Veel BSoD's, hoge CPU temps in Laptop 95-99C (wss na eGPU)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 11:36
Hallo allen,

Ik zit momenteel met de voldende situatie:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een beetje zitten klooien om mijn DIY eGPU aan de praat te krijgen. Dit is gelukt en middels een Expresscard 2.0 zit deze momenteel in mijn Laptop geplugged (HP Zbook studio G1)
De resultaten op het gebied van gamen werden aanzienlijk beter, echter bij het spelen van BF5 wat de eGPU toch flink belast, tevens mijn i7-4700mq, kreeg ik af en toe last van een BSoD. In eerste instantie kon ik nog niet goed plaatsen wat nou precies mijn BSoD teweeg bracht, maar het leek wel telkens te gebeuren bij intensieve taken als gamen. Daarnaast nog een paar keer last gehad van screen-freeze, waarbij de laptop helemaal vastliep tijdens een spel (League of legends of BF5 op extern scherm) Het aparte is dat, voordat ik mijn eGPU had, ik hier geen last van had. Ik speelde toen voornamelijk BF1 op 900p, waarbij mn laptop toch ook echt flink warm werd. (Hoe hoog de temps waren weet ik helaas niet)

Na toch eens ook naar mijn CPU temps te zijn gaan kijken, viel mij op dat deze onder load toch snel rond de 95-99 graden gaan liggen. Dit gebeurt vaak al na een heel korte intensieve benchmark van 20 seconden. Bij het kijken van youtube blijft het nog redelijk binnen de perken (65-75 graden) Na nogmaals tijdens een game sessie een BSoD te hebben gekregen heb ik besloten om mijn cpu te undervolten om te kijken of ik iig mijn CPU temps naar beneden kon krijgen. i7-4700mq loopt momenteel met 115 mV stabiele undervolt. (kan nog iets hoger, maar hou hem nu even hierop) Dit lijkt vooralsnog bijna geen enkele invloed te hebben op mijn CPU temps die ik zie na het runnen van een benchmark. Ik krijg wel telkens het idee dat mijn fans een beetje achter de feiten aanlopen en misschien te langzaam hun RPM flink opschroeven. (bijv 2 seconden nadat 90+ graden wordt aangetikt)

Onderstaande gebeurde toen de eGPU niet was gekoppelt aan mijn laptop en ook de interne dGPU was uitgeschakeld:
Nu net ook zelfs tijdens het browsen een BSoD gekregen en bij het opnieuw opstarten kon ik zelfs niet tot het bureaublad komen zonder een BSoD. Laptop uitgezet, gewacht, en nu de turbo via throttleup iig even uitgezet. Hij wordt dan bij een lock van 2.4 GHz niet warmer dan 80-85 graden.

Nu heb ik een aantal vragen aan jullie, misschien dat jullie daar met deze beperkte info mij kunnen helpen. (maar kan kijken of ik nog meer kan leveren)
  • Denken jullie dat de oververhitting van mijn processor de oorzaak kan zijn van deze BSoDs?
  • Als bovenstaande het geval is, zijn er dan nog suggesties voor goede thermal paste for laptop cpus?
  • Zou het eerder een driver ding kunnen zijn? Ik heb nieuwe drivers geinstalleerd om mijn eGPU(gtx 780) prestaties te verbeteren.
  • Nog suggesties voor mij?

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:06
Waarschijnlijk zitten de koellichamen verstopt met een stoftapijt (Perslucht is in dit geval niet aanbevolen want het tapijtje kan dan in de fan klem gaan zitten)
Bij een blue-screen staat als het goed is ook een foutmelding (Voorbeeld: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL), deze kun je googlen om iets meer inzicht te krijgen.
De koelpasta die Ik gebruik voor laptops en videokaarten: SYY-157, andere pastes die langer dan 3 maanden in laptops blijven werken zijn: Thermalright TFX, Thermagic ZF-EX en FuzeIce Plus. Dit zijn alleen wel moeilijk te verspreiden pastes en niet echt gangbaar in Nederlandse webshops.
Makkelijk te verspreiden pasta's verliezen vaak heel snel hun werking bij hoge temperatuur in direct-die applicaties van laptops of videokaarten. Waardoor de temperatuur vrij snel weer omhoogkruipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 11:36
Phenos2 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 06:15:
Waarschijnlijk zitten de koellichamen verstopt met een stoftapijt (Perslucht is in dit geval niet aanbevolen want het tapijtje kan dan in de fan klem gaan zitten)
Bij een blue-screen staat als het goed is ook een foutmelding (Voorbeeld: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL), deze kun je googlen om iets meer inzicht te krijgen.
De koelpasta die Ik gebruik voor laptops en videokaarten: SYY-157, andere pastes die langer dan 3 maanden in laptops blijven werken zijn: Thermalright TFX, Thermagic ZF-EX en FuzeIce Plus. Dit zijn alleen wel moeilijk te verspreiden pastes en niet echt gangbaar in Nederlandse webshops.
Makkelijk te verspreiden pasta's verliezen vaak heel snel hun werking bij hoge temperatuur in direct-die applicaties van laptops of videokaarten. Waardoor de temperatuur vrij snel weer omhoogkruipt.
Dank! Dit brengt me al een aardig eind op weg! Stopcode die ik de laatste 2 maal kreeg met eGPU waren: VIDEO_TDR_FAILURE (nvidia). Volgens de meeste fora kan het een driver dingetje zijn. Maar in sommige gevallen ook overheating. Dat laatste is wel uitgesloten voor de GPU, want die wordt nauwelijks warmer dan 80 graden. Dan rest nog CPU overheating maar ik kan nog niet vinden of dat ook tot deze foutmelding lijdt. Ik zal vanavond even met DDU een verse driver install doen en kijken of het probleem verholpen is!

Wat betreft koeling van de CPU: er lijkt nagenoeg geen stof in de heatsink te zitten. Ongeveer anderhalf jaar geleden wel mijn koelpasta vervangen met Thermal grizzly kryonaut. Las dat die koelpasta vooral bij hoge temps snel aan vervanging toe is. (al na 3-6 maanden?) Momenteel ook aan het kijken naar thermal grizzly carbonaut pad ivm geen onderhoud. Heb je daar toevallig ervaring mee?

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:06
Andere troubleshoot opties die mij nu te binnen schieten om het probleem te verhelpen is om de framerate te cappen op 60Hz in het nVidia control panel en na zien of de voeding van de eGPU voldoende prik kan geven.
-
Ja is een veel voorkomend probleem met oa Kryonaut, voor computer CPU's die niet boven de 80 graden worden en een stevige mounting pressure is het een prima pasta.
Soepele koelpasta wordt na verloop van tijd door thermal cycles naar de zijkanten geperst waarbij meestal alleen de siliconen nog overblijven tussen de koeler.
Ik heb zelf nog geen ervaring met carbon/graphite pads maar als de temperatuur ermee in een acceptabel niveau blijft dan is dat ook nog een optie idd. Maar ik denk dat de mounting pressure ook een probleem kan vormen. Dat verschilt per laptop, sommige hebben een koelplaatje met 3 dunne armpjes en andere laptops hebben een robuust systeem met 4 (veer) schroeven waarmee het wel zou moeten werken.
Heb even gezocht naar de HP Zbook studio G1 maar kan er niet veel op vinden.