Allen,
Vanwege het vele thuiswerken de afgelopen periode is het energieverbruik ook fors gestegen. Met name het extra elektrische kacheltje in de werkkamer tikt aan. Nu kunnen we 3 dingen doen.
Vanwege het vele thuiswerken de afgelopen periode is het energieverbruik ook fors gestegen. Met name het extra elektrische kacheltje in de werkkamer tikt aan. Nu kunnen we 3 dingen doen.
- Lekker elektrisch doorstoken tot het thuiswerken weer terug loopt, maar ik verwacht de komende jaren nog wel vaker thuis te werken en de kinderen gaan ook meer gebruiken (nu nog basisschool).
- Aantal PV panelen op het dak uitbreiden. Er ligt al 16x300Wp AEG = 4800Wp, maar ik heb een extra offerte voor nog 8x330Wp=2640Wp voor €1,075/Wp (ex BTW). Niet het allergoedkoopste, maar zelfde merk en op 9mm na het zelfde breedteformaat en het oog wil ook wat. Er kan op het dak precies een rijtje onder de huidige. Kan goedkoper, maar is ook niet extreem duur toch?
- In dit scenario ga ik naar verwachting flink terugleveren de komende jaren. Per saldo kan ik nu (dus zonder extra PV) net niet uit qua opbrengst en afname op jaarbasis. Wie weet een hybride WP in de toekomst of een elektrische auto, maar dat is echt >6 jaar allemaal schat ik in. Een wat langere terugverdientijd vind ik niet erg, maar als alternatief:
- Het plaatsen van een split unit airco (ca. 3,5kW) op de werkkamer (70m3). Uitgaande van een COP van ~4 moet het verbruik dan flink naar beneden en heb je in de zomer ook nog comfort vanwege de koeling. Kosten ~€1000 + installatie (afmonteren, rest kan ik zelf wel). Ook nog onderhoud in de toekomst. Qua totaal energieverbruik zal het dan allemaal wel in de ~4600kWh range blijven die de huidige panelen nu opwekken.