Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bijplaatsen PV of lucht/lucht warmtepomp (airco split unit)

Pagina: 1
Acties:

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 19:51
Allen,

Vanwege het vele thuiswerken de afgelopen periode is het energieverbruik ook fors gestegen. Met name het extra elektrische kacheltje in de werkkamer tikt aan. Nu kunnen we 3 dingen doen.
  • Lekker elektrisch doorstoken tot het thuiswerken weer terug loopt, maar ik verwacht de komende jaren nog wel vaker thuis te werken en de kinderen gaan ook meer gebruiken (nu nog basisschool).
  • Aantal PV panelen op het dak uitbreiden. Er ligt al 16x300Wp AEG = 4800Wp, maar ik heb een extra offerte voor nog 8x330Wp=2640Wp voor €1,075/Wp (ex BTW). Niet het allergoedkoopste, maar zelfde merk en op 9mm na het zelfde breedteformaat en het oog wil ook wat. Er kan op het dak precies een rijtje onder de huidige. Kan goedkoper, maar is ook niet extreem duur toch?
  • In dit scenario ga ik naar verwachting flink terugleveren de komende jaren. Per saldo kan ik nu (dus zonder extra PV) net niet uit qua opbrengst en afname op jaarbasis. Wie weet een hybride WP in de toekomst of een elektrische auto, maar dat is echt >6 jaar allemaal schat ik in. Een wat langere terugverdientijd vind ik niet erg, maar als alternatief:
  • Het plaatsen van een split unit airco (ca. 3,5kW) op de werkkamer (70m3). Uitgaande van een COP van ~4 moet het verbruik dan flink naar beneden en heb je in de zomer ook nog comfort vanwege de koeling. Kosten ~€1000 + installatie (afmonteren, rest kan ik zelf wel). Ook nog onderhoud in de toekomst. Qua totaal energieverbruik zal het dan allemaal wel in de ~4600kWh range blijven die de huidige panelen nu opwekken.
Ik hink een beetje op twee gedachten zoals jullie merken dus was benieuwd naar wat meningen/advies. Dus kom maar op! Alvast dank! _/-\o_

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Sowieso die airco, alleen het koel kunnen werken is het toch al waard?

En met die PV ook niet te lang wachten, anders is deze maat panelen niet meer te krijgen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:18
Airco. Je kunt daarmee kortstondig stoken wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld tijdens het studie uur van kinderen. Ik wil dat ik de toekomst ook nog doen. Vloerverwarming is te traag en ijlt te lang na (op slaapkamer kinderen)

De rest van het huis wordt nog gewoon met gas gestookt?

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Airco eerst.

3,5 kW is al vrij veel voor 70 M3 (mits enigszins geïsoleerd, laten we zeggen >1990 standaard, dus dakisolatie van R=2,5). Waarschijnlijk redt je dat wel met 2,5 of zelfs 2 kW.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
beide doen, zeker die pv uitbreiding want dat is meteen €€€. eventueel kleine duurzaamheidslening voor pv-deel afsluiten en airco uit eigen zak betalen bijv.

• ThunderStorm
Mortel schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:10:
Airco. Je kunt daarmee kortstondig stoken wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld tijdens het studie uur van kinderen. Ik wil dat ik de toekomst ook nog doen. Vloerverwarming is te traag en ijlt te lang na (op slaapkamer kinderen)

De rest van het huis wordt nog gewoon met gas gestookt?
Klopt, rest van het huis gaat nog met CV-ketel.
vrijstaand huis van 1993 en een relatief zuinig gebruik met ~1400m3/jaar

• ThunderStorm
Wilke schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:13:
Airco eerst.

3,5 kW is al vrij veel voor 70 M3 (mits enigszins geïsoleerd, laten we zeggen >1990 standaard, dus dakisolatie van R=2,5). Waarschijnlijk redt je dat wel met 2,5 of zelfs 2 kW.
Thnx. Ja.. Met 2kW kacheltje stook je het nu makkelijk tot >25gr als je hem aan laat staan, dus dan is 9000BTU / 2,5kW-unit ook wel genoeg.

Maar één nachtje zonder verwarming en het is 's ochtends 12gr. Toch beroerde isolatie icm 3 buitenwanden en een puntdakje.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op volgorde:
1. Airco, pv en wat extra isolatie. :)

Onderbouwingen zijn al best goed gegeven voor die airco, waaronder koel werken in de zomer en in de winter mogelijkheden om de kamer kort/snel te verwarmen waardoor de energieprijs daardoor veel meer dan 4x lager ligt dan resistieve verwarming. Doe je ook nog wat isolatie erbij, nog een keer factor X zuiniger. (Geen idee...). En met die PV panelen lever je veel meer op dan die airco verbruikt.
Ik doe dit ook al even met airco, bevalt prima.

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 22-11-2021 22:30 ]

Alles kan stuk.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
De vraag is waar die werkkamer ligt, 3,5kW airco lijkt te groot voor alleen die kamer, maar als aansluitend het woongedeelte ligt zou je die met een 3,5kW ook kunnen (bij)verwarmen.
Een Airo warmtepomp is veel voordeliger dan elektrische kacheltjes en ook voordeliger dan met een CV-ketel op gas.
Gemiddeld jaarverbruik (koelen+verwarmen) van een goede Airco warmtepomp van 3,5kW is gemiddeld 1000kW, dus dat zou je dan later nog als PV bij kunnen plaatsen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
Als de rest van huis met CV gaat zou ik een radiator aanleggen daar of voor zoneregeling gaan.

Trouwens zonder zonnepanelen ben je ook goedkoper uit met een airco, daarvoor is PV niet nodig zolang je in het A+++ segment kijkt zit je altijd goed.

Ik doe het met een airco stoken en werkt prima/zuinig.

[ Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2021 20:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1