boel planken verlijmen tot een groot blad, maar als je dat direct aan de muur gaat bevestigen zonder frame o.i.d. dan gaat dat geheid werken en krom staan.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 15:02

WouterB

3680 Wp

Ik heb 5 jaar geleden van 4 eiken planken met mes en groef een hoofdbord gemaakt. (en een bedombouw)

de planken heb ik verlijmd, en geschroefd met 4 schroeven in de muur; gaat al jaren goed, werkt niet tot minimaal (niet merkbaar). Ik had het plan om de schroeven nog weg te werken met een houten propje uit een reststukje eiken, maar zoals je ziet is dat nooit gebeurd. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXBry5n9aKEnjiaaBEyw9GvGDBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjrDjXIBeiMs3xcJfQycR7HN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbxEejq4-BzANMbffwquOjKDiLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPEja9MbjnSxENIjfuQcZN04.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door WouterB op 23-11-2021 13:19 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 09:06
@Don_Martinez ..onze slaapkamer heeft ook beetje luxe-afwerking. Wij hebben gekozen voor een mdf-ombouw en deze beplakt met echt leren stroken. Moet zeggen dat dit erg mooi uitziet en makkelijk verwerkbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhTS55MYqATlGbCsxzI3Dam15AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eopCiw07q5p0WSOYxkOjXkWO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don_Martinez
Dank voor de reacties allemaal.

Ik heb de eiken planken vanmiddag gehaald bij de genoemde website. Was er vergeten bij te zeggen dat deze een kwartiertje bij me vandaan zit. Ik heb de planken zelf uit kunnen kiezen, zag er allemaal netjes uit. Weinig kromming of scheuren.
Ik heb daar ook nog wat advies ingewonnen, en zij bevestigden wat hier ook al gezegd werd, dat er weinig krimp te verwachten is. Ik heb uiteindelijk niet voor mes groef gekozen, omdat ik dit minder mooi vond. De achterwand verf ik in dezelfde kleur als de muur boven het bed, zodat eventuele kleine kiertje niet opvallen.

Ik ga de onderkant schroeven, omdat deze toch achter het bed vallen, bovenkant met een goeie montagekit en foam tape. Ik zal het resultaat posten als het klaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:49
https://www.amazon.nl/New...d=pla-1381167087834&psc=1

Google eens op Haaklat, dat is een mooie blinde manier van bevestigen van wandpanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don_Martinez
En een paar weekjes later zit alles erop. Het resultaat beviel zo goed dat ik de ombouw voor de sierhaard met hetzelfde hout gedaan heb.

De oplossing met tape en kit bleek uiteindelijk niet afdoende. Het lukte niet om het hout strak genoeg tegen de muur aan te krijgen. Achter het bed en de haard zit een loze ruimte die ik uiteindelijk open heb gemaakt om van de achterkant te schroeven. Zit er erg strak tegenaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E909Eq-91VMCGuU3NwOeAa22W88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlBNGeFcZelBLJWItr4HfLZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vGOaIynE76nWPuPcpVXIPmgFmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2LaKs6AGFiXRrSqmk2JmP72.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzUH-vBRCS57H27wG8cX2KoQhUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8ZJKYqx9pKxQgOWzo1JYpqn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ziet er goed uit zo :)

offtopic:
Volledig off-topic, maar die deur links. Is dat nu gewoon een enkele plat (multiplex?) waar je siergroeven in hebt gefreesd?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 13-12-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don_Martinez
Klopt, dat hoort bij een kastenwand. Mijn overweging was om dit ook uit eiken te maken, maar aangezien dit bijna 8 meter lang is was ik bang dat het eikenhout teveel zou gaan overheersen. Deze kastdeuren ga ik nog wit schilderen.
Pagina: 1