Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bijplaatsen mono panelen bij poly panelen string

Pagina: 1
Acties:

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 14:22

charrel

Cortisol4life..

Topicstarter
Ik heb 4 panelen van 250 watt liggen op mijn schuurdak, zo goed als vlak. Dit brengt jaarlijks rond de 860kwh op en doet maximaal 860watt piek als de zon op het hoogste punt staat van de zomer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3XiyRXl9ZWpesgSNlxF7Y32gSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vV41o52DU4oyicxqSN2rBWgz.png?f=fotoalbum_large

Nu zit dit aangesloten op een omnik 1.0 omvormer :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYkPSEqfBmCjUBpOJF_U3yPIspY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QPi1eKUB3sg4ixhV8izQ4ED1.png?f=fotoalbum_large

Hoeveel ruimte extra zit daar nu nog op als ik er 2 panelen wil bijleggen?
Ik ga uit van 86%, die 1000watt panelen doet nu 860watt max. Kan ik dan dom berekenen dat de omvormer nog wat extra over heeft. Kan ik bv. 2 mono panelen erbij leggen van 280watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHZeRm-fqLwSr9VT9hISQHqin_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nZZIMiHYWiASzZ4XOrQelqeb.png?f=fotoalbum_large
Ik blijf dan onder de maximale mpp spanning, er komt 1560watt op de omvormer te liggen wat dan 1360 theoretisch maximaal zou doen omdat het plat ligt?
Zie ik nu wat over het hoofd, kan het gewoon of steek ik de schuur in de fik op deze manier? -O-
Kan 2 panelen erbij kopen voor een leuk bedrag, maar dat zijn wel mono panelen die in een poly string komen. Ik snap dat ze sowieso wat minder doen omdat het voltage van de andere panelen wat lager is.
Of is de maximum van de omvormer maar die 1100watt Dus dan heb ik nog maar ruimte voor 1 paneel tot 1280watt?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Ik snap dat ze sowieso wat minder doen omdat het voltage stroom van de andere panelen wat lager is.
Ik heb zelf nog nooit verschillende typen panelen in een string gelegd maar ik denk dat het wel goed gaat. De stroom verschilt niet zoveel. En het totale voltage Vmmp blijft met 6 panelen wel onder die 300 V die de omvormer kan verwerken.
Doe maar.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Het kan, je opbrengst van die 280 panelen komt wat lager uit wellicht maar als die poly panelen bypass diodes hebben kan het prima en haal je ook die 280 uit de panelen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Heb zelf twee panelen op m'n schuur gelegd,, was ook zoekende naar een omvormer. Ik ben uitgekomen bij gebruikte micro omvormers. €35/stuk voor 248W.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 14:22

charrel

Cortisol4life..

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:21:
Heb zelf twee panelen op m'n schuur gelegd,, was ook zoekende naar een omvormer. Ik ben uitgekomen bij gebruikte micro omvormers. €35/stuk voor 248W.
Maar ik heb de omvormer en 4 panelen al 8 jaar liggen, plan is om er 2 bij te leggen ;) Niet om ook nog meer kosten te maken aan een omvormer.
Gebruiken sinds het elektrisch koken en de kokend water kraan iets meer stroom, plan is om dat weer af te dekken.

[ Voor 10% gewijzigd door charrel op 23-11-2021 14:40 ]